شناسهٔ خبر: 67562076 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نشست مشترک نمایندگان رسانه‌های ایران و برخی مسئولان استان چینگهای چین

فاطمه خوش نیت

نشست مشترک نمایندگان رسانه‌های ایران و برخی مسئولان استان چینگهای چین در شهر شینینگ برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در این نشست که با حضور نمایندگان رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، خانم یینگ شیولی معاون دفتر روابط خارجی استان چینگهای اظهار داشت: رسانه راه مهمی برای ترویج و مبادلات دوستانه و همکاری متقابل است. ایران و چین هر دو در قاره آسیا هستند  و در سال های اخیر تلاش هایی برای گسترش روابط براساس مفهوم جدید مشارکت جامع استراتژیک انجام شده است.

وی با تاکید بر این که ۲ طرف تصمیم گرفته‌اند تا مشارکت جامع استراتژیک را تقویت کنند، تصریح کرد: استاندار چینگهای سال گذشته سفری به ایران و به ویژه استان اردبیل داشته که توافق نامه دو جانبه نیز نوشته شد، این مساله بستر جدیدی را برای تعمیق ارتباطات عملی دو کشور ایجاد کرده است.

معاون دفتر روابط خارجی استان چینگهای چین همچنین بیان کرد: در نظر داریم از امتیازات و مزیت‌های ۲ طرف استفاده کنیم، براساس توافق نامه سال گذشته میان استاندار چینگهای و استان اردبیل در ایران، ( پیرو توافق انجام شده استان چینگهای و اردبیل خواهر خوانده شده‌اند) مقرر شد در خصوص فرش تبتی، سیب زمینی و روغن ذرت و کاشت محصولات زراعی همکاری‌هایی انجام شود.

وی افزود: در واقع در سایر زمینه‌ها مانند فرهنگی و گردشگری نیز همکاری خواهیم داشت تا دوستی مردم ۲ استان را افزایش دهیم.

یینگ شیولی با اشاره به ظرفیت های این استان در زمینه انرژی پاک اظهار داشت: حفاظت از محیط زیست و انرژی پاک از ظرفیت های این استان است، امیدواریم بتوانیم نتایج خوشحال کننده ای در این موارد و توسعه سریع صنعت سبز را به دست آورده و تجربه کنیم.

براساس این گزارش، در این دیدار مسئول هیات رسانه‌ای کشورمان از مرکز دیپلماسی عمومی نیز در جریان سفر به استان چینگهای ضمن تشکر از دعوت و همچنین حسن میزبانی مقامات این استان گفت: روابط ۲ کشور قدمت بالایی دارد، این روابط همواره صلح آمیز بوده و ایران و چین هیچ جنگی با یکدیگر نداشته‌اند.

نشست مشترک نمایندگان رسانه‌های ایران و برخی مسئولان استان چینگهای چین نشست مشترک نمایندگان رسانه‌های ایران و برخی مسئولان استان چینگهای چین

وی تاکید کرد: پیچیدگی‌های تمدنی ایران و چین هیچ گاه برای غرب قابل فهم نبوده است و غربی‌ها از درک روابط فرهنگی و اجتماعی دو کشور عاجزند.

وی با اشاره به صحبت رئیس‌جمهور چین در خصوص اهمیت تعاملات مردم با مردم بیان کرد: رسانه‌ها بهترین ابزار و بستر برای گسترش همکاری‌های ۲ جانبه هستند.

براساس این گزارش، در ادامه دیدارها، هیات رسانه جمهوری اسلامی ایران با«وانگ ژیژونگ» مدیر کل دفتر روابط خارجی استان چینگ‌های چین دیدار و گفت‌وگو کردند.

نشست مشترک نمایندگان رسانه‌های ایران و برخی مسئولان استان چینگهای چین دیدار نمایندگان رسانه‌های ایران با مدیر کل دفتر روابط خارجی استان چینگ‌های چین

در این دیدار «وانگ ژیژونگ» اظهار کرد: جولای سال گذشته با مدیر استانداری چینگهای به ایران سفر کردم  و در جریان این سفر با استاندار اردبیل توافق دوستی امضا کردیم.

وی افزود: ایران برای من خاطرات فراموش نشدنی برجای گذاشته است.
انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما