شناسهٔ خبر: 31790336 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

عضو شورای شهر تهران مطرح کرد

صدور شناسنامه برای ۶۵۰۰ باغ پراکنده در پایتخت

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، از تهیه شناسنامه برای ۶ هزار و ۵۰۰ باغ پراکنده شناسنامه در پایتخت خبر داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محمد سالاری بعدازظهر شنبه در نشست خبری با بیان اینکه طرح بازبینی طرح جامع پس از ۱۱ سال و طرح تفصیلی پس از ۶ ماه، طی یکسال گذشته مورد بحث و بررسی قرار گرفت، اظهار کرد: بر همین اساس شهرداری تهران ملزم شد تا این دو طرح را بازنگری کند و به همین منظور جلسات متعددی در معاونت معماری و شهرسازی برگزار شد و در همین باره قرار است ظرف ماه‌های آغازین سال آینده شاهد ارائه گزارش در این خصوص باشیم.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین اقدامات شورای پنجم در بحث شفاف سازی بوده است، افزود: بر همین اساس شهرداری را مکلف کردیم تا در بحث ساخت و ساز‌ها نسبت به هوشمندسازی و الکترونیکی شدن کامل فرایند‌های ساخت و ساز اقدام کند. به همین منظور، شهرداری موظف است تمام پرونده‌های شهرسازی مناطق ۲۲ گانه را در دسترس عموم قرار دهد که از سه هفته پیش اطلاعات اولیه این پرونده‌ها محقق شده است و در راستای عملیاتی کردن کامل مصوبه شورا در بحث شفاف سازی اقدام خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، بحث کاهش زمان صدور پروانه را یکی دیگر از موضوعات مطرح و عنوان کرد: آمار‌ها نشان می‌دهد فرایند صدور پروانه طولانی است و برای صدور پروانه، پرونده‌ها در مناطق ۲۲ گانه ۳۷ هزار و ۵۰۰ بار گردش داشتند تا در نهایت برای تصمیم گیری به شورای معماری ارجاع شوند. این در حالی است که کلیه پرونده‌های صادر شده در سال جاری حدود ۱۲ هزار پروانه بوده یعنی هر پرونده بیش از سه بار به شورای معماری مناطق ارجاع شده و این حجم از گردش جای توجیه ندارد.

سالاری، بافت فرسوده را یکی از معضلات مهم شهری عنوان کرد و گفت: بنا به دستور رئیس جمهوری از ساخت و ساز در فضا‌های باز شهری جلوگیری شد و در همین راستا جلساتی برگزار شد تا مسئولان مرتبط مجاب شوند از این نوع ساخت و ساز‌های باز شهری دست بکشند.
وی با اشاره به توجه دولت به بحث بازآفرینی شهری تصریح کرد: در فرایند تدوین برنامه سوم توجه جدی به بهسازی محیطی شده است و شهرداری تهران در حوزه بافت فرسوده می‌تواند با ارائه بسته‌های تشویقی و عدم اخذ هرگونه عوارض در قالب ستاد بازآفرینی و همچنین ارائه تسهیلات افراد را مجاب به همکاری کند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، با اشاره به اهمیت حریم پایتخت تصریح کرد: حریم پایتخت با توجه به مزیت تفرج گاهی بی نظیر آن و همچنین مجموعه شهر‌های پیرامونی تهران موضوع قابل اهمیتی است که در خصوص آن جلسات متعدد برگزار شده است و موضوع احیای سند مجموعه شهری به یک دغدغه جدی برای دولت و شهرداری تبدیل شده است.

سالاری با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه حفاظت از باغات عنوان کرد: پس از چندین سال طرح حفاظت از باغات کن که مجموعه‌ای ۱۰۰ هکتاری را شامل می‌شود و تنها باغات به هم پیوسته شهر تهران است، مبنی بر مشارکت ذینفعان محقق شد.

وی ادامه داد: همچنین برای ۶ هزار و ۵۰۰ باغ پراکنده شناسنامه صادر شد و درواقع کمیسیون و معماری و شهرسازی مصوبه برج باغ‌ها را با همراهی کمیسیون محیط زیست لغو کرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره انتصابات شهردار تهران توضیح داد: شورای شهر حق دخالت در انتصابات را ندارد، اما در مجموع تصمیم گیری‌ها اگر با برنامه‌های بین شورا و شهرداری مغایرت‌هایی وجود داشته باشد و از مسیر منحرف شوند اعضا می‌توانند به صورت تذکر یا سوال نظرات خود را مطرح کنند. البته نکته مهم این است که پس از سال‌ها یک فرد متخصص در حوزه شهری شهردار تهران شده است و ما توقع داریم تا انتصابات وی کارشناسی و بر اساس شایسته سالاری باشد.

سالاری همچنین تاکید کرد: در حال حاضر ۲ هزار و ۷۰۰ محله در طرح بازآفرینی قرار گرفته است و به این منظور برای ایجاد زیرساخت‌های در نظر گرفته شده اعتبار‌هایی هم پیش بینی شده است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، یکی از موضوعات مهم در بحث مدیریت شهری را توجه به حوزه نرم افزاری و نقش رنگ در زندگی شهری مطرح کرد: موضوعات مربوط به رنگ آمیزی شهری در مبحث سیمای شهری نیز مطرح می‌شود که بر اساس آن کلیه سطوح خیابان‌ها، دیوار‌ها و مبلمان شهری نیز در این راستا رنگ آمیزی می‌شوند. در طول سال‌های گذشته به این تحولات و مأموریت‌ها توجه نشده است، این در حالی است که رنگ آمیزی باعث سر زندگی شهر می‌شود و برای شهرداری هم هزینه قابل توجهی ندارد.

وی درباره صدور مجوز برای ساخت و ساز در ۶۲ باغ عنوان کرد: پس از بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد ۴۷۳ پرونده درخواست برج باغ داده‌اند که اگر کمیسیون معماری و شهرسازی به آن‌ها ورود پیدا نمی‌کرد امروز ۴۷۳ باغ در دست ساخت و ساز قرار می‌گرفتند و کسی هم از این موضوع خبردار نمی‌شد. در فضای تصمیم گیری، شهردار تهران استفساریه‌ای را به شورا ارائه کرده بود که بر اساس آن برای در مجموع ۶۲، ۷۲، ۱۵ و ۳۸ باغ متفاوت درخواست اجازه ساخت و ساز داده بودند، اما در نهایت با مشورت‌های صورت گرفته بین صاحب نظران اعضای کمیسیون معماری و شهرسازی و محیط زیست با ایجاد کمیته فنی، تنها اجازه ساخت و ساز در ۶۲ باغ داده شد.

سالاری ادامه داد: همچنین در ۶ الی ۷ پرونده باغاتی وجود دارد که اصلاً درخت در آن‌ها نیست یا تعداد درختان کم است. در خصوص اینکه این باغات متعلق به چه افرادی هستند باید بگوییم شورا به هیچ وجه بررسی نمی‌کند که باغات متعلق به چه اشخاص یا سازمان‌هایی هستند. ما نمی‌توانیم اینگونه عمل کنیم که، چون باغ متعلق به یک نهاد یا سازمان است اجازه ساخت و ساز به آن نمی‌دهیم. اگر لازم باشد اسامی آن مالکان هم اعلام می‌کنیم.

وی با اشاره به آخرین وضعیت رسیدگی به تخلفات ایران مال عنوان کرد: تخلفات ایران مال همراه با سازمان بازرسی شهرداری تهران و شهرداری منطقه ۲۲ بررسی شده و نشان می‌دهد حدود ۲۰۰ هزار متر مربع نسبت به صدور پروانه تخلفات ساختمانی وجود دارد. به همین منظور پرونده برای رسیدگی به مرجع تصمیم گیری ارسال شده تا کمیسیون ماده ۱۰۰ این موضوع را به همراه کارشناسان رسمی دادگستری بررسی کنند و در این باره اطلاعاتی در اختیار کمیسیون معماری و شهرسازی قرار دهند.

نظر شما