شناسهٔ خبر: 67734461 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/نرخ جدید جریمه‌های رانندگی/

رقم جدید جریمه «سبقت غیرمجاز» چقدر است؟

مبینا آقاخانی

جریمه تخلفات مرتبط با سبقت از ۲۳ تیرماه امسال افزایش چشمگیری داشته و بسته به نوع و محل ارتکاب تخلف به رقمی برابر ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، بر اساس ابلاغ محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری، از ۲۳ تیرماه سال جاری، مبالغ جریمه‌های راهنمایی و رانندگی افزایش یافت. برخی از این مبالغ برای بازدارندگی بیشتر، افزایش زیادی نسبت به مبلغ قبلی داشته‌اند. تخلفاتی نظیر سبقت غیرمجاز هم که به عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل تصادفات رانندگی شناخته می‌شود، جزو همین موارد است.

جرائم مربوط به سبقت غیرمجاز شامل پنج کد جریمه است. این تخلف جزو تخلفات حادثه ساز هم محسوب می‌شود که پلیس حساسیت بیشتری در برخورد با آن دارد. به همین دلیل برای بازدارندگی بیشتر، مبالغ این جرائم، افزایش قابل توجهی نسبت به گذشته است داشته است.

۷۰۰ هزار تومان جریمه برای «سبقت غیرمجاز در راه های دوطرفه»

در جدول جدید جرائم راهنمایی و رانندگی، برای تخلف «سبقت غیرمجاز در راه های دوطرفه»، بر اساس محل ارتکاب تخلف، سه مبلغ متفاوت در نظر گرفته شده است. مبلغ این جریمه در کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری - صنعتی نزدیک به یک میلیون تومان یعنی ۷۰۰ هزار تومان است.این تخلف در سایر شهرها، ۵۰۰ هزار تومان و در روستاها و راه های روستایی ۳۰۰ هزار تومان است.

پیش از این مبلغ قبلی این تخلف، در کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری - صنعتی ۲۰۰ هزار تومان و در سایر شهرها ۱۸۰ هزار تومان بود. همچنین در روستاه ها نیز این مبلغ،۱۰۰ هزار تومان بود.

جریمه نیم میلیونی برای «سبقت از سمت راست»

تخلف «سبقت از سمت راست وسیله نقلیه دیگر در راه هایی که در هر طرف رفت و برگشت فقط یک خط عبوری وجود دارد و یا با استفاده از شانه راه» نیز در کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری - صنعتی ۵۰۰ هزار تومان جریمه در پی دارد. در سایر شهرها، مبلغ این جریمه ۴۰۰ هزار تومان و در روستاها و راه‌های روستایی نیز ۳۰۰ هزار تومان است.

در گذشته، این تخلف ۷۵ هزار تومان در کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری - صنعتی جریمه در پی داشت. در سایر شهرها ۶۰ هزار تومان و در روستاها و راه های روستایی ۴۵ هزار تومان برای این تخلف، جریمه پیش بینی شده بود.

۱.۵ میلیون جریمه برای «سبقت اتوبوس و کامیون در داخل شهر»

در جدول جدید جرائم، به تخلف«سبقت اتوبوس و کامیون در داخل شهر» نیز اشاره شده است که متاسفانه این تخلف می‌تواند جان ده ها نفر را به خطر بی‌اندازد. مبلغ جریمه این تخلف در کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری - صنعتی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پیش بینی شده است. این مبلغ در سایر شهرها نیز یک میلیون تومان است.

تخلف «عدم رعایت فاصله طولی و عرضی کافی قبل،حین و بعد از سبقت»

«عدم رعایت فاصله طولی و عرضی کافی قبل،حین و بعد از سبقت»، چهارمین کد جریمه این سرفصل است. این کد جریمه نیز در کلان شهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری - صنعتی ۱۰۰ هزار تومان است. در سایر شهرها و روستاها نیز به ترتیب ۶۰ و ۳۰ هزار تومان جریمه پیش بینی شده است.

تخلف «راه ندادن به وسیله نقلیه پشت سر برای سبقت»

آخرین تخلف سرفصل سبقت غیرمجاز، تخلف «راه ندادن به وسیله نقلیه پشت سر برای سبقت» است که بر اساس محل تخلف، سه نوع جریمه دارد. در کلان شهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری - صنعتی و سایر شهرها این تخلف ۹۰ هزار تومان جریمه دارد. در سایر شهرها ۶۰ هزار تومان و در روستاها نیز این تخلف ۳۰ هزار تومان جریمه در پی خواهد داشت. 

انتهای پیام

نظر شما