شناسهٔ خبر: 31681415 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

۴ سناریو برای بحران الجزایر

ایسنا نوشت: عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهور الجزایر درحالی از ژنو به کشورش بازگشت که الجزایر دیگر همان کشور چند سال قبل نیست بلکه میدان‌ها و خیابان‌هایش مملو از تظاهرکنندگان و معترضانی است که خواهان کنار رفتن وی از قدرت هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه الجزیره، استقبالی که از بوتفلیقه در بیمارستان‌های ژنو شد مثل استقبالی نبود که در خیابان‌های الجزایر شاهد آن بود. در بیمارستان‌های سوئیس پرستاران و پزشکان به گرمی با او صحبت کرده و برای بهبود وضعیت سلامتی‌اش تلاش می‌کردند اما در الجزایر پایتخت در آشوب و تنش به سر می‌برد و مردم برای تغییر نظام او به خیابان‌ها آمده‌اند.

اکنون بعد از بازگشت بوتفلیقه از ژنو بحران الجزایر چهار سناریو پیش رو دارد:

-پایبندی بوتفلیقه به نامزدی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری با هدف بازگشت به کرسی قدرت. بی تردید این گزینه بحران سیاسی در این کشور را تشدید خواهد کرد و موجب درگیری‌های شدیدتر بین مخالفان وی و حامیانش در ارتش و نیروهای امنیتی و عرصه سیاسی خواهد شد.

-برکناری دولت و به تأخیر انداختن انتخابات در راستای مذاکرات ملی فراگیر که به ممانعت از آشوب در کشور کمک کند.

برخی رسانه‌های الجزایر درباره این سناریو صحبت می‌کنند و می‌گویند تصمیمی درباره برکناری نخست‌وزیر و انجام تغییرات دولتی فراگیر و به تأخیر انداختن انتخابات تا ماه آوریل اتخاذ شده است.

-خروج بوتفلیقه از صحنه سیاسی و مذاکره و تفاهم میان گروه‌های سیاسی.

-بازگشت نهاد نظامی برای در اختیار گرفتن مجدد قدرت. اگر بوتفلیقه همچنان بخواهد بر نامزدی خود پافشاری کند و الجزایری‌ها نیز همچنان خواهان برکناری وی باشند این گزینه احتمالاً اجرایی شود. در صورتی که وضعیت به همین روال باقی بماند ارتش فرصت لازم را برای بازگشت به قدرت و تشکیل دوره انتقالی در اختیار خواهد داشت.

با این حال مسئولان سیاسی و نظامی الجزایر امروز نمی‌توانند نظر میلیون‌ها تن از مردم این کشور را که در خیابان‌ها با هدف یافتن حیات سیاسی جدید و ایجاد دموکراسی تجمع کرده‌اند، نادیده بگیرند.

۴۹۳۱۰

برچسب‌ها:

نظر شما