شناسهٔ خبر: 31689918 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

الجزیره گزارش داد:

بازگشت بوتفلیقه به الجزایر و سناریوهای احتمالی

عبدالعزیز بوتفلیقه در حالی از ژنو به کشورش بازگشته که الجزایر دیگر الجزایر سابق نیست.

صاحب‌خبر -

 

​به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه الجزیره گزارش داد هواپیمای «عبدالعزیز بوتفلیقه» رئیس جمهور الجزایر شامگاه یکشنبه در میان تدابیر بسیار شدید امنیتی نیروهای ارتش و پلیس که در مسیر فرودگاه تا مقر کاخ ریاست جمهوری مستقر شده بودند، در فرودگاه نظامی در غرب الجزیره پایتخت این کشور به زمین نشست.

وی در حالی از ژنو به کشورش بازگشت که الجزایر دیگر همان کشور چند سال قبل نیست بلکه میدان‌ ها و خیابان‌ هایش مملو از معترضانی است که خواهان کنار رفتن وی از قدرت هستند.

دانشجویان الجزایری و سایر مخالفان دولت این کشور در تظاهرات اعتراضی وسیع همزمان با ورود بوتفلیقه شرکت کردند. فراخوان اعتصاب عمومی در الجزایر نیز با استقبال مردم مواجه شده است.

الجزایر در روزهای گذشته شاهد تظاهرات وسیع و ناآرامی ها در اعتراض به کاندیداتوری دوباره بوتفلیقه به عنوان رئیس جمهور این کشور بود. فراخوان اعتصاب عمومی بازتاب گسترده‌ ای نیز در شبکه‌ های اجتماعی داشت.  

 

47844130_303

 

شاهدان عینی از تعطیلی مدارس و پیوستن دانش‌ آموزان به صف تظاهرات خبر داده‌ اند. شبکه حمل و نقل عمومی و راه‌ آهن نیز روز یکشنبه از حرکت باز مانده بود. ولی کارمندان بخش دولتی در محل کار خود حاضر شده بودند و ادارات دولتی به فعالیت خود ادامه می‌ دادند.

علاوه بر پایتخت، چندین شهر دیگر الجزایر روز یکشنبه شاهد راهپیمایی‌ ها و تظاهرات اعتراضی قشرهای گوناگون مردم بود.

بوتفلیقه به منظور معالجات پزشکی از تاریخ 24 فوریه (5 اسفند) در سوئیس به سر می‌ برد. 

اکنون بعد از بازگشت بوتفلیقه با کشور، چهار سناریو برای بحران الجزایر پیش بینی می شود:

1. اصرار بوتفلیقه بر کاندیداتوری خود در انتخابات با هدف بازگشت به قدرت

اصرار حکومت الجزایر بر کاندیداتوری بوتفلیقه به رغم تشدید موج مخالفت‌ ها با این تصمیم نشانه بروز این سناریوی پیش بینی شده است؛ به رغم اینکه هزینه سیاسی سنگینی خواهد داشت. این سناریو این است که حکومت بر برگزاری انتخابات اصرار ورزیده و بوتفلیقه همان گونه که تقریبا قطع به یقین معلوم است در آن پیروز شود به گفته ناظران به رغم خطرناک بودن این راه حل، اما راه حلی ممکن و قابل اجراست.

بی تردید این گزینه بحران سیاسی در این کشور را تشدید خواهد کرد و موجب درگیری‌ های شدیدتر بین مخالفان وی و حامیانش در ارتش و نیروهای امنیتی و عرصه سیاسی خواهد شد.

2. برکناری دولت و به تاخیر انداختن زمان برگزاری انتخابات

شخصیت‌ ها و احزاب مخالف در الجزایر خواهان به تعویق افتادن انتخابات شده و گفته اند که باید پست ریاست جمهوری خالی اعلام شود؛ به خصوص که هیچ نقشه راهی برای انتخاب جانشین بوتفلیقه هم ارائه نشده است.

برخی رسانه‌ های الجزایر درباره این سناریو صحبت می‌ کنند و می گویند این اقدام در راستای مذاکرات ملی فراگیر صورت می گیرد که به ممانعت از آشوب در کشور کمک کند.

آنها می‌ گویند تصمیمی درباره برکناری نخست‌ وزیر و انجام تغییرات دولتی فراگیر و به تاخیر انداختن انتخابات تا ماه آوریل اتخاذ شده است.

3. خروج بوتفلیقه از صحنه سیاسی و مذاکره میان گروه‌ های سیاسی

تحلیلگران، انصراف بوتفلیقه را به دلیل قدرت سیاسی بزرگی که پشتوانه اوست بعید می‌‎ دانند. این قدرت همان ائتلاف متشکل از چهار حزب سیاسی و بزرگ ترین اتحادیه کارگری و بزرگ‌ ترین جمعیت تجار و بازرگانان الجزایری است.

اما به گفته ناظران این سناریو به دلیل مخالفت‌ های فزاینده ای که با دور پنجم ریاست جمهوری بوتفلیقه وجود دارد، بعید هم به نظر نمی‌ رسد.

4. بازگشت ارتش برای در اختیار گرفتن مجدد قدرت

اگر بوتفلیقه همچنان بخواهد بر کاندیداتوری خود اصرار ورزد و الجزایری‌ ها نیز همچنان خواهان برکناری وی باشند این گزینه احتمالا اجرایی شود. در صورتی که وضعیت به همین روال باقی بماند ارتش فرصت لازم را برای بازگشت به قدرت و تشکیل دوره انتقالی در اختیار خواهد داشت.

آینده قابل پیش بینی نیست. با این حال مسئولان سیاسی و نظامی الجزایر دیگر نمی‌ توانند نظر میلیون‌ ها تن از مردم این کشور را که در خیابان‌ ها تجمع کرده‌ اند، نادیده بگیرند.

انتخابات ریاست جمهوری الجزایر قرار است 18 آوریل (29 فروردین) برگزار شود و بیش از 23 میلیون الجزایری می‌توانند در آن شرکت کنند. 

 

انتهای پیام

نظر شما