شناسهٔ خبر: 31402223 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گفتگوی دانشجو با مخترع دانشگاه صنعتی شاهرود؛

کلاه هوشمندی که جان کارگران معدن را از مرگ نجات می‌دهد/ ایده این اختراع زمان ریزش معدن «یورت» به ذهنم رسید

دانشجوی دانشگاه صنعتی شاهرود با اشاره به ساخت کلاه هوشمندی که جان کارگران معدن را نجات می‌دهد، گفت: ایده طراحی این اختراع زمان ریزش معدن «یورت» گلستان، به ذهنم رسید.

صاحب‌خبر -

  به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، علیرضا هاشمی، دانشجوی ترم دوم رشته مهندسی برق دانشگاه صنعتی شاهرود است که در جشنواره بین‌المللی مخترعان تایلند که در سال ۲۰۱۹ برگزار شد مقام دوم را در بین ۲۵ کشور شرکت کننده به دست آورده است.
 
کلاه ایمنی که جان کارگران معدن را نجات می‌دهد/ پس حادثه معدن «یورت» تصمیم به ساخت این کلاه گرفتم

کلاه هوشمندی با تلاش این مخترع جوان طراحی شده است که با سنسور‌هایی که در آن تعبیه شده است، می‌تواند در صورت وقوع انفجار و خطر، کارگران را در جریان قرار دهد و از وقوع حادثه جلوگیری کند. این دانشجوی مخترع متولد سال ۷۸ است و هنوز در ابتدای مسیر برای کسب موفقیت‌های بیشتر قرار دارد.

دانشجو: در رابطه با اختراعی که داشتید توضیح بیشتری بدهید، اینکه این اختراع چه دستاوردها و خدماتی برای برای کارگران معدن دارد؟

این کلاه با سنسور‌هایی که در آن تعبیه شده است، می‌تواند درصورت وجود گاز‌های خطرناک و احتمال وقوع انفجار و خطر، کارگران را در جریان آن قرار دهد و از وقوع حادثه جلوگیری کرده یا میزان تلفات مالی و جانی را کاهش دهد.
 
کلاه ایمنی که جان کارگران معدن را نجات می‌دهد/ پس حادثه معدن «یورت» تصمیم به ساخت این کلاه گرفتم
 
برکسی پوشیده نیست که کار در معادن با خطرات بالقوه فراوانی همراه است، کارگران شاغل در این محیط‌ها هر لحظه در معرض گاز‌های سمی فراوان، دمای بالا و هزاران خطر بالقوه دیگر قرار دارند. در صورت عدم توجه به وجود چنین خطراتی و یا قرار گرفتن در معرض این خطرات، بدون آگاهی از وجود آن‌ها و غافلگیری، ممکن است فجایعی جبران ناپذیر نه تنها برای خود کارگر بلکه برای سایر افراد مشغول در آن پروژه و حتی محیط زیست بوجود بیاید.
 
کلاه ایمنی که جان کارگران معدن را نجات می‌دهد/ پس حادثه معدن «یورت» تصمیم به ساخت این کلاه گرفتم

جبران چنین فجایعی علاوه بر هزینه مادی فراوان، هزینه‌های معنوی جبران ناپذیری را بر دوش دولت‌ها قرار خواهد داد. نمونه‌های فراوانی از این اتفاقات در سالیان متمادی در جای جای این عرصه پهناور رخ داده است. این اختراع می‌تواند به کارگران معدن کمک کنند که از خطرات احتمالی که آنها را تهدید می‌کند آگاه شوند.

دانشجو: ایده این اختراع چطور به ذهن شما رسید؟

ایده طراحی این اختراع زمان ریزش معدن یورت آزاد شهر در استان گلستان که تعداد ۵۰ کارگر در آن محبوس شدند، به ذهنم رسید و هدف من از انجام اختراع و طرح ایده رفع مشکلات مردم جامعه است و سعی می‌کنم ایده‌هایی هدفمندانه برای رفع مشکلات موجود جامعه طرح کنم و در اجرایی کردن آن‌ها نهایت تلاشم را بکارگیرم.

دانشجو: بسیاری از جوانان با مواجه با مشکلاتی که زمینه پژوهش، امکانات عملیاتی اختراع، ثبت اختراع نامید و آن را رها می‌کنند، نظر شما در این رابطه چیست؟

دیدگاه من نسبت به این مشکلات و موضوعات این است که جوانان ما در هر مقطع و رشته‌ تحصیلی باید سعی براین داشته باشند که باتوجه به امکاناتی که دراختیار دارند و همچنین رشته تخصصی که دارند به طرح ایده نواورانه بپردازند و در جهت عملی و اجرایی شدن آن در ابتدا دانشجویان از دانشگاه تحصیلی خود و دانش آموزان از مدرسه و پژوهشسرای تحصیلی خود کمک بگیرند. در انتها برای تجاری سازی آن می‌توانند از طریق شرکت‌های دانش بنیان و همچنین سازمان صنعت و معدن ایران کمک بگیرند.

دانشجو: آیا این طرح شما مورد حمایت مسئولان دانشگاه هم قرار گرفته است؟

در پژوهشکده مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه صنعتی شاهرود از طرح‌ها حمایت می‌کند و یا طرحی که قرار است اجرا شود مورد حمایت قرار می‌گیرد. برای همین  به  مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه مراجعه کردم تا طرح من در مسابقات مخترعان تایلند شرکت کند. از یک ماه قبل  از مسابقات هم برای حضور در آن اقدام و برنامه ریزی کردم. هزینه شرکت در این مسابقات به صورت غیر حضوری ۴۵۰ دلار یعنی به قیمت آن زمان در حدود ۵ تا ۶ میلیون تومان  بود که پژوهشکده دانشگاه کمکی به من نکرد.
 
کلاه ایمنی که جان کارگران معدن را نجات می‌دهد/ پس حادثه معدن «یورت» تصمیم به ساخت این کلاه گرفتم
 
مخالفت دانشگاه به این دلیل بود که این مسابقات به صورت نمایشگاه برگزار می‌شد و برای همین دانشگاه با وجود اینکه مبلغ کمی بود ابتدا کمک نکردند؛ اما در نهایت با فراهم کردن مبلغ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و مبلغی که گروه آموزش دانشکده به من قرض داد توانستم در این مسابقات به صورت غیر حضوری شرکت کنم و مقام دوم را بین ۲۵ کشور کسب کنم. در حال حاضر نیز این طرح در حال ثبت شدن است و با وجود اینکه ثبت آن نهایی نشده، برای تجاری سازی آن هم اقدام شده است.

دانشجو: چه توقعی از مسئولان دانشگاه در حمایت از مخترعان دارید؟

توقع من از مسئولان دانشگاهی این است که در کنار اهمیت به رشد و پیشرفت دانشگاه به رشد و پیشرفت دانشجویان مخترع نیز توجه ویژه‌ای داشته باشند. اگر دانشجویان موفقیتی در دانشگاه خود کسب کنند، قطعا دانشگاه نیز در سطوح مختلف رشد خواهد کرد پس قطعا دانشگاه می‌تواند در کنار رشد خود به رشد دانشجویان برتر مشغول به تحصیل در دانشگاه خود نیز توجه ویژه‌ای داشته باشد.
 
کلاه ایمنی که جان کارگران معدن را نجات می‌دهد/ پس حادثه معدن «یورت» تصمیم به ساخت این کلاه گرفتم
 
همچنین مسئولان دانشگاه باید بستری برای این افراد فراهم کنند تا بتوانند در کنار دروس دانشگاهی خود به فعالیت‌های خود در حوزه‌ اختراعات ادامه بدهند تا بتوانند مشکلی از مشکلات موجود در جامعه خود حتی جامعه دانشگاهی خود را رفع کنند، این موضوع هم قابل ذکر است که قطعا مشکل من، مشکل جامعه هم می‌تواند باشد پس برای رفع مشکلات مان می‌توانیم با حمایت از مخترعین کشورمان بخشی از این مشکلات را به نحو احسن رفع کنیم.

دانشجو: این طرح تاکنون چه مقام‌های کسب کرده است؟

مقام‌های مختلفی را تا کنون این طرح کسب کرده است از جمله در المپیاد جهانی اختراعات جوانان کره جنوبی مقام دوم را کسب کردم، جایزه دفتر فدراسیون بین الملی مخترعان رابه خود اختصاص داد و در جشنواره اختراعات تایلند نیز در ۲۵ کشور مقام دوم و نقره را کسب کردم. همچنین جایزه ویژه و دیپلم افتخاری  اختراعات دانشگاه فنی روسیه را دارد.
 
کلاه ایمنی که جان کارگران معدن را نجات می‌دهد/ پس حادثه معدن «یورت» تصمیم به ساخت این کلاه گرفتم

دانشجو: چه برنامه‌ای برای آینده در حوزه ثبت اختراعات دارید؟

در آینده سعی دارم عضو فدراسیون جهانی مخترعین شوم و در حیطه تخصصی رشته خودم مشغول به کشف استعداد‌های مخترعین و  ایجاد کارآفرینی و تحولی در صنعت در کشورم ایران شوم.
 
 
 

نظر شما