شناسهٔ خبر: 30982995 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

INSTEX؛ ابزار باج خواهی اروپا یا حافظ منافع ایران

تهران-ایرنا- ماجرای کانال مالی اروپا برای حمایت از تجارت با ایران موسوم به اینستکس (INSTEX) که به تازگی ثبت شده و مدتی دیگر عملیاتی می شود، در رسانه های داخلی از استقبال تا ایراد از این ساز و کار، بازتاب های متفاوتی داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه نشریات خبری؛ روز پنجشنبه وزرای امور خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس از راه اندازی‌ ساز و کاری که ماه‌ها پیش وعده آن را می‌دادند، خبر دادند. در حالی که از مدت‌ها پیش اروپایی‌ها از راه‌اندازی SPV یا کانال ویژه تبادلات مالی سخن می‌گفتند اما تروئیکای اروپایی اعلام کرد نام‌ سازوکار اعلامی اینستکس به معنای «ابزاری برای حمایت از تبادلات تجاری» است. ثبت این سازوکار با واکنش‌های حمایتی بسیاری از سوی مقامات داخلی و خارجی مواجه شد و همچنین بازتاب گسترده ای در سانه های داخلی داشت. به طوری که امروز رسانه های هر دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب به این مهم پرداخته اند.
برخی از رسانه های جریان اصلاح طلب راه‌اندازی کانال مالی اروپا را گامی مثبت در جهت روابط اقتصادی ایران و اروپا قلمداد کرده و تاکید دارند که اروپا با راه ‌اندازی کانال مالی با ایران استقلال خود و فاصله‌اش با آمریکا را به دنیا نشان داد.
این رسانه ها (اصلاح طلبان) همچنین چالش ها و محدودیت های کانال تجاری اروپا را بررسی کرده و نیز مواجهه منتقدان دولت با ثبت «اینستکس» را مورد توجه قرار داده اند.
در مقابل برخی رسانه های منسوب به جریان اصول‌گرا می‌گویند این کانال مالی ثمری برای ایران ندارد و جای تعهدهای اساسی‌تر اروپا در قبال ایران را نمی‌گیرد. شماری از این رسانه ها همچنین در هراسند که گام‌نخست اروپا برای کانال‌مالی، افکار عمومی و مهم‌تر از آن چهره‌های کلیدی نظام در مجمع‌ تشیخص مصلحت نظام را به تایید اف‌ای‌تی‌اف و دیگر لوایح راضی کند.

رسانه های اصلاح طلب
---------------------------
**استقبال مقامات و فعالان اقتصادی داخلی و خارجی از راه‌اندازی کانال مالی اروپا
به گزارش رسانه های داخلی، رئیس سازمان انرژی اتمی «علی اکبر صالحی» روز گذشته در حاشیه افتتاح نمایشگاه نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ثبت کانالINSTEX (اینستکسن) ابزار پشتیبان فعالیت‌های تجاری ویژه پرداخت اروپا و ایران یک قدم امیدوار کننده است و انتظار داریم اروپایی‌ها در همین مسیر با سرعت و شتاب بیشتر حرکت کنند و قدم‌های نهایی را بردارند.
روزنامه اطلاعات از قول حسن‌روحانی در دیدارهای دیپلماتیک دیروزش نوشته که اینس‌تکس نشان داد که اروپا می‌تواند مستقل از آمریکا عمل کند.
روزنامه ‌جمهوری‌اسلامی واکنش مثبت «کارشناسان داخلی و خارجی» از راه ‌اندازی کانال‌مالی اروپا با ایران را تیتر یک ساخته است. به‌نوشته‌ این روزنامه، کارشناسان شورای آتلانتیک آمریکا، برخی رسانه‌ها در غرب، چندفعال اقتصادی در آلمان و نیز مقام‌هایی در کشورمان از راه‌اندازی این کانال دفاع کرده‌اند.
روزنامه ایران نیز از قول برخی بازرگانان و اعضای اتاق بازرگانی از استقبال بخش خصوصی از کانال‌مالی اروپا نوشته است. به گزارش این روزنامه، گروهی از فعالان بخش خصوصی برداشت‌شان از اینستکس بسیار مثبت است و این امر را دور زدن تحریم‌ها تفسیر کردند و گفتند متعهد بودن اروپایی‌ها به برجام گویای آن است که ایران در رایزنی‌های خود موفق عمل کرده است و تحریم‌های این دوره با دوره گذشته بسیار متفاوت است.
روزنامه آرمان نیز در صفحه نخست خود نوشت: ثبت این ساز و کار با واکنش‌های حمایتی بسیاری از سوی مقامات داخلی و خارجی مواجه شد که بازتاب وسیع بین‌المللی آن بسیار چشمگیر بود. از بیانیه حمایتی موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تا حمایت وزرای خارجه اتریش، چین، ترکیه و سایر کشورهای اروپایی.

به گزارش تارنمای انتخاب، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در همین ارتباط، گفت: اقدامی که اروپایی‌ها شروع کرده‌اند نتیجه کار و تلاش برای خودشان است یعنی آنها در مصاف با آمریکا می‌خواستند منزلت خود را نشان دهند، این موضوع میدانی است که می‌توان عیار اروپایی‌ها را سنجید.
به گزارش ایسنا، حمید بعیدی نژاد سفیر کشورمان در انگلیس راه ‌اندازی این ساز و کار را قدمی موثر خواند و افزود: امیدواریم با تلاشی که تاکنون صورت گرفته و سه کشور نشان دادند که به حفظ تجارت با ایران علاقه‌مند هستند با سرعت بیشتری به سمت عملیاتی شدن این ساز و کار پیش بروند و شاهد باشیم که مردم ما در عمل آثار مهم و مفید رفع تحریمها را در قالب اجرای این ساز و کار لمس کنند.
ایسنا همچنین به نقل از علی نجفی خوشرودی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نوشت: اروپا با راه‌اندازی اینستکس استقلال خود و فاصله‌اش با آمریکا را به دنیا نشان داد. این حداقل کاری بود که اتحادیه اروپا می‌توانست برای نشان دادن استقلال خود از آمریکا در حوزه سیاست خارجی و حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران در برجام انجام بدهد.
رضا نصری، عضو موسسه عالی مطالعات بین‌المللی ژنو در گفت‌ و گو با ایلنا اظهار کرد: کشورهای مهمی مانند چین از هم‌اکنون از توسعه و گسترش این ساز و کار به کشورهای ثالث استقبال کرده‌اند و قطعاً برنامه اروپا هم این است که این سا زو کار دامنه‌ای فراگیر و فراتر از حوزه کشورهای موسس آن (فرانسه، آلمان و بریتانیا) داشته باشد.
به گزارش روزنامه مردم سالاری، «گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد پکن از تلاش کشورهای اروپایی برای ایجاد سیستم مالی جدید با ایران موسوم به «اینستکس» و حفظ توافق هسته‌ای تهران حمایت می‌کند.
دیاکو حسینی کارشناس ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا با اشاره به راه‌اندازی ساز و کار ویژه مالی اتحادیه اروپا گفت: راه ‌اندازی اینستکس شروع خوبی از فرایندی است که باید در آینده ادامه پیدا کند. اتحادیه اروپا تاکنون اراده خوبی برای حفظ برجام داشته و هرچند با تاخیر داشته ولی توانسته اراده خود را عملیاتی کند. سازکار ویژه مالی آزمایشی برای پایان سلطه دلار است.

** چالش ها و محدودیت های کانال تجاری اروپا
روزنامه قانون ذیل عنوان « اعتراف تلخ یک وزیر درباره INSTEX » واکنش وزیر راه و شهرسازی درباره ساز و کار مالی اتحادیه اروپا را بازتاب داده و به نقل از وی می نویسد: ساز و کار جدید مالی (INSTEX) که توسط اروپایی‌ها اعمال‌ شده تنها ایجاد مصونیت است تا شرکت‌ها توسط آمریکا تحریم نشوند. در این طرح امکان گسترده‌ای به وجود نیامده و تنها هدف این است که شرکت‌هایی که با ایران کار می‌کنند دچار آسیب نشوند.
وحید شقاقی شهری - عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی تهران - در گفت ‌و گو با ایسنا، با اشاره به شرط اتحادیه اروپا مبنی بر تصویب لوایح چهارگانه FATF برای راه ‌اندازی ساز و کار ویژه مالی، اظهار کرد: از این لوایح دو لایحه نهایی شده و دو لایحه دیگر هم که لوایح مربوط به پالرمو و CFT هستند هنوز نهایی نشده‌اند. اصطلاح 'گام به گام' که در متن بیانیه آمده است را عبارتی مرتبط با FATF توصیف کرد و گفت که هدف این است که اتحادیه اروپا صادرات بیشتر را منوط به تصویب FATF کند و همچنین ایران همچنان ملزم به رعایت مفاد برجام بماند.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه حمیدرضا آصفی در گفت‌وگو با ایسنا با اعتقاد بر این‌که این اظهارنظر اروپایی‌ها کمکی به تصویب لوایح FATF در ایران نمی‌کند، اظهار کرد: بحث در مورد این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام در جریان است و اعضا این موضوع را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار می‌دهند و فکر می‌کنم اینگونه اظهار نظرها از سوی مقامات اروپایی کار را دشوارتر می‌کند. از دیگر سو باید به این موضوع توجه داشت که اروپایی‌ها به دنبال این هستند که قدم به قدم امتیازاتی را از ایران در ارتباط با موضوعات مختلف بگیرند و این موضع را نیز می‌توان در این راستا عنوان کرد.
به گزارش نامه نیوز، نادر انتصار، استاد ممتاز علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی دربارۀ جزئیات اینستکس و اینکه آیا این سیستم می‌تواند منافع ایران را تامین کند، گفت: اینستکس در شکل کنونی اش نمی تواند منافع ایران را تامین کند. قرار بود بعد از برجام رابطه تجاری ایران با دنیای خارج به صورت عادی برگردد در صورتیکه اینستکس در مورد اجرای کامل تعهدات اروپا در چهار چوب برجام هیچ تضمینی نمیدهد. باید در نظر داشته باشیم که کالاهای بشردوستانه که در بیانیه وزرای امور خارجه سه کشور به آن اشاره شده است شامل کالاهای تحریم شده نبوده اند.

نامه نیوز در گزارشی با تیتر « بسته‌ای پر از خالی؛ اروپایی‌ها چگونه می‌خواهند از کانال مالی سوء استفاده کنند؟ » نوشت: این ساز و کار مشکلات بسیاری دارد. به نظر می رسد این ساز و کار فعلا در حد یک بیانیه است و مکانیزمی در جهت تامین مناقع مالی ایران نیست. زیرا که ابعادی کلی دارد و از جزیئات دقیق آن خبری نیست. چیزی که باعث شده است از آن به عنوان سازوکاری به عنوان نفت در برابر غذا یاد شود.

**مواجهه منتقدان دولت با ثبت «اینستکس»
خبرگزاری ایلنا ، توییت حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در بریتانیاست خطاب به منتقدان همیشگی دولت را منتشر کرد: «هنوز اینستکس عملیاتی نشده مخالفین نظام، افراطیون منطقه و نزدیکان ترامپ هم‌صدا به تمسخر و تضعیف آن پرداخته و از سر استیصال بر ناکارآمدی آن تاکید می‌کنند.»
روزنامه اعتماد نیز در گزارشی نوشت: همانطور که انتظار می‌رفت، تمام رسانه‌هایی که در زمان «برجام» تنها به مخالف‌خوانی مشغول بودند این‌ بار و در مواجهه با «اینستکس» نیز به شیوه زنجیره‌ای همان راهی را رفتند که در 5 سال گذشته! کیهان، جوان، وطن امروز، صبح نو و... جملگی در گزارش‌هایی مفصل به ماجرای ثبت «اینستکس» پرداختند و اصرار داشتند بدون در نظر گرفتن شرایط موجود کشور و مقدورات دولت این اتفاق را امری بی‌ارزش تلقی کنند و البته هر کدام برای القای این موضوع از راه و روش خاص خود وارد شدند.
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: راه اندازی ساز و کار مالی مورد نظر اتحادیه اروپا با ایران موسوم به «اینستکس»، شکست جدیدی برای آمریکا در راه مقابله با جمهوری اسلامی ایران ارزیابی شده است.این پدیده به خودی خود ضربه‌ای بزرگ برای آمریکا محسوب می‌شود و در صورت اشاعه همین دیدگاه، اقتصاد بانکی – تجاری آمریکا شاهد ضربه‌ای هولناک خواهد بود. جای تعجب است که برخی رسانه‌ها و فعالان سیاسی و رسانه‌ای که گرایش محسوسی به جریان انحرافی داشته‌اند و هنوز هم دارند، از هر فرصتی برای نیش زدن به برجام و به زیر سوال بردن برجام و پیامدهایش استفاده می‌کنند.

** ابعاد و اهداف سیاسی اروپا در ثبت کانال ویژه تبادلات مالی
روزنامه شرق در مطلبی ذیل عنوان «SPV؛راهی برای حمایت از ایران یا مهار روسیه!؟» نوشت: ایدهspv بعد از نقض برجام توسط آمریکا شکل نگرفته، بلکه روشی است تا بتوان روسیه افسارگسیخته را بیشتر مهار کرد. بهترین راه‌حل برای خنثی‌کردن مزیت و برتری سیاسی جغرافیایی روسیه، ایجاد سیاست یکپارچه انرژی با قدرت قانونی در کل اروپا است. این قدرت باید بر تمام قانون‌گذاران و ناظران ملی ارجحیت داشته باشد و همچنین از شبکه توزیع هماهنگ در سطح اروپا برخوردار باشد. این کار توانایی روسیه در بازی‌دادن یک کشور علیه کشور دیگر را سلب می‌کند، زیرا امتیازی که به یک توزیع‌کننده ملی داده شده است، فوری در اختیار مشتریان در دیگر کشورها قرار می‌گیرد. جنبه دیگر این سیاست یعنی ترویج برقراری حکومت قانون، همکاری بین‌المللی باید به‌صورت غیرمستقیم از طریق اصلاح نظام مالی بین‌المللی و توجه ویژه به کشورهای نزدیک به روسیه دنبال شود. رشد و گسترش قدرت ایران در منطقه و ایجاد توافق spv با اروپا هم یکی از روش‌هایی است که می‌توان افسار روسیه را در منطقه کشید.

** کاهش نرخ ارز به دنبال ثبت کانال‌مالی اروپا
روزنامه همشهری نوشت: دلار با خبر راه‌افتادن کانال‌مالی اروپا برای حمایت از تجارت با ایران، خیز تازه‌ای برداشته که ارزان‌تر شود و دیروز تا مرز قیمت 11هزار و 100تومان عقب نشست.
دنیای‌اقتصاد هم چنین تحلیل کرده است که خبر راه‌افتادن این کانال‌مالی در کنار انتظار مثبت بازار برای تصویب لایحه‌های سی‌اف‌‌تی و پالرمو برای پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف، سبب کاهش نرخ ارز و سکه شده است.

رسانه های اصولگرا
---------------------
** گره زدن اجرایFATF به «اینستکس»
«اینستکس تکرار آرزوی ترامپ است؛ تکلیف مجمع روشن شد » تیتر نخست روزنامه کیهان است که از مجمع‌تشخیص خواسته تا از آغاز کار راه‌اندازی کانال‌مالی اروپا تاثیر نگیرد و لایحه‌های مرتبط با اف‌ای‌تی‌اف را تایید نکند، در بخشی از این گزارش می خوانیم: مقامات و رسانه های اروپایی با بی مسئولیتی اعلام کرده اند که اجرای کانال مالی INSTEX زمانبر است. با این حال در بیانیه سه کشور اروپایی با لحنی گستاخانه و طلبکارانه تاکید شده است که ایران باید دستورات FATF از جمله تصویب لوایح پالرمو و CFT را در اسرع وقت انجام دهد!بر همین اساس INSTEX محصول تجربه برجام برای اروپایی هاست. تجربه برجام می‌گوید که دولت روحانی به جهت رویکرد غلط «اجرای هر توافق،بهتر از عدم توافق»، وعده نسیه را به جای نقد می‌پذیرد. «INSTEX» در حال حاضر یک وعده نسیه در مقابل یک اقدام نقد(اجرای FATF) است.
به گزارش مهر، علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی امروز(یکشنبه) در نطق میان دستور جلسه علنی مجلس،اظهار داشت: یکی از وزرای خارجه اروپا، اجرای «اینستکس» را به اجرای تعهدات FATF از سوی ایران گره زده است که نوعی دخالت در امور داخلی ایران است.
به گزارش تسنیم «مجید شاکری»، تحلیلگر ارشد مسائل اقتصادی استدلال می‌کند که کارکرد صحیح «اس‌پی‌وی» به هیچ نحو ارتباطی با FATF ندارد و اروپایی‌ها با گره زدن این دو مقوله به یکدیگر به دنبال گرفتن باج امنیتی از ایران هستند.
به گزارش روزنامه جوان، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در واکنش به راه‌اندازی کانال مالی ایران و اروپا اظهار کرد: اروپایی‌ها برای آنکه اینستکس را توجیه سیاسی کنند آن را فقط به گذشته ربط داده‌اند حال اینکه این موضوع با آینده هم ارتباط دارد‌. اینکه FATF و مسائل دیگری را با اینستکس مرتبط کنند درست نیست. اروپایی‌ها هنوز در برجام گام عملی بر نداشتند، بنابراین نباید انتظار داشته باشند که ایران درباره FATF به خاطر اروپا گام بردارد‌.
خبرگزاری تسنیم در گزارشی اختصاصی نوشت: شاید یکی از مهم ترین مسائل اینستکس را بتوان در شرطی جستجو کرد که برای ایران تعیین شده است. سه کشور اروپایی با صراحت و البته گستاخی از ایران خواسته اند فوراً تمام دستورات FATF را اجرایی کند. حال آنکه اجرای این دستورات یعنی خودتحریمی و بستن راه دور زدن تحریم ها. این در حالی است که دستگاه دیپلماسی کشور پیش از این مدعی بود اروپایی ها راه اندازی کانال مالی را مشروط به تصویب FATF نکرده اند. در واقع اروپا وعده ای نسیه به ایران داده و امتیازی نقد طلب می کند.
فؤاد ایزدی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با مهر، در خصوص ترتیبات اخیر اروپا INSTEX در قالب تداوم همکاری‌های تجاری با ایران در قالب برجام اظهار داشت: هر چقدر از زمان خروج امریکا از برجام بیشتر می‌گذرد این تحلیل قوت بیشتری پیدا می‌کند که امریکا و اروپا در یک بازی پلیس خوب-پلیس بد با ایران رفتار می‌کنند که امریکا نقش پلیس بد و اروپا نقش پلیس خوب را بازی می‌کنند. طرح INSTEX از سوی اروپایی‌ها و گره زدن آن به FATF، یک روش گرفتن امتیازات بیشتر از ایران است، یعنی علاوه بر امتیازاتی که ما در برجام به آن‌ها داده‌ایم، این موضوع هم می‌خواهند امتیازات دیگری از ما بگیرند.

** INSTEX؛ منافع اروپا و تبعات آن برای ایران
روزنامه وطن امروز در تیتر نخست خود «پشت پای اروپا به برجام» ضمن انتشار متن کامل بیانیه وزرای خارجه 3 کشور اروپایی نوشت: در بیانیه وزرای خارجه کشورهای اروپایی درباره راه‌اندازی INSTEX هیچ نشانه‌ای مبنی بر اجرای تعهدات برجامی این 3 کشور وجود ندارد. به نظر می‌رسد اکنون وزارت امور خارجه ایران باید یک گزارش دقیق از میزان پایبندی 3 کشور اروپایی به تعهداتشان در برجام به افکار عمومی ایران ارائه دهد. وزارت امور خارجه ایران باید میزان پایبندی انگلیس، فرانسه و آلمان به تعهدات‌شان در برجام در فواصل زمانی آغاز به کار برجام تا زمان خروج آمریکا از این توافق و نیز در فاصله زمانی خروج آمریکا از این توافق تا ارائه ساز و کار موسوم به INSTEX را ارائه دهد تا مشخص شود آیا این فقط ایران است که به برحام متعهد مانده یا خیر؟!

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس، محمد دهقان در گفتگو با مهر، با اشاره به آغاز به کار سازوکار مالی اروپا موسوم به INSTEX، گفت: این ساز و کار خطری علیه صنعت داروسازی ایران است. در سال، حدود 750 میلیون دلار شرکت های داروسازی، مواد اولیه دارو از چین و هند وارد می کنند. اروپا و آمریکا هم مواد اولیه تولید داروی خود را از چین و هند وارد می کنند، زیرا تولید این مواد که دارای خطرات زیست محیطی است در اروپا و آمریکا با محدودیت های سختی مواجه است. امکان دارد دولت به خاطر اینکه بگوید رابطه مالی با اروپا برقرار است در دام آمریکا و اروپا قرار گیرد که اگر این اتفاق بیفتد هزینه ارزی تامین دارو به شدت افزایش می یابد و نیاز دارویی ما وابسته به اروپا می شود، این در حالی است که اروپا قابل اعتماد نیست.

وطن امروز در یادداشت روز خود با پوچ خواندن سازوکار مالی اروپا نوشت: به نظر می‌رسد اروپا با توجه به تهدید‌های مقامات جمهوری اسلامی بویژه رهبر معظم انقلاب مبنی بر از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای در ماه‌های اولیه خروج رسمی آمریکا از برجام، اولا به دنبال تثبیت تعهدات برجامی ایران و ادامه پایبندی جمهوری اسلامی به محدودیت‌های گذشته است و ثانیا سعی در ترغیب یا به عبارت بهتر اغوای طرف ایرانی برای تصویب داخلی قوانین و کنوانسیون‌های پالرمو، CFT و AML دارد. ثالثا با طولانی کردن روند طراحی سازوکار مالی، نه‌تنها به دنبال راه‌حل نیست، بلکه به دنبال تاثیرگذاری بیشتر تحریم‌ها و فشار به ایران جهت نشستن بر سر میز مذاکرات موشکی است بویژه اینکه اخیرا نیز برخی سران کشورهای اروپایی حتی موگرینی، بابت فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای، ایران را به تحریم‌های اتحادیه اروپایی تهدید کرده‌اند.
سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی عضو هیئت رئیسه مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با انتقاد از ساز و کار جدید مالی اروپا برای مراودات اقتصادی با ایران گفت: شروطی که اروپا ضمن عقد INSTEX مطرح کرده است نقض برجام و استقلال ملی ایران است.
سیاست‌روز در تیتر نخست خود مدعی شد این کانال‌مالی، تاسی است که اروپا برای ایران ریخته که جفت پوچ آمده است ولی برخی برای همین هیچ هم کف می‌زنند. این روزنامه در ادامه نوشت: این طرز عمل کردن اروپا به تعهدهایش هیچ‌فرقی با زیر تعهد زدن از سوی آمریکا ندارد.
روزنامه قدس نیز تحلیل کرده است که کانال‌مالی اروپا برای حمایت‌از تجارت با ایران به‌گونه‌ای‌است‌که به‌جای‌آن‌که راهی برای داد و ستد مالی با ایران باشد، تنها یک ابزار برای تسویه پول وارداتی‌است‌که ایران از اروپا دارد و نه بیش‌تر.
تسنیم در گزارشی با عنوان «اینستکس برای مقابله با تحریم است یا تشدید تحریم؟ » می نویسد: فارغ از تحقیری که در این ابزار اروپایی وجود دارد، مهم ترین مشکل اینستکس در تولید امید کاذب است. نشانه های آن نیز کم کم در حال بروز است. آقای ظریف در اولین واکنش خود هر چند با گلایه به خاطر تاخیر اما از اعلام آن استقبال کرده است. کشور سالهاست که معطل وعده های توخالی غرب است. تا جایی آمریکا و برجام و از جایی به بعد اروپا و SPV و اینستکس و... تا امیدهای کاذب وجود دارد و به دنبال سراب می رویم، نمی توان انتظار حرکت و تلاش واقعی داشت.
به گزارش مشرق نیوز، محمد ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی و فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: قبول INSTEX یعنی پذیرش ابطال رسمی برجام و صفر انگاشتن همه هزینه‌ها و خسارت‌های ایران در آن. آیا وزارت خارجه حواسش به خدعه جدید اروپا هست یا نه؟ شاید هم بعضی‌ها بدشان نیاید تاریخ مصرف برجام را بدون عایدی آن منقضی اعلام کنند و حرف آمریکا و اروپا را تکرار نمایند که بیایید از نو هزینه بدهید و دوباره برجام جدیدی را برای همان توقع لغو تحریم‌ها امضا کنید!

تارنمای مشرق نیوز با طرح این پرسش که « مگر قرار نبود SPV راه اندازی شود؟ » نوشت: ستون فقرات ایده SPV بر مبنای قانون مقابله با تحریم های ثانویه آمریکا بر علیه کوبا بنا شده بود تا به ایران و شرکت های اروپایی کمک کند تحریم های آمریکا را دور بزنند. اما اینستکس یک گام به عقب نهاده و اساساً وظیفه خود را مقابله با تحریم ها نمی داند.
*گروه نشریات خبری
پژوهشم**9344**1025

نظر شما