شناسهٔ خبر: 67684346 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛ در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

زارعی: شاهد مقاومت حسینی در غزه هستیم/ سیدافقهی: فرهنگ عاشورایی شیعه و سنی نمی‌شناسد زارعی: شاهد مقاومت حسینی در غزه هستیم/ سیدافقهی: فرهنگ عاشورایی شیعه و سنی نمی‌شناسد

برنامه گفتگوی ویژه خبری به موضوع عاشورای غزه و بیداری جهانی اختصاص داشت.

صاحب‌خبر -

برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر امشب به موضوع عاشورای غزه و بیداری جهانی اختصاص داشت که سعدالله زارعی و سید هادی سیدافقهی دو تن از کارشناسان مسائل منطقه به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

زارعی در ابتدای برنامه گفت: در غزه شاهد مقاومت حسینی هستیم. در این ماجرا صحنه‌های درخشانی را می‌بینید که شباهت زیادی به واقعه کربلا و عاشورا دارد.

وی ادامه داد: در کربلا خانم‌ها در عین مصیبت چه مقاوت زیبایی را به ثبت رسانند و یا کودکان در عاشورا چه مقاومتی در برابر دشمن دارند و بقیه گروه‌های اجتماعی مثل پیرمرد‌ها ازجمله حبیب بن مظاهر و جوانان در اوج نقش‌آفرینی بودند.

این کارشناس سیاست خارجی بیان کرد: در غزه همین موارد را مشاهده می‌کنیم و زنانی که زیر بمباران مقاومت می‌کنند روحیه و شان انسانی آنها کمتر از مجاهدت رزمنده‌ای که آر پی جی به دوش می‌گیرد و به دشمن می‌زند کمتر نیست و یا بچه‌ای که اعضای خانواده‌اش کشته شدند و فقط برادر کوچکترش مانده به برادرش می‌گوید شهادتین را بگوید که این صحنه‌ها اگر ماخوذ از کربلا نیست پس ماخوذ از کجاست. 

زارعی افزود: در ۹ ماه و نیمی که از آغاز جنایت در غزه می‌گذرد مکرر می‌بینم که می‌گویند ما میراثداران شهدای کربلا هستیم و ما همان کار را برابر دشمن صهیونیستی انجام می‌دهیم.

سیدافقهی در ادامه برنامه گفت: صحنه کربلا یک ظاهر و باطن دارد. ظاهرش مصایبی است که برای اهل بیت (ع) ایجاد شده است، اما مصیبت عظیم‌تر این است که در لشکر ابن زیاد چهار هزار نفر حافظ و قاری قرآن بودند لذا در عمق فاجعه کربلا باید به ریشه‌ها رسید، چون آنچه امروز در غزه می‌گذرد ظاهری دارد که هر روز تکرار می‌شود.

این کارشناس سیاست خارجی بیان کرد: در غزه در زمانی که در یک بمباران سیصد نفر در یک جا شهید می‌شوند که این به غیر از زخمی‌ها و کسانی است که زیر آوار می‌مانند.

وی ادامه داد: یوا گالانت در اوایل جنگ گفت ما در ابتدا آب را قطع کردیم. در جنگ‌های قبلی مقاومت اسلامی با اسرائیل به صورت پدافندی حمله کردند، اما جنگ فعلی آفندی بود. قبلا صهیونیست‌ها اگر می‌خواستند ساختمانی را بزنند هشدار می‌دادند، اما این بار هر جا که جمعیتی بود می‌زدند. 

سیدافقهی گفت: باطن غزه که اهل تسنن هستند چیست؟؛ جهان اسلام مالامال از خطبات جمعه و شبکه‌های ماهواره‌ای است، اما چرا سکوت کردند و از پشت خنجر می‌زنند. یک عالم می‌گوید آنچه در غزه می‌گذرد جهاد نیست بلکه فتنه است و این همان لشکر ابن زیاد است که در آن چهار هزار نفر قاری بودند.

زارعی در ادامه برنامه اظهار کرد: اسرائیلی‌ها خیلی تلاش می‌کنند که وانمود کنند که حمله آنها براساس عکس‌العمل است یعنی به آنها حمله‌ای صورت گرفته و حالا تلافی می‌کنند. 

وی تاکید کرد: جنایاتی که روز شنبه در خان یونس انجام شد و ۱۰۰ نفر کشته شد را به این دلیل انجام دادند که گفتند محمد ضیف را دیده بودند که بعدا مشخص شده وی آنجا نبوه است لذا اصل این ادعا دروغ است که واکنشی حمله می‌کنند، چون در حمله ۷ اکتبر که در چهار ساعت بود تا الان بیش از چهل هزار نفر کشته شدند. 

این کارشناس سیاست خارجی بیان کرد: تقریبا ۳۵ بیمارستان در منطقه بوده که اکثر آنها نابود شده و زیرساخت‌های آب، برق و انرژی را نابود کرده است و می‌گوید به به حمله ۷ اکتبر که چار ساعت بوده واکنش نشان میدهد، اا ۹ ماه و نیم جنایت نمی‌تواند واکنشی به جنگ چهار ساعته باشد. 

زارعی گفت: سندی در دفتر نخست وزیر اسرائیل به‌دست آمده که برای چهار الی پنج ماه قبل از ۷ اکتبر بود که نشان می‌دهد همین کاری را که انجام می‌دهند در قبل از ۷ اکتبر برنامه‌ریزی کرده بودند. 

وی اظهار کرد: خوی بنی امیه جنایت بوده است و جنایاتی که در کربلا کردند به این دلیل بود که شانشان این بوده که جنایتکار هستند، اما کسانی این صحنه را ببینند و آن را توجیح کنند دردناکتر از اصل جنایتی است که اسرائیل انجام می‌دهد، چون کشتن زنان و کودکان در کدام مقررات، شریعت و نحله سیاسی قانونی است.

سیدافقهی در ادامه برنامه بیان کرد: وقتی سارمان ملل رژیم صهیونیستی را جزو رژیم کودک کش تلقی می‌کند ما از عرب‌ها سوال می‌کنیم شما که به اصطلاح برای عربیت یک حق و شانی دارید مگر اینها عرب نیستند شما چرا از امکانات خود برای دفاع از فلسطینیان استفاده نمی‌کنید.

وی اظهار کرد: در دور دوم و یا سوم مذاکرات گروه‌های اسلامی با رژیم صهیونیستی در قاهره که به بن‌بست رسید نتانیاهو تهدید می‌کرد که آماده حمله به رفح هستیم و آقای یحیی السنوار پاسخ داد یا ما پیروز می‌شویم یا مثل کربلا شهید می‌شویم و این پیام یک اهل تسنن است لذا فرهنگ عاشورایی دیگر سنی و شیعه نمی‌شناسد و ظرفیت عاشورا در سطح تبیین جهان وسعت پیدا کرده است.

این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: گاندی می‌گوید جریان کربلا را چند بار خواندم و خیلی چیز‌ها یاد گرفتم و با آن به استقلال هند رسیدیم. دانشجویان خارجی چقدر مورد ضرب و شتم قرار گرفتند، اما دست برنمی‌دارند و فرهنگ عاشورا می‌گوید انسان بیدار شو در مقابل بی‌عدالتی و ایستادگی کن. غزه برای این مورد توجه قرار گرفته که کانون عاشورایی شده است. 

زارعی در ادامه برنامه گفت: همان‌طور که ماجرای کربلا در کربلا نماند و جهانی شد، اربعین نماد جهانی شدن حادثه عاشوراست در غزه هم این را شاهد هستیم. 

وی اظهار کرد: برکت غزه این است که از قطعه ۳۶۰ کیلومتری به وسعت جهان رسیده است. جهان آینده جهانی با مختصات جدید است و قلدر‌ها نمی‌توانند تعیین‌کننده باشند که یک از نشان‌ها اربعین است. 

این کارشناس سیاست خارجی بیان کرد: امروز مراسم اربعین به مراسمی با مشارکت ۳۰ میلیون نفر در عراق رسیده است و الان بیش از صد میلیون نفر در جهان برگزار این مراسم می‌کنند. روح نهضت امام حسینی در جهان منعکس شده است و واکنش به جنایات غزه جهانی شده است مثلا در آمریکا که دانشگاه‌هایی مثل کلمبیا که مدیران جنایت کن تربیت می‌کنند الان دانشجویان به جنایات غزه اعتراض می‌کنند. 

زارعی بیان کرد: مورد دیگر گسترش جبهه مقاومت است. در سال ۵۷ پس از آن به یک ندای جهانی تبدیل شده است که جغرافیای مقاومت از افغانستان تا مدیترانه و آفریقا و اروپا را تحت تاثیر قرار داده است. اینکه یک ملت در محاصره ۹ ماه و نیم غذا و آب ئ ودارو زیرساخت‌های حیات اولیه را قطع کردند و یک رژیم با دست باز هر روز بمباران کند گویا ۳۶۰ کیلیومتر غزه را سه بار با بمب زده است، اما ملت آن سر خم نمیکند یعنی جهان آینده جهان مفسدان و زورگویان نیست.

افقهی در ادامه گفت: وعده‌هایی که رهبر انقلاب دادند که این جنگ غزه نیست بلکه جنگ با جبهه کفر است که فرجام آن پیروزی است همچنین رهبری گفتند اگر جنگ غزه تمام شود محور مقاومت آرام نخواهد نشست و طوفان‌الاقصی نیاز منطقه بود، چون دشمن طرحش را تکمیل کرده بود و چیزی نمانده بود کار‌های اجرایی‌اش را شروع کند که با توطئه برخی کشور‌های منطقه با دشمن در حال عدای‌سازی بودند. 

وی بیان کرد: این شدت و عصبانیت برای این است که طرح بزرگی بود و مسئله فقط طوفان‌الاقصی نیست و روایت صهیونیست‌ها سقوط کرده و یک روایت جهانی شده است و برخی دانشگاه‌های غرب که رئیس‌جمهورساز است با این جنبش دیگر زیربار دروغ هلوکاست نمی‌روند.

نظر شما