شناسهٔ خبر: 30781081 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

سرسخت شدن آفات بر اثر تغییرات اقلیم

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر مصون سازی و مراقبت از کشت‌های گلخانه ای، گیاهان دارویی و تولیدات اراضی شیبدار در برابر آفات و بیماری‌های جدید گفت: معدوم سازی محصولات قاچاق توسط سازمان حفظ نباتات کشور باید انجام شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمدعلی طهماسبی با بیان این که آفات بر اثر تغییرات اقلیمی و الگوی کشت، تغییر رفتار داده و سر سخت‌تر شده اند، گفت: در راستای حفاظت از سرمایه‌ها و ثروت‌های مردم در عرصه‌های باغی، دامنه تحقیقات برای مقابله با آفات و بیماری‌های گیاهی باید توسعه یابد.

وی افزود: اکنون دنیا به یک دهکده جهانی تبدیل شده و ما برای به روز کردن دانش، اطلاعات و فناوری‌ها در حوزه کشاورزی و حفظ نباتات باید با دنیا ارتباط داشته باشیم و آفات و بیماری‌ها را شناسایی و برای مبارزه با آنها، پایلوت در استان‌ها اجرا کنیم.

طهماسبی با اشاره به این که تولیدات باغی از ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال ۵۷ به ۲۲ میلیون تن در سطح دو میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار در سال جاری افزایش یافته است، اظهار داشت: ما باید برای حفاظت از این سطوح کشت و تولید، اطلاعات و آمادگی لازم را دشته باشیم.

وی سطح کشت‌های گلخانه‌ای کشور را ۱۵ هزار هکتار عنوان و تصریح کرد: ما افزایش ۴۸ هزار هکتار به این سطح را برنامه ریزی کرده ایم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی قیمت هر بذر را ۷۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان عنوان کرد و گفت: اگر بیماری در گلخانه شیوع پیدا کند ثروت زیادی از مردم از بین می‌رود.

وی سطح کشت گیاهان دارویی در کشور را ۲۰۳ هزار هکتار و تولید در این حوزه را ۲۳۰ هزار تن عنوان کرد و اظهار داشت: ۱۱۰ هزار هکتار از این سطح به کشت زعفران اختصاص دارد و پیش بینی می‌کنیم امسال از این سطح ۴۰۰ تن زعفران برداشت شود.

طهماسبی ادامه داد: اکنون گیاهان دارویی به صورت زراعی و انبوه تولید می‌شود و به علت وجود ۴۰۰ اقلیم خرد و کلان در ایران، تنوع زیادی در رویش گیاهان دارویی داریم که نیاز به حفاظت دارند.

وی با اشاره به برنامه این معاونت برای جایگزینی و اصلاح ۶۰۰ هزار هکتار باغات قدیمی کشور گفت: در زمینه جایگزینی نهال‌ها و جلوگیری از آفات و بیماری‌ها باید توجه بیشتری شود.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که سازمان حفاظ نباتات باید از اراضی شیبدار حفاظت کند، اذعان داشت: در برخی مناطق بیش از ۱۰۰ گونه گیاهی داریم که میزبان آفات مستعد هستند.

وی در عین حال بر استفاده از مواد بیولوژیکی برای مبارزه با آفات و بیماری‌ها تاکید ورزید و تصریح کرد: اندیشه‌های ما باید در راستای حفاظت از محیط زیست و آب و خاک باشد و این منابع نباید توسط مواد شیمایی آلوده شوند.

طهماسبی با بیان این که سم کشاورزی باید با نسخه ارایه شود، گفت: سیاستی که سازمان حفظ نباتات در زمینه فروش سم در فروشگاه‌های مجاز پیگیری می‌کند باید ادامه یابد.

وی در همین حال از این سازمان خواست بر روی آفات انباری و قرنطینه‌های مبدا کار کند.

طهماسبی افزود: هر استان باید گلخانه‌های قرنطینه‌ای برای جلوگیری از شیوع آفات و بیماری‌های جدید داشته باشد.

وی اقدامات سازمان حفظ نباتات را در کنترل آفت زنجره مو، کرم خراط و مگس زیتون ستود و خواستار معدودم سازی میوه‌ها و کالا‌های کشاورزی قاچاق شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: از طریق مگس میوه مدیترانه‌ای ۶ هزار هکتار از باغات یزد آلوده شدند.

وی گفت: مگس مدیترانه‌ای که از راه قاچاق میوه به کشور وارد شده ۴۰۰ محصول را مورد هدف قرار می‌دهد.

نظر شما