شناسهٔ خبر: 3061836 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

مدیر جدید مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمالغرب معرفی شد

خبرگزاری رسا ـ مدیر جدید مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمالغرب کشور با حضور مشاور رییس جمهور و رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در تبریز معرفی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، سیدرضا صالحی امیری، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیران مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال غرب کشور، اظهار داشت: مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران دارای پنج میلیون جلد نشریه، 38 هزار نسخه خطی، 34 هزار نسخه سنگی و چند میلیون برگ سند و نقشه ذی قیمت گنجینه ارزشمند ملی است.

 


وی با بیان این‌که هنوز از  این میراث معنوی ایران به صورت شایسته بهره مند نشده ایم، خاطرنشان کرد: متأسفانه بسیاری از نسخ خطی ارزشمند در خانه ها در حال فرسودگی و از بین رفتن است، آنچه که در مرکز اسناد تبریز داریم کمتر از 10 درصد اسناد می باشد.

 


رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با دعوت از افرادی که نسخ خطی و اسناد تاریخی معتبر را در منازل نگهداری می کنند، گفت: ما اسناد را با استانداردهای جهانی نگهداری می کنیم که عمر مفید آنها 500 سال است، در حالی که عمر مفید اسناد در منازل 50 سال می باشد.

 


مشاور رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سابقه مدنیت در آذربایجان و تبریز اظهار داشت: آذربایجان همواره نقش بی بدیلی در تحولات فرهنگی و تاریخی ایران داشته و با وجود چنین سابقه طلایی و صبغه فرهنگی، دانشنامه آذربایجان باید به صورت جامع تدوین شود.

 


صالحی آذربایجان را منشأ سرمایه فرهنگی و قطب علمی و اقتصادی ایران اسلامی دانست و ادامه داد: تنوع فرهنگی و قومی موجود در ایران سرمایه‌ای بزرگ است، این تنوع زیر چتر اسلام مفهوم و معنا پیدا می کند که در اندیشه امام راحل و رهبر معظم انقلاب به عنوان نقطه ای درخشان نام برده شده است.

 


وی  نخستین کارکرد فرهنگ را انسجام آفرینی دانست و گفت: جامعه ایران برای بقا خود به انسجام ملی نیاز دارد زیرا ما جامعه متکثری هستیم که نیازمند یک مدل بسیار مستحکم برای تداوم هستیم در غیر این صورت آبستن حوادث و منازعه می شویم. ریشه منازعات منطقه ای نظیر عراق و لیبی در فقدان انسجام ملی آن کشورها است.

 


همچنین سعید شبستری، معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی اظهار داشت: تاریخ آذربایجان پر از حوادث و افتخاراتی نظیر انقلاب مشروطیت و بهمن 57 است که امیدواریم مرکز اسناد ملی در ثبت و ضبط آنها گام های موثری بردارد، ممکن است برخی از آن وقایع دچار غبار فراموشی شود که نقش مرکز اسناد در حفظ و تداوم آنها موثر است.

 


گفتنی است، در پایان این مراسم از خدمات دکتر عزیز جوانپور تجلیل و محمدحسین آل هاشم به عنوان مدیر جدید مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال غرب کشور در تبریز معرفی شد./935/پ203/ب4

نظر شما