شناسهٔ خبر: 6326885 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عرش نیوز | لینک خبر

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران:

آذربایجان نقش بی بدیلی در تحولات فرهنگی و تاریخی ایران دارد

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: آذربایجان همواره نقش بی بدیلی در تحولات فرهنگی و تاریخی ایران داشته و با وجود چنین سابقه طلایی و صبغه فرهنگی، دانشنامه آذربایجان باید به صورت جامع تدوین شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش عرش نیوز؛سیدرضا صالحی امیری روز سه شنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیران سابق و جدید مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال غرب کشور، آذربایجان را منشا سرمایه فرهنگی و قطب علمی و اقتصادی ایران اسلامی ذکر کرد و افزود: بیش از یکصد تن از سرمایه های بزرگ انسانی از این دیار بودند که به غرور ملی تبدیل شدند.

مشاور رییس جمهوری گفت: تلاش شود در منابع درسی تاریخ و تمدن این سرزمین به طور غرور آفرین تدوین شده و فیلم های فاخر آذری تولید و همایش های بین المللی برای فرهنگ و تاریخ آن برگزار شود.

وی تنوع فرهنگی و قومی موجود در ایران را سرمایه بزرگی دانست و اعلام کرد: این تنوع زیر چتر اسلام مفهوم و معنا پیدا می کند که در اندیشه امام راحل و رهبر معظم انقلاب به عنوان نقطه ای درخشان نام برده شده است.

وی مقصد و مقصود از انسجام ملی را انسجام ارگانیکی ذکر کرد و افزود: آنچه در این سرزمین شکل گرفته امری خدادادی و نوعی رنگین کمان فرهنگی است که هر یک رنگ و اجزای خود را دارد و در این میان نقش آذربایجان بی بدیل است.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: امروز جوانان از ارزش های تاریخی و تمدنی کمتر اطلاع دارند و لازم است آموزش و پرورش دروسی را به آنها اختصاص دهد.

مشاور رییس جمهوری اولین کارکرد فرهنگ را انسجام آفرینی دانست و گفت: جامعه ایران برای بقا خود به انسجام ملی نیاز دارد، زیرا ما جامعه متکثری هستیم که نیازمند یک مدل بسیار مستحکم برای تداوم هستیم، در غیر این صورت آبستن حوادث و منازعه می شویم.

صالحی امیری ریشه منازعات منطقه ای نظیر عراق و لیبی را در فقدان انسجام ملی آن کشورها اعلام و خاطر نشان کرد: انسجام چسب بقای جامعه است و برای رسیدن به انسجام در ایران نیازمند انسجام چند قطبی هستیم.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران را با پنج میلیون جلد نشریه، 38 هزار نسخه خطی، 34 هزار نسخه سنگی و چند میلیون برگ سند و نقشه ذی قیمت گنجینه ارزشمند ملی توصیف کرد و گفت: این میراث معنوی بخشی از افتخارات جامعه است که متاسفانه به نحو شایسته ای از آنها بهره مند نمی شویم.

وی با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از نسخ خطی ارزشمند در خانه ها در حال فرسودگی و از بین رفتن است، خاطرنشان کرد: آنچه که در مرکز اسناد تبریز داریم کمتر از 10 درصد اسناد است.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با دعوت از افرادی که نسخ خطی و اسناد تاریخی معتبر را در منازل نگهداری می کنند، گفت: ما اسناد را با استانداردهای جهانی نگهداری می کنیم که عمر مفید آنها 500 سال است در حالی که عمر مفید اسناد در منازل 50 سال است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این مراسم نگهداری از اسناد تاریخی را وظیفه ملی دانست و گفت: در گذشته انتقال تاریخ سینه به سینه انجام می شد که ممکن بود در انتقال شفاهی قسمت های مهم مغفول بماند ولی امروزه اسناد طبقه بندی و مدون می شوند.

سعید شبستری خیابانی افزود: تاریخ آذربایجان پر از حوادث و افتخاراتی نظیر انقلاب مشروطیت و بهمن 57 است که امیدواریم مرکز اسناد ملی در ثبت و ضبط آنها گام های موثری بردارد.

وی خاطرنشان کرد: ما شاهد حوادث تاریخی و فداکاری های ارزشمندی بودیم که ممکن است برخی از آنها دچار غبار فراموشی شود که نقش مرکز اسناد در حفظ و تداوم آنها موثر است.

در این مراسم از خدمات عزیز جوانپور تجلیل و محمدحسین آل هاشم به عنوان مدیر جدید مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمالغرب معرفی شد.

منبع:ایرنا

نظر شما