شناسهٔ خبر: 30208206 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:

موسسات آموزشی، متخصصین تعلیم و تربیت نیستند/جوسازی‌های اخیر به دلیل کم شدن سود موسسات بود

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: درتلاش هستیم حتی یک دانش آموز هم به دلیل فقر اقتصادی و فقر فرهنگی و اجتماعی از تحصیل باز نماند.

صاحب‌خبر -

به گزارش معاونت آموزش ابتدایی و به نقل از خبرگزاری ایسنا، منطقه خلیج فارس، دکتر رضوان حکیم زاده صبح امروز در نشستی خبری عنوان کرد: همواره رسانه ها به عنوان یک بازوی بسیار مهم و حلقه ربط میان افکار عمومی و دولت نگاه هستند و از این منظر کاری که رسانه ها انجام می دهند کاری بسیار ارزشمند است.

وی افزود: ممکن است در کشور ایران حزب، به معنای واقعی کلمه وجود نداشته باشد؛ اما رسانه سبب می شود ما مطالبات مردم و خانواده ها از آموزش و پرورش را دریافت کنیم. خدارا شاکریم که طی دو سال گذشته برنامه هایی که در معاونت آموزش ابتدایی داشته ایم توسط رسانه به خوبی پوشش داده شده است و از این طریق بود که خانواده ها از موضوعات مختلفی چون حذف مشق شب سنتی و دلایل راه اندازی اتاق بازی در مدارس اطلاع آگاهی یافتند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در خصوص علت سفر به استان گفت: برگزاری کارگاهی با عنوان "کیفیت بخشی به آموزش و پرورش پیش دبستانی با محوریت هویت کودکان ایرانی، اسلامی" دلیل سفر به این استان بوده  است و بسیار خوشحالیم که در خدمت فرهنگیان استان هرمزگان هستیم.

رضوان زاده با بیان این که دلیل انتخاب این استان وجود اراده ای قوی در این استان و مسئولین آموزش و پرورش برای بهبود کیفیت است، عنوان کرد: . برنامه هایی که در این استان توسط مسئولان آموزش و پرورش پیگیری می شود در رابطه با بازماندگان از تحصیل، آموزش های فنی و حرفه ای و تقویت دسترسی دانش آموزان در مناطق محروم به آموزش بهتر برایمان بسیار ارزشمند است، ما نیز در تلاش هستیم علاوه بر انجام کارهایی برای ایجاد امکانات مدرسه و معلمان از کیفیت آموزشی نیز  غافل نمانیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: با تلاشی که همکاران ما داشته اند دستاوردهای بسیار خوبی در استان هرمزگان به خصوص در دوره پیش دبستانی داریم. با توجه به حمایت هایی که دولت تدبیر و امید از موضوع پیش دبستانی داشته است؛ نرخ پوشش پیش دبستانی در کشور را از 38 درصد به بالای 71 درصد رسانده ایم.

رضوان زاده ادامه داد: برخی از استان ها که مناطق کمتر برخوردار و مناطق دو زبانه هستند بالای 80 درصد و همچنین بالای 90 درصد پوشش پیش دبستانی داریم و با توجه به این که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تحت عنوان توسعه عدالت آموزشی به تعمیم دوره پیش دبستانی در مناطق کمتر توسعه یافته و مناطق دوزبانه اشاره شده است، از نظر ما افزایش پوشش پیش دبستانی، رسیدن به پوشش 100 درصدی در استان های مرزی و استان های کمتر برخوردار و دوزبانه کلید رسیدن به عدالت آموزشی در معنای واقعی است. همچنین ما معتقدیم  عدالت آموزشی صرفا به معنای  دسترسی به آموزش نیست. معنای واقعی عدالت آموزشی برابربودن فرصت های یادگیری است که به کیفیت آموزشی باز می گردد.

وی افزود: این کارگاه با حضور همکارانی از سراسر کشور در حال برگزاری است. در رابطه با موضوع پوشش تحصیلی در آموزش و پرورش ابتدایی کشور 13/98 درصد پوشش پیش دبستانی را داریم. یکی از دستاوردهای خوبمان این بوده است که توانستیم نسبت دسترسی دختران و پسران را در دوره ابتدایی به هم نزدیک کنیم و امیدواریم نرخ ماندگاری و ادامه تحصیل در دوره متوسطه نیز اتفاق بیوفتد  و ما شاهد این باشیم که هر 100 دانش آمور ثبت نام شده پایه اول امکان ادامه تحصیل را داشته باشند.

حکیم زاده ادامه داد: در کشور بیش از یک میلیون دانش آموز پیش دبستانی داریم که این تعداد در مدارسی ثبت نام شده اند که دارای مجوز از آموزش و پرورش هستند.

وی با بیان این که در رابطه با مشق شب چیزی به عنوان حذف تکلیف وجود ندارد، عنوان کرد: در حقیقت تغییر رویکرد از مشق شب سنتی به تکالیف مهارت محور را داشته ایم، به این صورت در کلاس هایی که شرایط آن وجود دارد دانش آموزان به جای این که رونویسی های بی فایده انجام دهند و چیزی از آن یاد نگیرند، روخوانی هایی داشته باشد و مهارت یادگیری را یاد نگیرد، این دانش آموزان در مدرسه و کلاس درس تکالیف درسی خود را انجام می دهند و در ساعات یادگیری خارج از مدرسه تکالیف مهارت محور داشته باشند که این تکالیف با انجام دادن فعالیت های متعدد و متنوع به تمرین مهارت های زندگی و تقویت مهارت های پایه خواندن و نوشتن و حساب کردن بپردازند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: رویه غلط سبب شده بودکه معلمان آموزش می دادند و یادگیری به عهده خانواده ها بود، نکته ای که مهم است این است که چرا موسسات نگران این موضوع هستند؟ در دوره ابتدایی ما موضوعی تحت عنوان کنکور نداریم، هرچند که فعالیت های ضد تربیتی موسسات نوعی کنکور را به مدارس ابتدایی ما وارد کرده است اما بستر اصلی استفاده از کتاب های کمک آموزشی ما، مشق شب دانش آموزان بود به این شکل که به مدرسه می رفتند و ناچارا زمان زیادی را برای تکلیف در هرشب چند صفحه از این کتاب ها را حل کنند، اختصاص می دادند، خانواده ها نیز مجبور بودند که هزینه های گزافی را بپردازند و دانش آموز ساعت های متوالی را برای حل این کتاب ها صرف کنند که در نهایت سبب دلزدگی آنان می شد.

وی با بیان این که در همین خصوص دو اقدام انجام گرفت، تصریح کرد:  حذف مشق شب سنتی و سپس ممنوعیت استفاده از کتاب های کمک آموزشی و برگزاری هرگونه آزمونی در مدارس صورت گرفته است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهارکرد: داده های غلط، شایعات و نگرانی های بی دلیل و جوسازی هایی که به دلیل کم شدن سودجویی موسسات در جامعه منتشر می شوند، که هیچ گونه پایه و اساس ندارد. ما موسسات را واجد صلاحیت تخصصی به عنوان متخصصین تعلیم و تربیت نمی دانیم و از آن ها تنهابه عنوان موسسات اقتصادی یاد می کنیم در بهترین حالت آن ها بیشتر از یک تاجر در رابطه با محصولات خود نیستند.

وی ادامه داد: در رابطه با بازماندگان از تحصیل یک برنامه کشوری داریم تحت عنوان انسداد مبادی بی سوادی در چهار استان هدف که بیشترین آمار بازمانده از تحصیل ( هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان و آذربایجان غربی) را دارا هستند.  با توجه به مسئولیت اخلاقی که در وزارت خانه احساس می کنیم موانع و دلایل بازماندگی از تحصیل را شناسایی کرده ایم، موانع موجود (اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی) و با توجه به همکاری وزارت آموزش و پرورش با وزارت تعاون، کار و رفاه پیگیری کرده و کارگروه مشترکی برای تقسیم کار کشوری به این دلیل که از موازی کاری جلوگیری شود و همچنین  در کوتاه ترین زمان ممکن دانش آموزان را شناسایی و وارد مدرسه کنیم شکل گرفته است.

حکیم زاده عنوان کرد: شناسایی موانع و رفع آن ها بر عهده وزارت تعاون است و پرورش این دانش آموزان برعهده وزارت آموزش است.

وی ادامه داد: 202 مدرسه در کشور وجود دارد که دارای یک نفر دانش آموز و 500 مدرسه که دارای 2 الی 3نفر دانش آموز دارند.  درسال گذشته 2000دانش آموز دانش آموز جذب شده اند، 1100 دانش آموز در دوره ابتدایی و 900 دانش آموز در دوره اول و دوم ابتدایی جذب دانش اموزان بازمانده از تحصیل در استان هرمزگان است.  سال گذشته 142000نفر بازمانده بوده است.

وی در پایان گفت: با توجه به این که اقدامات و برنامه ریزی های خوبی در خصوص افزایش امکانات انجام شده است تعداد دانش آموزان در دوره ابتدایی ازتقریبا  7 میلیون نفر به بیش از هشت میلیون نفر افزایش یافته است. همچنین با توجه به این که تراکم کلاس ها نباید از 26 نفر تجاوز کند در برخی مدارس بیشتر از 26 نفر دانش اموز وجود دارد که در کیفیت آموزش تاثیرگذار خواهد بود و به این دلیل در کل کشور 33 هزارنفر کمبود نیرو وجود دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما