شناسهٔ خبر: 30193593 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون وزیر آموزش و پرورش: ‌موسسات آموزشی تاجران محصولات خود هستند

نمایندگی هرمزگان

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: درتلاش هستیم حتی یک دانش آموز هم به دلیل فقر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی از تحصیل باز نماند.

صاحب‌خبر -

‌به گزارش ایسنا، دکتر رضوان حکیم زاده در نشستی خبری عنوان کرد: ممکن است در کشور ایران حزب، به معنای واقعی کلمه وجود نداشته باشد؛ اما رسانه سبب می‌شود ما مطالبات مردم و خانواده‌ها از آموزش و پرورش را دریافت کنیم. خدارا شاکریم که طی دو سال گذشته برنامه‌هایی که در معاونت آموزش ابتدایی داشته ایم توسط رسانه به خوبی پوشش داده شده است و از این طریق بود که خانواده ها از موضوعات مختلفی چون حذف مشق شب سنتی و دلایل راه اندازی اتاق بازی در مدارس اطلاع و آگاهی یافتند.

رضوان زادهعنوان کرد: برنامه هایی که در این استان توسط مسئولان آموزش و پرورش پیگیری می شود در رابطه با بازماندگان از تحصیل، آموزش های فنی و حرفه‌ای و تقویت دسترسی دانش آموزان در مناطق محروم به آموزش بهتر برایمان بسیار ارزشمند است، ما نیز در تلاش هستیم علاوه بر انجام کارهایی برای ایجاد امکانات مدرسه و معلمان از کیفیت آموزشی نیز  غافل نمانیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: با تلاشی که همکاران ما داشته‌اند دستاوردهای بسیار خوبی در استان هرمزگان به خصوص در دوره پیش دبستانی داریم. با توجه به حمایت‌هایی که دولت تدبیر و امید از موضوع پیش دبستانی داشته است؛ نرخ پوشش پیش دبستانی در کشور را از ۳۸ به بالای ۷۱ درصد رسانده‌ایم.

رضوان زاده ادامه داد: برخی از استان‌ها که مناطق کمتر برخوردار و مناطق دو زبانه هستند بالای ۸۰ درصد و همچنین بالای ۹۰ درصد پوشش پیش دبستانی داریم و با توجه به این که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تحت عنوان توسعه عدالت آموزشی به تعمیم دوره پیش دبستانی در مناطق کمتر توسعه یافته و مناطق دوزبانه اشاره شده است، از نظر ما افزایش پوشش پیش دبستانی، رسیدن به پوشش ۱۰۰ درصدی در استانهای مرزی و استان های کمتر برخوردار و دوزبانه کلید رسیدن به عدالت آموزشی در معنای واقعی است. همچنین ما معتقدیم  عدالت آموزشی صرفا به معنای  دسترسی به آموزش نیست. معنای واقعی عدالت آموزشی برابر بودن فرصت های یادگیری است که به کیفیت آموزشی باز می گردد.

وی افزود: این کارگاه با حضور همکارانی از سراسر کشور در حال برگزاری است. در رابطه با موضوع پوشش تحصیلی در آموزش و پرورش ابتدایی کشور 98.13  درصد پوشش پیش دبستانی را داریم. یکی از دستاوردهای خوبمان این بوده است که توانستیم نسبت دسترسی دختران و پسران را در دوره ابتدایی به هم نزدیک کنیم و امیدواریم نرخ ماندگاری و ادامه تحصیل در دوره متوسطه نیز اتفاق بیوفتد  و ما شاهد این باشیم که هر ۱۰۰ دانش آمور ثبت نام شده پایه اول امکان ادامه تحصیل را داشته باشند.

حکیم زاده ادامه داد: در کشور بیش از یک میلیون دانش آموز پیش دبستانی داریم که این تعداد در مدارسی ثبت نام شده اند که دارای مجوز از آموزش و پرورش هستند.

وی با بیان این که در رابطه با مشق شب چیزی به عنوان حذف تکلیف وجود ندارد، عنوان کرد: در حقیقت تغییر رویکرد از مشق شب سنتی به تکالیف مهارت محور را داشته ایم، به این صورت در کلاس هایی که شرایط آن وجود دارد دانش آموزان به جای این که رونویسی‌های بی فایده انجام دهند و چیزی از آن یاد نگیرند، روخوانی‌هایی داشته باشد و مهارت یادگیری را یاد نگیرد، این دانش آموزان در مدرسه و کلاس درس تکالیف درسی خود را انجام می دهند و در ساعات یادگیری خارج از مدرسه تکالیف مهارت محور داشته باشند که این تکالیف با انجام دادن فعالیت های متعدد و متنوع به تمرین مهارت های زندگی و تقویت مهارت‌های پایه خواندن و نوشتن و حساب کردن بپردازند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: رویه غلط سبب شده بودکه معلمان آموزش می‌دادند و یادگیری به عهده خانواده‌ها بود، نکته‌ای که مهم است این است که چرا موسسات نگران این موضوع هستند؟ در دوره ابتدایی ما موضوعی تحت عنوان کنکور نداریم، هرچند که فعالیت‌های ضد تربیتی موسسات نوعی کنکور را به مدارس ابتدایی ما وارد کرده است اما بستر اصلی استفاده از کتاب های کمک آموزشی ما، مشق شب دانش آموزان بود به این شکل که به مدرسه می رفتند و ناچارا زمان زیادی را برای تکلیف در هرشب چند صفحه از این کتاب ها را حل کنند، اختصاص می دادند، خانواده ها نیز مجبور بودند که هزینه‌های گزافی را بپردازند و دانش آموز ساعت‌های متوالی را برای حل این کتاب ها صرف کنند که در نهایت سبب دلزدگی آنان می شد.

وی با بیان این که در همین خصوص دو اقدام انجام گرفت، تصریح کرد:  حذف مشق شب سنتی و سپس ممنوعیت استفاده از کتاب های کمک آموزشی و برگزاری هرگونه آزمونی در مدارس صورت گرفته است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهارکرد: داده های غلط، شایعات و نگرانی های بی دلیل و جوسازی‌هایی که به دلیل کم شدن سودجویی موسسات در جامعه منتشر می‌شوند، که هیچ گونه پایه و اساس ندارد. ما موسسات را واجد صلاحیت تخصصی به عنوان متخصصین تعلیم و تربیت نمی دانیم و از آن ها تنها به عنوان موسسات اقتصادی یاد می‌کنیم؛ در بهترین حالت آن ها بیشتر از یک تاجر در رابطه با محصولات خود نیستند.

وی ادامه داد: در رابطه با بازماندگان از تحصیل یک برنامه کشوری داریم تحت عنوان انسداد مبادی بی سوادی در چهار استان هدف که بیشترین آمار بازمانده از تحصیل ( هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان و آذربایجان غربی) را دارا هستند.  با توجه به مسئولیت اخلاقی که در وزارت خانه احساس می کنیم موانع و دلایل بازماندگی از تحصیل را شناسایی کرده‌ایم. موانع موجود (اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی) و با توجه به همکاری وزارت آموزش و پرورش با وزارت تعاون، کار و رفاه پیگیری کرده و کارگروه مشترکی برای تقسیم کار کشوری به این دلیل که از موازی کاری جلوگیری شود و همچنین  در کوتاه‌ترین زمان ممکن دانش آموزان را شناسایی و وارد مدرسه کنیم، شکل گرفته است.

حکیم زاده عنوان کرد: شناسایی موانع و رفع آنها بر عهده وزارت تعاون است و پرورش این دانش آموزان برعهده وزارت آموزش است.

وی ادامه داد: ۲۰۲ مدرسه در کشور وجود دارد که دارای یک نفر دانش آموز و ۵۰۰ مدرسه ۲ الی ۳نفر دانش آموز دارند. درسال گذشته ۲۰۰۰دانش آموز جذب شده‌اند، ۱۱۰۰ دانش آموز در دوره ابتدایی و ۹۰۰ دانش آموز در دوره اول و دوم ابتدایی جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل در استان هرمزگان است. سال گذشته 142 هزار  بازمانده بوده است.

وی در پایان گفت: با توجه به این که اقدامات و برنامه‌ریزیهای خوبی در خصوص افزایش امکانات انجام شده است، تعداد دانش‌آموزان در دوره ابتدایی از تقریبا  ۷ میلیون نفر به بیش از هشت میلیون نفر افزایش یافته است. همچنین با توجه به این که تراکم کلاس‌ها نباید از ۲۶ نفر تجاوز کند در برخی مدارس بیشتر از ۲۶ نفر دانش آموز وجود دارد که در کیفیت آموزش تاثیرگذار خواهد بود و به این دلیل در کل کشور ۳۳ هزارنفر کمبود نیرو وجود دارد.


انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما