شناسهٔ خبر: 30206950 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در همایش ارتقای کیفیت دوره پیش دبستانی:

دوره پیش دبستانی دوره رسمی در آموزش و پرورش است/ پوشش بالای 71 درصدی پیش دبستانی در کشور / میزبانی هرمزگان شایسته تحسین است

معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: بر اساس اسناد بالادستی و سند تحول بنیادین دوره پیش دبستانی جزو دوره رسمی آموزش و پرورش است و توجه به آن در اولویت برنامه های وزارت آموزش و پرورش قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان هرمزگان، دکتر رضوان حکیم زاده درآیین افتتاح  برگزاری کارگاه آموزشی ارتقای کیفیت آموزش و پرورش دوره پیش دبستانی که به میزبانی بندرعباس با محوریت هویت کودکان برگزارشد، افزود: هر سرمایه گذاری در آموزش و پرورش منتج به توسعه کشور می شود و درواقع یک سرمایه گذاری برای پیشرفت و تعالی و توسعه کشور است.

وی در ادامه با اشاره به کارگاه آموزشی ارتقای کیفیت آموزش و پرورش دوره پیش دبستانی که با محوریت هویت کودکان به میزبانی اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان برگزار شد، تصریح کرد: بر اساس پژوهش های علمی بیشترین سرعت شکل گیری ارتباطات در پنج سال اول زندگی کودک است بنابراین اهمیت دوره پیش دبستانی درموفقیت فرد بسیارمهم و بنیادی است.

معاون ابتدایی وزیرآموزش و پرورش همچنین گفت: کودکان به عنوان سرمایه های ارزشمند کشور شایسته احترام هستند و باید مورد تکریم باشند.

این مسوول درادامه گفت: براساس نگرش سند تحول بنیادین به عنوان نقشه راه آموزش و پرورش ، موضوع هویت کودکان و توجه به این موضوع باید با یک رویکرد تخصصی همراه باشد و وزارت آموزش و پرورش به دنبال نهادینه کردن این مهم است.

حکیم زاده یادآورشد: توجه بیشتر به این دوره و نگرش تخصصی به آموزش ها در دوره پیش دبستانی و دبستان، می تواند درکاهش آسیب های اجتماعی نقش مهمی داشته باشد که باید در توجه جدی به آن حداکثرهمت و تلاش را داشته باشیم.

در این آیین مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان نیز در سخنانی با اشاره به ظرفیت های پرشمار استان هرمزگان گفت: هرمزگان با برخورداری از موقعیت سوق الجیشی به عنوان استان استراتژیک ، دوازه اقتصادی کشور به شمار می رود.

موسی دادی زاده افزود: آموزش و پرورش هرمزگان با نگرشی برنامه محور توجه ویژه ای را به راهبردهای سند تحول بنیادین دارد و این مهم به عنوان نقشه راه استان مبنای عملکردهاست.

 وی در ادامه گفت: دوره ابتدایی زیربنای نظام آموزشی است و اگرخواهان موفقیت در سایر دوره های تحصیلی تا آموزش عالی هستیم باید به این دوره ابتدایی توجه ویژه ای را داشته باشیم.

**آغاز کیفیت بخشی آموزش های دوره پیش دبستانی از هرمزگان

معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در ادامه در جمع خبرنگاران حاضر شد و با تشریح اهداف کارگاه آموزشی ارتقای کیفیت آموزش و پرورش دوره پیش دبستانی که به میزبانی بندرعباس با محوریت هویت کودکان برگزارشد، گفت: در این کارگاه 2 روزه به مربیان دوره پیش دبستانی از استان های سراسر کشور، آموزش هایی لازم توسط کارشناسان ارایه می شود تا بتوانند آموزش با کیفیت پیش دبستانی را جلو ببرند.

این مسوول ادامه داد: بعد از این که در افزایش نرخ پوشش در پیش دبستانی بویژه در استان های دوزبانه و کمتر برخوردار دستاوردهایی خوبی کسب کردیم و به بالای 70 درصد پوشش را رساندیم نوبت این است که به بحث کیفیت بیشتر توجه کنیم و نخستین گام عملی برای کیفیت بخشی سراسری به آموزش های دوره پیش دبستانی را از هرمزگان شروع کردیم.

حکیم زاده گفت: علت انتخاب هرمزگان به خاطر اراده قوی این استان و مسوولان آموزش و پرورش برای بهبود کیفیت است و برنامه هایی در رابطه با بحث بازماندگان از تحصیل، کیفیت بخشی به آموزش های فنی و حرفه ای، تقویت دسترسی دانش آموزان در مناطق محروم به آموزش بهتر به بهترین نحو پیگیری می شود.

 

پوشش بالای 71 درصدی پیش دبستانی در کشور

این مقام مسوول با بیان اینکه با توجه به حمایت های دولت تدبیر و امید، طی پنج سال گذشته میزان پوشش پیش دبستانی در کشور از 38 درصد به بالای 71 درصد رسیده است افزود:  در برخی مناطق کمتر برخوردار و دو زبانه کشور نیز میزان پوشش پیش دبستانی به بالای 80 تا 90 درصد رسیده است.

وی بیان داشت: در استان هرمزگان نیز آمار پیش دبستانی به بالای 87 درصد رسیده است که این آمار از میانگین کشوری بالاتر است.

این مسوول اظهارداشت: در کشور بیش از یک میلیون نوآموز پیش دبستانی داریم که البته تعداد این آمار با توجه به اینکه در مراکزی غیر از آموزش و پرورش ثبت می شود، بییشتر است.

به گفته حکیم زاده، افزایش پوشش پیش دبستانی و رسیدن به نرخ 100 درصدی در استان های مرزی و کمتر توسعه یافته، درواقع کلید رسیدن به عدالت آموزشی به معنای واقعی است.

این مسوول اظهارداشت: امیدواریم که این نرخ ماندگاری و ادامه تحصیل در دوره متوسطه اول و دوم نیز اتفاق بیافتد و ما شاهد این باشیم که هر 100 دانش آموزی که در پایه اول ثبت نام می کنند امکان ادامه موفقیت آمیز مسیر تحصیلی شان را تا پایان دوره متوسطه دوم داشته باشند.

وی اضافه کرد: عدالت آموزشی صرف دسترسی به آموزش نیست که تنها یک کلاس درس و یک معلم باشد بلکه معنای واقعی آن میزان برابری فرصت های یاددهی و یادگیری است که به کیفیت آموزش برمی گردد و این مهم در سایه آموزش های با کیفیت پیش دبستانی میسر می شود.

 

** بحث امنیت کودکان پیش دبستانی در اولویت وزارت آموزش و پرورش

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در چارچوبی که برای استانداردهای پیش دبستانی تعریف شده، موارد حفظ ایمنی کودکان و امنیت فضاها در آن پیش بینی شده اما متاسفانه به دلیل تعدد مرکزهای تصیم گیرنده ای که برای این مقطع وجود دارد، این امکان کمتر فراهم شده تا ما بتوانیم با یک مدیریت واحد و یکپارچه آن را دنبال کنیم.

حکیم زاده افزود: البته با توجه به این که از لحاظ ساختاری و سازمانی پیش دبستانی زیرنظر معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش است، این امکان را داشته ایم که همه مربیان و معلمان را تحت آموزش قرار دهیم.

وی گفت: وزیر آموزش و پرورش نیز اخیرا دستور دادند یک برنامه متمرکز آموزشی برای مدیران و معلمان از جهت چارچوب صلاحیت ها، داشته باشیم و مسایل بنیادین برای پیش دبستانی که شامل بحث ایمنی و استانداردهای ایمنی در فضا و مکان است را جزو برنامه های آموزشی داریم.

این مسوول گفت: بعد از حادثه زاهدان نیز برای دانش آموزان پیش دبستانی، وزیر دستور دادند که یکبار دیگر این مراکز جهت ایمنی فضاها مورد بررسی قرار گیرند و از همکاران ابتدایی نیز خواستیم در هر منطقه که مجوز پیش دسبتانی گرفتند از جهت ایمنی مورد بررسی قرار دهند.

 

142هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در کشور شناسایی شدند

به گفته معاون آموزش ابتدایی وزیرآموزش و پرورش طبق آمار سال گذشته این معاونت، 142 هزار دانش آموز در کشور از تحصیل بازماندند و امسال با توجه به این که این اطلاعات هنوز به جمع بندی کامل نرسیده ، آمار آن طی 2 هفته آینده اعلام می شود.

حکیم زاده افزود: آمار جدید بازماندگان از تحصیل بعد از شناسایی در اختیار وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی قرار می گیرد تا موانع را شناسایی و متناسب با دلیل بازماندگی برنامه جذب کودکان را داشته باشیم.

وی بیان داشت: در استان هرمزگان نیز سال گذشته 2 هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل جذب شدند که یکهزار و 100 نفر مربوط به دوره ابتدایی و 900 نفر در دوره متوسطه اول هستند.

** طرح انسداد مبادی بی سواد در چهار استان کشور

معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در رابطه با بازماندگان از تحصیل یک برنامه کشوری تحت عنوان انسداد مبادی بی سواد داریم و چهار استان هدف از جمله سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و آذربایجان غربی که بیشترین آمار بازمانده از تحصیل دارند، تحت پوشش قرار گرفتند.

حکیم زاده ادامه داد: با توجه به مسوولیت اخلاقی که داریم، کودکان بازمانده از تحصیل که به دلیل غیر آموزشی (از جمله مسایل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی که بیشتر در بین دختران به علت ازدواج های زودهنگام و باورهای سنتی دیده می شود) از تحصیل بازماندند، آن ها را شناسایی و جذب مدرسه کنیم.

وی با اشاره به این که مهاجرت ها به دلیل آمار ثبتی که در هر مناطق انجام می شود، در افزایش و یا کاهش آمار بازماندگان از تحصیل دخیل هستند، بیان داشت: وزارت کشور باید برنامه ای داشته باشد که مهاجرت ها را رصد و ثبت کند و اگر این برنامه را جلو ببریم و بتوانیم موانع اقتصادی و اجتماعی را رفع کنیم به پوشش بالاتری دست می یابیم.

وی بیان داشت: از امامان جمعه و جماعت انتظار می رود که در بحث اهمیت سواد و جلب خانواده برای دوره تحصیلی دختران به عنوان مادران آینده این سرزمین حضور پیدا کنند و امیدواریم بحث بازماندگی را به سمتی ببریم که به حداقل برسانیم و هیچ کودکی نداشته باشیم که دور از مدرسه باشند.

*سودجویان اقتصادی اجازه اظهار نظر در حوزه تعلیم و تربیت را ندارند

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش  همچنین گفت: سودجویان اقتصادی اجازه اظهار نظر در حوزه تعلیم و تربیت را ندارند.

حکیم زاده در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد دلایل هجمه های وارد شده از سوی موسسات آموزشی به طرح حذف مشق شب و ایجاد ابهام در سطح جامعه، بیان داشت: ما چیزی به اسم حذف تکلیف نداشتیم بلکه تغییر رویکرد از مشق شب به تکالیف مهارت محور داشته ایم. به این شکل که در کلاس هایی که شرایط آنها محیا است دانش آموزان به جای رونویسی بی فایده داشته باشند و نوشتن یاد نگیرند یا روخوانی داشته باشند و مهارت خواندن را یاد نگیرند و مواردی حفظ کنند و مهارتی نداشته باشند قرار شد تا در مدرسه و کلاس درس تکالیف درسی را انجام دهند.

وی عنوان کرد: در ساعات یادگیری خارج از مدرسه هم تکالیف مهارت محور داشته باشند به این ترتیب که با انجام دادن فعالیت های متعدد و متنوع به تمرین مهارتهای زندگی و تمرین پایه خواندن، نوشتن و حساب کردن بپردازند. به جای اینکه دانش آموز رونویسی داشته باشد و نوشتن یاد نگیرد باید یاد بگیرد احساسش را از کودکی بنویسد امروز شاهد هستیم بسیاری از فارغ التحصیلان مدارس ما حتی در متوسطه دوم و یا حتی در دانشگاه از نوشتن فکر و احساسشان و دیدگاهشان به صورت مستقل عاجز هستند.

**انجام تکالیف مهارتی به جای مشق شب سنتی

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مشق شب از تکالیف دانش آموزان مدارس ابتدایی حذف نشده بلکه تکالیف مهارت محور جایگزین مشق شب سنتی شده است.

حکیم زاده افزود: قصد داریم در این مقطع حساس در کلاس درس به جای رونویسی و روخوانی صرف، مهارت خواندن و نوشتن افکار، مشاهدات و احساسات را در دانش آموز تقویت کنیم و در ساعت های یادگیری خارج از مدرسه، تکالیف مهارت محور داشته باشند، به این ترتیب که با انجام دادن فعالیت های متعدد و متنوع به تمرین مهارت های زندگی و تقویت مهارت های پایه خواندن و نوشتن و حساب کردن بپردازند.

وی گفت: امروز شاهد این هستیم که بسیاری از دانش آموختگان مدارس حتی در دوره متوسطه دوم و یا حتی در دانشگاه با این که بارها مشق نوشته اند و رونویسی کرده اند اما از نظر نوشتن فکر و دیدگاهشان به صورت مستقل عاجز هستند و نمی توانند این کار را انجام دهند.

این مسوول اظهارداشت: تکالیف مهارت محور، تکالیف هدفمند است و فعالیت هایی همچون مسوولیت پذیری، مهارت های ارتباطی، مدیریت هیجانات، مدیریت منابع مالی و استفاده درست از منابع را طراحی می کند که مرتبط با برنامه درسی و مهارت های زندگی دانش آموزان است.

حکیم زاده افزود: دانش آموزان باید در خلال فرایند یادگیری و یاددهی و زیرنظر معلم بازخورد مناسب را دریافت کنند و آنجایی که نیاز به کمک دارند، از معلم دریافت کند.

وی گفت: در حالی که رویه غلط مشق نویسی سنتی در سال های گذشته باعث شده بود که معلمان تنها آموزش دهند و مسوولیت یادگیری را به خانواده ها واگذار می کنند و والدین نیز مجبور بودند ساعت های زیادی را صرف کنند تا بچه هایشان تکالیف را انجام دهند.

 

** استفاده از کتاب های کمک آموزشی در مدارس ابتدایی ممنوع است

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پروش گفت: کتاب های متنوع و متعدد کمک آموزشی و کمک درسی که از سوی موسسه های اقتصادی و افراد سودجو ارائه می شود، در مدارس ابتدایی ممنوع است.

حکیم زاده افزود: اگر از جمعیت هشت میلیونی دانش آموزان ابتدایی در کشور، هر دانش آموزی مجبور به خرید یک تا 2 کتاب کمک درسی باشد، هم در انجام تکالیف موجب سردگمی و دل زدگی می شود و هم هزینه های گزافی را متحمل خانواده ها می کند.

وی گفت: در این راستا 2 اقدام انجام شد، یکی این که مشق شب سنتی را با این رویکرد که دیگر نیازی به کتاب های کمک آموزشی و کمک درسی نباشد، تغییر دادیم و در اقدام دوم نیز ممنوعیت استفاده از این کتاب ها و برگزاری آزمون ها در مدارس ابتدایی تحت هر عنوان و با هر اسمی بود.

این مسوول ادامه داد: با توجه به ابلاغ وزارتخانه، در پایه های اول تا ششم در مدارس ابتدایی، استفاده از این کتاب ها ممنوع شد و معلمان حق ندارند که این کار را انجام دهند و اگر که تخلفی انجام شود مسوولیت آن با مدیر است.

وی گفت: اخیرا نیز وزیر آموزش و پرورش این ابلاغ را به معاونت ابتدایی ارسال کردند و ما را مسوول مستقیم بر این ماموریت کردند که با جدیت پیگیری شود که این یک بازار مصرف خیلی گسترده و عمده ای برای سودجویان بود که باید محدود شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: ممکن است با حذف کتاب های کمک درسی، جوسازی هایی توسط موسسات انجام شود و به نگرانی هایی دامن زده شود که اصلا پایه و اساس ندارد اما این موسسه ها از نظر ما واجد صلاحیت تخصصی ندارند.

حکیم زاده گفت: اجازه نخواهیم داد سودجویان اقتصادی و مووسسه هایی که کالاهای غیرتربیتی و مخالف با اصول تعلیم و تربیت تحت عنوان کتاب، جزوه و آزمون تهیه می کنند، به عنوان متخصص تعیلم و تربیت نظر دهند.

 

** اجرای طرح بازی و یادگیری از اول بهمن ماه در 10 استان کشور

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: طرح بازی و یادگیری یا اتاق بازی به صورت پایلوت از اول بهمن ماه امسال در 10 استان کشور اجرا می شود.

حکیم زاده افزود: در هر استان 100 مدرسه که در مجموع یکهزار مدرسه است، این برنامه را پوشش می دهیم.

وی بیان داشت: در این طرح، دانش آموزان با اسباب بازی های ایرانی که کارکرد آموزشی و تربیتی دارند و با استفاده از بازی های بومی محلی از طریق فضایی که ایجاد می شود، مفاهیم درسی و مهارت ها را از طریق بازی یاد می گیرند.

این مسوول گفت: هدف از این طرح صرف بازی کردن بچه ها و سرگرم شدن آن ها نیست بلکه براساس اصول علم تعلیم و تربیت برای یادگیری و تربیت کودکان است.

 

** وجود 202 مدرسه کشور با یک دانش آموز

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: اکنون 202 مدرسه در کشور تنها با یک دانش آموز و 500 مدرسه نیز با 2 تا 3 دانش آموز اداره می شوند که با وجود هزینه های زیادی که دارند به آنها معلم اختصاص داده ایم.

حکیم زاده افزود:آموزش و پرورش تا حد توان تضمین می دهد که هیچ کودکی به خاطر معلم و مدرسه از تحصیل بازنماند.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت دوره پیش بینی دبستانی پیگیرهستیم که این دوره به عنوان یک دوره سراسری شناخته شود و همه کودکان ایران بتوانند این دوره را بگذرانند.

وی در رابطه با مدیریت پیش دبستانی که براساس مصوبه شورای اسلامی از سال 1395 مجوز پیش دبستانی در مدارس توسط وزارت آموزش و پرورش و مجوز مهدهای کودک توسط سازمان بهزیستی صادر می شود، بیان داشت: برای این که مدیریت یکپارچه پیش دبستانی تحت نظارت آموزش و پرورش در سراسر کشور شکل گیرد، باید نه تنها بهزیستی بلکه سایر ارگان ها و نهادهایی که در کار آموزش کودکان وارد می شوند از این نهاد مجوز بگیرند و مطابق با برنامه های مصوب این نهاد و استانداردهای آموزشی به بحث پیش دبستانی بپردازند.

این مسوول فرهنگی با توجه به بحث استخدام در دوره پیش دبستانی گفت: مدیریت پیش دبستانی چون به 2 شکل دولتی با مشارکت مردم و غیر دولتی انجام می شود و بیشترین خدماتی که در این زمینه نیز ارایه می شود توسط بخش غیر دولتی است ، از همین رو بحث استخدام در این زمینه وجود ندارد.

حکیم زاده افزود: البته در مناطق محروم و دوزبانه، ما از ظرفیت های مازاد آموزش و پرورش نیز برای پوشش پیش دبستانی استفاده می کنیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه برنامه های خود از فعالیت های کانون پرورش فکری کودکان بازدید کرد و اقدامات این اداره کل در فراهم سازی بستری مناسب آموزش های علمی میدانی برای کودکان را ستود.

 

برنامه های گروه های آموزشی و تکنولوژی ابتدایی هرمزگان قابل تعمیم و اجرا در همه استانهای کشور است

 

حکیم زاده سپس در جمع سرگروه های آموزشی و مدرسان ابتدایی استان هرمزگان حاضر شد و به تشریح برنامه ها و راهبردهای وزارت آموزش و پرورش پرداخت .

وی با بیان اینکه گروه های آموزشی و اداره تکنولوژی تکمیل کننده فرایندهای آموزشی هستند، اظهارکرد: گروه های آموزشی به عنوان بازوان آموزش، رکن اصلی موفقیت طرح های ملی هستند .

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش همچنین با اشاره به برنامه هاو اقدمات گروه های آموزشی و اداره تکنولوژی ابتدایی استان هرمزگان، گفت: بدون تردید این برنامه های به عنوان ابتکار عمل آموزش و پرروش هرمزگان قابل تعمیم و اجرا در همه استانهای کشوراست و به نوبه خود از تلاش های معاون آموزش ابتدایی استان و همکاران گروه های آموزشی و تکنولوژی ابتدایی هرمزگان  که با حمایت های مدیرکل پرتلاش آموزش و پرورش هرمزگان محقق شده است، قدردانی می نمایم.

نظر شما