شناسهٔ خبر: 29892025 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

نوربخش: جشن خانه موسيقي به زودي برگزار خواهد شد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - نشست رسانه اي دست‌اندرکاران دومين جشنواره موسيقي هنرجويي «امير جاهد» دوشنبه نوزدهم آذر ماه با حضور «حميدرضا نوربخش» مديرعامل خانه موسيقي و «ابوالفضل رفيع» مدير کل اداره فرهنگي شهرداري تهران در «خانه موزه دکتر معين و استاد اميرجاهد» در محله چهارصد دستگاه تهران برگزار شد.
«مهدي سبحاني» مدير خانه موزه دکتر معين و استاد امير جاهد در ابتداي اين نشست خبري با قدرداني از حضور خبرنگاران در اين نشست رسانه اي توضيح داد: «اين مجموعه که متعلق به شهرداري است در سال 84 افتتاح شد و حدود سه سال است که با حمايت خانه موسيقي و اداره کل فرهنگي شهرداري تهران تبديل به مجموعه اي موسيقايي در شرق تهران شده است. ما بسيار خوشحاليم که هم اکنون در اين مجموعه کارگاه هاي مختلف آموزشي در حوزه سازهاي ايراني و سازهاي جهاني برگزار مي شود. در عين حال با توجه به رايزني هايي که با خانه موسيقي ايران شد ما مراسم نکوداشت مختلفي در اين محل برگزار کرديم که خوشبختانه با استقبال خوبي هم از سوي هنرمندان رو به رو شد. به هر حال اين مکان يکي از مهم ترين محافل موسيقايي شهر تهران بوده که واقعا جاي ارزشمندي است و بسياري از هنرمندان آن را به عنوان يک مرکز مهم موسيقايي که در گذشته وجود داشته، مي شناسند.»
او با اشاره به برگزاري جشنواره موسيقي امير جاهد گفت: «ما تصميم گرفتيم بعد از برگزاري دوره اول جشنواره تصميم گرفتيم اين جشنواره را به صورت گسترده در قالب يک رويداد کشوري برگزار کنيم . به هر حال اين مکان، محفل بسيار جالبي براي رفت و آمد اهالي موسيقي و ادبيات از جمله روح الله خالقي و ديگر بزرگان بوده است و مي تواند کانوني براي برگزاري يک جشنواره مهم چون جشنواره موسيقي امير جاهد باشد.
حميدرضا نوربخش مديرعامل خانه موسيقي و رييس شوراي سياستگزاري جشنواره موسيقي امير جاهد هم در اين نشست رسانه اي با ذکر اين نکته که خانه موزه امير جاهد يکي از مهم ترين مجموعه هاي موسيقايي شهر تهران است، بيان کرد: ما حسب وظيفه ذاتي خود درخانه موسيقي بايد در کنار همه فعاليت هاي موسيقي باشيم . يکي از کارهاي خوبي که در شهر تهران افتاده برگزاري همين جشنواره موسيقي امير جاهد است که تصميم گرفتيم با تمام وجود در کنار دوستان حضور داشته و سعي کنيم در بخش هاي داوري و ساير بخش ها کنار دست اندرکاران جشنواره باشيم.
وي در پاسخ به پرسش خبرنگار موسيقي ما مبني بر تاريخ برگزاري جشن خانه موسيقي گفت: جشن خانه موسيقي برگزار مي‌شود و سعي مي‌کنيم پس از تامين بودجه لازم در دي ماه امسال ميزبان علاقه‌مندان باشيم.
ابوالفضل رفيع مديرکل اداره فرهنگي شهرداري تهران و رييس جشنواره موسيقي امير جاهد نيز در اين برنامه با قدرداني از خانه موسيقي در همراهي با جشنواره عنوان کرد: همان طور که مي دانيد که حوزه فعاليت فرهنگي در شهرداري تهران حوزه فعاليت هاي عمومي است . ما بايد در جهت بسترهاي فرهنگي کمک هايي را انجام دهيم در اين راه ارتباط با انجمن هاي تخصصي و صنفي مي تواند راهگشاي خوبي در پيشبرد اهدافمان باشد. در حوزه موسيقي خانه موسيقي ايران يه مرجع داراي صلاحيت است که تاکنون همکاري هاي خوبي با دوستان داشته و از راهنمايي ها و هدايت هاي آنها بهره مند شديم.
وي با تاکيد بر استمرار فعاليت هاي مشارکتي شهرداري تهران با مجموعه هاي صنفي ادامه داد:امسال ما در چهل سالگي انقلاب اسلامي هستيم که بنا داريم برنامه هاي خوبي را در اين زمينه برگزار کنيم به همين منظور تصميم داريم به بهانه برگزاري جشنواره موسيقي امير جاهد بخش ويژه اي را در اين رويداد طراحي کنيم که مي تواند فضاي مناسبي را براي تببين نسبت موسيقي با انقلاب اسلامي ايجاد کند.
 مدير اداره کل فرهنگي شهرداري تهران در بخش ديگري از صحبت هاي خود به موضوع ميزباني خانه موزه امير جاهد بنده زماني که معاون شهردار منطقه 14 بودم جلساتي را پيرامون اين مجموعه داشتيم که قرار بود توسط وابستگان بزرگان به فروش برسد اما خوشبختانه با تعاملاتي که در شهرداري تهران اتفاق افتاد اين خانه خريداري شد. به هر حال مرحوم امير جاهد و محمد معين خدمات زيادي را در عرصه موسيقي و ادبيات انجام داده اند و من فکر مي کنم برگزاري جشنواره اي با موضوعيت موسيقي مي تواند اداي ديني به اين دو مرد بزرگ سرزمين ايران باشد.
رفيع در پاسخ به پرسشي مبني بر فقدان تفکيک وظايف اداره کل فرهنگي شهرداري تهران و سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران گفت: ما در حوزه فعاليت هاي فرهنگي يک سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران که اداره فرهنگسراها را دنبال مي کند يک ساختار هم در معاونت فرهنگي اجتماعي وجود دارد که با سياستگزاري معاونت اجتماعي شهرداري تهران انجام مي شود. البته که همکاري هاي مشترکي در اين زمينه وجود دارد اما هر کدام از اين دو ساختار کاملا جداي از هم هستند ولي
من فکر مي کنم نياز کلان شهر تهران به فعاليت هاي هنري به گونه اي است که کمبود در آن احساس مي شود و ما تلاش مي کنيم طبق وظيفه مان از ظرفيت ها استفاده کرده و در جهت کشف استعدادهاي حوزه موسيقي کارهايي را انجام دهيم.
مهدي بيدگلي دبيراجرايي جشنواره موسيقي امير جاهد نيز ضمن ارائه گزارشي از روند برگزاري دوره هاي اول و دوم جشنواره توضيح داد: امسال با حمايت هاي خانه موسيقي و اداره کل فرهنگي شهرداري تهران تصميم گرفتيم جشنواره را به صورت سراسري برپا کنيم. در اين راستا هنرمندان در بخش دو نوازي، تک نوازي و گروه نوازي آثارشان را ارائه مي دهند . اين در حالي است که هنرمندان مي توانند در هر سطح و سني مي توانند در جشنواره شرکت کنند که فکر مي کنم اين موضوع به تنهايي مي تواند يک ويژگي مهم باشد.
وي افزود: فراخوان جشنواره در آذرماه سال جاري منتشر شد که افراد مي توانند تا 15 دي ماه نسبت به ارسال آثار خود اقدامات لازم را انجام دهند. ما در مرحله دوم که اختصاص به بازبيني آثار دارد تصميم گرفتيم که سراي محلات شهرداري تهران در اختيار گروه ها و متقاضيان قرار دهيم تا آنها با شرايط بهتري براي تمرين برنامه ريزي داشته باشند . ما در مرحله سوم به حوزه تئوري موسيقي مي پردازيم که در اين بخش علاوه بر بررسي آثار اجرايي آزمون علمي از هنرمندان شرکت کننده انجام خواهد گرفت و در نهايت برگزيدگان نهايي براي حضور در جشنواره معرفي مي شوند. البته مراسم اختتاميه جشنواره نيز در تالار ايوان شمس برگزار مي شود که جزييات آن طي روزهاي منتهي به جشنواره اعلام مي شود.
حميدرضا عاطفي دبيرهنري جشنواره موسيقي امير جاهد هم در اين نشست گفت: خيلي ها از ما مي پرسند که چرا همکاري ما با خانه موزه امير جاهد بيشتر از ديگران است که من بايد در جواب بگويم اين موضوع فقط به دليل توجه بيشتر دست اندرکاران اين مجموعه به فعاليت هاي خانه موسيقي است که منجر به پررنگ تر شدن نوع همکاري ها شده است وگرنه هيچ نکته ديگري درباره اين فعاليت ها وجود ندارد.
دومين «جشنواره موسيقي اميرجاهد» به همت خانه موزه دکتر معين و استاد اميرجاهد، همکاري خانه موسيقي ايران و اداره کل فرهنگي شهرداري تهران بهمن ماه سال جاري در بخش هاي مختلف برگزار شود.

نظر شما