شناسهٔ خبر: 29867827 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انصارالله: هیات ریاض خواستار تعویق زمان تبادل اسرا شد

تهران - ایرنا - مسوول اسرای هیات مذاکره کننده انصارالله در مذاکرات صلح یمن در سوئد گفت: هیات دولت مستعفی یمن(هیات ریاض) خواستار به تعویق افتادن تبادل فهرست اسرا از امروز(یکشنبه) به فردا(دوشنبه) شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه خبری المسیره، 'عبدالقادر المرتضی' افزود: آماده بودیم امروز بر اساس زمان معین و مورد توافق، اسامی اسرا را مبادله کنیم اما هیات ریاض خواستار به تاخیر افتادن آن به فردا دوشنبه شد.
وی ادامه داد: توافق تبادل اسرا بر اساس سازوکار اجرایی تعریف شده و امیدواریم سازمان ملل متحد همه طرف ها را به زمان خاصی متعهد و ملزم به اجرای توافقنامه کند تا فرصتی برای تقلب، تخفیف و تاخیر به وجود نیاید.
'محمد عبدالسلام' رئیس هیات صنعا در مذاکرات صلح یمن در سوئد نیز گفت: موضوع آزادی همه اسرای ارتش و کمیته های مردمی در مقابل آزادی اسرای زندانی در زندان های دشمن (ائتلاف سعودی) مطرح شده و هیات ملی منتظر ارائه اسامی همه اسرای زندانی در زندان های دشمن هستند.
همچنین 'ابراهیم الدیلمی' عضو دیگر هیات صنعا گفت: نشست مشورتی در سوئد در حال برگزاری است و هدف آن تعیین چارچوب نشست ماه آینده است.
وی با اشاره به سختی ارتباط با هیات ریاض گفت: هنوز دو هیات پشت یک میز مذاکره ننشسته اند و دو طرف به گفته های نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن که میان دو هیات در تردد است اعتماد می کنند و تاکنون هدف مورد نظر ما محقق نشده است.
جدیدترین دور مذاکرات صلح یمن روز جمعه 16 آذر ماه و پس از عزیمت هیات مذاکره کننده جنبش انصارالله و دولت مستعفی یمن به سوئد با میانجیگری 'مارتین گریفیتس' نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن در استکهلم سوئد آغاز شد.
توقف حملات و درگیری های دو جانبه، اداره بندر الحدیده، بازگشایی فرودگاه صنعا و تبادل اسرا از جمله موضوع های مورد مذاکره میان طرف های یمنی در سوئد است.
تاکنون چندین بار برای پایان دادن به جنگ یمن تحرکاتی صورت گرفته اما هر بار با کارشکنی عربستان به بن بست رسیده است. نخستین نشست صلح دی سال 1394 در ژنو بدون هیچ نتیجه ای پایان یافت.
دومین دور مذاکرات صلح نیز پس از چندین ماه وقفه، در اردیبهشت سال 1395 در کویت به جریان افتاد که با کارشکنی ائتلاف سعودی به بن بست رسید.
ائتلاف سعودی به رهبری عربستان ششم فروردین سال 1394 حمله به یمن را آغاز کرد و در نتیجه این تجاوز نظامی افزون بر ویرانی زیرساخت های یمن، بیش 40 هزار یمنی کشته و زخمی شده اند.
خاورم ** 1453 ** 1071

نظر شما