شناسهٔ خبر: 29866356 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رئيس هيات يمني:

ما براي صلح به سوئد آمده ايم نه تسليم شدن

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- رئيس هيات اعزامي جنبش انصارالله يمن به مذاکرات سوئد با بيان اينکه ما براي صلح به سوئد آمده ايم نه براي تسليم شدن، خواستار توقف حملات به بندر الحديده واقع در غرب يمن و بازگشت متجاوزان با پايگاه هاي شان شد.
به گزارش خبرگزاري آريا، محمد عبدالسلام به شبکه خبري الميادين گفت که عمليات نظامي در الحديده بايد متوقف و نيروهاي متجاوز به پايگاه هاي خود برگردند.
وي همچنين يادآورشد که مهم ترين خواسته ما روشن شدن وضعيت اسراي دربند امارات است.
مقام يمني با ابراز شگفتي در باره برخي خواسته هاي طرف مقابل گفت: چگونه از ارتش و کميته هاي مردمي يمن خواسته مي شود پيش از برقراري صلح و به رغم وجود هزاران متجاوز بيگانه در کشور، سلاح هاي خود را تحويل دهند.
وي هدف هيات صنعا از حضور در مذاکرات سوئد را بازگشت آرامش به يمن دانست و در عين حال گفت: ما براي صلح به کشور سوئد آمده ايم نه براي تسليم شدن.
عبدالسلام افزود: ما خواهان مرحله اي انتقالي براي اجراي نتايج مربوط به گفت و گوي ملي هستيم و مي خواهيم به توافقنامه اي بر اساس يک بسته و پکيج واحد دست يابيم.
وي با ياد آوري برخي کارشکني ها در مذاکرات گفت: چگونه مذاکرات انجام شود درحالي که هنوز نشست مستقيمي با هيات اعزامي دولت منصور هادي صورت نگرفته است.
رئيس هيات اعزامي صنعا همچنين با رد ادعاي مربوط به درخواست انصارالله براي مذاکره غيرمستقيم تاکيد کرد که هيات صنعا خواستار گفت و گوي غيرمستقيم نشده است بلکه آنها (اعضاي هيات منصور هادي) چنين درخواستي داشته اند.
جديدترين دور مذاکرات صلح يمن روز پنجشنبه پس از عزيمت هيات مذاکره کننده جنبش انصار الله و دولت مستعفي يمن به سوئد با ميانجيگري `مارتين گريفيتس` نماينده ويژه سازمان ملل متحد در امور يمن در استکهلم سوئد آغاز شد.
توقف حملات و درگيري هاي دو جانبه، اداره بندر الحديده، بازگشايي فرودگاه صنعاء و تبادل اسرا از جمله موضوعات مورد مذاکره ميان طرف هاي يمني در سوئد است.
تاکنون چندين بار براي پايان دادن به جنگ يمن تحرکاتي صورت گرفته اما هر بار با کارشکني عربستان به بن بست رسيده است. نخستين نشست صلح دي سال 1394 در ژنو بدون هيچ نتيجه اي پايان يافت.
دومين دور مذاکرات صلح نيز پس از چندين ماه وقفه، در ارديبهشت سال 1395 در کويت به جريان افتاد که با کارشکني ائتلاف سعودي به بن بست رسيد.

نظر شما