شناسهٔ خبر: 29745429 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

خیابان «ابوالفضل زرویی» ثبت می‌شود

خیابانی به نام ابوالفضل زرویی نصرآباد، شاعر و طنزپرداز کشورمان در تهران ثبت می شود

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان،«شهرام شکیبا» امروز (دوشنبه، 12 آذر) در مراسم تشییع «ابوالفضل زرویی نصرآباد» گفت: خیابانی که منزل زرویی نصرآباد در آن واقع شده است، به نام این شاعر و طنزپرداز کشورمان نامگذاری می شود.

 

این شاعر  که از دوستان قدیمی ابوالفضل زرویی نصرآباد است عنوان کرد: 17 سال پیش برای نخستین بار زرویی نصرآباد را دیدم. در دفتر طنز حوزه هنری با زرویی آشنا شدم  و همکار شدیم. زرویی هرگز تا آخرین روز از حوزه هنری مهر نبرید و حوزه هنری هم از ایشان مهر خود را دریغ نکرد . اتفاقی که برای جسم زرویی رخ داد به نوعی خودخواسته بود و گویی این شاعر قصد داشت تیشه به ریشه خود بزند. اگر هر کدام از شاعران و دوستان زرویی در طول سال‌هایی که او در تنهایی زندگی می‌کرد به دیدنش می‌رفتند، شرایط جسمی وی این‌ طور نمی‌شد. باید بیشتر قدر همدیگر را بدانیم و بسیاری از خط کشی‌ها را کنار بگذاریم و بدانیم که ادبیات ما را به هم نزدیک می‌کند.

 

گفتنی است، ابوالفضل زرویی نصرآباد، شاعر و طنزپرداز ایرانی ۱۰ آذر بر اثر عارضه قلبی در احمدآباد مستوفی درگذشت. امروز بعد از تشییع مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد از حوزه هنری، پیکر وی به بهشت زهرا منتقل شد. در این مراسم شخصیت هایی مانند مومنی شریف، محمد حمزه زاده، فاضل نظری، حجت الاسلام زائری، موسی بیدج، ساعد باقری،  حداد عادل ، سید عباس سجادی، محمدعلی مودب، سهیل محمودی و  علی موسوی گرمارودی حضور داشتند.

 

ابوالفضل زرویی نصرآباد در ۱۵ اردیبهشت ۱۳۴۸ در تهران به دنیا آمد.وی طنزپرداز، شاعر و پژوهشگر بود. زرویی برنده لوح افتخار و سرو بلورین نخستین جشنواره شعر فجر به عنوان برترین شاعر طنزسرای پس از انقلاب اسلامی و برنده لوح تقدیر و سرو بلورین از سومین جشنواره شعر فجر در رشته شعر طنز بود. او با نام های مستعاری همچون آمیز ممتقی ،چغندر میرزا، ننه قمر، ملانصرالدین، کلثوم ننه و عبدل برای نشریاتی مانند زن، مهر، بانو، گل آقا، همشهری، انتخاب، کیهان ورزشی، عروس و تماشاگران طنز نوشته ‌است.

 

وقایع‌نامه طنز ایران ، رفوزه‌ها ،حدیث قند ، خاطرات سر پروفسور ،حسنعلی‌خان مستوفی، یک بغل کاکتوس، اصل مطلب، اندر حکایت شیرین بیمه از جمله کتابهایی است که زرویی به رشته تحریر درآورده است.زرویی نصرآباد پایه گذار و مدیر دفتر طنز حوزه‌ هنری بود و مدتی نیز سردبیری ماهنامه‌ گل‌آقا را برعهده داشت. زرویی پایه گذار «در حلقه رندان» ، «شب خلوت» و جشنواره طنز دانشجویان کشور بود. وی نگارش و طراحی بسیاری از برنامه های رادیویی و تلویزیونی را بر عهده داشت. موسوی گرمارودی به وی لقب عبید زاکانی طنز معاصر داده بود.

 

گفتنی است، مراسم ترحیم ابوالفضل زرویی نصرآباد امشب (دوشنبه ۱۲ آذر) پس از نماز مغرب در مسجد موسی‌ابن جعفر(ع) احمدآباد مستوفی و مجلس دیگری نیز روز سه شنبه، ۱۳ آذر از ساعت ۱۵ در مسجد نور تهران برگزار می‌شود.

 

نظر شما