شناسهٔ خبر: 29589645 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ایران جزو کشور‌های پیشرفته جهان در زمینه احداث سازه‌های دریایی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ایران جزو کشورهای خودکفا و پیشرفته جهان در زمینه مهندسی و احداث سازه های دریایی است.­

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی­­ محمد راستاد در سیزدهمین همایش بین المللی بنادر، سواحل و سازه های دریایی ۲۰۱۸ که با حضور محمد اسلامی؛ وزیر راه و شهرسازی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و متخصصان داخلی و خارجی برگزار شد، اظهار داشت: ­همایش تخصصی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی (ICOPMAS ۲۰۱۸) یکی از کنفرانس های تخصصی مهم و تاثیرگذار در سطح منطقه و جهان است که با حضور متخصصان داخلی و خارجی برگزار می شود.

وی ادامه داد: باید به جامعه دریایی کشور بابت اثبات حقانیت جمهوری اسلامی ایران در عالی ترین مرجع دریایی دنیا در ارتباط با تحریم های یکجانبه و غیرقانونی که علیه صنعت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تحمیل شده است، تبریک بگوییم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه یک سند مهم در اجلاس ۱۲۱ شورای سازمان بین المللی دریانوردی ارائه شد ­­که با حمایت قاطع کشورهای عضو­IMO­ روبرو گردید، گفت: این اقدام محملی برای پیگیری جمهوری اسلامی ایران در مراجع مختلف است، تا کماکان شاهد فعالیت بدون وقفه و بدون مانع کشور در عرصه فعالیت های دریایی و بندری باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی، با بیان اینکه ایران در زمینه مهندسی دریایی و احداث سازه های دریایی جز کشورهای خودکفا و پیشرفته جهان به شمار می رود، اظهار داشت: هیچ پروژه توسعه ای در بنادر کشور وجود ندارد که توسط متخصصین داخلی طراحی و احداث نشود و باید اعلام کرد که مگا پروژه های بندری همه ­توسط طراحان داخلی کشور در حال طراحی و ساخت است و به طور مثال می توان به فاز سوم طرح توسعه کانتینری بندرشهیدرجایی اشاره کرد که از ابتدای امسال ­با ۱۴۰۰ متر اسکله و ۱۰۰ هکتار محوطه مدنظر قرار گرفته است تا ظرفیت کانتینری آن به ۸ میلیون­TEU­در سال افزایش پیدا کند.

قابلیت های مهندسی دریایی کشور بر کسی پوشیده نیست

­راستاد افزود: قابلیت های مهندسی دریایی کشور بر کسی پوشیده نیست و پروژه های بزرگ مختلف در حال پیش برد است که در این رابطه همچنین می توان به توسعه ظرفیت بندر چابهار با احداث ۵ پست اسکله اشاره کرد تا قابلیت پذیرش کشتی های بزرگ را داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه صنعت دریایی با چالش های مختلفی روبرو است، اظهار داشت: استفاده هرچه بیشتر از مقیاس؛ یعنی ساخت کشتی های با ظرفیت های بالا و بیش از ۲۰ هزار­TEU­ موضوعی است که صنعت کشتیرانی با آن روبرو است و در همین رابطه بنادر باید ظرفیت پذیرش چنین کشتی های را داشته باشند و به همین دلیل رقابت موجود بین بنادر برای دستیابی به زیرساخت های لازم افزایش یافته است.

رئیس همایش بین المللی المللی بنادر، سواحل و سازه های دریایی­ (ICOPMAS ۲۰۱۸) ­همچنین به چالش های حوزه مهندسی دریایی اشاره و عنوان کرد: باید زیرساخت ها به گونه طراحی شود که ظرفیت پذیرش کشتی های مگا سایز را داشته باشد و در این خصوص دسترسی دریایی بنادر نیازمند توسعه است و باید به اعماق بالاتر از ۱۷ متر و اسکله های با قابلیت پذیرش کشتی هایی با طول ۴۰۰ متر، عرض ۶۰ متر و ظرفیت بالاتر از ۲۰ هزار­TEU­و نیز پسکرانه هایی با ظرفیت نگهداری چنین حجمی از کالا دست یافت. ­

توسعه بنادر جاسک و سیریک در دستور کار قرار گرفته است

راستاد ادامه داد: این در حالی است که صنعت کشتیرانی امروزه با چالش های زیادی روبرو شده که تعهد نسبت به کاهش تولید گازهای گلخانه ای یکی از آن ها به شمار می رود و صنعت حمل و نقل دریایی باید سهم خود را در کاهش گازهای گلخانه ای ارائه کند که یکی از مصوبات مهم در این رابطه ضرورت کاهش سولفور سوخت سنگین کشتی ها به کمتر از ۱,۵ درصد است.

وی در ادامه به اقدامات زیربنایی در حوزه مهندسی سواحل و بنادر اشاره و کرد و گفت: اقدامات مختلفی به ویژه در توسعه سواحل مکران در بخش مهندسی سواحل انجام گرفته است که به طور مثال می توان به توسعه بندر چابهار و برنامه های مختلفی برای توسعه سایر بنادر از جمله جاسک و سیریک در نظر گرفته شده است، اشاره کرد.

طراحی و راه اندازی شبکه ملی پایش مشخص های دریایی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه توسعه سواحل مکران شامل سه بخش اطلاعات پایه، مدیریت یکپارچه سواحل و پروژه‌های اجرایی است، افزود: طراحی و راه‌اندازی شبکه ملی پایش مشخصه‌های دریایی با اعتبار بیش از ۸۰ میلیارد ریال اعم از راه‌اندازی دستگاه‌های موج‌نگار، جزر و مد سنجی، شیب تراز آب، ترازسنجی، هواشناسی بندری و ایجاد سامانه‌ای هشدار سریع سونامی و طوفان‌های حاره‌ای از جمله این اقدامات در حوزه اطلاعات پایه به شمار می‌رود.

راستاد ادامه داد: ­همچنین تهیه اصلاحات لازم جهت استفاده در طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور، بررسی مشکلات موجود در مناطق ساحلی مورد مطالعه و ارائه روش‌های حل مشکل از دیدگاه مهندسی سواحل، دستیابی به یک مرجع اطلاعاتی قابل اطمیمنان در این حوزه ...­ از اهداف اصلی این اقدام محسوب می‌شود.

ایران؛ عضو فعال در کمیسیون ناوبری دریایی و محیط زیست دریایی است
همچنین رئیس انجمن بین المللی زیرساخت های آبی(PIANC) گفت: فعالیت ها و برنامه های همایش بین المللی ICOPMAS در ایران به اهداف " پیانک " بسیار نزدیک است و تبادل نظر و ارائه دستاورد های فنی در زمینه مهندسی مدیریت سواحل در این همایش فرصت های تازه ای را در حوزه زیرساخت ها دریایی و همچنین حمل و نقل دریایی فراهم می کند‌.

گیرت وان کاپلن در مراسم افتتاحیه سیزدهمین همایش بنادر، سواحل و سازه های دریایی­( ICOPMAS ۲۰۱۸ )­در تهران، با بیان اینکه ظرفیت پذیرش کشتی های مگا سایز؛ یکی از چالش های حوزه مهندسی دریایی به شمار می رود، گفت:در حال حاضر کشور ایران به عنوان عضو فعال در چهار کمیسیون از جمله کمیسیون ناوبری دریایی و محیط زیست دریایی دارای نماینده فعال در پیانک است.

وی با بیان اینکه ایران از زمان عضویت در انجمن جهانی زیرساخت های آبی ، فعالیت و همکاری قابل توجهی در بخش ارائه مقاله های علمی داشته است، تصریح کرد: ایران تنها عضو موثر پیانک در منطقه خاورمیانه است.

به گفته رئیس پیانک، همکاری های سازمان جهانی دریانوردی­( imo )­، سازمان بنادر و دریانوردی ایران­( pmo )­و پیانک در یک راستا است و در یک جهت به منظور تبادل اطلاعات و انتقال تجارب، دانش و فناوری های جدید می باشد.

کاپلن افزود: دبیرخانه دائمی همایش­ICOPMAS­ از سال­۲۰۱۰­ به طور رسمی به عنوان عضو واجد شرایط پیانک انتخاب شد­.

به گفته وی، پیانک یکی از قدیمی ترین سازمان های دریایی است که از سال­۱۸۸۵­میلادی تاسیس شده و مسئولیت ارایه مشاوره جهت استانداردها در زمینه ترافیک آبراه های قابل کشتیرانی است­.

همایش ICOPMAS در ایران در راستای اهداف اصلی سازمان جهانی دریانوردی است
دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) در پیامی به همایش بین المللی ICOPMAS ۲۰۱۸ گفت: این سازمان همانند دیگر بخش های سازمان ملل، " رسیدن به توسعه پایدار در فعالیت ها " را به عنوان هدف اصلی و محوری دنبال می کند.

­­کی تاک لیم ؛ دبیرکل آیمو با ارسال پیامی به همایش آیکوپمس­۲۰۱۸­در تهران با اشاره به شعار امسال سازمان بین المللی دریانوردی؛ "کشتیرانی بهتر برای آینده بهتر"، افزود:­ این شعار به خوبی بازتاب دهنده کارکرد آیمو در این سال ها برای رسیدن به اهداف این سازمان است؛ اهدافی که در راستای ارتقای امنیت، عملکرد بهتر و محیط زیست دریایی امن تر و سالم تر بوده است.

وی­ افزود: آیمو از همان ابتدای فعالیت در تلاش بوده تا بتواند شرایط را به نحوی مهیا کند که همه افراد در دنیا بتوانند از مزایای کشتیرانی و دریانوردی از نظر اقتصادی بهره مند شوند و امنیت و مسئولیت اجتماعی در این زمینه نیز در نظر گرفته شود.

دبیرکل آیمو در خصوص برنامه استراتژیک این سازمان تخصصی در حوزه حمل ونقل و محیط زیست دریایی، اظهار داشت: برنامه استراتژیک سازمان بین المللی دریانوردی در بازه زمانی سال­۲۰۱۸­تا­۲۰۲۳­شامل­۷­مولفه اصلی بهبود قوانین و مقررات، استفاده از تکنولوژی های جدید در چارچوب قانون گذاری، بررسی تعییرات آب و هوایی، بهبود تسهیلات جهانی، تامین امنیت تجارت بین المللی دریایی و حصول اطمینان از اثر گذاری اجرای قوانین و مقرارات سازمان است.

وی در بخش دیگری از این پیام آورد که برگزاری همایش­ICOPMAS­در ایران به خوبی در راستای اهداف اصلی آیمو قرار دارد؛ به طوری که آیکوپمس نیز به دنبال توسعه پایدار و رسیدن به راهکارهایی درمقابل چالش های پیش روی کشتیرانی و دریانوردی است.

کی تاک لیم­ تاکید کرد: افزایش آگاهی تنها از طریق نشست ها و همایش های بین المللی مانند­ICOPMAS­امکان پذیر می شود.

دبیرکل آیمو اضافه کرد: این جانب وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر و دریانوردی ایران را به عنوان یکی از اعضای فعال آیمو و به جهت برگزاری­۱۳­دوره همایش بین المللی در حوزه مهندسی مدیریت سواحل و بنادر تحسین می کنم.

نگاه آرمان گرایی و واقع گرایی در توسعه دریا محور اجتناب ناپذیر است
رئیس کمیسیون امور زیربنایی و تولیدی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برای شکل گیری آمایش سرزمینی و یکپارچگی مدیریت نوار ساحلی،​ لازم است سیاست گذاری های کشور این یکپارچگی را تقویت کند.

علی مبینی دهکردی در سیزدهمین همایش بنادر، سواحل و سازه های دریایی ( ICOPMAS ۲۰۱۸ ) افزود: در حوزه آمایش سرزمینی و توسعه دریامحور، مولفه های قدرت در همه ابعاد مختلف اقتصادی و غیر اقتصادی بسیار تعیین کننده خواهد بود و زمینه رشد و بالندگی در کشور را تضمین می کند.

رئیس موسسه مطالعات بین المللی انرژی با بیان اینکه اصول و مولفه های قدرت در نگاه و تفکر یکپارچه، سبب ایجاد منشور یکپارچه می شود، تصریح کرد: در این فرایند ،" توجه به جغرافیا و موقعیت ژئوپولتیک" و" نگاه آرمان گرایی و واقع گرایی در توسعه دریا محور " ، ضرورت اجتناب ناپذیر است.

وی با اشاره به حوزه تمدنی ایران در بخش دریایی به لحاظ جغرافیایی ، تاکید کرد: برای بهره گیری از ظرفیت های دریای کشور، لازم است توسعه دریا محور به عنوان سیاست کلان، با نیات راهبردی و حداکثر سازی منافع و امنیت ملی همخوان باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی و سایر نهادهای ذیربط باید در راستای چشم انداز ۲۰ ساله و با نگاه راهبردی به افق یکپارچه گرایی ، "مسیر رو به آینده " را به منظور استفاده همه­­ظرفیت های دریایی کشور در دستور کار خود قرار دهند.

به گفته مبینی، برای عبور کشور از شرایط کنونی و همچنین جهت هم افزایی بین ایران و کشور های منطقه، رویکرد یکپارچه گرایی لازم است و به عنوان یک ارمغان ملی باید مورد حمایت همه ارگان ها و نهاده قرار گیرد.

نظر شما