شناسهٔ خبر: 29484748 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کاهش دو تا سه میلیون لیتری قاچاق سوخت

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت : طبق گزارش ها در روز شاهد کاهش مصرف دوتا سه میلیون لیتر قاچاق سوخت هستیم.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، سردار علی مویدی در حاشیه جلسه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در جمع خبرنگاران افزود : یکی از موضوعاتی که امروز نیز به طور جد به آن پرداخته شد بحث قاچاق سوخت است که به دلایل آن در جلسات گذشته به طور مشروح پرداخته شد.
وی گفت : در حوزه‌های پیشگیری نیز اقدامات جدی در جهت عدم انحراف در مسیر این کالا می بایست ایجاد می شد که از جمله آن ایجاد سامانه است .
جا دارد از دو وزارتخانه یاد کنم که یکی خوب کار کرده و یکی بد. وزارت نفت در بحث اقدامات زیربنایی برای عدم انحراف در بحث سوخت توفیقات خوبی داشته است که تشکر می کنیم اما وزارت اقتصاد حتی در بحث راه اندازی ساختارها کمترین همکاری را داشته است که ما گله مندیم.
سردار مویدی افزود : در جلسه امروز نیز نه وزیر حضور داشت و نه سازمان های مربوطه از قبیل گمرک ، سازمان اموال تملیکی و بخش های دیگر که بایستی حضور پیدا می‌کردند.
وی گفت : در بحث سوخت ، وزارت نفت اقدامات خوبی داشته البته اقدامات مقابله ای توسط نیروهای نیروی انتظامی و بخش هایی که در مرز و جدار مرز هستند صورت گرفته است و آنها نیز طرح های کوتاه مدت و بلند مدت در این خصوص دارند.
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه خوشبختانه نسبت به گذشته خروج قاچاق سوخت یعنی نفت و گاز رو به کاهش است، افزود : امروز اعلام کردند که نسبت به گذشته ۲ تا ۳ میلیون (لیتر) در روز شاهد کاهش قاچاق سوخت هستیم.
وی گفت : البته یک اقدام جدی دیگری که اخیرا اتفاق افتاده بحث پیشگیری و جلوگیری از قاچاق کالاهای داخلی است که به سایر کشورها قاچاق می‌شد با رفع موانعی که دولت انجام داد آن ماده قانونی را اصلاح کرد. دستگاه‌ها در بحث مقابله با کالاهای قاچاق و کالاهای خروجی امروز به صورت شفاف تر و روشن تر عمل می کنند، البته دستورالعمل های تکمیلی نیز ابلاغ خواهد شد و در بسته خروج از سرمایه نیز با این اقدامات شاهد کاهش قاچاق این کالاهای ملی خواهیم بود.
سردار مویدی در بحث کارت سوخت نیز افزود: این کار یک نوع نظم بخشی و انضباط بخشی در جهت بهینه مصرف کردن سوخت را به دنبال دارد و یکی از موضوعاتی بوده که همین ستاد پیگیری کرده و خوشبختانه وزارت نفت نیز دنبال کرد و بخشی از آن اطلاع رسانی شد.
وی گفت : بی نظمی هایی که در بحث سوخت در سطح کشور دیده می‌شود که با این اقدامی که صورت گرفته می‌توانیم شاهد یک انضباط بهتر و استفاده بهتر از این سرمایه ملی را شاهد باشیم.
 
 
همه اموال تملیکی تا پایان سال تعیین تکلیف می شود
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا گفت : قرار است تا پایان سال همه اموال تملیکی به فروش برسد یا به کشورهای دیگر صادر یا منهدم شود.
سردار علی مویدی در یکصد و بیستمین جلسه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: این نشست طبق برنامه از پیش تعیین شده برگزار شد که یکی از دستورات جلسه ارائه آمار قاچاق در سال 96 بود که معمولا پس از گذشت هفت ماه از آغاز سال جدید بررسی و جمع بندی می‌شود که در گزارشی که امروز در این خصوص ارائه شد ، در سال گذشته ، 12 میلیارد دلار قاچاق وارد کشور شده و یا بخشی از آن از کشور خارج شده است.
وی گفت : دستور دوم بحث سامانه‌ها بود که دستگاه‌های عضو ستاد می بایست بر اساس صراحت قانونی ، سامانه‌هایی را به منظور برنامه ریزی ، بسترسازی و زیرساخت مبارزه با قاچاق کالا و ارز طراحی و راه اندازی کنند تا این سامانه ها به یکدیگر متصل شوند و ما در سطح کشور یک سیستم بروز و لحظه‌ای داشته باشیم تا از ورود کالای قاچاق جلوگیری شود.
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه افزود : گزارش پیشرفت دستگاه‌ها در این جلسه ارائه شد که برخی دستگاه‌ها 75 درصد پیشرفت داشته برخی 7 تا 8 درصد و برخی از دستگاهها نیز کمتر از این میزان بوده است. بنابراین در این جلسه وقتی تعیین شد تا این دستگاه‌ها در دو ماه آینده این پروژه را اجرایی و عملیاتی کنند و برنامه‌ای نیز در سال جاری برای آنها طراحی شده است که در پایان سال به صورت کامل عملیاتی شود.
همچنین سردار مویدی در خصوص 23 هزار میلیارد تومان اموال تکلیمی نیز گفت : به دلایلی که در گذشته وجود داشته در طول سه تا چهار سال گذشته اموال مکشوفه روی هم متراکم و رسوب شده‌اند ، راهکارهای قانونی در این باره با حمایت‌های دولت ایجاد شده است و هم اکنون وزارت اقتصاد که متولی این امر است فهرست را ابلاغ کرده که بر اساس آن مقرر شده تا پایان سال کلیه اموال تملیکی که در سازمان مربوط به آن نگهداری می‌شوند یا باید به فروش برسند یا به کشورهای دیگر صادر شوند و یا منهدم شوند که قرار است به زودی سازمان اموال تملیکی گزارش مشروحی را از پیشرفت کار ارائه کند.
 

نظر شما