شناسهٔ خبر: 29406348 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

سیا : بن سلمان شخصا دستور قتل «خاشقجی» را صادر کرده است

سازمان سیا اعلام کرد که «محمد بن سلمان»،ولیعهد عربستان شخصا دستور قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار سعودی را صادر کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از راشاتودی،منابع ناشناس در گفتگو با رویترز و واشنگتن پست اعلام کردند که بر اساس نتیجه گیری های سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا (سیا)، «محمد بن سلمان»،ولیعهد عربستان شخصا دستور قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار سعودی را صادر کرده است.

در این گزارش آمده است که سازمان سیا با اطمینان بسیار بالا می گوید که ولیعهد عربستان پشت مرگ روزنامه نگار سابق واشنگتن پست بوده است.

عربستان سعودی در ابتدا کشته شدن خاشقجی در داخل کنسولگری این کشور در ترکیه را انکار کرده بود اما در هنایت در نتیجه فشارهای بین المللی ریاض به این قتل اعتراف کرد و گفت که خاشقجی در نتیجه درگیر شدن با افرادی که قصد بازگردندان او به کشور را داشتند،کشته شده است.

«رجب طیب اردوغان»،رئیس جمهوری ترکیه ماه گذشته تاکید کرد که دستور قتل خاشقجی از سوی بالاترین مقامات دولت سعودی صادر شده است اما او به طور مشخص به نام «بن سلمان» اشاره ای نکرد.

در میان مدارکی که مورد بررسی سیا قرار گرفته است یک گفتگوی تلفنی میان جمال خاشقجی و سفیر عربستان در واشنگتن «خالد بن سلمان» ،برادر ولیعهد بود که به روزنامه نگار سعودی تاکید کرده بود ،کنسولگری برای ورود امن است و خطری او را تهدید نمی کند.

خالد بن سلمان روز 11 اکتبر به طور ناگهانی واشنگتن را ترک کرد در حالی که انتظاری برای بازگشت او وجود نداشت.

با این همه،سخنگوی سفارت عربستان در واشنگتن ارزیابی های سیا را نادرست دانسته و می گوید:ما کماکان تئوری های مختلفی را درباره کشته شدن خاشقجی بدون هیچ گونه مبنای اولیه برای این گمانه زنی ها،می شنویم.

«خالد بن سلمان» هم در توئیتی نوشت که واشنگتن پست پاسخ کامل سفارت عربستان را منتشر نکرده،مبنی بر اینکه او هیچ مکامله تلفنی با خاشقجی نداشته است.

نظر شما