شناسهٔ خبر: 29409851 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

واشينگتن‌پست: سي‌آي‌اي محمد بن سلمان را آمر قتل خاشقجي مي‌داند

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - روزنامه واشينگتن‌پست به نقل از منابع مطلع گزارش داده که سي‌آي‌اي در بررسي‌هاي خود از قتل جمال خاشقجي، روزنامه‌نگار مخالف حاکمان کنوني عربستان، نتيجه گرفته که محمد بن سلمان، وليعهد پادشاهي عربستان سعودي، دستور به قتل او داده است.
روزنامه واشينگتن‌پست به نقل از منابع مطلع گزارش داده که سي‌آي‌اي در بررسي‌هاي خود از قتل جمال خاشقجي، روزنامه‌نگار مخالف حاکمان کنوني عربستان، نتيجه گرفته که محمد بن سلمان، وليعهد پادشاهي عربستان سعودي، دستور به قتل او داده است.
بر اساس اين گزارش، آژانس اطلاعات مرکزي بر پايه مستندات و اطلاعاتي که از چندين منبع دريافت کرده چنين نتيجه‌گيري کرده است. اين مستندات از جمله تماس تلفني برادر محمد بن سلمان – خالد بن سلمان سفير عربستان در آمريکا – با خاشقجي اندکي قبل از ترور اوست و همچنين يک فايل صوتي که مقامات ترکيه آن را در اختيار آمريکا گذاشته‌اند.
منابع مطلع به واشينگتن‌پست گفته‌اند که خالد بن سلمان به جمال خاشقجي گفته که جهت دريافت مدارکي براي ازدواج خود به کنسولگري عربستان در استانبول مراجعه کند، جايي که آقاي خاشقجي در آن به قتل رسيد. نامزد جمال خاشقجي ترکيه‌اي بود و خود وي نيز در آمريکا سکونت داشت.
بر پايه اين گزارش، خالد بن سلمان به جمال خاشقجي اطمينان داده بود که آنجا در امان خواهد بود، اما با اين حال مشخص نيست که آيا خالد بن سلمان آن زمان مي‌دانست که خاشقجي کشته خواهد شد يا نه.
سخنگوي سفارت عربستان سعودي در آمريکا تاييد کرده که گفت‌وگويي ميان خالد بن سلمان و جمال خاشقجي انجام شده، اما تاکيد داشته که خالد بن سلمان به او نگفته که به ترکيه برود و آن‌چه در گزارش «ادعايي» سي‌آي‌اي آمده غلط است.
دولت عربستان سعودي پيش از اين اعلام کرده بود که محمد بن سلمان در اين رخداد نقشي نداشته است. اما شماري از مقامات ارشد امنيتي عربستان سعودي که نزديک به وليعهد سعودي محسوب مي‌شوند در پي اين قتل برکنار شده‌اند از جمله ژنرال احمد عسيري و سعود القحطاني.
دادگاه عربستان همچنين در اين ارتباط پنج نفر را به اعدام محکوم کرده است. عربستان در ابتدا اين قتل را انکار مي‌کرد اما بعد عنوان کرد که «افراد خودسر» دست به اين کار زده‌اند.
منابع: روزنامه‌هاي واشينگتن‌پست و نيويورک پست؛ س.ن

نظر شما