شناسهٔ خبر: 29398229 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گستاخي سعودي ها در روايت جديد مرگ خاشقجي

واشنگتن پست روایت جدید سعودی‎ها را درباره قتل خاشقجی از نظر گستاخی حیرت‎آور توصيف کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از روزنامه واشنگتن پست، جدیدترین روایت عربستان سعودی درباره مرگ جمال خاشقجی، روزنامه نگار عربستانی منتقد ریاض، از نظر گستاخی، حیرت آور است. 

مقامات سعودی که پیشتر اذعان کرده بودند این روزنامه نگار قربانی قتل از قبل برنامه ریزی شده است، دوباره به قصه بی اعتبار قبلی متوسل شدند: اینکه خاشقجی اتفاقی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول به دست اعضای تیمی که برای بازگرداندن او به عربستان اعزام شده بودند، کشته شد. یک مقام دادستانی عمومی ریاض ضمن اعلام اینکه 11 متهم تفهیم اتهام شده اند و برای پنج نفر از آنها درخواست مجازات مرگ شده است، نه فقط محمد بن سلمان ولیعهد عربستان _ مظنون اصلی _ بلکه دو تن از دستیاران ارشد او را نیز مبرا دانست و گفت: آنها دستور یا سفارش عملیات بازداشت را داده بودند، اما با قتل وی موافقت نکرده بودند.
رژیم سعودی با ارائه این روایت باورنکردنی با گستاخی خواسته همه کسانی ، از جمله اعضای برجسته کنگره آمریکا، را که خواستار افشا و پیگرد کامل مسئولان قتل خاشقجی شده اند، رد کرده است. با این حال، دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ظاهرا آماده است وقت کشی این رژیم را بپذیرد. روز پنجشنبه، دولت آمریکا تحریم هایی علیه 17 نفر وضع کرد که دولت عربستان آنها را متهمان قتل خاشقجی معرفی کرده است و هیچ اشاره ای به ولیعهد و مقامات ارشد دستگاه های اطلاعاتی عربستان نشد.
پذیرفتن روایت سعودی ها به معنای نادیده گرفتن برخی حقایق مسلم است. نوار صوتی مربوط به لحظات آخر عمر خاشقجی ، که به گفته مقامات ترکیه ای در اختیار جینا هاسپل مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نیز قرار گرفته است، نشان می دهد به او بلافاصله پس از وارد شدن به کنسولگری حمله شد و مهاجمان او را خفه کردند. روایت سعودی ها ادعا می کند پس از یک مشاجره و درگیری میان خاشقجی و «تیم مذاکره» رئیس این تیم تصمیم گرفت او را با تزریق دارو به قتل برساند.
در روایت سعودی ها گفته شده است عملیات به دستور احمد العسیری معاون وقت رئیس دستگاه اطلاعاتی و به توصیه سعود القحطانی ، مشاور وقت دربار ، اجرا شد. هر دو اینها از افراد نزدیک به محمد بن سلمان هستند. این دو نفر، بر اساس روایت ریاض، در تصمیم گیری برای قتل خاشقجی نقش نداشتند و فریب ادعای اعضای تیم خود را خوردند که گفته بودند این روزنامه نگار زنده از کنسولگری خارج شده بود. این روایت توضیحی درباره بخشی از نوار صوتی ضبط شده نمی دهد که به گزارش روزنامه نیویورک تایمز ، ماهر مطرب ، از دستیاران نزدیک ولیعهد تلفنی به یکی از مقامات سعودی گفت: به رئیس ات بگو ماموریت انجام گرفت. نیویورک تایمز گزارش داد مقامات اطلاعاتی آمریکا معتقدند منظور از رئیس به احتمال قریب به یقین محمد بن سلمان است.
در روایت جدید سعودی ها سخنان ضد و نقیض بسیار دیگری هم وجود دارد. گفته می شود یک کارشناس پزشکی قانونی و متخصص کالبدشکافی از اعضای تیم سعودی ها بود؛ مقامات ترکیه ای گفتند: او با یک اره استخوان بری برای قطعه قطعه کردن جسد خاشقجی آمده بود. اما سعودی ها می خواهند به جهانیان بقبولانند که این کارشناس فقط برای پاکسازی هرگونه نشانه آدم ربایی به خدمت گرفته شده بود و مقامات در ریاض چیزی درباره وی نمی دانستند.
این دروغ های اظهر من الشمس فقط تاکیدی بر لزوم یک تحقیقات واقعا مستقل بین المللی به رهبری سازمان ملل است، که وزیر امور خارجه ترکیه نیز این هفته خواستار آن شد. در عوض، دولت ترامپ فقط به مخفی کاری سعودی ها کمک می کند؛ تحریم های جدید حتی عسیری، یعنی مقامی را که ریاض می گوید دستور ماموریت خاشقجی را داده بود، شامل نمی شود.
کنگره نباید اجازه دهد این تحریف آشکار حقایق ادامه یابد. کنگره باید همه معاملات تسلیحاتی و نظامی و همکاری با عربستان سعودی را تا زمان تکمیل تحقیقات معتبر بین المللی درباره قتل خاشقجی به حال تعلیق درآورد. مخفی کاری سعودی ها فقط نمونه ای دیگر از رفتار متکبرانه و جسورانه محمد بن سلمان است. قاتلان واقعی جمال خاشقجی باید معرفی و مجازات شوند.
 

نظر شما