شناسهٔ خبر: 29344359 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در نشست خبری مدیران جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت عنوان شد:

حرکتی در جهت مقابله با تحریم فرهنگی و رسانه ای غرب/ به‌دنبال زنده نگه داشتن آرمان‌ها

نشست خبری مدیران بخش‌های مختلف پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به منظور تشریح برنامه‌های سینمای ملی، بین‌الملل، ۴۰ سالگی انقلاب، کارگاه‌ها و برنامه‌های آموزشی و گفتمانی صبح امروز در مجموعه اسوه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، در آغاز این نشست، یزدان عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت ضمن قدردانی از همیاری و هم اندیشی اهالی رسانه در زمینه شناسایی بهتر این حرکت انگیزه این نشست را چنین بیان کرد: همواره در جشنواره‌ها اصل فعالیت‌ها و زحمات بر عهده مدیران بخش‌ها است ولیکن معمولا کمتر در ویترین قرار می گیرند و دیده می شوند. از این رو، دبیر جشنواره پیشنهاد دادند خود مدیران چهره به چهره با رسانه‌ها گفتگو کنند.

وی  با اشاره به گستردگی ساختار جشنواره خاطرنشان ساخت: این رویداد سینمایی طی روزهای 5 تا 9 آذر در تهران و با سپس، در چندین استان کشور برگزار می شود و یکی از گسترده‌ترین جشنواره به لحاظ ساختار برگزاری و مسابقات است. هم از نظر بخش‌های مسابقه و هم از نظر برنامه‌های آموزشی- پژوهشی و گفتمانی.

به گفته وی جشنواره بیش از 15 بخش و حدود 20 ایونت و مراسم دارد. همچنین، مسابقه سینمای ایران با زیرمجموعه های سینمایی، فیلم‌های کوتاه، آثار مستند،، جلوه گاه نور، روایت تو- بخش چهل سال سینمای مقاومت؛ مسابقه سینمای بین‌الملل با زیرمجموعه های فیلم های سینمایی، مستند، بخش عماد مغنیه، چهره مقاومت سال، سخنرانی‌های استراتژیک، کارگاه انتقال تجربه، نشست‌های نقد و بررسی، کنفرانس‌های میهمانان بین‌المللی، فیلم‌های بخش اسلام هراسی و ایران ستیزی همراه با تحلیل، کارگاه های فرهنگی و آموزشی و ... .

مدیر روابط عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با بیان اینکه جشنواره مقاومت در سال‌های اخیر این رویداد فرهنگی شکل گیری ادبیات و گفتمانی جدیدی را شاهد هستیم. جشنواره های سینمایی کارکردهای مشترک از قبیل: شناسایی آثار، مسابقه، انتقال تجربه، کشف استعدادها و ... دارند این جشنواره مضاف بر آنها کارکردهای گفتمانی و جریان شناسی این گونه سینمایی به عنوان مهم‌ترین راهبردش است.

وی همچنین، خبر داد: امسال برای نخستین بار در کنار فیلم های سینمایی آثار مستند جشنواره نیز مورد داوری طیف های مختلف مردم قرار می گیرد. و علاوه بر آن، داوری خانواده شهدا  نیز پیش بینی شده است.

عشیری با بیان اینکه جشنواره مقاومت جستجوی صداها و نگاهای مستقل و متفاوت در عرصه بین‌الملل است با اشراه به حضور  فیلمسازانی و آثاری از چهر های چون: عماد برناد، راشد رضوان، باسل الخطیب ، نجدت انزور و ده‌ها سینماگر دیگر و نیز، تماس و گفتگویی اندیشمندانی چون دیوید بارسامیان، نوام چامسکی و ... پیرامون این رویداد دیگر اتفاقی شناخته شده است.

وی به تفاوت‌های جشنواره مقاومت با سایر جشنواره‌ها اشاره کرد و گفت: معمولا جشنواره‌ها با هدف گردآوری و شناسایی آثار و تقدیر و تجلیل برگزار می‌شوند. اما جشنواره مقاومت به دلیل اهمیت و حساسیت این موضوع و اهمیتی که کشورمان در جهان دارد این اتفاق نیز اهمیت مضاعف پیدا می‌کند و مستلزم این است که شناسایی استعداد‌های جهانی را در دستور کار قرار دهد. شناسایی چهره‌های مقاومت و فیلمسازان مقاومت عرصه بین‌الملل هدف مهم این جشنواره است. چهره‌هایی که به دلیل سیطره رسانه‌ای غرب هیچ‌گاه دیده نمی‌شوند.

روزگاری فیلمسازی فریضه بود اما امروز بیزینس است/ حضور 286 فیلم در بخش مرور تجربه

در ادامه کامران ملکی مدیر بخش ۴۰ سال سینمای مقاومت گفت: تقریبا هر زمان جشنواره مقاومت برگزار شده من به عنوان خدمت، خدمت‌گذاری کرد ه‌ام اما امسال اولین باری است که مسوولیت مستقیم دارم.

وی افزود: کشور با ما تعدد جشنواره‌های سینمایی روبرو است. یعنی در هر ماه جشنواره‌های برگزار می‌شود و علاقمندان از این جشنواره به جشنواره دیگری می‌روند که هر کدام به منظور خاصی برگزار می‌شوند. البته همه جشنواره‌ها برای زنده نگاه‌داشتن سینما است بخاطر همین مورد استقبال قرار می‌گیرند. اما جشنواره مقاومت برای ایفای آرمان‌های ما و یادآوری اتفاقاتی است که در کشورمان رخ داده که منجر به روحیه ایثار، برادری، مقاومت و ازخودگذشتگی شده است.

ملکی تاکید کرد: روزگاری در کشورمان فیلمسازی فریضه بود، اما امروز فیلمسازی به بیزینس تبدیل شده و این خطری است که ما را تهدید می‌کند. روزگاری سینما پیشانی فرهنگ ما بود درحالی که پرفروش‌ترین فیلم‌های دنیا آثار جنگی است، اما ما دچار یک نوع خودباختگی فرهنگی شده‌ایم که به موجب آن آثار دفاع مقدس را در گیشه ضعیف کرده است.

مدیر بخش ۴۰ سال سینمای مقاومت گفت: بخش ۴۰ سال سینمای مقاومت، مرور فیلم‌هایی است که از سال‌های دور ساخته شد. آثار این بخش شامل فیلم‌هایی است که در گذشته به بخش جشنواره راه یافته است. مسئله ما در این بخش مرور این آثار است در شرایطی که گرایش به تکنولوژی موجب ضعف محتوا شده در حالی که بهترین فیلم‌های دفاع مقدس با کمترین تجهیزات و امکانات ساخته شده است.

وی روحیه ایثارگری را علت پیروزی در دوران دفاع مقدس عنوان کرد و افزود: ما در جنگ هر وقت به استعدادهای نظامی متکی شدیم شکست خوردیم. اما وقتی به روحیه ایثارگری و آرمان‌ها متکی می‌شدیم پیروزی با ما بود. امروز باید این فیلمسازی با دست خالی انجام شود و امیدوارم کمک شود تا سینمای دفاع مقدس به عنوان حاشیه‌ای تشریفاتی در سبد کشور مطرح نباشد چراکه افتخار ما این سینما بوده است و باید دوباره فیلمسازان را به این سمت ترغیب کنیم.

ملکی به برگزاری کارگاه‌هیا این بخش اشاره کرد و ادامه داد: سه کارگاه انتقال تجربه توسط احمدرضا درویش، مسعود ده‌نمکی و علی نصیریان در جشنواره خواهیم داشت. ۲۸۶ فیلم در بخش مرور تجربه خواهیم داشت. با توجه به تبلیغات تلویزیونی شکل گرفته با استقبال خوبی از مراجعات مردم نیز همراه هستیم. توجه به شعار تجلی گفتمان انقلاب اسلامی بسیار مهم است، چون سیاستمدارن نیاز به راهنمایی دارند.

نمایش و نقد سه فیلم ضد ایرانی در بخش ایران ستیزی

سید محمد حسینی مدیر بخش اسلام هراسی و ایران ستیزی در سینمای غرب جشنواره مقاومت در ادامه اظهار داشت: یکی از موضوعات اساسی سینمای آمریکا و غرب تولید سالانه آثار سینمایی جدی درباره ایران است. مثلا اینکه آن‌ها علاقه دارند همیشه درباره تاریخ ما فیلم بسازند.

وی گفت: سینمای آمریکا کار‌هایی تولید می‌کنند که نگاه ایدئولوژیک خودشان را نشان می‌دهد. گاهی اوقاف فیلم‌هایی درباره خانواده درباره ما می‌سازند که نگاه آن‌ها مسئله زنان و حجاب را مورد اشاره قرار می‌دهد. گاهی اوقات نیز مسائل سیاسی ما را دستمایه قرار می‌دهند.

مدیر بخش اسلام هراسی و ایران ستیزی در سینمای غرب جشنواره مقاومت گفت: سینمای غرب یک‌جوری می‌خواند بغضی را نسبت به ایران نشان دهند و این نوعی دیپلماسی و معرفی وجهه ایران و انقلاب اسلامی به جهان است.

حسینی با تاکید براینکه خاکریز‌های مقاومت در سینماجلوتر آمده، گفت: فضای معرفی ایران به جهان نیز بخشی از سینمای مقاومت است. در این بخش از جشنواره مقاومت تلاش کردیم فیلم‌های تکراری را انتخاب نکنیم و سعی کردیم از بین فیلم‌های تازه تولید شده بهترین‌ها را انتخاب کنیم که قدری کیفیت داشته باشند.

وی افزود: آثار ضد ایرانی به لحاظ سینمایی کیفیت پایینی دارند و ارزش سینمایی ندارد به همین جهت تلاش کردیم سه فیلم مناسب برای نمایش در جشنواره انتخاب کنیم. «قاتل آمریکایی» اثری است که درباره فضای انرژی هسته‌ای است البته با اقبال مخاطب روبرو نشده اما موضوع آن با مسائل روز ما تطبیق دارد. دکتر مجید شاه‌حسینی آن را نقد می‌کند. فیلم دوم در قالب فیلم‌هایی است که ایرانی‌های مقین آمریکا تولید کرده‌اند که فیلم‌های ضعیفی هستند. «زیر سایه‌ها» ساخته بابک انواری که درباره بمب‌باران ایران است که در زیرلایه‌هایش سنت‌های ضد زن را در جامعه سنتی ایران نمایش می‌دهد. سعید مستغاثی آن را نقد می‌کند و فیلم «شش روز» که موضوع مهمی دارد برای این بخش انتخاب شده‌اند.

حضور داورانی از چهار قاره جهان در جشنواره مقاومت

احسان کاوه جانشین بخش بین‌الملل جشنواره فیلم مقاومت در ادامه این نشست گفت: وقتی در فضای رسانه‌ای صدایی بلند باشد صدا‌های دیگر شنیده نمی‌شوند. دنیا با پول و بلندگو‌ها سعی می‌کند جهت را به سمت خود بکشاند. جشنواره مقاومت نیز سعی می‌کند مظلومین را شناسایی کند تا حرف‌شان خریدار پیدا کند و شنیده شود.

وی به افزایش آثار در جشنواره مقاومت اشاره کرد و گفت: امسال در بخش بین‌الملل نسبت به دوره‌های قبل با آثاری از ۹۷ کشور پیشرفت خوبی داشته‌ایم. این آثار تنوع خوبی دارند و در این میان کار‌های خاصی نیز وجود دارد که جذاب و جالب است. مثلاً فیلم مستندی به نام «خاشقچی تنها نیست» خیلی مخفیانه با نامه‌ای از افرادی ناشناس به دستمان رسیده که به لحاظ سینمایی نیز قابلیت نمایش دارد.

جانشین بخش بین‌الملل جشنواره فیلم مقاومت تصریح کرد: هرجا ظلمی باشد نیاز است ما نیز باشیم به همین خاطر ما موضوعات زیادی را میزبانی خواهیم کرد. همچنین کنفرانس ویژه‌ای با حضور میهمانان سینماگر سوری خواهیم داشت. جشنواره مقاومت در بخش بین‌الملل از چهار قاره داور غیر ایرانی خواهیم داشت که نکته جالبی است. امیدوارم این جشنواره ادامه داشته باشد منظم و پر قدرت برگزار شود تا بتواند صدا‌های ضعیف مظلومین را به گوش جهانیان برساند.

جشنواره مقاومت حقوق بشری‌ترین جشنواره خاورمیانه/ انتخاب چهره سال مقاومت

سید مهدی جوادی مدیربرنامه ریزی این جشنواره در ادامه اظهار داشت: جشنواره فیلم مقاومت فارغ از یک جشنواره تکنیکال سینمایی، بیشتر یک جشنواره گفتمانی است. نکته اساسی که وجود دارد این است که وقتی رویکرد جشنواره فراملی شد و فراتر از حوادث انقلاب اسلامی وارد گفتمان جهانی مقاومت شود.

وی افزود: به عنوان یک مخاطب می‌گویم این جشنواره حقوق بشری‌ترین جشنواره خاورمیانه است. تعدد موضوعات آن حق آزادی، حق دانست، مبارزه با نژادپرستی در این جشنواره حضور پیدا کردند. این از دستاورد‌های بزرگ این جشنواره است.

مدیر مدیربرنامه ریزی این جشنواره عنوان کرد: ما از کوبا تا سوریه آثاری داریم که به مسئله مقاومت می‌پردازد. یکی از کارکرد‌های ما شبکه‌سازی برای فعالان فیلمسازان مقاومت باشد. جشنواره اتصال خوبی برقرار کرده است و جشنواره محفل نشست و برخواست این فیلمسازان خواهد بود.

جوادی تاکید کرد: جشنواره تکیه خاصی بر شبکه مردمی و توجه به گفتمان مقاومت دارد. موضوعات به قدری متکثر است که مفهوم مقاومت را جهانی کرده است، چون از شیخ زکزاکی تا سعودی موضوعاتی است که در این جشنواره آثار داریم.

وی بیان کرد: بخش عماد مغنیه با توجه ویژه به داعش، موضوع توجه به جهانی سازی آثار سینمای مقاومت- که رهبر انقلاب ماه گذشته به چرایی دیده نشدن آثار سینمای دفاع مقدس اشاره کردند و پرداختن به چرایی دیده نشدن این بخش- رویکرد جشنواره است که سه نشست در این باره ترتیب داده شد. نقش دیپلماسی فرهنگی در جهانی سازی مقاومت، نقش فعالان فرهنگی و نقش اقتصادی و ساز و کار‌های آن و انتخاب چهره سال مقاومت بخش‌های این جشنواره است که در این دوره نیز معرفی خواهد شد.

رشد فیلمسازان خصوصی در جشنواره مقاومت با ۲۱۱ اثر

درخشان مدیر ارزشیابی جشنواره مقاومت در ادامه این نشست اظهار داشت: حدود چهار دوره مسوولیت جشنواره با بنده بوده است و به همین خاطر از نزدیک با آثار رسیده مستقیماً درگیر هستم و تلاش می‌کنم تمام آثار را ببینیم.

 

وی گفت: این دوره نسبت به دوره ۱۲ جشنواره رشد چشم‌گیری در کیفیت و کمیت آثار داشتیم. از لحاظ محتوایی، چون جشنواره ما موضوعی است در آثار چند سال اخیر موضوعاتی وجود دارد که می‌بینیم یک هویت پشت کارهایمان است.

مدیر ارزشیابی جشنواره مقاومت عنوان کرد: بخش جلوه‌گاه نور در دوره اول به شهدای ترور پرداختیم و متوجه شدیم در این بخش کمتر کار شده است. در دوره گذشته به مادران شهدا پرداختیم که این بخش هم کمتر پرداخته شده بود و امسال نیز بخش جلوه گاه نور به انقلاب اسلامی پرداخت.

درخشانی گفت: ۵۳۳ اثر در بخش‌های دولتی و ۲۱۱ اثر در بخش فیلمسازان خصوصی تولید شده که امسال این ویژگی منحصر به فرد است. ۲۷۱ اثر از شهرستان‌ها رسیده و ۴۴۷ اثر از تهران که در بخش فیلمسازان زن ۳۰ درصد رشد داشته‌ایم.

وی ادامه داد: در بخش روایت نو که مختص فیلمسازان اولی است حدود ۱۲ فیلم سینمایی داریم که هفت اثر فیلم اولی و سه فیلمساز خانم هستند. حدود ۵۰ نفر در حوزه داوری و انتخاب جشنواره حضور دارند که اکثراً چهره‌های شاخص سینما هستند که کار داوری را انجام می‌دهند.

مدیر ارزشیابی جشنواره مقاومت عنوان کرد: موضوعاتی که هنرمندان و فیلمسازان به آن توجه می‌کنند همه اتفاقات جدیدی است که درخصوص انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در بخش فیلم کوتاه و مستند تولید شده است. اگر می‌گوییم جشنواره تجلی آثار انقلاب است به این معنی که جا دارد این فیلم‌ها به عنوان یک زندگی جدید در سطح بین‌المللی پخش شود، چون این آثار می‌توانند راه‌گشا باشند. البته بعضی از آثار به علت بعد تاریخی برای ما مغفول مانده است.

عدالت فرهنگی در بخش استان‌های جشنواره مقاومت/ نمایش آثار جشنواره در 100 نقطه کشور

حسن امجدی‌مقدم مدیر امور استان‌های جشنواره مقاومت در ادامه اظهار داشت: در بخش استان‌ها که دغدغه اصلی جشنواره بوده است تلاش شده نوعی عدالت فرهنگی را رقم بزند. این موضوع به قدری پررنگ بوده که به طور متمرکز پنج دوره این جشنواره را در استان‌ها برگزار کردیم.

 

وی گفت: جشنواره امسال محدودیت‌های مالی در تهران و استان‌ها داشت، اما به رقم این اتفاقات در سه استان اصفهان، همدان و زنجان جشنواره فیلم مقاومت برگزاری خواهد شد و با مسوولین فرهنگی سه استان کردستان، آذربایجان شرقی و غربی نیز در حال مذاکره هستیم که اکرانهیمان را در این استان‌ها قطعی کنیم و همچنین در ۱۰۰ نقطه کشور اکران مردمی جشنواره مقاومت در نقاط محروم را خواهیم داشت.

مدیر امور استان‌های جشنواره مقاومت عنوان کرد: جشنواره تصمیم گرفته تا پایان سال اکران‌هایی را در قالب هفته‌های فیلم داشته باشد و اگر استانی آمادی دارد این ظرفیت وجود دارد. حضور نخبگان و دانشجویان به طور گسترده تفاوت این دوره است که با حضور ۳۰ دانشگاه کشور خواهد بود.

ادامه آموزش‌های محرمانه به فیلمسازان آزادی‌خواه

یزدان عشیری در پایان این نشست گفت: در طول روز‌های جشنواره نزدیک ۲۰ مراسم و نشست را طراحی کرده‌ایم که شامل کارگاه‌های انتقال تجربه، نشست‌های خبری با حضور مهمانان بین‌المللی و همین طور نشست‌های نقد و بررسی خواهند بود.

وی تاکید کرد: کلیه اعضای صنوف سینمای و اعضای انجمن منتقدین می‌توانند با کارت شخصی خودشان در این نشست‌ها حضور داشته باشند. برای اولین بار در جشنواره‌ها مختلف فیلم‌های مستند این جشنواره مورد داوری مردمی قرار خواهند گرفت. پیش‌بینی این ایده رونقی برای آثار مستند در مجموعه عصر جدید و فلسطین ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: مدرسه سینمایی روایت که طی چند دوره گذشته نشست‌های برای فیلمسازان آزادی‌خواه بطور محرمانه برگزار می‌کرد که بیش از ۲۸۰ فارغ‌التحصیل داشت و امسال نیز میزبان ۲۰ هنرمند از کشورهای اسلامی خواهد بود.

عشیری در پایان به مظلومیت جشنواره مقاومت اشاره کرد و گفت: ما در این جشنواره تحریم رسانه‌ای نیز هستیم که موجب ضعیف شدن صدا‌های مقاومت می‌شود. جو فشار برای خیلی از فیلم سازان مستقل رسالت این جشنواره را خطیرتر می‌کند. البته این جشنواره جایگاه خود را پیدا کرده و اهمیت این رویداد سینمایی نشان می‌دهد یک خلا رسانه‌ای در سطح جهان وجود دارد.

در نشست خبری مدیران جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت عنوان شد:
حرکتی در جهت مقابله با تحریم فرهنگی و رسانه‌ای غرب/ به‌دنبال زنده نگه داشتن آرمان‌ها
نشست خبری مدیران بخش‌های مختلف پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به منظور تشریح برنامه‌های سینمای ملی، بین‌الملل، ۴۰ سالگی انقلاب، کارگاه‌ها و برنامه‌های آموزشی و گفتمانی صبح امروز در مجموعه اسوه برگزار شد.
در آغاز این نشست، یزدان عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت ضمن قدردانی از همیاری و هم اندیشی اهالی رسانه در زمینه شناسایی بهتر این حرکت انگیزه این نشست را چنین بیان کرد: همواره در جشنواره‌ها اصل فعالیت‌ها و زحمات بر عهده مدیران بخش‌ها است ولیکن معمولا کمتر در ویترین قرار می‌گیرند و دیده می‌شوند. از این رو، دبیر جشنواره پیشنهاد دادند خود مدیران چهره به چهره با رسانه‌ها گفتگو کنند.
وی با اشاره به گستردگی ساختار جشنواره خاطرنشان ساخت: این رویداد سینمایی طی روز‌های ۵ تا ۹ آذر در تهران و با سپس، در چندین استان کشور برگزار می‌شود و یکی از گسترده‌ترین جشنواره به لحاظ ساختار برگزاری و مسابقات است. هم از نظر بخش‌های مسابقه و هم از نظر برنامه‌های آموزشی- پژوهشی و گفتمانی.
به گفته وی جشنواره بیش از ۱۵ بخش و حدود ۲۰ ایونت و مراسم دارد. همچنین، مسابقه سینمای ایران با زیرمجموعه‌های سینمایی، فیلم‌های کوتاه، آثار مستند، جلوه گاه نور، روایت تو- بخش چهل سال سینمای مقاومت؛ مسابقه سینمای بین‌الملل با زیرمجموعه‌های فیلم‌های سینمایی، مستند، بخش عماد مغنیه، چهره مقاومت سال، سخنرانی‌های استراتژیک، کارگاه انتقال تجربه، نشست‌های نقد و بررسی، کنفرانس‌های میهمانان بین‌المللی، فیلم‌های بخش اسلام هراسی و ایران ستیزی همراه با تحلیل، کارگاه‌های فرهنگی و آموزشی و ....
مدیر روابط عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با بیان اینکه جشنواره مقاومت در سال‌های اخیر این رویداد فرهنگی شکل گیری ادبیات و گفتمانی جدیدی را شاهد هستیم. جشنواره‌های سینمایی کارکرد‌های مشترک از قبیل: شناسایی آثار، مسابقه، انتقال تجربه، کشف استعداد‌ها و ... دارند این جشنواره مضاف بر آن‌ها کارکرد‌های گفتمانی و جریان شناسی این گونه سینمایی به عنوان مهم‌ترین راهبردش است.
وی همچنین، خبر داد: امسال برای نخستین بار در کنار فیلم‌های سینمایی آثار مستند جشنواره نیز مورد داوری طیف‌های مختلف مردم قرار می‌گیرد؛ و علاوه بر آن، داوری خانواده شهدا نیز پیش بینی شده است.
عشیری با بیان اینکه جشنواره مقاومت جستجوی صدا‌ها و نگا‌های مستقل و متفاوت در عرصه بین‌الملل است با اشراه به حضور فیلمسازانی و آثاری از چهر‌های چون: عماد برناد، راشد رضوان، باسل الخطیب، نجدت انزور و ده‌ها سینماگر دیگر و نیز، تماس و گفتگویی اندیشمندانی، چون دیوید بارسامیان، نوام چامسکی و ... پیرامون این رویداد دیگر اتفاقی شناخته شده است.
وی به تفاوت‌های جشنواره مقاومت با سایر جشنواره‌ها اشاره کرد و گفت: معمولا جشنواره‌ها با هدف گردآوری و شناسایی آثار و تقدیر و تجلیل برگزار می‌شوند. اما جشنواره مقاومت به دلیل اهمیت و حساسیت این موضوع و اهمیتی که کشورمان در جهان دارد این اتفاق نیز اهمیت مضاعف پیدا می‌کند و مستلزم این است که شناسایی استعداد‌های جهانی را در دستور کار قرار دهد. شناسایی چهره‌های مقاومت و فیلمسازان مقاومت عرصه بین‌الملل هدف مهم این جشنواره است. چهره‌هایی که به دلیل سیطره رسانه‌ای غرب هیچ‌گاه دیده نمی‌شوند.
روزگاری فیلمسازی فریضه بود، اما امروز بیزینس است/ حضور ۲۸۶ فیلم در بخش مرور تجربه
در ادامه کامران ملکی مدیر بخش ۴۰ سال سینمای مقاومت گفت: تقریبا هر زمان جشنواره مقاومت برگزار شده من به عنوان خدمت، خدمت‌گذاری کرد ه‌ام، اما امسال اولین باری است که مسوولیت مستقیم دارم.
وی افزود: کشور با ما تعدد جشنواره‌های سینمایی روبرو است. یعنی در هر ماه جشنواره‌های برگزار می‌شود و علاقمندان از این جشنواره به جشنواره دیگری می‌روند که هر کدام به منظور خاصی برگزار می‌شوند. البته همه جشنواره‌ها برای زنده نگاه‌داشتن سینما است بخاطر همین مورد استقبال قرار می‌گیرند. اما جشنواره مقاومت برای ایفای آرمان‌های ما و یادآوری اتفاقاتی است که در کشورمان رخ داده که منجر به روحیه ایثار، برادری، مقاومت و ازخودگذشتگی شده است.
ملکی تاکید کرد: روزگاری در کشورمان فیلمسازی فریضه بود، اما امروز فیلمسازی به بیزینس تبدیل شده و این خطری است که ما را تهدید می‌کند. روزگاری سینما پیشانی فرهنگ ما بود درحالی که پرفروش‌ترین فیلم‌های دنیا آثار جنگی است، اما ما دچار یک نوع خودباختگی فرهنگی شده‌ایم که به موجب آن آثار دفاع مقدس را در گیشه ضعیف کرده است.
مدیر بخش ۴۰ سال سینمای مقاومت گفت: بخش ۴۰ سال سینمای مقاومت، مرور فیلم‌هایی است که از سال‌های دور ساخته شد. آثار این بخش شامل فیلم‌هایی است که در گذشته به بخش جشنواره راه یافته است. مسئله ما در این بخش مرور این آثار است در شرایطی که گرایش به تکنولوژی موجب ضعف محتوا شده در حالی که بهترین فیلم‌های دفاع مقدس با کمترین تجهیزات و امکانات ساخته شده است.
وی روحیه ایثارگری را علت پیروزی در دوران دفاع مقدس عنوان کرد و افزود: ما در جنگ هر وقت به استعداد‌های نظامی متکی شدیم شکست خوردیم. اما وقتی به روحیه ایثارگری و آرمان‌ها متکی می‌شدیم پیروزی با ما بود. امروز باید این فیلمسازی با دست خالی انجام شود و امیدوارم کمک شود تا سینمای دفاع مقدس به عنوان حاشیه‌ای تشریفاتی در سبد کشور مطرح نباشد چراکه افتخار ما این سینما بوده است و باید دوباره فیلمسازان را به این سمت ترغیب کنیم.
ملکی به برگزاری کارگاه‌هیا این بخش اشاره کرد و ادامه داد: سه کارگاه انتقال تجربه توسط احمدرضا درویش، مسعود ده‌نمکی و علی نصیریان در جشنواره خواهیم داشت. ۲۸۶ فیلم در بخش مرور تجربه خواهیم داشت. با توجه به تبلیغات تلویزیونی شکل گرفته با استقبال خوبی از مراجعات مردم نیز همراه هستیم. توجه به شعار تجلی گفتمان انقلاب اسلامی بسیار مهم است، چون سیاستمدارن نیاز به راهنمایی دارند.
نمایش و نقد سه فیلم ضد ایرانی در بخش ایران ستیزی
سید محمد حسینی مدیر بخش اسلام هراسی و ایران ستیزی در سینمای غرب جشنواره مقاومت در ادامه اظهار داشت: یکی از موضوعات اساسی سینمای آمریکا و غرب تولید سالانه آثار سینمایی جدی درباره ایران است. مثلا اینکه آن‌ها علاقه دارند همیشه درباره تاریخ ما فیلم بسازند.
وی گفت: سینمای آمریکا کار‌هایی تولید می‌کنند که نگاه ایدئولوژیک خودشان را نشان می‌دهد. گاهی اوقاف فیلم‌هایی درباره خانواده درباره ما می‌سازند که نگاه آن‌ها مسئله زنان و حجاب را مورد اشاره قرار می‌دهد. گاهی اوقات نیز مسائل سیاسی ما را دستمایه قرار می‌دهند.
مدیر بخش اسلام هراسی و ایران ستیزی در سینمای غرب جشنواره مقاومت گفت: سینمای غرب یک‌جوری می‌خواند بغضی را نسبت به ایران نشان دهند و این نوعی دیپلماسی و معرفی وجهه ایران و انقلاب اسلامی به جهان است.
حسینی با تاکید براینکه خاکریز‌های مقاومت در سینماجلوتر آمده، گفت: فضای معرفی ایران به جهان نیز بخشی از سینمای مقاومت است. در این بخش از جشنواره مقاومت تلاش کردیم فیلم‌های تکراری را انتخاب نکنیم و سعی کردیم از بین فیلم‌های تازه تولید شده بهترین‌ها را انتخاب کنیم که قدری کیفیت داشته باشند.
وی افزود: آثار ضد ایرانی به لحاظ سینمایی کیفیت پایینی دارند و ارزش سینمایی ندارد به همین جهت تلاش کردیم سه فیلم مناسب برای نمایش در جشنواره انتخاب کنیم. «قاتل آمریکایی» اثری است که درباره فضای انرژی هسته‌ای است البته با اقبال مخاطب روبرو نشده، اما موضوع آن با مسائل روز ما تطبیق دارد. دکتر مجید شاه‌حسینی آن را نقد می‌کند. فیلم دوم در قالب فیلم‌هایی است که ایرانی‌های مقین آمریکا تولید کرده‌اند که فیلم‌های ضعیفی هستند. «زیر سایه‌ها» ساخته بابک انواری که درباره بمب‌باران ایران است که در زیرلایه‌هایش سنت‌های ضد زن را در جامعه سنتی ایران نمایش می‌دهد. سعید مستغاثی آن را نقد می‌کند و فیلم «شش روز» که موضوع مهمی دارد برای این بخش انتخاب شده‌اند.
حضور داورانی از چهار قاره جهان در جشنواره مقاومت
احسان کاوه جانشین بخش بین‌الملل جشنواره فیلم مقاومت در ادامه این نشست گفت: وقتی در فضای رسانه‌ای صدایی بلند باشد صدا‌های دیگر شنیده نمی‌شوند. دنیا با پول و بلندگو‌ها سعی می‌کند جهت را به سمت خود بکشاند. جشنواره مقاومت نیز سعی می‌کند مظلومین را شناسایی کند تا حرف‌شان خریدار پیدا کند و شنیده شود.
وی به افزایش آثار در جشنواره مقاومت اشاره کرد و گفت: امسال در بخش بین‌الملل نسبت به دوره‌های قبل با آثاری از ۹۷ کشور پیشرفت خوبی داشته‌ایم. این آثار تنوع خوبی دارند و در این میان کار‌های خاصی نیز وجود دارد که جذاب و جالب است. مثلاً فیلم مستندی به نام «خاشقچی تنها نیست» خیلی مخفیانه با نامه‌ای از افرادی ناشناس به دستمان رسیده که به لحاظ سینمایی نیز قابلیت نمایش دارد.
جانشین بخش بین‌الملل جشنواره فیلم مقاومت تصریح کرد: هرجا ظلمی باشد نیاز است ما نیز باشیم به همین خاطر ما موضوعات زیادی را میزبانی خواهیم کرد. همچنین کنفرانس ویژه‌ای با حضور میهمانان سینماگر سوری خواهیم داشت. جشنواره مقاومت در بخش بین‌الملل از چهار قاره داور غیر ایرانی خواهیم داشت که نکته جالبی است. امیدوارم این جشنواره ادامه داشته باشد منظم و پر قدرت برگزار شود تا بتواند صدا‌های ضعیف مظلومین را به گوش جهانیان برساند.
جشنواره مقاومت حقوق بشری‌ترین جشنواره خاورمیانه/ انتخاب چهره سال مقاومت
سید مهدی جوادی مدیربرنامه ریزی این جشنواره در ادامه اظهار داشت: جشنواره فیلم مقاومت فارغ از یک جشنواره تکنیکال سینمایی، بیشتر یک جشنواره گفتمانی است. نکته اساسی که وجود دارد این است که وقتی رویکرد جشنواره فراملی شد و فراتر از حوادث انقلاب اسلامی وارد گفتمان جهانی مقاومت شود.
وی افزود: به عنوان یک مخاطب می‌گویم این جشنواره حقوق بشری‌ترین جشنواره خاورمیانه است. تعدد موضوعات آن حق آزادی، حق دانست، مبارزه با نژادپرستی در این جشنواره حضور پیدا کردند. این از دستاورد‌های بزرگ این جشنواره است.
مدیر مدیربرنامه ریزی این جشنواره عنوان کرد: ما از کوبا تا سوریه آثاری داریم که به مسئله مقاومت می‌پردازد. یکی از کارکرد‌های ما شبکه‌سازی برای فعالان فیلمسازان مقاومت باشد. جشنواره اتصال خوبی برقرار کرده است و جشنواره محفل نشست و برخواست این فیلمسازان خواهد بود.
جوادی تاکید کرد: جشنواره تکیه خاصی بر شبکه مردمی و توجه به گفتمان مقاومت دارد. موضوعات به قدری متکثر است که مفهوم مقاومت را جهانی کرده است، چون از شیخ زکزاکی تا سعودی موضوعاتی است که در این جشنواره آثار داریم.
وی بیان کرد: بخش عماد مغنیه با توجه ویژه به داعش، موضوع توجه به جهانی سازی آثار سینمای مقاومت- که رهبر انقلاب ماه گذشته به چرایی دیده نشدن آثار سینمای دفاع مقدس اشاره کردند و پرداختن به چرایی دیده نشدن این بخش- رویکرد جشنواره است که سه نشست در این باره ترتیب داده شد. نقش دیپلماسی فرهنگی در جهانی سازی مقاومت، نقش فعالان فرهنگی و نقش اقتصادی و ساز و کار‌های آن و انتخاب چهره سال مقاومت بخش‌های این جشنواره است که در این دوره نیز معرفی خواهد شد.
رشد فیلمسازان خصوصی در جشنواره مقاومت با ۲۱۱ اثر
درخشان مدیر ارزشیابی جشنواره مقاومت در ادامه این نشست اظهار داشت: حدود چهار دوره مسوولیت جشنواره با بنده بوده است و به همین خاطر از نزدیک با آثار رسیده مستقیماً درگیر هستم و تلاش می‌کنم تمام آثار را ببینیم.

وی گفت: این دوره نسبت به دوره ۱۲ جشنواره رشد چشم‌گیری در کیفیت و کمیت آثار داشتیم. از لحاظ محتوایی، چون جشنواره ما موضوعی است در آثار چند سال اخیر موضوعاتی وجود دارد که می‌بینیم یک هویت پشت کارهایمان است.
مدیر ارزشیابی جشنواره مقاومت عنوان کرد: بخش جلوه‌گاه نور در دوره اول به شهدای ترور پرداختیم و متوجه شدیم در این بخش کمتر کار شده است. در دوره گذشته به مادران شهدا پرداختیم که این بخش هم کمتر پرداخته شده بود و امسال نیز بخش جلوه گاه نور به انقلاب اسلامی پرداخت.
درخشانی گفت: ۵۳۳ اثر در بخش‌های دولتی و ۲۱۱ اثر در بخش فیلمسازان خصوصی تولید شده که امسال این ویژگی منحصر به فرد است. ۲۷۱ اثر از شهرستان‌ها رسیده و ۴۴۷ اثر از تهران که در بخش فیلمسازان زن ۳۰ درصد رشد داشته‌ایم.
وی ادامه داد: در بخش روایت نو که مختص فیلمسازان اولی است حدود ۱۲ فیلم سینمایی داریم که هفت اثر فیلم اولی و سه فیلمساز خانم هستند. حدود ۵۰ نفر در حوزه داوری و انتخاب جشنواره حضور دارند که اکثراً چهره‌های شاخص سینما هستند که کار داوری را انجام می‌دهند.
مدیر ارزشیابی جشنواره مقاومت عنوان کرد: موضوعاتی که هنرمندان و فیلمسازان به آن توجه می‌کنند همه اتفاقات جدیدی است که درخصوص انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در بخش فیلم کوتاه و مستند تولید شده است. اگر می‌گوییم جشنواره تجلی آثار انقلاب است به این معنی که جا دارد این فیلم‌ها به عنوان یک زندگی جدید در سطح بین‌المللی پخش شود، چون این آثار می‌توانند راه‌گشا باشند. البته بعضی از آثار به علت بعد تاریخی برای ما مغفول مانده است.
عدالت فرهنگی در بخش استان‌های جشنواره مقاومت/ نمایش آثار جشنواره در ۱۰۰ نقطه کشور
حسن امجدی‌مقدم مدیر امور استان‌های جشنواره مقاومت در ادامه اظهار داشت: در بخش استان‌ها که دغدغه اصلی جشنواره بوده است تلاش شده نوعی عدالت فرهنگی را رقم بزند. این موضوع به قدری پررنگ بوده که به طور متمرکز پنج دوره این جشنواره را در استان‌ها برگزار کردیم.

وی گفت: جشنواره امسال محدودیت‌های مالی در تهران و استان‌ها داشت، اما به رقم این اتفاقات در سه استان اصفهان، همدان و زنجان جشنواره فیلم مقاومت برگزاری خواهد شد و با مسوولین فرهنگی سه استان کردستان، آذربایجان شرقی و غربی نیز در حال مذاکره هستیم که اکرانهیمان را در این استان‌ها قطعی کنیم و همچنین در ۱۰۰ نقطه کشور اکران مردمی جشنواره مقاومت در نقاط محروم را خواهیم داشت.
مدیر امور استان‌های جشنواره مقاومت عنوان کرد: جشنواره تصمیم گرفته تا پایان سال اکران‌هایی را در قالب هفته‌های فیلم داشته باشد و اگر استانی آمادی دارد این ظرفیت وجود دارد. حضور نخبگان و دانشجویان به طور گسترده تفاوت این دوره است که با حضور ۳۰ دانشگاه کشور خواهد بود.
ادامه آموزش‌های محرمانه به فیلمسازان آزادی‌خواه
یزدان عشیری در پایان این نشست گفت: در طول روز‌های جشنواره نزدیک ۲۰ مراسم و نشست را طراحی کرده‌ایم که شامل کارگاه‌های انتقال تجربه، نشست‌های خبری با حضور مهمانان بین‌المللی و همین طور نشست‌های نقد و بررسی خواهند بود.
وی تاکید کرد: کلیه اعضای صنوف سینمای و اعضای انجمن منتقدین می‌توانند با کارت شخصی خودشان در این نشست‌ها حضور داشته باشند. برای اولین بار در جشنواره‌ها مختلف فیلم‌های مستند این جشنواره مورد داوری مردمی قرار خواهند گرفت. پیش‌بینی این ایده رونقی برای آثار مستند در مجموعه عصر جدید و فلسطین ایجاد خواهد کرد.
وی گفت: مدرسه سینمایی روایت که طی چند دوره گذشته نشست‌های برای فیلمسازان آزادی‌خواه بطور محرمانه برگزار می‌کرد که بیش از ۲۸۰ فارغ‌التحصیل داشت و امسال نیز میزبان ۲۰ هنرمند از کشور‌های اسلامی خواهد بود.
عشیری در پایان به مظلومیت جشنواره مقاومت اشاره کرد و گفت: ما در این جشنواره تحریم رسانه‌ای نیز هستیم که موجب ضعیف شدن صدا‌های مقاومت می‌شود. جو فشار برای خیلی از فیلم سازان مستقل رسالت این جشنواره را خطیرتر می‌کند. البته این جشنواره جایگاه خود را پیدا کرده و اهمیت این رویداد سینمایی نشان می‌دهد یک خلا رسانه‌ای در سطح جهان وجود دارد.

نظر شما