به گزارش
ایکنا، نشست خبری مدیران بخشهای مختلف پانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت به منظور تشریح برنامههای سینمای ملی، بینالملل، ۴۰ سالگی انقلاب، کارگاهها و برنامههای آموزشی و گفتمانی امروز ۲۲ آبانماه در مجموعه اسوه برگزار شد.
یزدان عشیری، مدیر روابط عمومی این جشنواره در ابتدای مراسم با بیان اینکه پنجم آذرماه شاهد افتتاح جشنواره مقاومت خواهیم بود، اظهار کرد: امسال در مجموعههای سینمایی فلسطین و عصر جدید میزبانی بخشها و جلسات مختلف جشنواره خواهیم بود و نهم آذرماه نیز مراسم اختتامیه در برج میلاد برگزار میشود.
وی به تفاوتهای جشنواره مقاومت با سایر جشنوارهها اشاره کرد و گفت: معمولاً جشنوارهها با هدف گردآوری و شناسایی آثار و تقدیر و تجلیل برگزار میشوند، اما جشنواره مقاومت به دلیل اهمیت و حساسیت این موضوع و اهمیتی که کشورمان در جهان دارد این اتفاق نیز اهمیت مضاعف پیدا میکند و مستلزم این است که شناسایی استعدادهای جهانی را در دستور کار قرار دهد. شناسایی چهرههای مقاومت و فیلمسازان مقاومت عرصه بینالملل هدف مهم این جشنواره است. چهرههایی که به دلیل سیطره رسانهای غرب هیچگاه دیده نمیشوند.
در ادامه کامران ملکی مدیر بخش ۴۰ سال سینمای مقاومت اعلام کرد: تقریباً هر زمان جشنواره مقاومت برگزار شده من به عنوان خدمت، خدمتگذاری کردهام، ولی امسال اولین باری است که مسئولیت مستقیم دارم.
ملکی تأکید کرد: روزگاری در کشورمان فیلمسازی فریضه بود، اما امروز فیلمسازی به بیزینس تبدیل شده و این خطری است که ما را تهدید میکند. روزگاری سینما پیشانی فرهنگ ما بود درحالی که پرفروشترین فیلمهای دنیا آثار جنگی است، اما ما دچار یک نوع خودباختگی فرهنگی شدهایم که به موجب آن آثار دفاع مقدس را در گیشه ضعیف کرده است.
مدیر بخش ۴۰ سال سینمای مقاومت گفت: بخش ۴۰ سال سینمای مقاومت، مرور فیلمهایی است که از سالهای دور ساخته شد. آثار این بخش شامل فیلمهایی است که در گذشته به بخش جشنواره راه یافته است. مسئله ما در این بخش مرور این آثار است در شرایطی که گرایش به تکنولوژی موجب ضعف محتوا شده در حالی که بهترین فیلمهای دفاع مقدس با کمترین تجهیزات و امکانات ساخته شده است.
وی روحیه ایثارگری را علت پیروزی در دوران دفاع مقدس عنوان کرد و افزود: ما در جنگ هر وقت به استعدادهای نظامی متکی شدیم شکست خوردیم، اما وقتی به روحیه ایثارگری و آرمانها متکی میشدیم پیروزی با ما بود. امروز باید این فیلمسازی با دست خالی انجام شود و امیدوارم کمک شود تا سینمای دفاع مقدس به عنوان حاشیهای تشریفاتی در سبد کشور مطرح نباشد چراکه افتخار ما این سینما بوده است و باید دوباره فیلمسازان را به این سمت ترغیب کنیم.
نمایش و نقد سه فیلم ضد ایرانی در بخش ایران ستیزی
سید محمد حسینی، مدیر بخش اسلامهراسی و ایرانستیزی در سینمای غرب جشنواره مقاومت در ادامه اظهار کرد: یکی از موضوعات اساسی سینمای آمریکا و غرب تولید سالانه آثار سینمایی جدی درباره ایران است. مثلاً اینکه آنها علاقه دارند همیشه درباره تاریخ ما فیلم بسازند. سینمای آمریکا کارهایی تولید میکنند که نگاه ایدئولوژیک خودشان را نشان میدهد. گاهی اوقاف فیلمهایی درباره خانواده درباره ما میسازند که نگاه آنها مسئله زنان و حجاب را مورد اشاره قرار میدهد. گاهی اوقات نیز مسائل سیاسی ما را دستمایه قرار میدهند.
مدیر بخش اسلام هراسی و ایران ستیزی در سینمای غرب جشنواره مقاومت تصریح کرد: سینمای غرب یکجوری میخواند بغضی را نسبت به ایران نشان دهند و این نوعی دیپلماسی و معرفی وجهه ایران و انقلاب اسلامی به جهان است.
حسینی با تأکید براینکه خاکریزهای مقاومت در سینماجلوتر آمده، گفت: فضای معرفی ایران به جهان نیز بخشی از سینمای مقاومت است. در این بخش از جشنواره مقاومت تلاش کردیم فیلمهای تکراری را انتخاب نکنیم و سعی کردیم از بین فیلمهای تازه تولید شده بهترینها را انتخاب کنیم که قدری کیفیت داشته باشند.
وی افزود: آثار ضد ایرانی به لحاظ سینمایی کیفیت پایینی دارند و ارزش سینمایی ندارد به همین جهت تلاش کردیم سه فیلم مناسب برای نمایش در جشنواره انتخاب کنیم. «قاتل آمریکایی» اثری است که درباره فضای انرژی هستهای است، البته با اقبال مخاطب روبرو نشده، اما موضوع آن با مسائل روز ما تطبیق دارد. مجید شاهحسینی آن را نقد میکند. فیلم دوم در قالب فیلمهایی است که ایرانیهای مقین آمریکا تولید کردهاند که فیلمهای ضعیفی هستند. «زیر سایهها» ساخته بابک انواری که درباره بمبباران ایران است که در زیرلایههایش سنتهای ضد زن را در جامعه سنتی ایران نمایش میدهد. سعید مستغاثی آن را نقد میکند و فیلم «شش روز» که موضوع مهمی دارد برای این بخش انتخاب شدهاند.
حضور داورانی از چهار قاره جهان در جشنواره مقاومت
احسان کاوه، جانشین بخش بینالملل جشنواره فیلم مقاومت در ادامه این نشست گفت: وقتی در فضای رسانهای صدایی بلند باشد صداهای دیگر شنیده نمیشوند. دنیا با پول و بلندگوها سعی میکند جهت را به سمت خود بکشاند. جشنواره مقاومت نیز سعی میکند مظلومین را شناسایی کند تا حرفشان خریدار پیدا کند و شنیده شود.
وی به افزایش آثار در جشنواره مقاومت اشاره کرد و گفت: امسال در بخش بینالملل نسبت به دورههای قبل با آثاری از ۹۷ کشور پیشرفت خوبی داشتهایم. این آثار تنوع خوبی دارند و در این میان کارهای خاصی نیز وجود دارد که جذاب و جالب است. مثلاً فیلم مستندی به نام «خاشقچی تنها نیست» خیلی مخفیانه با نامهای از افرادی ناشناس به دستمان رسیده که به لحاظ سینمایی نیز قابلیت نمایش دارد.
جانشین بخش بینالملل جشنواره فیلم مقاومت تصریح کرد: هرجا ظلمی باشد نیاز است ما نیز باشیم به همین خاطر ما موضوعات زیادی را میزبانی خواهیم کرد. همچنین کنفرانس ویژهای با حضور میهمانان سینماگر سوری خواهیم داشت. جشنواره مقاومت در بخش بینالملل از چهار قاره داور غیر ایرانی خواهیم داشت که نکته جالبی است. امیدوارم این جشنواره ادامه داشته باشد منظم و پر قدرت برگزار شود تا بتواند صداهای ضعیف مظلومین را به گوش جهانیان برساند.
انتخاب چهره سال مقاومت
سید مهدی جوادی، مدیر هماهنگی مباحث گفتمانی این جشنواره در ادامه بیان کرد: جشنواره فیلم مقاومت فارغ از یک جشنواره تکنیکال سینمایی، بیشتر یک جشنواره گفتمانی است. نکته اساسی که وجود دارد این است که وقتی رویکرد جشنواره فراملی شد و فراتر از حوادث انقلاب اسلامی وارد گفتمان جهانی مقاومت شود. به عنوان یک مخاطب میگویم این جشنواره حقوق بشریترین جشنواره خاورمیانه است. تعدد موضوعات آن حق آزادی، حق دانست، مبارزه با نژادپرستی در این جشنواره حضور پیدا کردند. این از دستاوردهای بزرگ این جشنواره است.
وی تصریح کرد: بخش عماد مغنیه با توجه ویژه به داعش، موضوع توجه به جهانی سازی آثار سینمای مقاومت - که رهبر انقلاب ماه گذشته به چرایی دیده نشدن آثار سینمای دفاع مقدس اشاره کردند و پرداختن به چرایی دیده نشدن این بخش - رویکرد جشنواره است که سه نشست در این باره ترتیب داده شد. نقش دیپلماسی فرهنگی در جهانی سازی مقاومت، نقش فعالان فرهنگی و نقش اقتصادی و ساز و کارهای آن و انتخاب چهره سال مقاومت بخشهای این جشنواره است که در این دوره نیز معرفی خواهد شد.
رشد فیلمسازان خصوصی در جشنواره مقاومت با ۲۱۱ اثر
درخشان مدیر ارزشیابی جشنواره مقاومت در ادامه این نشست اظهار کرد: حدود چهار دوره مسئولیت جشنواره با بنده بوده است و به همین خاطر از نزدیک با آثار رسیده مستقیماً درگیر هستم و تلاش میکنم تمام آثار را ببینیم. این دوره نسبت به دوره ۱۲ جشنواره رشد چشمگیری در کیفیت و کمیت آثار داشتیم. از لحاظ محتوایی، چون جشنواره ما موضوعی است در آثار چند سال اخیر موضوعاتی وجود دارد که میبینیم یک هویت پشت کارهایمان است.
مدیر ارزشیابی جشنواره مقاومت عنوان کرد: بخش جلوهگاه نور در دوره اول به شهدای ترور پرداختیم و متوجه شدیم در این بخش کمتر کار شده است. در دوره گذشته به مادران شهدا پرداختیم که این بخش هم کمتر پرداخته شده بود و امسال نیز بخش جلوهگاه نور به انقلاب اسلامی پرداخت. در ضمن ۵۳۳ اثر در بخشهای دولتی و ۲۱۱ اثر در بخش فیلمسازان خصوصی تولید شده که امسال این ویژگی منحصر به فرد است. ۲۷۱ اثر از شهرستانها رسیده و ۴۴۷ اثر از تهران که در بخش فیلمسازان زن ۳۰ درصد رشد داشتهایم. در بخش روایت نو که مختص فیلمسازان اولی است حدود ۱۲ فیلم سینمایی داریم که هفت اثر فیلم اولی و سه فیلمساز خانم هستند. حدود ۵۰ نفر در حوزه داوری و انتخاب جشنواره حضور دارند که اکثراً چهرههای شاخص سینما هستند که کار داوری را انجام میدهند.
مدیر ارزشیابی جشنواره مقاومت بیان کرد: موضوعاتی که هنرمندان و فیلمسازان به آن توجه میکنند همه اتفاقات جدیدی است که درباره انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در بخش فیلم کوتاه و مستند تولید شده است. اگر میگوییم جشنواره تجلی آثار انقلاب است به این معنی که جا دارد این فیلمها به عنوان یک زندگی جدید در سطح بینالمللی پخش شود، چون این آثار میتوانند راهگشا باشند، البته بعضی از آثار به علت بعد تاریخی برای ما مغفول مانده است.
عدالت فرهنگی در بخش استانهای جشنواره مقاومت
حسن امجدیمقدم، مدیر امور استانهای جشنواره مقاومت در ادامه اظهار کرد: در بخش استانها که دغدغه اصلی جشنواره بوده است تلاش شده، نوعی عدالت فرهنگی را رقم بزند. این موضوع به قدری پررنگ بوده که به طور متمرکز پنج دوره این جشنواره را در استانها برگزار کردیم. جشنواره امسال محدودیتهای مالی در تهران و استانها داشت، اما به رقم این اتفاقات در سه استان اصفهان، همدان و زنجان جشنواره فیلم مقاومت برگزاری خواهد شد و با مسئولان فرهنگی سه استان کردستان، آذربایجان شرقی و غربی نیز در حال مذاکره هستیم که اکرانهایمان را در این استانها قطعی کنیم و همچنین در ۱۰۰ نقطه کشور اکران مردمی جشنواره مقاومت در نقاط محروم را خواهیم داشت.
ادامه آموزشهای محرمانه به فیلمسازان آزادیخواه
یزدان عشیری در پایان این نشست گفت: در طول روزهای جشنواره نزدیک ۲۰ مراسم و نشست را طراحی کردهایم که شامل کارگاههای انتقال تجربه، نشستهای خبری با حضور میهمانان بینالمللی و همین طور نشستهای نقد و بررسی خواهند بود. کلیه اعضای صنوف سینمای و اعضای انجمن منتقدین میتوانند با کارت شخصی خودشان در این نشستها حضور داشته باشند. برای اولین بار در جشنوارهها مختلف فیلمهای مستند این جشنواره مورد داوری مردمی قرار خواهند گرفت. پیشبینی این ایده رونقی برای آثار مستند در مجموعه عصر جدید و فلسطین ایجاد خواهد کرد. همچنین مدرسه سینمایی روایت که طی چند دوره گذشته نشستهای برای فیلمسازان آزادیخواه بطور محرمانه برگزار میکرد که بیش از ۲۸۰ فارغالتحصیل داشت و امسال نیز میزبان ۲۰ هنرمند از کشورهای اسلامی خواهد بود.
عشیری در پایان به مظلومیت جشنواره مقاومت اشاره کرد و گفت: ما در این جشنواره تحریم رسانهای نیز هستیم که موجب ضعیف شدن صداهای مقاومت میشود. جو فشار برای خیلی از فیلمسازان مستقل رسالت این جشنواره را خطیرتر میکند، البته این جشنواره جایگاه خود را پیدا کرده و اهمیت این رویداد سینمایی نشان میدهد یک خلا رسانهای در سطح جهان وجود دارد.
وی به تفاوتهای جشنواره مقاومت با سایر جشنوارهها اشاره کرد و گفت: معمولاً جشنوارهها با هدف گردآوری و شناسایی آثار و تقدیر و تجلیل برگزار میشوند، اما جشنواره مقاومت به دلیل اهمیت و حساسیت این موضوع و اهمیتی که کشورمان در جهان دارد این اتفاق نیز اهمیت مضاعف پیدا میکند و مستلزم این است که شناسایی استعدادهای جهانی را در دستور کار قرار دهد. شناسایی چهرههای مقاومت و فیلمسازان مقاومت عرصه بینالملل هدف مهم این جشنواره است. چهرههایی که به دلیل سیطره رسانهای غرب هیچگاه دیده نمیشوند.
در ادامه کامران ملکی مدیر بخش ۴۰ سال سینمای مقاومت اعلام کرد: تقریباً هر زمان جشنواره مقاومت برگزار شده من به عنوان خدمت، خدمتگذاری کردهام، ولی امسال اولین باری است که مسئولیت مستقیم دارم.
ملکی تأکید کرد: روزگاری در کشورمان فیلمسازی فریضه بود، اما امروز فیلمسازی به بیزینس تبدیل شده و این خطری است که ما را تهدید میکند. روزگاری سینما پیشانی فرهنگ ما بود درحالی که پرفروشترین فیلمهای دنیا آثار جنگی است، اما ما دچار یک نوع خودباختگی فرهنگی شدهایم که به موجب آن آثار دفاع مقدس را در گیشه ضعیف کرده است.
مدیر بخش ۴۰ سال سینمای مقاومت گفت: بخش ۴۰ سال سینمای مقاومت، مرور فیلمهایی است که از سالهای دور ساخته شد. آثار این بخش شامل فیلمهایی است که در گذشته به بخش جشنواره راه یافته است. مسئله ما در این بخش مرور این آثار است در شرایطی که گرایش به تکنولوژی موجب ضعف محتوا شده در حالی که بهترین فیلمهای دفاع مقدس با کمترین تجهیزات و امکانات ساخته شده است.
وی روحیه ایثارگری را علت پیروزی در دوران دفاع مقدس عنوان کرد و افزود: ما در جنگ هر وقت به استعدادهای نظامی متکی شدیم شکست خوردیم، اما وقتی به روحیه ایثارگری و آرمانها متکی میشدیم پیروزی با ما بود. امروز باید این فیلمسازی با دست خالی انجام شود و امیدوارم کمک شود تا سینمای دفاع مقدس به عنوان حاشیهای تشریفاتی در سبد کشور مطرح نباشد چراکه افتخار ما این سینما بوده است و باید دوباره فیلمسازان را به این سمت ترغیب کنیم.
نمایش و نقد سه فیلم ضد ایرانی در بخش ایران ستیزی
سید محمد حسینی، مدیر بخش اسلامهراسی و ایرانستیزی در سینمای غرب جشنواره مقاومت در ادامه اظهار کرد: یکی از موضوعات اساسی سینمای آمریکا و غرب تولید سالانه آثار سینمایی جدی درباره ایران است. مثلاً اینکه آنها علاقه دارند همیشه درباره تاریخ ما فیلم بسازند. سینمای آمریکا کارهایی تولید میکنند که نگاه ایدئولوژیک خودشان را نشان میدهد. گاهی اوقاف فیلمهایی درباره خانواده درباره ما میسازند که نگاه آنها مسئله زنان و حجاب را مورد اشاره قرار میدهد. گاهی اوقات نیز مسائل سیاسی ما را دستمایه قرار میدهند.
مدیر بخش اسلام هراسی و ایران ستیزی در سینمای غرب جشنواره مقاومت تصریح کرد: سینمای غرب یکجوری میخواند بغضی را نسبت به ایران نشان دهند و این نوعی دیپلماسی و معرفی وجهه ایران و انقلاب اسلامی به جهان است.
حسینی با تأکید براینکه خاکریزهای مقاومت در سینماجلوتر آمده، گفت: فضای معرفی ایران به جهان نیز بخشی از سینمای مقاومت است. در این بخش از جشنواره مقاومت تلاش کردیم فیلمهای تکراری را انتخاب نکنیم و سعی کردیم از بین فیلمهای تازه تولید شده بهترینها را انتخاب کنیم که قدری کیفیت داشته باشند.
وی افزود: آثار ضد ایرانی به لحاظ سینمایی کیفیت پایینی دارند و ارزش سینمایی ندارد به همین جهت تلاش کردیم سه فیلم مناسب برای نمایش در جشنواره انتخاب کنیم. «قاتل آمریکایی» اثری است که درباره فضای انرژی هستهای است، البته با اقبال مخاطب روبرو نشده، اما موضوع آن با مسائل روز ما تطبیق دارد. مجید شاهحسینی آن را نقد میکند. فیلم دوم در قالب فیلمهایی است که ایرانیهای مقین آمریکا تولید کردهاند که فیلمهای ضعیفی هستند. «زیر سایهها» ساخته بابک انواری که درباره بمبباران ایران است که در زیرلایههایش سنتهای ضد زن را در جامعه سنتی ایران نمایش میدهد. سعید مستغاثی آن را نقد میکند و فیلم «شش روز» که موضوع مهمی دارد برای این بخش انتخاب شدهاند.
حضور داورانی از چهار قاره جهان در جشنواره مقاومت
احسان کاوه، جانشین بخش بینالملل جشنواره فیلم مقاومت در ادامه این نشست گفت: وقتی در فضای رسانهای صدایی بلند باشد صداهای دیگر شنیده نمیشوند. دنیا با پول و بلندگوها سعی میکند جهت را به سمت خود بکشاند. جشنواره مقاومت نیز سعی میکند مظلومین را شناسایی کند تا حرفشان خریدار پیدا کند و شنیده شود.
وی به افزایش آثار در جشنواره مقاومت اشاره کرد و گفت: امسال در بخش بینالملل نسبت به دورههای قبل با آثاری از ۹۷ کشور پیشرفت خوبی داشتهایم. این آثار تنوع خوبی دارند و در این میان کارهای خاصی نیز وجود دارد که جذاب و جالب است. مثلاً فیلم مستندی به نام «خاشقچی تنها نیست» خیلی مخفیانه با نامهای از افرادی ناشناس به دستمان رسیده که به لحاظ سینمایی نیز قابلیت نمایش دارد.
جانشین بخش بینالملل جشنواره فیلم مقاومت تصریح کرد: هرجا ظلمی باشد نیاز است ما نیز باشیم به همین خاطر ما موضوعات زیادی را میزبانی خواهیم کرد. همچنین کنفرانس ویژهای با حضور میهمانان سینماگر سوری خواهیم داشت. جشنواره مقاومت در بخش بینالملل از چهار قاره داور غیر ایرانی خواهیم داشت که نکته جالبی است. امیدوارم این جشنواره ادامه داشته باشد منظم و پر قدرت برگزار شود تا بتواند صداهای ضعیف مظلومین را به گوش جهانیان برساند.
انتخاب چهره سال مقاومت
سید مهدی جوادی، مدیر هماهنگی مباحث گفتمانی این جشنواره در ادامه بیان کرد: جشنواره فیلم مقاومت فارغ از یک جشنواره تکنیکال سینمایی، بیشتر یک جشنواره گفتمانی است. نکته اساسی که وجود دارد این است که وقتی رویکرد جشنواره فراملی شد و فراتر از حوادث انقلاب اسلامی وارد گفتمان جهانی مقاومت شود. به عنوان یک مخاطب میگویم این جشنواره حقوق بشریترین جشنواره خاورمیانه است. تعدد موضوعات آن حق آزادی، حق دانست، مبارزه با نژادپرستی در این جشنواره حضور پیدا کردند. این از دستاوردهای بزرگ این جشنواره است.
وی تصریح کرد: بخش عماد مغنیه با توجه ویژه به داعش، موضوع توجه به جهانی سازی آثار سینمای مقاومت - که رهبر انقلاب ماه گذشته به چرایی دیده نشدن آثار سینمای دفاع مقدس اشاره کردند و پرداختن به چرایی دیده نشدن این بخش - رویکرد جشنواره است که سه نشست در این باره ترتیب داده شد. نقش دیپلماسی فرهنگی در جهانی سازی مقاومت، نقش فعالان فرهنگی و نقش اقتصادی و ساز و کارهای آن و انتخاب چهره سال مقاومت بخشهای این جشنواره است که در این دوره نیز معرفی خواهد شد.
رشد فیلمسازان خصوصی در جشنواره مقاومت با ۲۱۱ اثر
درخشان مدیر ارزشیابی جشنواره مقاومت در ادامه این نشست اظهار کرد: حدود چهار دوره مسئولیت جشنواره با بنده بوده است و به همین خاطر از نزدیک با آثار رسیده مستقیماً درگیر هستم و تلاش میکنم تمام آثار را ببینیم. این دوره نسبت به دوره ۱۲ جشنواره رشد چشمگیری در کیفیت و کمیت آثار داشتیم. از لحاظ محتوایی، چون جشنواره ما موضوعی است در آثار چند سال اخیر موضوعاتی وجود دارد که میبینیم یک هویت پشت کارهایمان است.
مدیر ارزشیابی جشنواره مقاومت عنوان کرد: بخش جلوهگاه نور در دوره اول به شهدای ترور پرداختیم و متوجه شدیم در این بخش کمتر کار شده است. در دوره گذشته به مادران شهدا پرداختیم که این بخش هم کمتر پرداخته شده بود و امسال نیز بخش جلوهگاه نور به انقلاب اسلامی پرداخت. در ضمن ۵۳۳ اثر در بخشهای دولتی و ۲۱۱ اثر در بخش فیلمسازان خصوصی تولید شده که امسال این ویژگی منحصر به فرد است. ۲۷۱ اثر از شهرستانها رسیده و ۴۴۷ اثر از تهران که در بخش فیلمسازان زن ۳۰ درصد رشد داشتهایم. در بخش روایت نو که مختص فیلمسازان اولی است حدود ۱۲ فیلم سینمایی داریم که هفت اثر فیلم اولی و سه فیلمساز خانم هستند. حدود ۵۰ نفر در حوزه داوری و انتخاب جشنواره حضور دارند که اکثراً چهرههای شاخص سینما هستند که کار داوری را انجام میدهند.
مدیر ارزشیابی جشنواره مقاومت بیان کرد: موضوعاتی که هنرمندان و فیلمسازان به آن توجه میکنند همه اتفاقات جدیدی است که درباره انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در بخش فیلم کوتاه و مستند تولید شده است. اگر میگوییم جشنواره تجلی آثار انقلاب است به این معنی که جا دارد این فیلمها به عنوان یک زندگی جدید در سطح بینالمللی پخش شود، چون این آثار میتوانند راهگشا باشند، البته بعضی از آثار به علت بعد تاریخی برای ما مغفول مانده است.
عدالت فرهنگی در بخش استانهای جشنواره مقاومت
حسن امجدیمقدم، مدیر امور استانهای جشنواره مقاومت در ادامه اظهار کرد: در بخش استانها که دغدغه اصلی جشنواره بوده است تلاش شده، نوعی عدالت فرهنگی را رقم بزند. این موضوع به قدری پررنگ بوده که به طور متمرکز پنج دوره این جشنواره را در استانها برگزار کردیم. جشنواره امسال محدودیتهای مالی در تهران و استانها داشت، اما به رقم این اتفاقات در سه استان اصفهان، همدان و زنجان جشنواره فیلم مقاومت برگزاری خواهد شد و با مسئولان فرهنگی سه استان کردستان، آذربایجان شرقی و غربی نیز در حال مذاکره هستیم که اکرانهایمان را در این استانها قطعی کنیم و همچنین در ۱۰۰ نقطه کشور اکران مردمی جشنواره مقاومت در نقاط محروم را خواهیم داشت.
ادامه آموزشهای محرمانه به فیلمسازان آزادیخواه
یزدان عشیری در پایان این نشست گفت: در طول روزهای جشنواره نزدیک ۲۰ مراسم و نشست را طراحی کردهایم که شامل کارگاههای انتقال تجربه، نشستهای خبری با حضور میهمانان بینالمللی و همین طور نشستهای نقد و بررسی خواهند بود. کلیه اعضای صنوف سینمای و اعضای انجمن منتقدین میتوانند با کارت شخصی خودشان در این نشستها حضور داشته باشند. برای اولین بار در جشنوارهها مختلف فیلمهای مستند این جشنواره مورد داوری مردمی قرار خواهند گرفت. پیشبینی این ایده رونقی برای آثار مستند در مجموعه عصر جدید و فلسطین ایجاد خواهد کرد. همچنین مدرسه سینمایی روایت که طی چند دوره گذشته نشستهای برای فیلمسازان آزادیخواه بطور محرمانه برگزار میکرد که بیش از ۲۸۰ فارغالتحصیل داشت و امسال نیز میزبان ۲۰ هنرمند از کشورهای اسلامی خواهد بود.
عشیری در پایان به مظلومیت جشنواره مقاومت اشاره کرد و گفت: ما در این جشنواره تحریم رسانهای نیز هستیم که موجب ضعیف شدن صداهای مقاومت میشود. جو فشار برای خیلی از فیلمسازان مستقل رسالت این جشنواره را خطیرتر میکند، البته این جشنواره جایگاه خود را پیدا کرده و اهمیت این رویداد سینمایی نشان میدهد یک خلا رسانهای در سطح جهان وجود دارد.
انتهای پیام
نظر شما