شناسهٔ خبر: 29343820 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تشریح جزئیاتی از جشنواره فیلم مقاومت در غیاب دبیر

دومین نشست خبری جشنواره فیلم مقاومت بدون حضور دبیر و با «ویترین قراردادن اعضای شورای سیاستگذاری» و اعلام رسیدن یک فیلم خارجی بی هویت در ارتباط با خبرنگار کشته شده عربستانی به این جشنواره، برگزار شد.‌

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، صبح سه شنبه ۲۲ آبان ماه یزدان عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم مقاومت با اشاره به اینکه دومین نشست خبری این رویداد بدون حضور دبیر برگزار می‌شود از تاکید محمد خزاعی برای در ویترین قراردادن اعضای شورا به دلیل اهمیت این جشنواره سخن گفت و اعلام کرد: افتتاحیه و اختتامیه این رویداد که پنجم آذرماه شروع می‌شود در تالار وحدت و برج میلاد برگزار خواهد شد.

طبق گفته وی کامران ملکی مدیر بخش چهل سال سینمای مقاومت، سید محمد حسینی مدیر بخش اسلام هراسی و ایران ستیزی در سینمای غرب، احسان کاوه جانشین بخش بین الملل و مسئول کمیته اجرایی،  مهدی جوادی مدیر مباحث گفتمانی، ناصر درخشان مدیر ارزشیابی و مدیر دبیرخانه و حسن امجدی مقدم مدیر امور استان‌ها و تعاملات سازمانی اعضای شورا و مدیران جشنواره هستند که در نشست هم حضور داشتند.

کامران ملکی در این نشست بیان کرد: کشور ما با تعدد جشنواره های سینمایی روبرو است و تقریبا در هر ماهی از فصل سال جشنواره هست که هر کدام ساختار و اهدافی دارند. اما جشنواره فیلم مقاومت یک تفاوت عمده دارد و آن هم این است که این رویداد برای احیای آرمان های ما و پرداختن به روحیه ایثار و مقاومت برگزار می‌شود. 

او با تغییر شعارهایی که زمان دفاع مقدس داده میشد و الان رنگ‌و روی دیگری گرفته‌اند گفت: حتی فیلمسازی هم یک زمانی فریضیه بود ولی الان به بیزینس تبدیل شده و حتی برای عرضه جهانی فیلمی را انتخاب می‌کنیم که مورد پسند آن ها باشد نه فیلمی از جنگ و دفاع مقدس و حتی پرداختن به تمام این ها در جشنواره فیلم مقاومت است و برهمین اساس بخش چهل سال سینمای مقاومت درنظر گرفته شد.

وی تاکید کرد: این که مردم از بین این فیلمهای قدیمی انتخاب کنند یک موضوع سطحی است در حالی که هدف اصلی ما مرور این آثار است تا ببینم چرا افق، کیمیا، باشو...فیلمهای ماندگاری بودند.

ملکی گفت: در این بخش سه کارگاه انتقال تجربه داریم با حضور احمدرضا درویش، مسعود ده نمکی و علی نصیریان.

در ادامه سید محمد حسینی مدیر بخش ایران ستیزی در سینمای غرب به برخی فیلم هایی که بر ضد ایران ساخته شده صحبت کرد و گفت: یکی از این فیلم ها «کشتی گیر» ساخته ارنوفسکی بود که در صحنه آخر خیلی بی دلیل شخصیتی را با عبا و دو بنده ایران نشان دادند که کتک می‌خورد و اگر چنین فیلمی علیه هر کشور دیگری در دنیا ساخته شده بود دست کم‌ شکایت می‌کردند ولی ما در ایران حتی همین کار را هم نکردیم. 

او در تشریح فیلم های انتخاب شده برای این بخش ضمن اشاره به فیلم های ضد ایرانی گفت: یک دسته دیگر از فیلم‌هایی که مدنظر داشتیم آثار ایرانی های مقیم خارج از کشور بود که در این بخش فیلمی انتخاب شده که توسط انگلستان برای اسکار هم فرستاده شد، هرچند به زبان فارسی ساخته شده است.

کاوه یکی‌ دیگر از مدیران جشنواره در ادامه بیان کرد: ۹۷ فیلم خارجی به جشنواره رسیده و جدا از آنچه از میان آنها انتخاب شده، بلافاصله پس از اتفاقی که برای خبرنگار عربستانی رخ داد فیلمی به دست ما رسید با نام «خاشقچی تنها نیست» که البته به دلیل مسائل امنیتی نه نام کارگردان مشخص است و نه کشور ارسال کننده و این فیلم به همین شکل فقط برای ما ارسال شده که قابلیت شرکت در بخش مسابقه را هم داشت و نمایش داده می شود.‌

مدیر بخش گفتمانی جشنواره هم این رویداد را حقوق بشری ترین جشنواره خاورمیانه نامید و افزود: یکی از کارکردهای این جشنواره شبکه سازی برای فیلمسازان این حوزه ‌و ارتباط آن ها با هم بوده که تمرکز زدایی در این عرصه هم مورد توجه قرار می‌گیرد. 

وی خاطرنشان کرد: یکی از بیانات اخیرا مقام معظم رهبری درباره مقاومت و اینکه چرا آثار سینمایی ‌ما در این حوزه در جهان دیده نمی‌شوند، مورد تاکید جشنواره است و نشست هایی درباره چرایی این موضوع برگزار خواهد شد.

در بخش دیگری از این نشست درخشان با اشاره چهار دوره پیاپی که مدیر دبیرخانه‌ است، از رشد کیفی و کمی آثار جشنواره امسال خبر داد و گفت: ۲۷۱ اثر از شهرستان و ۴۷۷ اثر از تهران به دبیرخانه‌ رسیده که تعداد فیلمسازان زن نیز ۳۰ درصد رشد داشت. همچنین بخش روایت نو را هم برای فیلمسازان اول درنظر داریم ‌که برای اولین بار تدارک دیده شده است. 

مدیر بخش استان ها هم با اشاره به اینکه سه استان اصفهان، همدان و زنجان در جشنواره شرکت دارند از برگزاری هفته‌های فیلم در برخی دیگر از استان ها پس از جشنواره ‌خبر داد و گفت: هر استان دیگری هم آمادگی داشته باشد می‌تواند در این باره همآهنگ کند.

در پایان عشیری توضیح داد که بیش از ۲۰۰ رویداد و برنامه‌ در این جشنواره برپا می‌شود و تمام اعضای صنوف خانه سینما هم با کارت خود می‌توانند از برنامه‌ها استفاده کنند.

وی اضافه کرد: همچنین فیلم های مستند در سینما عصر جدید و فلسطین توسط مردم داوری می‌شوند و امیدواریم این اتفاق به رونق سینمای مستند هم کمک کند. 

او با اشاره به تحریم‌های مختلف اقتصادی و دارویی گفت: جشنواره فیلم مقاومت متاسفانه در بخش رسانه‌ای ‌و هماهنگی برای حضور فیلمسازان خارجی در ایران به نوعی در تحریم و مظلومیت است ‌و به دلیل فشارهایی که در آمریکا وارد میشود کارگردان فیلم «ریس» نتوانست به ایران بیاید و از حضور فیلم هم انصراف دادند.

انتهای پیام

نظر شما