شناسهٔ خبر: 29251084 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آغازی بر پایان قلدرمآبی‌های واشنگتن و تل آویو

شکست ترامپ در انتخابات آمریکا و مخالفت پوتین با درخواست دیدار مجدد نتانیاهو، اهانت به واشنگتن و تل آویو بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاری صدا و سیما، رای الیوم هفته گذشته را آغازی برای پایان قلدرمآبی واشنگتن و تل آویو دانست.
عبد الباری عطوان ­نویسنده و تحلیل گر سرشناس عرب و مدیر مسئول روزنامه اینترنتی رای الیوم نوشت: این هفته آغازی برای پایان قلدرمآبی های واشنگتن و تل آویو بود چرا که شکست حزب جمهوری خواه در انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا، ضربه محکمی به دونالد ترامپ بود، همانطور که مخالفت ولادیمیر پوتین با درخواست مجدد بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای دیدار دوجانبه نیز اهانت بزرگی به وی بود، به طوری که مقامات رژیم صهیونیستی برای حفظ آبروی نتانیاهو ادعا کردند این خود وی بوده که قرار دیدار با پوتین را لغو کرده است.
عبد الباری عطوان در ستون ویژه تارنمای روزنامه رأی الیوم افزود: ناکامی حزب جمهوری خواه در انتخابات میان دوره ای کنگره ضربه محکمی به ترامپ وارد کرد که موجب شد عقل و اعصاب خود را همزمان از دست بدهد. در همین حال مخالفت ولادیمیر پوتین با دیداری که نتانیاهو تلاش کرد آن را در حاشیه مراسم یادبود یکصدمین سالگرد جهانی اول در یکشنبه آینده ترتیب دهد، توهین آشکاری به نخست وزیر اسرائیل بود. وی در تلاشی بیهوده قصد داشت اختلافات بین روسیه و اسرائیل را از بین ببرد و هماهنگی دوباره ای بین دو طرف در سوریه ایجاد کند.
عطوان درباره ترامپ نوشت: وقتی ترامپ در نشست خبری خود پس از اعلام نتایج انتخابات میان دوره ای کنگره، با حمله به خبرنگار سی ان ان او را به گستاخی متهم کرد و دستور اخراج او را از کاخ سفید صادر کرد، مضطرب به نظر می رسید.

ترامپ خود را رئیس جمهور بازاری نشان داد که با رسانه ها و آزادی بیان عناد می ورزد و برای اولین بار در تاریخ آمریکا، آداب و پروتوکل های ویژه جایگاه ریاست جمهوری را زیر پا می گذارد.


اما قلدر ناکام دیگر نتانیاهوست که همچنان گیج از اهانت ها و نادیده گرفته شدن هاست و این ناشی از مخالفت پوتین با دیدار با وی و موضعگیری قاطعانه او در برابر تنش زایی ها و بدعهدی های اسرائیل است که در سرنگونی هواپیمای "ال 20" روسیه و کشته شدن 15 کارشناس راهبردی این کشور در آسمان سوریه در هفدهم اکتوبر نقش داشت. سخنگویان پوتین نیز با غرور و تکبر، هرگونه توافق در خصوص برگزاری چنین دیداری را تکذیب کردند.
نتانیاهو به دروغ گفت خود این دیدار را لغو کرده است. زیف الکین وزیر محیط زیست اسرائیل نیز که خود از مهاجران روس است و به علت تسلط بر زبان روسی در همه دیدارها با پوتین، نتانیاهو را همراهی کرده است، مدعی شد این دیدار به علت لزوم برخی هماهنگی ها در پاریس لغو شده است زیرا به گفته وی، برنامه های یادبود یکصدمین سالگرد جنگ جهانی اول به گونه ای بود که امکان دیدار دوجانبه بین نتانیاهو و پوتین وجود نداشت. این در حالی است که این سخن دروغ آشکاری برای حفظ آبروی نتانیاهوست. چطور برنامه های این مراسم امکان دیدار با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه را فراهم می کند و احتمال دارد ترامپ و پوتین نیز در حاشیه آن با یکدیگر دیدار کنند اما برنامه های این مراسم به گونه ای نیست که دیدار نتانیاهو با پوتین ممکن شود.
نتانیاهو معنای این جمله را که "از خشم پوتین بپرهیزید" نمی داند. پوتین به گفته کارشناسان، بسیار خویشتن دار است و می تواند به شدت خشم خود را کنترل کند اما هنگام عصبانیت حتی لحظه ای در انتقام جویی درنگ نمی کند و این همان چیزی بود که پس از سقوط هواپیمای جاسوسی روسیه اتفاق افتاد. او در کمتر از دو هفته اقدام کرد و سکوهای پرتاب موشک اس 300 را به ارتش سوریه تحویل داد و این امر موجب قطع موقت و چه بسا دائمی حملات هوایی اسرائیل به سوریه شد، آن هم پس از آنکه هواپیماهای اسرائیلی هر وقت می خواستند، در آسمان سوریه گشت زنی و بمباران می کردند، به طوری که در کمتر از دو سال شمار این بمباران ها به 210 مورد رسید.
کسینا اسفیتلووا، عضو کمیسیون امنیت و امور خارجی کنست اسرائیل با تاکید بر اینکه از زمان تحویل سامانه موشکی اس 300 به دمشق، جنگنده های اسرائیلی گشت زنی نظامی جدیدی در سوریه نداشته اند، همه ادعاهای اسرائیل را در این باره تکذیب کرد.
مسئولان اسرایئلی برای پوشاندن معایب خود بار دیگر لحن تنش زایی را در پیش گرفتند. الکین وزیر اسرائیلی تهدید کرد حتی اگر بمباران های اسرائیل به کشته شدن کارشناسان روس منجر شود، سامانه ضد موشکی پیشرفته (اس 300) که تهدیدی برای امنیت اسرائیل است، نابود خواهد شد. گیلعاد آردان وزیر امنیت داخلی اسرائیل نیز " حمله به مواضع ایران را در سوریه " خواستار شد "حتی اگر این حملات به درگیری هایی در جبهه شمالی منجر شود زیرا" به گفته وی، "حضور ایران تهدیدی برای آینده اسرائیل است".
بسیاری در داخل و خارج سوریه آرزو می کنند نتانیاهو برای آزمودن رؤسای جمهور روسیه و سوریه جرأت و دستور پرواز هواپیماهای جنگی اسرائیل را برای بمباران اهدافی در سوریه یا مواضع ایران در عمق خاک این کشور صادر کند چرا که در این صورت واکنش به این دستور تکان دهنده و در عین حال ویرانگر خواهد بود.
سرنگون کردن هواپیمای "ال 20" روسیه هدیه بسیار با ارزشی برای پوتین بود تا به این وسیله از بار گران دوستی با بنیامین نتانیاهو رها شود و اگر بگویم او آرزو و انتظار چنین هدیه ای را داشت تا از شر این مهمان آزار دهنده و دیدارهای مکررش خلاص شود، مبالغه نکرده ام. البته این باور شخصی من و خیلی از کارشناسان است.
سرلشکر حسن احمد حسن یکی از فرماندهان ارتش سوریه دیروز تاکید کرد سامانه موشکی "اس 300" تا حد زیادی از احتمال حملات اسرائیل به سوریه کاسته است. وی افزود: "دولت سوریه حق دارد از حریم هوایی خود دفاع کند. نمی توانم دقیقا بگویم حمله ای اتفاق می افتد یا نه اما اینکه این حملات موفقیتی هم داشته باشد کم است" و چقدر این سرلشکر سوری در انتخاب عبارات خود دقت به خرج داده است.
جیمز فری فرستاده ویژه آمریکا به سوریه نیز دیروز گفت: "واشنگتن از استقرار این سامانه موشکی به شدت احساس نگرانی می کند".
این در حالی است که این نگرانی موجب شادی کسانی است که برای دفاع از حق حاکمیت سوریه و مقابله با حملات هوایی اسرائیل در آرزوی این سامانه بودند.
"سوریه جدید" اکنون مقتدارنه و استوارتر از گذشته، از میانه خاکسترهای توطئه سر بر می آورد، اوضاع این کشور در همه زمینه ها رو به بهبود است و ابزار بازدارندگی برای مقابله با هرگونه حمله ای را دارد. با توجه به تغییرات گسترده در معادله قدرت در عرصه زمینی و هوایی، باید گفت دیگر زمان گشت زنی های هواپیماهای اسرائیلی در آسمان این کشور و عدم واکنش به آن گذشته است. البته امیدواریم این چنین باشد. پاک و منزه است خدایی که این چنین اوضاع را تغییر می دهد. آری آخر گریه خنده است. باید منتظر بود و دید.

نظر شما