شناسهٔ خبر: 29253303 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

راي اليوم ؛

آغازي بر پايان قلدرمآبي هاي واشنگتن و تل آويو

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- شکست در انتخابات ، ضربه محکمي به ترامپ بود، همانطور که مخالفت پوتين با درخواست مجدد بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي براي ديدار دوجانبه نيز اهانت بزرگي به وي بود.
به گزارش خبرگزاري آريا، راي اليوم هفته گذشته را آغازي براي پايان قلدرمآبي واشنگتن و تل آويو دانست.
عبد الباري عطوان ­نويسنده و تحليل گر سرشناس عرب و مدير مسئول روزنامه اينترنتي راي اليوم نوشت: اين هفته آغازي براي پايان قلدرمآبي هاي واشنگتن و تل آويو بود چرا که شکست حزب جمهوري خواه در انتخابات ميان دوره اي کنگره آمريکا، ضربه محکمي به دونالد ترامپ بود، همانطور که مخالفت ولاديمير پوتين با درخواست مجدد بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي براي ديدار دوجانبه نيز اهانت بزرگي به وي بود، به طوري که مقامات رژيم صهيونيستي براي حفظ آبروي نتانياهو ادعا کردند اين خود وي بوده که قرار ديدار با پوتين را لغو کرده است.
عبد الباري عطوان در ستون ويژه تارنماي روزنامه رأي اليوم افزود: ناکامي حزب جمهوري خواه در انتخابات ميان دوره اي کنگره ضربه محکمي به ترامپ وارد کرد که موجب شد عقل و اعصاب خود را همزمان از دست بدهد. در همين حال مخالفت ولاديمير پوتين با ديداري که نتانياهو تلاش کرد آن را در حاشيه مراسم يادبود يکصدمين سالگرد جهاني اول در يکشنبه آينده ترتيب دهد، توهين آشکاري به نخست وزير اسرائيل بود. وي در تلاشي بيهوده قصد داشت اختلافات بين روسيه و اسرائيل را از بين ببرد و هماهنگي دوباره اي بين دو طرف در سوريه ايجاد کند.
عطوان درباره ترامپ نوشت: وقتي ترامپ در نشست خبري خود پس از اعلام نتايج انتخابات ميان دوره اي کنگره، با حمله به خبرنگار سي ان ان او را به گستاخي متهم کرد و دستور اخراج او را از کاخ سفيد صادر کرد، مضطرب به نظر مي رسيد. ترامپ خود را رئيس جمهور بازاري نشان داد که با رسانه ها و آزادي بيان عناد مي ورزد و براي اولين بار در تاريخ آمريکا، آداب و پروتوکل هاي ويژه جايگاه رياست جمهوري را زير پا مي گذارد.
اما قلدر ناکام ديگر نتانياهوست که همچنان گيج از اهانت ها و ناديده گرفته شدن هاست و اين ناشي از مخالفت پوتين با ديدار با وي و موضعگيري قاطعانه او در برابر تنش زايي ها و بدعهدي هاي اسرائيل است که در سرنگوني هواپيماي "ال 20" روسيه و کشته شدن 15 کارشناس راهبردي اين کشور در آسمان سوريه در هفدهم اکتوبر نقش داشت. سخنگويان پوتين نيز با غرور و تکبر، هرگونه توافق در خصوص برگزاري چنين ديداري را تکذيب کردند.
نتانياهو به دروغ گفت خود اين ديدار را لغو کرده است. زيف الکين وزير محيط زيست اسرائيل نيز که خود از مهاجران روس است و به علت تسلط بر زبان روسي در همه ديدارها با پوتين، نتانياهو را همراهي کرده است، مدعي شد اين ديدار به علت لزوم برخي هماهنگي ها در پاريس لغو شده است زيرا به گفته وي، برنامه هاي يادبود يکصدمين سالگرد جنگ جهاني اول به گونه اي بود که امکان ديدار دوجانبه بين نتانياهو و پوتين وجود نداشت. اين در حالي است که اين سخن دروغ آشکاري براي حفظ آبروي نتانياهوست. چطور برنامه هاي اين مراسم امکان ديدار با رجب طيب اردوغان رئيس جمهور ترکيه را فراهم مي کند و احتمال دارد ترامپ و پوتين نيز در حاشيه آن با يکديگر ديدار کنند اما برنامه هاي اين مراسم به گونه اي نيست که ديدار نتانياهو با پوتين ممکن شود.
نتانياهو معناي اين جمله را که "از خشم پوتين بپرهيزيد" نمي داند. پوتين به گفته کارشناسان، بسيار خويشتن دار است و مي تواند به شدت خشم خود را کنترل کند اما هنگام عصبانيت حتي لحظه اي در انتقام جويي درنگ نمي کند و اين همان چيزي بود که پس از سقوط هواپيماي جاسوسي روسيه اتفاق افتاد. او در کمتر از دو هفته اقدام کرد و سکوهاي پرتاب موشک اس 300 را به ارتش سوريه تحويل داد و اين امر موجب قطع موقت و چه بسا دائمي حملات هوايي اسرائيل به سوريه شد، آن هم پس از آنکه هواپيماهاي اسرائيلي هر وقت مي خواستند، در آسمان سوريه گشت زني و بمباران مي کردند، به طوري که در کمتر از دو سال شمار اين بمباران ها به 210 مورد رسيد.
کسينا اسفيتلووا، عضو کميسيون امنيت و امور خارجي کنست اسرائيل با تاکيد بر اينکه از زمان تحويل سامانه موشکي اس 300 به دمشق، جنگنده هاي اسرائيلي گشت زني نظامي جديدي در سوريه نداشته اند، همه ادعاهاي اسرائيل را در اين باره تکذيب کرد.
مسئولان اسرايئلي براي پوشاندن معايب خود بار ديگر لحن تنش زايي را در پيش گرفتند. الکين وزير اسرائيلي تهديد کرد حتي اگر بمباران هاي اسرائيل به کشته شدن کارشناسان روس منجر شود، سامانه ضد موشکي پيشرفته (اس 300) که تهديدي براي امنيت اسرائيل است، نابود خواهد شد. گيلعاد آردان وزير امنيت داخلي اسرائيل نيز " حمله به مواضع ايران را در سوريه " خواستار شد "حتي اگر اين حملات به درگيري هايي در جبهه شمالي منجر شود زيرا" به گفته وي، "حضور ايران تهديدي براي آينده اسرائيل است".
بسياري در داخل و خارج سوريه آرزو مي کنند نتانياهو براي آزمودن رؤساي جمهور روسيه و سوريه جرأت و دستور پرواز هواپيماهاي جنگي اسرائيل را براي بمباران اهدافي در سوريه يا مواضع ايران در عمق خاک اين کشور صادر کند چرا که در اين صورت واکنش به اين دستور تکان دهنده و در عين حال ويرانگر خواهد بود.
سرنگون کردن هواپيماي "ال 20" روسيه هديه بسيار با ارزشي براي پوتين بود تا به اين وسيله از بار گران دوستي با بنيامين نتانياهو رها شود و اگر بگويم او آرزو و انتظار چنين هديه اي را داشت تا از شر اين مهمان آزار دهنده و ديدارهاي مکررش خلاص شود، مبالغه نکرده ام. البته اين باور شخصي من و خيلي از کارشناسان است.
سرلشکر حسن احمد حسن يکي از فرماندهان ارتش سوريه ديروز تاکيد کرد سامانه موشکي "اس 300" تا حد زيادي از احتمال حملات اسرائيل به سوريه کاسته است. وي افزود: "دولت سوريه حق دارد از حريم هوايي خود دفاع کند. نمي توانم دقيقا بگويم حمله اي اتفاق مي افتد يا نه اما اينکه اين حملات موفقيتي هم داشته باشد کم است" و چقدر اين سرلشکر سوري در انتخاب عبارات خود دقت به خرج داده است.
جيمز فري فرستاده ويژه آمريکا به سوريه نيز ديروز گفت: "واشنگتن از استقرار اين سامانه موشکي به شدت احساس نگراني مي کند".
اين در حالي است که اين نگراني موجب شادي کساني است که براي دفاع از حق حاکميت سوريه و مقابله با حملات هوايي اسرائيل در آرزوي اين سامانه بودند.
"سوريه جديد" اکنون مقتدارنه و استوارتر از گذشته، از ميانه خاکسترهاي توطئه سر بر مي آورد، اوضاع اين کشور در همه زمينه ها رو به بهبود است و ابزار بازدارندگي براي مقابله با هرگونه حمله اي را دارد. با توجه به تغييرات گسترده در معادله قدرت در عرصه زميني و هوايي، بايد گفت ديگر زمان گشت زني هاي هواپيماهاي اسرائيلي در آسمان اين کشور و عدم واکنش به آن گذشته است. البته اميدواريم اين چنين باشد. پاک و منزه است خدايي که اين چنين اوضاع را تغيير مي دهد. آري آخر گريه خنده است. بايد منتظر بود و ديد.

نظر شما