شناسهٔ خبر: 29017145 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عربی 21:

سفر نتانیاهو به عمان برای خروج فلسطین از اولویت جهان عرب بود

تهران ایرنا- پایگاه خبری 'عربی 21' نوشت: سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به سلطان نشین عمان در چارچوب سیاست های این رژیم برای خارج کردن فلسطین از اولویت کشورهای عربی انجام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا، «بلال الخالدی» تحلیلگر این پایگاه خبری در رابطه با سفر اخیر «بنیامین نتانیاهو» نوشت، این دیدار در حالی انجام شد که همزمان ارتش رژیم صهیونیستی شش فلسطینی را در تظاهرات مسالمت آمیز نوار غزه، موسوم به «بازگشت» به شهادت رساند.
وی افزود: رژیم صهیونیستی تمام تلاش خود را به کار می بندد تا از طریق دیدار و گفت و گو با کشورهای عربی، از آنان 'حساسیت زدایی' کرده تا ضمن خارج کردن قضیه فلسطین از صدر مسائل جهان عرب، این بحران هفتاد ساله را صرفا به عنوان نزاعی میان فلسطینیان و اسرائیل نشان دهد.
الخالدی درباره هدف دیگر مقامات اسرائیلی از این دیدارها خاطرنشان کرد: این سفرها و گفت و گوها ابزاری است تا صهیونیست ها با سرپوش گذاشتن بر جنایات جنگی علیه ملت فلسطین، خود را به عنوان یک 'کشور' در خاورمیانه به رسمیت بشناسند.
این تحلیلگر همچنین به گام های به ظاهر کوچک اما موثر رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط با کشورهای عربی بخصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس اشاره کرد و افزود:در همین راستا اسرائیل روابط ورزشی و فرهنگی قابل توجهی مخصوصا با امارات برقرار کرده است تا پس از آن گام های بلندتری دراین زمینه بردارد.
الخالدی با اشاره به سیاست رسانه های وابسته به جریان قدرت در کشورهای عربی نوشت: آنها با تمام قدرت می کوشند تا نزاع با رژیم صهیونیستی را از اولویت اول جهان عرب خارج و به جای آن مواجهه با ایران، ترکیه و یا حتی درگیری کشورهای عربی با یکدیگر را جایگزین دشمنی با رژیم صهیونیستی کنند.
'سلطان قابوس بن سعید' پنجشنبه گذشته در کاخ البرکه با نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کرد. این نخستین سفر مقامات این رژیم به عمان پس از 22 سال محسوب می شود.
یوسف بن علوی وزیر مشاور در امور خارجی عمان گفت: این سفر به درخواست شخص نتانیاهو برای گفت وگو پیرامون روند 'صلح' خاورمیانه بود.
رژیم صهیونیستی و عمان مناسبات دیپلماتیک ندارند . هر چند که دو دهه پیش، پس از توافق سیاسی رژیم صهیونیستی و سازمان آزادیبخش فلسطین و برپایی حکومت خودگردان، عمان به تل آویو امکان داد تا دفتری در مسقط برپا کند اما این دفتر بعد از مدتی کوتاه بسته شد.
خاورم* ش.ن*1049

نظر شما