شناسهٔ خبر: 29020821 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نتانیاهو از سلطان قابوس چه می خواهد

تهران- ایرنا- سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عمان، تیری است با دو نشان؛ ایجاد اجماعی علیه تهران و عادی سازی روابط با کشورهای عربی به منظور پیشبرد سیاست های تجاوزکارانه در منطقه.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، اعلام خبر سفر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عمان در روز جمعه به اندازه ای دور از انتظار بود که نگاه بسیاری از ناظران و رسانه های جهان را به خود دوخت.
این سفر که روز پنجشنبه سوم آبان به صورت محرمانه انجام شد و خبر آن پس از ترک مسقط از سوی نتانیاهو به رسانه ها درز کرد، نخستین دیدار یک مقام صهیونیستی از مسقط در هزاره جدید میلادی محسوب می شود. آخرین بار در سال 1996 «شیمون پرژ» در جایگاه نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی به عمان سفر و با «سلطان قابوس بن سعید» پادشاه عمان دیدار کرده بود.
در جریان این سفر هم نتانیاهو با سلطان قابوس دیدار و در خصوص آنچه «راهکارهای صلح در خاورمیانه» خواند، گفت و گو کرد. تقویت روابط با کشورهای منطقه و تضمین منافع امنیتی، اقتصادی و تکنولوژیک رژیم صهیونیستی از مهمترین اهداف این سفر از سوی تل آویو اعلام شده است.
این سفر از آنجا اهمیت دارد که رژیم صهیونیستی و عمان با یکدیگر به صورت رسمی روابط دیپلماتیک ندارند و ظاهرا قرار است عمان در راستای سیاست های منطقه ای آمریکا برای پیشبرد فرایند سازش در غرب آسیا ایفای نقش کند.

**اهداف سفر نتانیاهو به عمان
عمان را می توان کشوری میانه رو در جهان عرب توصیف کرد؛ کشوری که به خاطر اتخاذ مواضع معتدل و بی طرف در بسیاری از مناقشات منطقه ای، به صورت تاریخی نقشی میانجیگرانه را پذیرفته است. این کشور که مورد اعتماد بسیاری از دولتها است، با جمهوری اسلامی ایران هم روابطی حسنه دارد. بسیاری از تحلیلگران این دو مشخصه عمان یعنی میانجیگری و ارتباط مثبت با تهران را مبنای تحلیل های خود از اهداف سفر نتانیاهو به مسقط قرار داده اند.
سفر نتانیاهو به عمان در حالی صورت گرفته که نخست وزیر رژیم صهیونیستی تلاش های گسترده ای را برای ارتباط نزدیک تر با کشورهای عرب منطقه در پیش گرفته است. نتانیاهو که مخالف جدی توافق هسته ای ایران است، از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» برای بی فرجام ماندن این توافق تلاش های گسترده ای را در پیش گرفته است. یکی از این اقدامات، تکاپو برای نزدیکی با کشورهای عرب منطقه با محوریت تقابل با سیاست های منطقه ای ایران است.
نتانیاهو بارها در مورد واقعیت های جدید منطقه ای و آنچه «سیاست های توسعه طلبانه ایران در منطقه » خوانده سخن گفته و تلاش کرده از این هشدارها به عنوان پیشرانی در جهت ایجاد همسویی و اجماعی ضدایرانی در منطقه بهره ببرد. نخست وزیر رژیم صهیونیستی امسال در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل هم مزیت برجام را نزدیک شدن رویاگونه کشورهای عربی به اسراییل عنوان کرده و خواهان شکل گیری جبهه واحد منطقه ای در مقابل «تهدیدات ایران» شده بود.
با توجه به روابط دوستانه و مناسب میان ایران و عمان، به نظر می رسد مسقط به صورت هدفمند به عنوان مقصد سفر کم سابقه نتانیاهو قرار گرفته و این سفر پیامی آشکار برای ایران در بر داشته باشد؛ نزدیکی با کشورهای میانه روتر عربی و تلاش برای تنگ تر کردن حلقه دشمنی علیه سیاست های منطقه ای ایران.
برخی ناظران هم با اشاره به نقش تاریخی میانجیگری عمان، در مورد احتمال در پیش بودن مذاکرات صلحی مهم میان تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی گمانه زنی کرده اند. نکته مهم آنکه سفر نتانیاهو به عمان یک هفته پس از ملاقات «محمود عباس» رئیس تشکیلات فلسطینی با سلطان قابوس در مسقط صورت می گیرد.
پیش از این واشنگتن در آستانه اعلام طرح صلح خود برای فلسطین و رژیم صهیونیستی موسوم به «معاهده قرن» عمان را به بهبود مناسبات با رژیم صهیونیستی ترغیب کرده بود. در حالی که مقامات مسقط عنوان می کنند که به درخواست نتانیاهو برای دیدار با سلطان قابوس پاسخ مثبت داده اند ولی صهیونیست ها مدعی اند که به دعوت سلطان قابوس به مسقط سفر کرده اند.
در هر صورت این دیدار در راستای کمک به فرایند صلح مورد نظر واشنگتن در منطقه انجام شده است. همزمان با روی کار آمدن ترامپ، لابی صهیونیستی به طور ویژه از نفوذ خود برای پیشبرد سیاست های توسعه طلبانه اش در سرزمین های اشغالی بهره برده است. نمونه بارز وادادگی واشنگتن در برابر تل آویو، انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس و تشدید سیاست های شهرک سازی در سرزمین های اشغالی است. همین سیاست ها تجاوزگری های رهبران تل آویو را به اوج رسانده است. رژیم صهیونیستی در سایه همین حمایت ها قوانین نژادپرستانه ای چون «قانون کشور یهود» را تصویب و اجرا می کند و تظاهرات بازگشت را به خاک و خون می کشد. معامله بزرگ قرن هم در همین راستا ارایه شده است.
واشنگتن در همین راستا می کوشد برای عادی سازی مناسبات دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی، کشورهای منطقه را زیر فشار قرار دهد و در سایه عادی سازی روابط، بر اقدامات متجاوزانه خود سرپوش بگذارد.

**واکنش ها به سفر نتانیاهو به مسقط
با توجه به آنچه گفته شد، واکنش های بین المللی به سفر نتانیاهو به عمان قابل توجه است. در حالیکه آمریکا و همپیمانان منطقه ی آن از این سفر استقبال کردند، جمهوری اسلامی ایران به شدت آن را مورد انتقاد قرار داد.
«جیسون گرینبلات»، معاون ویژه رییس‌جمهوری آمریکا در مسایل غرب آسیا، سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عمان را گامی موثر در راستای تلاش های آمریکا برای «ایجاد صلح میان فلسطین و رژیم صهیونیستی» خواند و نسبت به گسترده تر و گرم تر شدن این روابط ابراز خوشبینی کرد.
«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با انتقاد از سفر نتانیاهو به عمان، در مورد فضای تحرک دادن به رژیم صهیونیستی از سوی کشورهای منطقه هشدار داد؛ اقدامی که به گفته وی در سایه فشار کاخ سفید صورت می گیرد و به ایجاد مشکلات جدید در منطقه خواهد انجامید.

**لزوم هوشیاری کشورهای منطقه
تجربه نشان داده رژیم صهیونیستی در سایه عادی سازی روابط با کشورهای عربی منطقه، همواره بر سیاست های تجاوزکارانه خود علیه ملت فلسطین شدت بخشیده است. به عبارتی سیاست های مبتنی بر عادی سازی روابط، نه تنها به حل مساله فلسطین منجر نشده، بلکه بر جسارت تل آویو برای توسعه طلبی بیشتر افزوده است.
این رژیم در طول 70 سال عمر نامشروع خود، در دوره های مختلف توانست با کشورهای مهم عربی روابط آشکار و پنهان برقرار کند؛ روابطی که به ادعای برخی رهبران عرب به منظور تسهیل راه حل مساله فلسطین برقرار شده است ولی در واقع گره ای بر گره های کور مساله فلسطین افزوده است.
به رغم اینکه عمان به عنوان کشوری میانه رو در منطقه شناخته می شود، ولی تاکنون از برقراری روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی اجتناب کرده است. به نوعی جایگاه قابل اعتماد عمان برای کشورهای منطقه از همین سیاست مسقط در دوری از عادی سازی روابط با رژیمی تجاوزگر ناشی شده است؛ جایگاهی که در صورت نزدیکی با تل آویو، فروخواهد ریخت.
در چنین شرایطی که تل آویو برای پیشبرد سیاست های غاصبانه خود در منطقه از عادی سازی روابط و جذب کشورهای عربی بهره برداری می کند، کشورهای منطقه باید با هوشیاری و تدبیر و آینده نگری بیشتر در برابر تحرکات غیرصادقانه واشنگتن و تل آویو ایستادگی کنند و منطقه را از ایجاد مشکلات بیشتر و شدیدتر دور نگه دارند.
پژوهشم**9275**9279

برچسب‌ها:

نظر شما