شناسهٔ خبر: 28893019 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اعتراف ریاض به قتل خاشقچی با فشار آمریکا با هدف تبرئه بن سلمان انجام شد

منابع مطلع می‌گویند، اعتراف عربستان به کشته شدن روزنامه‌نگار منتقد (خاشقچی) نتیجه فشار و تلاش آمریکا برای تبرئه ولی‌عهد سعودی از اتهام قتل بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، جنجال رسانه‌ای و اخبار جدید درباره پرونده قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد دولت سعودی، در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه هنوز ادامه دارد.

هر چند عربستان سعودی هجده روز بعد از حادثه دوم اکتبر و ناپدید شدن خاشقچی، سرانجام در بیانیه‌ای اعلام کرد که او در کنسولگری کشته شده است، اما «مجتهد» حساب توییتری مشهور به افشاگر اخبار آل سعود، می‌گوید این اعتراف ناشی از فشار آمریکا برای تبرئه محمد بن سلمان از اتهام دخالت در قتل او بوده است. 

مجتهد در سه توییت متوالی نوشت: بیانیه رسمی (عربستان سعودی) درباره خاشقچی، به درخواست مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا صادر شد. او اخیرا به عربستان رفت و با محمد بن سلمان خلوت کرد. برای او توضیح داد که تکذیب کامل (ماجرا) خطرناک، و لازم است اعترافی جزئی شود و مسئولیت بر عهده یک افسر بلندپایه اطلاعاتی قرار بگیرد. این هماهنگی میان (دونالد) ترامپ و بن سلمان هم انجام شد، برای همین ترامپ بلافاصله از بیانیه عربستان استقبال و آن را تأیید کرد.

به گفته این حساب توییتری معروف، «نام بردن از احمد عسیری و سعود القحطانی بدون ذکر نام دیگران، به این دلیل است که نام این دو در مطبوعات آمریکا برده شد. اولی را مسئول عملیات معرفی کرده‌اند و دومی را برای این ذکر کرده‌اند که دلیلی است بر اینکه او بدون اطلاع محمد بن سلمان کاری نمی‌کند. نزدیکان بن سلمان می‌گویند که او قصد دارد عسیری را فدا کند اما قصد ندارد رفیقش، سعود القحطانی را قربانی کند و از او صرف‌نظر نخواهد کرد. 

بامداد شنبه بیستم اکتبر (دیروز) دادستانی عربستان سعودی در بیانیه‌ای کوتاه، به کشته شدن خاشقچی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول ترکیه «در پی مشاجره و درگیری فیزیکی» اذعان و اعلام کرد که هجده نفر در این خصوص بازداشت شده‌اند. نیم ساعت بعد، خبرگزاری عربستان از دستور ملک سلمان به برکناری احمد عسیری نایب رئیس استخبارات و سعود القحطانی مشاور دربار سعودی خبر داد. 

مجتهد افزود: اکنون ترامپ در تبلیغ جهانی این دروغ و جا انداختن آن ناکام مانده و نتوانست رسانه‌های آمریکا را به معتبر بودن [آن اعتراف] متقاعد کند. برای همین از بن سلمان خواسته که در کشف مکان جسد (خاشقچی) و لو دادن برخی شخصیت‌های دیگر و جزئیاتی که اتهام قتل را از او دور کند، همکاری کند قبل از آنکه اطلاعات و اخبار ترکیه، بیانیه (اعتراف) عربستان را کامل بی‌اعتبار کند. 


توییت مجتهد

 

مجتهد افزود: بیانِ اعتراف از زبان دادستان عمومی عربستان، تلاشی ناکام برای حقوقی جلوه دادن آن بود حال آنکه این بیانیه را کارشناسان روابط عمومی نوشته بودند و چه بسا دادستان هم بیانیه را ندیده تا اینکه در رسانه‌ها منتشر شده است. عبدالله المعجب دادستان عربستان و معاون او شلعان الشلعان به این دلیل انتخاب شدند که سابقه‌ای غرق در فساد دارند تا مقابل اوامر آل سعود مثل برده مطیع باشند. دیگر مسئولان دستگاه قضایی و وزارت امور اسلامی و انجمن جهان اسلامی و دیگر مناصب دینی هم همین وضع را دارند.

هنوز اخبار و جزئیاتی جدید از پرونده خاشقچی در حال انتشار است. به نظر می‌رسد اعتراف رسمی عربستان که تاکنون چند تناقض با مواضع رسمی قبلی ریاض دارد، نتوانسته به سوالات افکار عمومی پاسخ کافی بدهد. هنوز روشن نیست خاشقچی چطور کشته شده و جسد او کجاست و چه کسانی دقیقا مسئول این اتفاق هستند. 

ترکیه در تنها واکنش بعد از اعتراف عربستان سعودی از زبان یک عضو حزب حاکم (عدالت و توسعه) گفته است که ترکیه نتیجه تحقیقات خود را بعد از تکمیل شدن اعلام خواهد کرد. 

انتهای پیام/ص 

نظر شما