شناسهٔ خبر: 28896928 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

محافل سیاسی آلمان خواستار شدند

روابط ریاض با برلین باید مورد بازبینی قرارگیرد/ صادرات تسلیحات به سعودی‌ها متوقف شود

قتل روزنامه‌نگار سعودی و موضع‌گیری ریاض در این زمینه، انتقادهای فراوانی را در عرصه سیاست داخلی آلمان از روابط دو کشور و صادرات تسلیحات آلمانی به عربستان سعودی به دنبال داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی موج انتقادها را در آلمان از روابط سعودی‌ها با آلمان و فروش تسلیحات این کشور به ریاض به راه انداخته است.

«آندرا نالز» رئیس حزب سوسیال‌دموکرات در این مورد به نشریه آلمانی «بیلد‌آم‌زونتگ» گفت: « در پی چنین واقعه باورنکردنی، روابط با سعودی‌ها باید به صورت زیربنایی مورد بازبینی قرار گیرد. که موضوع صادرات تسلیحاتی را هم شامل می‌شود و باید عواقب قابل‌توجهی داشته باشد.»

«نوربرت روتگن» عضور سیاست خارجی حزب دموکرات‌مسیحی هم به «ولت آم‌زونتاگ» گفت: «باید این اقدام در کوتاه مدت صورت نگیرد و هر چه سریعتر تمامی صادرات تسلیحاتی از جمله مواردی که درباره آنها وعده داده شده است، متوقف شود.»

«امید نوری پور» سخنگوی سیاست خارجی حزب سبز دیگر منتقد روابط برلین با ریاض بود و افزود: «دولت آلمان باید به مشارکت راهبردی با ریاض پایان دهد و صادرات تسلیحات به این کشور را متوقف کند» وی با اشاره به بیانیه‌ای که سعودی‌ها درباره مرگ خاشقچی در کنسولگری این کشور در استانبول منتشر کرده‌اند هم گفت: «به سختی می‌توان پذیرفت که  خاندان سلطنتی سعودی تا چه حد جهانیان را احمق فرض کرده است.»

«زیگمار گابریل» وزیر خارجه پیشین آلمان و از منتقدان سرسخت سعودی‌ها که پیشتر در گفت‌وگو با نشریه آلمانی «اشپیگل» به شدت سیاست‌های ریاض را به باد انتقاد گرفته بود هم در گفت‌وگو با رادیو آلمان گفت: «من نمی‌دانم که آیا ما  باید همه روابط را به تعلیق درآوریم اما در هر صورت من فکر می‌کنم که ما در زمینه صادرات تسلیحات به عربستان سعودی  مورد انتقاد قرار می‌گیریم.»

«الکساندر گراف لامبزدورف» از حزب دموکراتیک آزاد از همه کشورهای غربی خواسته است که سفیر سعودی را احضار کنند. وی به خبرگزاری آلمان گفت: «در یک کنسولگری باید به مردم کمک شود و تحت حفاظت قرار گیرند. این  (اقدام) حمله‌ای جدی به یکپارچگی کار دیپلماتیک است.» 

«آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان و «هایکو ماس»، وزیر امور خارجه این کشور در بیانیه‌ای تصریح کردند: «اطلاعات موجود درباره وقایع کنسولگری عربستان سعودی در استانبول ناکافی هستند.» آنها تأکید کردند انتظار می‌رود ریاض توضیحات بیشتری درباره قتل خاشقچی ارائه کند. ماس چندین بار تأکید کرده که برلین باید تا زمان مشخص شدن وضعیت این پرونده از فروش سلاح به عربستان سعودی خودداری کند.

خاشقچی از زمان ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول از سه‌شنبه ۱۰ مهرماه (۲اکتبر) ناپدید شد. مقام‌های ترکیه‌ای اعلام کردند او در داخل این ساختمان کشته شده و بدنش قطعه قطعه شده است. اما مقام‌های سعودی بدون ارائه هیچ مستنداتی این روایت را رد و ادعا کردند خاشقچی، ساختمان را ترک کرده است.

سرانجام سعودی‌ها شنبه (۲۸ مهر) یعنی ۱۸ روز بعد از ناپدید شدن  خاشقچی اعلام کرد وی داخل ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول کشته شده است. ریاض مدعی شد مرگ او بعد از درگیری داخل ساختمان کنسولگری اتفاق افتاده است. 

انتهای‌پیام/م

برچسب‌ها:

نظر شما