شناسهٔ خبر: 28811819 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

برخورد قاطع دستگاه قضا با مفاسد اقتصادی

معاون راهبردی قوه قضاییه: برخورد قاطع دستگاه قضا با مفاسد اقتصادی ادامه دارد و ما از سرمایه گذاری سالم حمایت می کنیم.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، محمدباقر ذوالقدر در همایش سراسری معاونین برنامه ریزی دادگستری های سراسر کشور با بیان این که امروز دیگر وفاق و اجماع جهانی برای تحریم علیه ایران وجود ندارد، افزود: آمریکا به علت نفوذ سیاسی خودش را از برجام خارج کرده و بعد تحریم ثانویه را برقرار کرده است یعنی اگر کسی با ایران مراوده بانکی داشته باشد آن کشور را تحریم می کند. 
وی گفت: ما هم ضعف ها در فضای اقتصادی کشور داریم که نیاز به جراحی دارد و باید در این حوزه کار کنیم.
ذوالقدر تصریح کرد: حالا تحریم ها باید برای ما فرصت جبران ضعف ها باشد و اقتصاد مقاومتی به فرموده رهبری تنها راه چاره در فضای موجود است تا مشکلات اساسی کشور در حوزه اقتصادی حل شود.
معاون راهبردی قوه قضاییه تصریح کرد: در حوزه تولید داخلی مشکلاتی داریم و تا زمانی که نفت استخراج و صادر شود و اتکای به نفت از بین نرود، مشکلات ادامه خواهد داشت و باید اقتصاد را از چنگال وابستگی به نفت از بین ببریم.
وی ادامه داد: تحریم ها بهترین فرصت برای تحکیم اراده ها برای حل مشکلات اقتصادی کشور است.
ذوالقدر گفت: با وجود این که تحریم ها هنوز بر اساس آنچه دشمن وعده داده عملی نشده است اما ما در جریانات اخیر با مشکلات ارزی مواجه شدیم که جنگ روانی است.
وی افزود: ما دچار رکود تورمی شدیم و تصور دولت این بود که با برجام رکود برطرف می شود، هرچند ایده کنترل تورم ایده درستی بود اما باید با روش های دیگری اعمال می شد.
دولت یازدهم در ابتدای خدمت، تورم دو رقمی دولت قبل را تقریبا یک رقمی کرد اما به چه قیمت، به قیمت رکود بازار کسب و کار و رونق تولید که البته تصورشان این بود با برجام و جذب سرمایه گذاری خارجی تورم و رکود حذف می شود که تحقق نیافت.
این مقام قضایی تصریح کرد: دولت همه چیز را به برجام ارتباط داد و اعلام کرد با برجام همه مشکلات حل می شود و شرکت ها می ایند و پیشرفت می کنیم اما محقق نشد چون طرف ما با حسن نیت وارد نشد و آمریکا در زمان اوباما و ترامپ در عمل خارج از این چارچوب حرکت کرد.
وی افزود: امروز با تدبیر رهبر انقلاب ما هم اتاق جنگ تشکیل داده ایم که با هماهنگی سران سه قوه برای مشکلات اساسی کشور تدبیر و برنامه ریزی می شود.
ذوالقدر گفت: قوه قضائیه هم غیر از عضویت در این اتاق و نقشی که در کنار دولت دارد ،وظیفه ذاتی برای حمایت از سرمایه گذاری دارد.
این مقام قضایی افزود: در بحث ارز تخلفات و جرایمی واقع شده بود چه از سوی برخی فعالان اقتصادی و چه برخی مسئولان ؛ قوه قضائیه باید ورود قاطع می کرد که از محضر رهبری استجازه درخواست شد که منجر شد به مصوبه ای برای رسیدگی به پرونده های مفاسد اقتصادی که در دادگاه های ویژه انجام شود تا با سرعت و قاطعیت بیشتر در یک مرحله تصمیم گیری کنند به غیر از احکام سلب حیات.
وی گفت: این دادگاه ها در تهران و استان‌ها شکل گرفته و به سرعت در حال پیگیری است که آثار خوبی هم داشته است.
ذوالقدر گفت : بر اساس این استجازه اطلاع رسانی درباره این پرونده ها انجام شد که پس از صدور احکام اعدام برخی مفسدان آثار ان را در بازار و اقتصاد کشور دیدیم.
ذوالقدر افزود: برای حدود 100 نفر پرونده تشکیل و رسیدگی شد که برای برخی حکم صادر شده است و برخی پرونده ها در جریان رسیدگی قرار دارد.
 
هرگز با دشمن مذاکره نمی کنیم
معاون راهبردی قوه قضائیه گفت: هرگز با دشمن مذاکره نمی کنیم و تنها راه مقابله با دشمن تسلیم نشدن در مقابل هجمه ها و تحریم اقتصادی است.
محمدباقر ذوالقدر در همایش سراسری معاونان برنامه ریزی دادگستری های سراسر کشور افزود: در حال حاضر کشور ما درگیر جنگ همه جانبه منهای بعد نظامی است با تمرکز بر محور اقتصادی.
وی گفت: دشمن با فشار بر ساختار اقتصادی کشور از طریق تحریم جنگ همه جانبه ای را آغاز کرده که به نظر می رسد به اوج خودش رسیده است.
ذوالقدر ادامه داد: دشمن می خواهد ایران را تسلیم خواست خود کند و خیلی روشن از میز مذاکره صحبت می کند و برای اجبار ایران به قرار گرفتن پای میز مذاکره دست به تحریم زده است.
این مقام قضایی ادامه داد: 40 سال پیش که همه دنیا علیه ایران در یک جنگ نظامی شرکت کردند ، نتوانستند کشور ما را از پای دربیاورند و با توجه به تجربه تلخ دشمن در جنگ ایران، عراق، افغانستان وسایر جنگ های کلاسیک منطقه ؛ این بار هم با شکست مواجه می شود.
ذوالقدر تصریح کرد: دشمن حدود 18 سال است در افغانستان و با شعار تحول و توسعه اقتصادی مستقر شده اما امروز مقاومت مردم افغانستان دشمن را با شکست مواجه کرده و هزاران میلیارد دلار هزینه روی دست آمریکا مانده است.
وی گفت: زمانی بوش می گفت ما عراق بعد از صدام را آباد و دو برج آزادی و دموکراسی را ایجاد می کنیم که سایه روی ایران بیندازد و نطام این کشور را تهدید کند اما به جایی نرسید و پس از آن‌ رئیس جمهور جدید آمریکا گفت ما 7 تریلیون دلار در عراق هزینه کردیم و به جایی نرسیدیم.
معاون راهبردی قوه قضاییه افزود: امریکا با چنین تجربه هایی از مقابله با ایران مواجه است و ترامپ اخیرا گفته اگر من 12 دقیقه دیرتر می آمدم بر سر کار ، ایران خاورمیانه را گرفته بود و خوشبختانه امروز ایران اسلامی چنین جایگاهی در منطقه دارد.
وی ادامه داد: ما محصور مرزهایمان نیستیم و احتمال جنگ نظامی با ایران از سوی کشورهای ابرقدرت در حد صفر است چون هرگز به موفقیت منجر نخواهد شد و به هیچ وجه موضع دشمن در مقابل ما جنگ نظامی نیست.
ذوالقدر با اشاره به قدرت نظامی ایران افزود: توان موشکی ما از حیث برد و قدرت با هیچ کشوری قابل مقایسه نیست، همان موشک‌هایی که در بوکمال به مواضع تروریست ها اصابت کرد و همچنان مورد توجه دشمن است.
این مقام قضایی تصریح کرد: آمریکایی ها از حضور ما در سوریه و لبنان نگران هستند و خودشان بارها اعلام کرده اند اگر دست به تحرکی بزنند هزاران موشک به سوی آنها شلیک خواهد شد، پس دنبال جنگ نظامی نیستند.
ذوالقدر گفت: جنگ دشمن، جنگ اقتصادی است و قدرت ما در منطقه و جهانیان است که 40 سال با قدرتهای جهان مقابله کردیم و تسلیم نشدیم و خیلی از کشورها امروز منتظرند ببینند ایران باز هم پای میز مذاکره با آمریکا می نشیند یا نه، مذاکره در برجام یعنی تحقیر آمریکا و آنها دیگر نمی خواهند تحقیر شوند بلکه به دنبال مذاکره برای تحقیر ملت ایران هستند.
وی افزود: فشار روانی دشمن و جنگ سیاسی گسترده از سوی دشمن برای محدود کردن ملت ایران مورد توجه آنهاست تا به تصور خودشان ملت ایران از داخل دچار مشکل و تسلیم دشمن شود.
ذوالقدر گفت: دشمن امروز ظالمانه ترین تحریم تاریخ را علیه ایران شروع کرده است اما آمریکا بی تردید در این حرکت موفق نخواهد شد چرا که این جنگ، جنگ اراده هاست و به یاری خدا و همت ملت ایران ما پیروز خواهیم شد چون تحریم ها برای ما اتفاق تازه ای نیست و در این 40 سال مکرر تحریم شده ایم و هر بار هم تشدید شده است.
این مقام قضایی افزود: ما دوره ریگان تحریم شدیم که در دوره اوباما تشدید شد و امروز به اوج رسیده است اما ایران مهارت عبور از تحریم ها را دارد.  
برخورد قاطع دستگاه قضا با مفاسد اقتصادی برخورد قاطع دستگاه قضا با مفاسد اقتصادی برخورد قاطع دستگاه قضا با مفاسد اقتصادی برخورد قاطع دستگاه قضا با مفاسد اقتصادی برخورد قاطع دستگاه قضا با مفاسد اقتصادی
 

نظر شما