شناسهٔ خبر: 28755567 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در نشست خبری سومین نمایشگاه لباس عاشورایی مطرح شد

لباس سهم جدی در انتقال مفاهیم عاشورایی دارد/ غفلت از مفاهیم علمی در طراحی لباس عاشورایی

دبیر علمی سومی نمایشگاه لباس عاشورایی با بیان اینکه مجموعه‌های عاشورایی پر از نماد و ایده است گفت:‌ متأسفانه این حوزه به لحاظ علمی مورد غفلت قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، نشست خبری سومین نمایشگاه لباس عاشورایی صبح امروز در معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد برگزار شد.

حمید قبادی دبیر کارگروه مد و لباس با اشاره به اینکه برگزاری چنین رویدادی بهانه‌ای برای توجه به صورت تخصصی به موضوعات و منابع فرهنگی و هنری در کشور است، گفت: می‌خواهیم مفاهیم و موضوعات از این دست را معرفی و شناسایی کنیم.

دبیر کارگروه مد و لباس اظهار داشت: در حوزه مد لباس و در جریان فعالیت‌های تخصصی متوجه شدیم بسیاری از مفاهیم ما ثبت نشده به همین منظور از جمله اهداف پیش‌روی این نمایشگاه انتقال مفاهیم ارزشمند و مفهوم فرهنگ عاشورایی از جمله موضوعات تخصصی از جمله لباس است.

وی ادامه داد: معتقدیم لباس سهم جدی در انتقال مفاهیم عاشورایی دارد همچنان که این مفاهیم در سخنرانی‌ها به صورت جدی مورد توجه قرار می‌گیرد لباس هم سهم مهمی در این انتقال مفاهیم دارد.

قبادی ادامه داد: بنا بر منابع تحقیقات انجام گرفته از سوی این کارگروه تأثیر لباس مفاهیم کتمان‌ناپذیر بوده و کارگروه با این هدف نمایشگاه را برگزار می‌کند.

دبیر کارگروه مد و لباس کشور با تأکید بر اینکه منابع ما در این زمینه به شدت فقیر است گفت:‌دانشجویان و اساتید ما با دستان خالی در موضوع لباس عاشورایی وارد شده‌اند.

وی ادامه داد: با تلاش‌هایی که در دو دوره اخیر انجام گرفته در این دوره شاهد ارتقاء در زمینه تولید مفاهیم هستیم اما تا رسیدن به هدف فاصله زیادی داریم.

به گفته قبادی مسئول جهت‌دهی از دیگر اهداف نمایشگاه سوم لباس عاشورایی بوده و برگزارکنندگان به دنبال جریان‌سازی در حوزه مد و لباس ایرانی ـ‌ اسلامی هستند.

وی جریان‌سازی رسانه‌ای در حوزه مد و لباس عاشورایی را مهم عنوان کرد و گفت:‌ الگوسازی در مفاهیم اختصاصی و ورود موضوعات اختصاصی به منابع مراکز علمی از دیگر اهداف این دوره نمایشگاه لباس عاشورایی است.

قبادی توجه به نمادشناسی در حوزه لباس عاشواریی را حائز اهمیت دانست و اظهار داشت:‌یکی از دستمایه‌های جدی طراحی لباس توجه به نمادها و المان‌ها است و سعی کردیم در این دوره از نمایشگاه این هدف را مورد توجه قرار دهیم.

وی احیای روش و تکنیک‌های سنتی که دارای منابع قوی در شکل لباس هستند را در این زمینه کمک‌کننده دانست.

دبیر کارگروه مد و لباس به آمار و ارقام ثبت شده از آغاز برگزاری رویدادهای پیش‌زمینه برای برگزاری سومین دوره نمایشگاه لباس عاشورایی اشاره کرد و گفت: تا این لحظه در بخش مسابقه طراحی لباس بیش از 400 اثر در گروه‌های مختلف اعم از تصویر به دبیرخانه ارسال شده و پیش‌بینی ما این است که 150 اثر به نمایش گذاشته شود.

وی ادامه داد:‌تعداد شرکت‌کنندگان و میزان آثار ارسالی نسبت به دوره‌های پیشین افزایش یافته و ارائه و نمایش آثار کاربردی از برنامه‌های نمایشگاه سوم است.

قبادی با اشاره به اینکه در دو رویداد گذشته آثار بسیاری ارائه شد که به مرحله تولید نرسیده است ابراز داشت: به دنبال این هستیم که آثار برگزیده وارد عرصه تولید شود.

وی با اشاره به شعار «این جامه سیاه فلک در عزای کیست» که امسال به عنوان شعار سومین نمایشگاه لباس عاشورایی برگزیده شده است، یادآور شد: این نمایشگاه از 28 مهرماه تا 4 آبان ماه در تالار وحدت تهران از ساعت 10 صبح تا 18 عصر به روی عمومی باز است.

در ادامه محبوبه الهی  دبیر علمی سومی نمایشگاه لباس عاشورایی با بیان اینکه مجموعه‌های عاشورایی پر از نماد و ایده است گفت:‌متأسفانه این حوزه به لحاظ علمی مورد غفلت قرار گرفته است و ما نیاز به حضور پژوهشگران، اساتید و صاحبنظران در این زمینه هستیم تا در سال‌های آتی اتفاقات بهتری در نمایشگاه رخ دهد.

قبادی خاطرنشان کرد: یک و نیم ماه پیش و قبل از برگزاری نمایشگاه 50 طرح برای لباس رونمایی شد و به تولید انبوه رسیده است که این اتفاق برای نخستین بار رخ داد.

وی ادامه داد: مسابقه از ایده تا اجرا اتفاق جدیدی است که در سه روز همزمان با نمایشگاه برگزار خواهد شد.

الهی استفاده نادرست از نمادهای عاشورایی از سوی افراد ناآگاه را از معضلات این حوزه عنوان کرد و  گفت: به دنبال الگوسازی صحیح در این زمینه هستیم.

دبیر کارگروه مد و لباس در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص علت تأخیر افتادن در برگزاری این نمایشگاه گفت: در سه سال گذشته نمایشگاه در ایام صفر برگزار می‌شد اما به دنبال این هستیم که زمان برگزاری نمایشگاه را با دهه اول محرم همزمان کنیم.

وی در خصوص عدم وجود لباس‌های عاشورایی در بازار نیز توضیح داد: جریان مدسازی دشوار است و کارگروه به دنبال این است که به مرور ذائقه بازار را برای این طرح‌ها تغییر دهد.

در این نشست پوستر سومین نمایشگاه لباس عاشورایی رونمایی شد.

انتهای پیام/

نظر شما