شناسهٔ خبر: 28762370 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دبیر کارگروه مد و لباس:

نمایشگاه به تنهایی قادر به فرهنگ سازی نیست

تهران- ایرنا- دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور،گفت: با سه دوره برگزاری نمایشگاه لباس عاشورایی نمی توان انتظار فرهنگ سازی در جامعه داشت و باید برای ترغیب تولیدکنندگان علاوه بر جنبه‌های فرهنگی، به دنبال تولید ایده هایی باشیم که بازگشت سرمایه داشته باشد.

صاحب‌خبر -

حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در نشست خبری سومین نمایشگاه لباس عاشورایی،گفت: لباس، در قرون مختلف سهم بسیار و کتمان ناپذیری در فرهنگ انسان ها داشته است.
قبادی افزود: این رویداد، بهانه ای برای انتقال یک مفهوم پیش بینی شده بود و مهمترین هدف ما تولید محتوا، انتشار و انتقال مفاهیم از طریق رسانه لباس است.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با انتقاد از جای خالی مفاهیم مذهبی در حوزه پوشاک،گفت: در تولید محصولات مد و لباس با مفهوم عاشورایی به شدت فقیر بوده و از ضعف مفرط برخوردار هستیم.
قبادی با بیان اینکه همه دولت‌ها این مأموریت جدی را در حوزه لباس عاشورایی بر عهده دارند،گفت: کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با جهت گیری و هدایت نهادهای فعال در حوزه پوشاک تلاش کرده است با برنامه های هماهنگ توانایی جریان سازی در این حوزه را داشته باشد.
وی اظهار کرد: درگذشته شاهد بودیم که تنها رنگ مشکی لباس ملاک بود و به محتوایی که بر روی لباس قرار داشت توجهی نمی شد ولی اکنون می بینیم که نقش و کلام روی لباس مورد دقت افراد قرار گرفته است.
قبادی در ادامه با اشاره به احیای نمادهای سنتی عاشورا افزود: نماد شناسی در لباس عاشورایی یکی از مباحث مهم است و این نشانه ها مفاهیم را منتقل می کنند که در شیوه های سنتی عاشورا منابع غنی داریم که در حال فراموشی است.
وی با انتقاد از آنچه 'به روز نبودن مباحث آموزشی در دانشگاه ها' خواند،گفت: منابع علمی موجود از مسئله نیازسنجی فاصله دارند و منابع دانشگاهی به سالیان گذشته برمی‌گردد.
به گفته قبادی، دانشگاه های علمی کاربردی که از انعطاف بیشتری برخوردارند توانستند موضوعات تخصصی را وارد دانشگاه کنند در صورتی که دانشگاه‌های بزرگ ما به دلیل دیوان سالاری به سختی در روند خود تغییر ایجاد می کنند به همین دلیل تولیدات علمی با نیازهای روز فاصله دارد.
قبادی با اشاره به ظرفیت پیاده روی اربعین در توسعه و اعتلای فرهنگ عاشورا گفت: دو سال است که به شکل مکتوب از ستاد اربعین درخواست کرده‌ایم بخش تأمین لباس و ملزومات زائران اربعین به ما سپرده شود اما تاکنون پاسخ مثبتی دریافت نکرده ایم درحالی که آمادگی داریم در مسیر رفت و برگشت زائران، کوله پشتی، کفش و لباس هایی با مضامین عاشورایی به زائران ارائه دهیم.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با اشاره به اینکه در این نمایشگاه به دنبال ارایه محصولات کاربردی هستیم که بتوان لباس های طراحی شده را وارد چرخه تولید کرد گفت: بیش از400 اثر تصویری و لباس به جشنواره رسیده است که پیش‌بینی می‌ شود 150 اثر را در نمایشگاه نمایش دهیم.
قبادی با اشاره به اینکه سومین نمایشگاه لباس عاشورایی همچون دو دوره گذشته بخش فروش نخواهد داشت، گفت: در این نمایشگاه لباس ها تنها برای نمایش ارایه می‌شود و به دنبال آن هستیم که تولید انبوه از طریق مجموعه های تولیدی دیگر فعال شود و هر نهادی مأموریت خود را انجام دهد.

**غفلت بخش های پژوهشی از نمادهای عاشورا
محبوبه الهی، دبیر بخش علمی این نمایشگاه نیز گفت: مجموعه عاشورا پر از نماد و ایده بوده و یکی از بخش های مهم است که از نظر علمی بسیار مورد غفلت قرار گرفته و پژوهشگران و صاحب نظران باید در این حوزه ورود کنند.
الهی با اشاره به ضرورت شناسایی نمادها و الگوها برای طراحان افزود: برخی از نمادها به صورت نادرست به عنوان الگو و طرح در لباس ها استفاده می شود که در بخش کارگاه های آموزشی اساتید به صورت کاربردی برای دانشجویان نمادها و نشانه ها را تشریح می کنند.
وی افزود: علاوه بر رونمایی از 50 طرح و برپایی کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی، مسابقه از ایده تا اجرا برای نخستین بار در گروه های سه نفری در نمایشگاه لباس عاشورایی برگزار می شود.

**نماد آزادگی در فرم ها و رنگ ها
در حاشیه این نشست پوسترسومین نمایشگاه لباس عاشورایی رونمایی شد.
طراحی این پوستر براساس نشانه های مفهومی نهضت امام حسین علیه السلام و شعار«این جامه سیاه فلک در عزای کیست» انجام شده است و تلاش شده با استفاده از فرم ها و رنگ های قرمز و سفید نماد آزادگی با استفاده از المان های های نشانه شناسانه مقاومت، مفاهیم عاشورایی را منتقل کند.
پوستر سومین نمایشگاه لباس عاشورایی با طرحی مفهومی است و بر اساس نشانه‌های نهضت حسینی توسط محسن پیشدادی تولید شده است.
نشست خبری سومین نمایشگاه لباس عاشورایی با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، محبوبه الهی دبیر بخش علمی سومین نمایشگاه لباس عاشورایی و جمعی از اعضای ستاد اجرایی این رویداد و اصحاب رسانه، روز دوشنبه 23 مهرماه 97 در سالن جلسات معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
سومین نمایشگاه لباس عاشورایی توسط کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با شعار «این جامه سیاه فلک در عزای کیست» از ۲۸ مهر الی ۴ آبان‌ماه سال ۱۳۹۷ در تالار وحدت برگزار می شود. علاقه‌مندان می‌توانند در روزهای برگزاری از ساعت 10 صبح تا 18 از آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه دیدن کنند.
فراهنگ**9031** 1701

نظر شما