شناسهٔ خبر: 28727892 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آيا محمدبن سلمان به پايان خط رسيده است؟

به نظر مي رسد امريکا با متهم شدن وليعهد عربستان به دست داشتن در ناپديد شدن يا قتل احتمالي جمال خاشقجي، براي جلوگيري از اينکه محمدبن سلمان به سرنوشت صدام دچار شود، در انديشه جايگزيني براي او باشد.

صاحب‌خبر -

با گذشت 11 روز از ناپديد شدن جمال خاشقجي روزنامه نگار منتقد وليعهد عربستان در کنسولگري اين کشور در استانبول، بر خلاف ادعاي مقام هاي رياض، هر روز بر دامنه اطلاعاتي که تائيد مي کند که جمال در ساختمان کنسولگري به احتمال زياد به فرمان محمدبن سلمان به قتل رسيده است افزوده مي شود.
اين در حالي است که هم زمان با افزايش احتمال کشته شدن خاشقجي در کنسولگري عربستان و فشار رسانه ها و افکار عمومي ، مقام هاي غربي هم علي رغم ميل باطني مجبور شده اند که مواضع تندي را عليه رياض ابراز  نمايند. وزير امور خارجه انگليس گفته است که در صورت دست داشتن عربستان در ناپديد شدن خاشقجي اين کشور بايد با پيامدهاي وخيمي روبرو شود.
دونالد ترامپ رئيس جمهور امريکا نيز گفته است که اگر اثبات شود که عربستان در وراي ناپديد شدن خاشقچي بوده است مجازات هاي سختي را عليه رياض اعمال خواهد کرد البته بدون اينکه به تجارت سلاح آسيبي برسد.
در همين حال جان فريد ريکس عضو کمیته رسانه ای ستاد انتخابات دونالد ترامپ در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، در هشداری غیر مستقیم به ولیعهد عربستان، اظهار داشت، اگر برداشت محمد بن سلمان این است که روابط ویژه اش با ترامپ به او امنیت می دهد سخت در اشتباه است.
فريد ريکس افزود: اگر ترامپ به این نتیجه برسد که عربستان در پشت پرده قتل جمال خاشقجی است، ساکت نمی نشیند، بلکه در این زمینه تدبیر فوری خواهد اندیشید.
هم زمان با اين گزارش ها،  برخي مطبوعات امريکايي از جمله نيويورک تايمز با اشاره به ناکامي هاي محمدبن سلمان و نابخردي و  ناتواني او در اداره امور، برلزوم تغيير و جايگزين شدن فردي ديگر به جاي او در عربستان تاکيد کرده اند.
به نظر مي رسد سلسله ناکامي هاي محمدبن سلمان از جمله حمله نظامي به يمن و فرو رفتن در باتلاق اين کشور، تخرب روابط با قطر، تخريب روابط با کويت، تخريب روابط با ديگر همسايگان از جمله ايران و ترکيه، دستگيري شاهزادگان و تشديد جنگ قدرت در عربستان و در آخرين مورد فرمان قتل جمال خاشقجي، وضعيتي را در عربستان پديد آورده است که مي تواند پس از مرگ سلمان به بي ثباتي در اين کشور منجر و محمدبن سلمان نيز به سرنوشت صدام دچار شود و اين چيزي است که براي امريکا خوشايند نيست.
به نظر مي رسد در چنين شرايطي اين احتمال وجود دارد که امريکا با مردود شدن بن سلمان در اداره عربستان، او را از گردونه قدرت خارج و تمايل داشته باشد که فرد ديگري به مقام وليعهدي منصوب شود و چه بسا با توجه به شکست هاي پيشين محمدبن سلمان، موضوع خاشقجي با اين ابعاد بزرگ رسانه اي دامي از سوي امريکا براي برکنار کردن محمدبن سلمان بوده است.
 
----------------------------------
رضا محمدمراد
 

 
 

نظر شما