شناسهٔ خبر: 28742809 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تبعات ترور خاشقجي براي وليعهد عربستان/ بن سلمان از رسيدن به تخت پادشاهي باز مي ماند؟

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- عربستان در حالي اقدام به قتل خاشقجي را تکذيب مي کند که بن سلمان هر کسي را در قتل خاشقجي دست داشته است، ناپديد مي کند!
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا به نقل از تلويزيون الحدث، وزير کشور عربستان شايعات منتشر شده در خصوص صدور فرمان قتل جمال خاشقجي را رسما تکذيب کرد و اين شايعات را بي اساس خواند.
 خبرنگار الحدث در گزارشي گفت: عربستان رسما همه آنچه را که شايعات منتشر شده در خصوص ناپديد شدن جمال خاشقجي  خواند را تکذيب و محکوم کرد. شاهزاده عبدالعزير بن سعود بن نايف وزير کشور سعودي تمام شايعاتي را که در خصوص صدور دستور رسمي قتل خاشقجي منتشر شده است، کذب محض و گمانه زني هايي دانست که صحت ندارد و رياض آن را به شدت محکوم مي کند.
وزير کشور سعودي همچنين بر اهميت نقش رسانه ها در انتقال حقايق و تأثير نگذاشتن آنها بر روند تحقيقات تأکيد کرد. رياض با هدف گسترش دايره اقدامات براي آشکار ساختن زواياي پنهان قضيه ناپديد شدن خاشقجي به آنکارا پيشنهاد داد در اين زمينه همکاري دوجانبه صورت گيرد. درخواست سعودي که بنا به اعلام سخنگوي رياست جمهوري ترکيه با استقبال و موافقت مواجه شد، شامل تشکيل يک تيم کاري مشترک با حضور کارشناساني از دو کشور است تا به تحقيقات در خصوص ناپديد شدن خاشقجي در استانبول مشغول شوند. موافقت مقامات ترکيه با درخواست عربستان باعث شد گام هاي ميداني فوري در اين زمينه برداشته شود، به طوري که بلافاصله يک هيئت سعودي وارد آنکارا شد تا اقدامات امنيتي گسترده اي را آغاز کنند به اين اميد که هر چه سريعتر از سرنوشت خاشقجي اطلاعاتي به دست آيد.

بن سلمان شواهد را ناپديد مي کند
بن سلمان هر کسي را در قتل خاشقجي دست داشته است، ناپديد مي کند.
به گزارش الميادين؛"مجتهد" فعال توئيتري و افشاگر سعودي تأکيد کرد وليعهد سعودي کساني را که در قتل خاشقجي دست داشته اند و يا به نحوي از اين موضع اطلاع دارند، ربوده و ناپديد مي کند.
علي مرتضي خبرنگار شبکه تلويزيوني الميادين در گزارشي گفت: واکنش هاي روزانه به قضيه ناپدپد شدن جمال خاشقجي رونامه نگار مخالف سعودي همچنان ادامه دارد و واکنش هاي بين المللي به ويژه پس از انتشار جزئيات اين مسئله در روزنامه هاي ترکيه، گسترده تر و شديدتر شده است. دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا در مصاحبه با شبکه تلويزيوني سي بي اس، عربستان را در صورتي که جمال خاشقجي در داخل کنسولگري اين کشور در استانبول به قتل رسيده باشد به اعمال مجازات شديد تهديد کرد. ترامپ در اين خصوص گفت: "تا به حال هيچ کسي از حقيقت ماجرا خبر ندارد، اما ما به زودي خبردار خواهيم شد. مسئله در دست بررسي است و ما آن را به دقت مورد بررسي قرار مي دهيم. اگر اخبار منشر شده در مورد قتل خاشقجي صحت داشته باشد من شديدا خشمگين خواهم شد". از سوي ديگر و در واکنش به ماجراي ناپديد شدن خاشقجي، شماري از شخصيت ها و مؤسسات بين المللي حضور خود را در کنفرانس سرمايه گذاري در عربستان لغو کردند.
منابع رسانه اي گزارش دادند شبکه هاي تلويزيوني، خبرگزاري ها و روزنامه هايي مانند سي ان ان، نيويورک تايمز، سي ام بي سي، بلومبرگ و فايننشال تايمز و شرکت هاي اوبر، زيمنس و چند شرکت ديگر و شمار زيادي از بازگانان و تجار هم اين کنفرانس را تحريم و چند شرکت نيز قراردادهاي مهم خود را با عربستان لغو کردند. پايگاه خبري ميدل ايست آي از وجود نامه اي با امضاي 13 نماينده پارلمان انگليس خبر داد که در آن از جرمي هانت وزير خارجه اين کشور خواسته اند تحقيقات در زمينه ناپديد شدن خاشقجي را آغاز کند. اين نمايندگان در نامه خود تأکيد کرده اند قضيه ناپديد شدن خاشقجي داراي پيامدهاي جدي بر آينده عربستان و روابطش با همه کشورهاي ليبرال دموکرات در سراسر جهان است. از سوي ديگر روزنامه اينديپندنت از طريق يک منبع آگاه نزديک به لندن و رياض مطلع شده است مسئولان انگليسي در حال تدوين فهرستي از مقامات حکومتي و امنيتي سعودي هستند تا در صورت اثبات ايفاي نقش در قتل خاشقجي آنها را مورد تحريم قرار دهند. به گزارش اين روزنامه، دولت انگليس با صدور بخشنامه هايي به وزارت خزانه داري و ساير وزارتخانه ها بر ضرورت تعيين اسم مسئولاني که در قتل احتمالي خاشقجي دست داشته اند تأکيد کرده است.
در همين چارچوب، "مجتهد" فعال توئيتري مشهور سعودي مدعي شده است وليعهد عربستان هر کسي را که در قتل خاشقجي نقش داشته است و يا اطلاعي از اين قضيه دارد ربوده و ناپديد مي کند. مجهتد همچنين عدم حضور سه روزه سعود القحطاني مشاور ديوان پادشاهي سعودي را در صفحه توئيتر سوال برانگيز خوانده است!

تبعات ترور خاشقجي براي وليعهد عربستان
روزنامه گاردين در سرمقاله روز شنبه خود نوشته قتل يک روزنامه‌نگار منتقد، ماهيت ديکتاتوري واپس‌گراي وليعهد رژيم سعودي را نشان مي‌دهد.
روزنامه گاردين در سرمقاله خود به موضوع قتل احتمالي «جمال خاشقچي»، روزنامه‌نگار منتقد حکومت آل‌سعود داخل کنسولگري عربستان در استانبول پرداخته و نوشته اين قتل «ماهيت واقعي ديکتاتوري مرتجع محمد بن سلمان (وليعهد سعودي) را نشان مي‌دهد.»
گاردين در اين يادداشت «محمد بن سلمان» و «رجب طيب اردوغان»، رئيس‌جمهور ترکيه را «دشمنان آزادي بيان و رسانه‌هاي مستقل» خوانده و نوشته خشم عمومي از ناپديد شدن و قتل احتمالي خاشقچي دو نفر از «ظالم‌ترين» رهبران در منطقه خاورميانه را رو در روي هم قرار داده است.
اردوغان که کشورش در پرونده‌هايي مانند سوريه و جنگ سرد عربستان با قطر اختلافاتي با رژيم آل‌سعود دارد در روزهاي گذشته از ناپديد شدن خاشقچي انتقاد کرده و از رياض خواسته زنده بودن او را اثبات کند.
گاردين درباره محمد بن سلمان نوشته است: «او تمايل دارد هر گونه اقدام براي ايجاد دموکراسي واقعي را چه در عربستان و چه در جهان عرب سرکوب کند. مصداق اين موضوع را مي‌توان در دخالت نظامي سعودي در بحرين مشاهده کرد.»

بن سلمان از رسيدن به تخت پادشاهي باز مي ماند؟
با فاش شدن اين حقيقت که قتل جمال خاشقجي به دستور «بچه پادشاه» سعودي صورت گرفته است، از اين به بعد محمد بن سلمان نمي تواند از تخت پادشاهي دولت سعودي بالا برود.
پايگاه خبري اينترنتي عربي 21 در تحليلي با عنوان «دونالد ترامپ و بچه پادشاه» درباره تبعات بحران ناپديد شدن جمال خاشقجي روزنامه نگار مخالف سعودي نوشت: اگر محمد بن سلمان فقط پس از گذشت شانزده ماه از وليعهدي، چنين کاري انجام داده باشد، درصورت رسيدن به تخت پادشاهي چکار خواهد کرد؟
پايگاه اينترنتي عربي 21 با بيان اين مطلب که  پادشاهي محمد بن سلمان در عربستان سعودي پيش از آغاز به پايان رسيد افزود: اين در حالي است که جمال خاشقجي با ترکي الفيصل کار کرده بود، کسي که روزي رئيس دستگاه اطلاعاتي عربستان بود و در نتيجه خاشقجي از فضاي حاکم بر خاندان پادشاهي سعودي آگاهي داشت اما گمان نمي برد چنين اتفاقي براي او رخ دهد و به همين علت با پاي خود وارد کنسولگري عربستان در استانبول شد.
با توجه به چنين حقايقي، شواهد نشان مي دهد فرد ديوانه اي دستور قتل خاشقجي را صادر کرده است، فردي که به هيچ وجه از قواعد حاکم يا قيد و بندها آگاه نيست و بدون واهمه از هرگونه حساب و کتابي، هرگونه که مي خواهد رفتار مي کند.
در همين حال نشانه ها حاکي از آن است که محمد بن سلمان کسي است که چنين دستوري صادر کرده است و در نتيجه دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا با فاش شدن حقيقت، از اين به بعد نمي تواند به محمد بن سلمان اجازه دهد از تخت پادشاهي دولت سعودي بالا برود.
اين کمترين چيزي است که جمال خاشقجي شايسته آن است هرچند او نخستين قرباني هوسهاي قدرت طلبانه محمد بن سلمان نيست بلکه مردمان بسيار زيادي که قابل شمارش نيستند، پيش از قاشقجي به دست بن سلمان کشته يا شکنجه شده يا به زندان افتاده اند.

نظر شما