شناسهٔ خبر: 28724710 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

عامل اصلی ناپدید شدن و قتل خاشقجی ولیعهد عربستان است

خالد بن فرحان آل سعود : به باور من حتی اگر خاندان سعود همچنان سکوت در پیش بگیرند اما نتیجه از دو حال خارج نیست یا کل آل سعود سقوط می کند یا محمد بن سلمان سقوط خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی مُکَمِّلین، شاهزاده منتقد سعودی معتقد است عامل اصلی پرونده ناپدید شدن و حتی قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد نظام سیاسی در ریاض، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان است.
خالد بن فرحان آل سعود درباره عوامل اختفا و قتل جمال خاشقجی گفت، این موضوع برای هر عاقلی بدیهی است، وقتی انسانی وارد فضایی می شود و اتفاقی برای او می افتد مالک و صاحب آن مکان متهم اول است.

جمال خاشقجی اگر کشته شده باشد بدون هیچ شک و تردیدی نظام سعودی عامل قتل اوست زیرا این نظام در این زمینه سوابق و پیشینه دارد، آنان در پیگرد مخالفان سابقه دارند و یکی از کسانی که با او چنین برخوردی شده است من هستم.

به نظر من بسیاری از تصمیم گیری های سیاسی در دیوان سلطنتی عربستان با ولیعهد این کشور است، موضوع قتل هم با توجه به بازتاب گسترده ای که دارد تصمیم گیری درباره آن باید به صورت مستقیم از راس هرم قدرت باشد. اما واقعیت این است که ملک سلمان شرایطی دارد که قادر به اداره کشور نیست در نتیجه اختیارات به دست محمد بن سلمان است، شکست ها و ناکامی های امروز عربستان در تمامی پرونده ها ناشی از تصمیمات ولیعهد است. اینکه ملک سلمان نمی تواند کشور را اداره کند به دلیل شرایط جسمانی اوست، وقتی فردی سن هشتاد را می گذراند بیماریهای مختلفی او را درگیر می کند. البته از قدیم در عربستان پادشاهان با وجود کهنسالی بر کشور حکمرانی می کردند اما آنان مجموعه ای از برادران بودند که سمت هایی داشتند. به طور کلی تصمیم گیری در عربستان متمرکز بر فرد و شخص است و هر کسی که با این فرد مخالفت کند بازداشت و با او برخورد می شود.

هر فردی در برابر فساد یا خیانت و ناکامی نظام بایستد سرنوشتش زندان است، در این زمینه نمونه بسیاری وجود دارد

از همان روزهای اولی که ملک سلمان امور کشور را به دست گرفت و محمد بن سلمان قدرت گرفت، یکی از مشکلات کشور جوانی بن سلمان بود. البته اگر سن حاکم پایین باشد اما در حوزه سیاست فرد حکیمی باشد مشکل پیش نمی آید اما ولیعهد جدید عربستان این گونه نبوده است در نتیجه هر جا که مداخله کرد کار را خراب کرد و عربستان را در آستانه سقوط قرار داد. در قضیه خاشقجی و امکان قتل او نیز اولین متهم و اصلی ترین متهم شخص محمد بن سلمان است.
شاهزاده خالد بن فرحان در پاسخ به سئوالی درباره سکوت عربستان در برابر اتهامات گفت، عربستان در نگاه کلی، مملکت سکوت است، این کشور باید به سمت نظام مشروطه حرکت کند ، باید به سمت نمونه ای چون نظام انگلیس حرکت کند. جوانان حدود هشتاد درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهند، در واقع این طبقه از جمعیت کشور، اندیشه های متفاوتی دارند به ویژه اینکه بسیاری از آنها از تحصیل کردگان خارج از کشور هستند اما نظام سیاسی کشور اینگونه است که می بینید و تحولی هم در سیستم مملکت داری آن دیده نمی شود. در چنین شرایطی، تنها راهکار تغییر کامل نظام است.
وی افزود، ممکن است در ادامه تحقیق در پرونده خاشقجی، نظام سیاسی عربستان همچنان با ورود کارشناسان و محققان ترکیه به کنسولگری مخالفت کند اما پیامدهای این مخالفت دامنگیر ریاض خواهد شد. این نظام سیاست سکوت را در پیش گرفته و این سیاست تنها متعلق به پرونده خاشقجی نیست زیرا روزانه صدها نفر در یمن کشته می شوند اما به خواست خدا پرونده اخیر که متعلق به یک شخص است به سقوط نظام کنونی سعودی منجر می شود. با سقوط عربستان هیچ یک از افراد خاندان حاکم حتی در خانه خود در امان نخواهند بود.
مجری پرسید محمد بن سلمان در عربستان تصمیماتی خشن و قوی اتخاذ کرده است، در این مدت چه عاملی موجب شد تا او اینگونه جسورانه عمل کند؟
شاهزاده خالد بن فرحان در پاسخ گفت، این موضوع به ویژه برای کسانی که دستی در علوم سیاسی دارند مشخص است، او به دلیل روابط شخصیش با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا چنین جسارتی نشان می دهد. اما باید بداند دنیا در ترامپ خلاصه نمی شود، حتی در آمریکا نیز همه چیز ترامپ نیست.
وی درباره اظهارات اخیر ترامپ در هشدار به عربستان گفت، کشورهای ابرقدرت و حتی کشورهای اروپایی منافعی دارند اما مورد مهم تر از منافع، آبروی کشورشان است، این آبرو به ویژه در حوزه حقوق بشر بیشتر خود را نشان می دهد، وقتی ابعاد یک جنایت فاش و همگانی می شود آنان نمی توانند در برابر چنین جنایتی سکوت کنند.
مجری پرسید شما از ربوده شدن پنج شاهزاده در چند روز اخیر در عربستان و پس از اختفای خاشقجی خبر دادید، در این زمینه چه اطلاعاتی دارید؟
این شاهزاده منتقد تصریح کرد، اطلاعات من در این زمینه خیلی جامع نیست، برخی از اعضای خاندان حاکم بر عربستان در موضوع خاشقجی با پادشاه دیدار و درباره پیامدهای آن بر کل کشور اظهار نگرانی کرده اند اما پادشاه به سخنانشان گوش نداد و بر عکس واکنش وی همچون همیشه زندان و بازداشت بود، تعداد این افراد پنج یا شش نفر است اما به اسامی آنان اشاره ای نشده است.
وی درباره سرنوشت ولیعهد عربستان گفت، به باور من حتی اگر خاندان سعود همچنان سکوت در پیش بگیرند اما نتیجه از دو حال خارج نیست یا کل آل سعود سقوط می کند یا محمد بن سلمان سقوط خواهد کرد.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2726089" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2252607/2726089?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما