شناسهٔ خبر: 28407088 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مرگ سالانه ۱۷ و نیم میلیون نفر در دنیا به علت بیماری های قلبی عروقی

کارشناس قلب و عروق معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از مرکز سالانه ۱۷ و نیم میلیون نفر در دنیا به علت بیماری‌های قلبی عروقی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ سارا جوادپور کارشناس قلب و عروق معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: تمایل به سمت سالمند شدن جامعه و گذار اپیدمیولوژیک بیماری‌ها بر اثر تغییر الگوی شیوه زندگی، شیوع رفتار‌های پرخطر و رشد سریع شهرنشینی، باعث افزایش عوامل خطرزا در جوامع سراسر دنیا شده است.

وی افزود: کشور‌های در حال توسعه مانند کشور ما همزمان درگیر بیماری‌های واگیر و غیرواگیر هستند و با اینکه نظام بهداشتی این کشور‌ها برای مراقبت‌های حاد طراحی شده است، باید همزمان با بیماری‌های غیرواگیر که به مراقبت‌های طولانی نیاز دارند، مبارزه کنند، بنابراین می‌توان گفت: این کشورها، بار هر دو نوع بیماری را به دوش می‌کشند.

 جوادپور اظهار کرد: همراه با مصرف بیش از اندازه و نامناسب غذا که علاوه برچاقی به جهت داشتن چربی‌های اشباع فراوان، نمک زیاد و نیترات‌ها می‌تواند زیان‌های مصیب باری برای سلامتی بدنبال داشته باشد، مصرف دخانیات و الکل همراه با عوامل خطر دیگر مانند تحرک بدنی ناکافی، تغذیه نامناسب، فشارخون بالا، اختلال چربی خون و دیابت نیز باعث افزایش روزافزون بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سکته قلبی و مغزی می‌شود و با توجه به رواج جهانی عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر، کشور ما نیز از این همه گیری مستثنی نیست.

این کارشناس سلامت، بیماری‌های قلبی عروقی را شایع‌ترین بیماری غیرواگیر در جهان و نخستین علت در دنیا معرفی کرد که در حال حاضر، عامل مرگ ۱۷ و نیم میلیون نفر در سال است و پیش بینی می‌شود که تا ۱۵ سال آینده این تعداد به ۲۳ میلیون نفر برسد.

جوادپور همچنین به آمار‌های استان فارس در این زمینه اشاره کرد که حدود ۴۱ و نیم درصد مرگ‌ها ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی است و گفت: میزان مرگ ناشی از سکته‌های قلبی ۴۶ و ۱۱صدم در صد هزار نفر جمعیت و سکته‌های مغزی ۳۲ و ۱۵ صدم در صد هزار نفر جمعیت ۳۰ تا ۷۰ سال جامعه استان فارس گزارش شده است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اثربخشی ۸۰درصدی از ابتلا به این بیماری‌ها با اصلاح شیوه زندگی از جمله رژیم غذایی کم چرب و کم نمک، تحرک بدنی مناسب، پرهیز از دخانیات و مراقبت‌های دوره ای، انتخاب شعار «هم پیمان برای سلامت قلب» را تلاشی در راستای دستیابی به انی هدف برشمرد.

کارشناس قلب و عروق معاونت بهداشت دانشگاه، سنجش سالانه فشارخون، چربی خون، قند خون و تعیین میزان خطر ۱۰ ساله حوادث قلبی عروقی با مراجعه به پزشک خانواده و مراقب سلامت را موجب تشخیص زودهنگام عوارض جبران ناپذیر آن مانند سکته قلبی، سکته مغزی، نارسایی قلبی و سایر بیماری‌ها دانست و از مردم استان فارس خواست تا در این زمینه اقدام کرده و حاقظ سلامت خود باشند.

انتهای پیام/ر

بیماری‌های قلبی عروقی  شایع‌ترین بیماری غیرواگیر در جهان

نظر شما