شناسهٔ خبر: 27877376 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

افزایش صادرات گل و گیاه به کشورهای آسیایی

افزایش تنوع کمی و کیفی صادرات گل و گیاه ایران به کشورهای آسیایی، 10 سال گذشته حدود 300 درصد افزایش داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مازندران، مجری طرح توسعه گلخانه های وزارت جهاد کشاورزی دیشب در مراسم پنجمین نمایشگاه گل وگیاهان زینتی شهرستان آمل افزود: یک دهه گذشته براساس برآوردها حدود 300 درصد صادرات گل وگیاهان زینتی ایران به کشورهای آسیای مرکزی و همسایه های شمالی ایران و نیز روسیه افزایش داشته و تنوع صادرات محصولات به این کشورها نیز امیدوارکننده است.

ولی الله بنی عامری با بیان اینکه برای حفظ و نیز افزایش حجم صادرات در بخش گل وگیاهان زینتی از کشور باید تنوع محصولی گرایش بیشتری داشته و تولید کنندگان نباید از این اصل مهم غافل شوند گفت: سطح زیرکشت پرورش گل وگیاهان زینتی در ایران حدود 13 هزار و500هکتار بوده که در 5 سال گذشته با حمایت های دولت، مساحت گلخانه های زینتی کشور بیش از 40 درصد افزایش یافته است.

مجری طرح توسعه گلخانه های وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به برآورد 30 میلیون دلاری ارزش صادرات گل وگیاهان زینتی به خارج از کشور در سال های اخیر افزود: هم اکنون بیش از 50 درصد درآمد محصولات کشاورزی ایران در بخش باغبانی است.

بنی عامری از تهیه طرح 10 ساله برای افزایش دو برابری تولیدات باغ های کشور خبر داد و گفت: تلاش هایی به ویژه در روستا ها با هدف جلوگیری از مهاجرت روستاییان و برای ایجاد فرصت های جدید اشتغالزایی در حال انجام است.

مدیر کل جهاد کشاورزی مازندران نیز در این نمایشگاه ظرفیت گل و گیاه مازندران را 300 هکتار گلخانه‌ای و ۷۰۰ هکتار فضای آزاد اعلام  کرد و گفت : ۳۰۰ هکتار در سایر بخش‌ها شامل گیاهان دارویی، گل محمدی و لیمو ترش در استان داریم و باید این مقدار را در یک برنامه پنج ساله به ۶۰۰ هکتار افزایش دهیم.

شهیدی فر تنوع در تولید گل و گیاه را زیاد دانست و گفت: می‌توان در بحث ترانزیت، اقتصادی و فرهنگ مصرف توجه بیشتری شود و بر این اساس باید نسبت به تسهیل‌گری در صادرات توجه جدی‌تری داشته باشیم.

در پنجمین نمایشگاه گل وگیاهان زینتی شهرستان آمل بیش از 139 غرفه شرکت و واحدهای تولیدی بخش گل و گیاه هان زینتی، شرکت های دانش بنیان، ماشین آلات بخش کشاورزی از استان های مختلف کشور در فضایی به مساحت حدود 3 هزار متر مربع ، توانمندی های و تولیدات خود را به نمایش گذاشته و تا 17 شهریور امسال برای بازدید علاقمندان برپا است.

نظر شما