به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، محمدعلی اخوان بهابادی عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دانشگاه جامع علمی و کاربردی در سال ٧١ با هدف خاص استفاده از ظرفیت دستگاههای اجرایی اعم از دولتی و غیردولتی و استفاده از ظرفیت محیطهای کاری موجود برای تربیت دانشجویان با مهارتهای مختلف تأسیس شده است.
وی با بیان اینکه هدف اصلی دانشگاه جامع علمی کاربردی مهارتآموزی بوده و این وجه تمایز این دانشگاه با دیگر دانشگاههاست، تصریح کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی در سال ٧۴ نخستین پذیرش دانشجو را انجام داده و در حال حاضر حدود ۶٠٠ مرکز در کل کشور دارد که در همه استانها متناسب با مزیتهای منطقهای این مراکز ایجاد شدهاند.
فعالیت 562 مرکز علمی کاربردی در کشور
معاون آموزش دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با اشاره به اینکه ستاد مرکزی وظیفه سیاستگذاری ملی را انجام میدهد، افزود: همچنین دانشگاههای مرکزی در استان امر نظارت بر سایر مراکز و سیاستگذاری در استان را عهدهدار هستند.
اخوان بهابادی از وجود ۵۶٢ مرکز علمی کاربردی در سطح کشور خبر داد و افزود: از این تعداد حدود هشت مرکز در خراسانجنوبی استقرار دارد.
وی با اشاره به اینکه از مجموع مراکز علمی کاربردی در سطح کشور ۵٠ مرکز وابسته به نیروهای نظامی و انتظامی،٢٨٧ مرکز خصوصی و ابسته به نهادهای و مراکز خصوصی، ٢١٧ مرکز عمومی وابسته به مراکز عمومی از جمله شهرداری، ۲۳ مرکز وابسته به دانشگاه جامع علمی کاربردی و 23 مرکز وابسته به کارخانجات و شرکتهای بزرگ است، یادآور شد: دانشگاه جامع علمی کاربردی در بین دانشگاههایی که رشتههای مهارتی را آموزش میدهد از نظر تعداد دانشجو در صدر بوده و بعد از آن دانشگاه فنی و حرفهای قرار دارد.
افزایش دانشجویان مهارتی به 30 درصد از مجموع دانشجویان تا پایان برنامه ششم توسعه
معاون آموزش دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور اضافه کرد: با توجه به اهمیت مهارتآموزی در کاریابی، در قانون ششم توسعه تأکید بر آن شده تا سهم دانشجویان مهارتی از مجموع دانشجویان کشور که در ابتدای برنامه ششم 20 درصد تخمین زده شده در پایان این برنامه به 30 درصد برسد و در این راستا تکالیفی بر عهده آموزش و پرورش و وزارت علوم نهاده شده است.
اخوان بهابادی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد دانشجویان مهارتی در دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشگاه فنی و حرفهای و بخش سمای دانشگاه آزاد در مجموع نسبت به کل دانشجویان کشور به 15 درصد هم نمیرسد، اضافه کرد: بنابراین برای رسیدن به 30 درصد دانشجویان به دانشجویان مهارتی وظیفه سنگینی بر عهده داریم که باید در توسعه مراکز علمی کاربردی این امر را محقق کنیم.
وی ادامه داد: در این راستا تمهیداتی اندیشیده شده که هر استان از جمله خراسانجنوبی در رابطه با این موضوع سهمی را ایفا کند و سهم براساس مزیتهای منطقهای دیده شده تا رشتههایی ایجاد کنیم که به مهارتآموزی کمک کند و ما را در رسیدن به هدف قانون برنامه ششم نزدیک سازد.
تصویب 829 کدرشته تحصیلی در دانشگاه علمی کاربردی
معاون آموزش دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با بیان اینکه از مجموع چهار میلیون و ٣٠٠ هزار دانشجوی این دانشگاه در کل کشور ۴۴ هزار و ۵٠٠ نفر در خراسانجنوبی تحصیل میکنند، اضافه کرد: دورههای ارائه شده در این دانشگاه مقطعی بوده کاردانی و کارشناسی ناپیوسته هستند.
اخوان بهابادی افزود: در مجموع تاکنون ٨٢٩ رشته مهارتی در مقطع کاردانی و کارشناسی در این دانشگاه به تصویب رسیده و بخش عمدهای از دانشجویان این دانشگاه شاغلین در دستگاههای اجرایی و یا افرادی که وارد بازار کار میشوند هستند.
وی ادامه داد: علاوه بر دورههای کاردانی و کارشناسی، دورههای کوتاه مدت به عنوان تک درس و تک پودمان در این دانشگاه پیشبینی شده که افراد متقاضی میتوانند با شرکت در این دورهها در یک زمینه ویژه مهارت خاص پیدا کنند و حتی از تجمیع این دورهها به آنها مدرک کاردانی داده میشود.
استفاده از مدرسان با تجربه برای تلفیق دانش روز با تجربیات کاری در دانشگاههای علمی کاربردی
معاون آموزش دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت: در بحث تدریس در مراکز جامع علمی کاربردی علاوه بر استفاده از اساتید دانشگاهی از مدرسان خبره و با تجربه نیز بهرهگیری شده تا به این شکل تجربیات کاری و عملی را با دانش روز تلفیق و آموزش مناسبی به دانشجویان داده شود.
اخوان بهابادی با اشاره به اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان دانشگاه دولتی محسوب میشود و از ظرفیت بخش خصوصی استفاده میکند، یادآور شد: نکته دیگری که این دانشگاه را متمایز از دانشگاههای نظری دیگر کرده، عمل کردن براساس نیاز بازار کار است.
وی به در پیش بودن فراخوان پذیرش دانشجو در سال 97 دراین دانشگاه اشاره کرد و افزود: پذیرش دانشجو برای مهر ماه ٩٧ به وسیله ۵٠٠ مرکز در سطح کشور صورت میگیرد.
پذیرش دانشجو در 5342 کد رشته برای مهرماه امسال در مراکز علمی کاربردی
معاون آموزش دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با بیان اینکه پذیرش دانشجو در مهرماه امسال در پنج هزار و ٣۴٢ کد رشته محل که ۶٣ درصد کاردانی و ٢٧ درصد کارشناسی بوده انجام میگیرد، اضافه کرد: پذیرش از طریق سازمان سنجش بوده و از ٢٢ تا ٢٨ مردادماه پذیرش دانشجویان کاردانی و از ٢٩ مردادماه تا چهارم شهریورماه امسال پذیرش کارشناسی صورت میپذیرد.
اخوان بهابادی در مورد توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: در دانشگاه جامع علمی کاربردی بخش قابل توجهی از مخاطبان کارکنان ادارات دولتی بوده که سعی کردهاند بعد از مقطع کاردانی در مقطع کارشناسی و بعد در مقاطع بالاتر تحصیلشان را ادامه دهند بنابراین دانشگاه باید حتما بستههای تحصیلات تکمیلی داشته باشد که در همین راستا طی دو سال متوالی این دانشگاه به پذیرش دانشجویان ارشد اقدام نمود اما به دلیل نبود زیرساختهای لازم با مشکل مواجه و توسط وزارت علوم این موضوع متوقف شد.
وی ادامه داد: با توجه به توسعه بیرویه تحصیلات تکمیلی از سال ٨۴ تا ٩۴ که در دانشگاهها وجود داشته، سیاست وزارت علوم سیاست انقباضی است.
پیگیری برای ایجاد تحصیلات تکمیلی در دانشگاههای علمی کاربردی
معاون آموزش دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی زمینه را برای پذیرش دانشجویان در رشتههای ارشد آماده میکند که البته نیاز به مجوز وزارت علوم دارد.
اخوان بهابادی تصریح کرد: در آزمون تحصیلات تکمیلی دانشگاههای تابعه وزارت علوم به جز دانشگاه آزاد اسلامی حدود 14 هزار نفر از فارغالتحصیلان کارشناسی دانشگاههای علمی و کاربردی در کارشناسی ارشد قبول شده و حدود 20 درصد آنها در دانشگاههای سطح یک پذیرفته شدهاند.
وی با اشاره به توسعه مراکز علمی کاربردی در استان گفت: در بازدیدی که از منطقه ویژه اقتصادی بیرجند صورت گرفت مشاهده شد که این منطقه ظرفیت فراوانی دارد و از آینده خوبی برخوردار بوده که تقاضا برای ایجاد یک مرکز علمی کاربردی با توجه به نیاز منطقه شده است.
معاون آموزش دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور خاطرنشان کرد: دانشجویان افغانی نیز متقاضی تحصیل در این مرکز هستند بنابراین این مرکز میتواند یک مرکز بینالمللی محسوب شود که در این رابطه پیگیریهای لازم صورت خواهد گرفت.
انتهای پیام/و
∎
نظر شما