شناسهٔ خبر: 26321880 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

٥٠ زندانی با پابندهای الکترونیکی حبس خانگی هستند

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه: ٥٠ زندانی با استفاده از دستبندها و پابندهای الکترونیک حبس خانگی هستند.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، حجت الاسلام شهریاری در پاسخ به این سوال شبکه خبر که، چرا دستگاه قضایی از طریق سامانه پیامکی اطلاع رسانی های خود را مانند سایر دستگاه ها به عموم مردم انجام نمی دهد؛گفت: در حال حاضر این خدمت بر روی سامانه ابلاغ الکترونیکی راه اندازی شده است و کسانی که می‌خواهند ابلاغ های خود ا دریافت کنند،از طریق سامانه پیامکی اطلاع رسانی می شود.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته بالغ بر ۲۰میلیون ابلاغ الکترونیکی داشتیم و تمام این ابلاغ ها به صورت پیامکی به ذی نفعان پرونده ها ابلاغ شده است افزود: در طرح الکترونیکی ثنا، ثبت دادخواست های دیوان عدالت اداری هم اطلاع رسانی ها از طریق پیامک به مردم انجام می شود.
رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه درباره قطع و وصل شدن مکرر سامانه ثنا و ایجاد معطلی برای مردم در دفاتر خدمات قضایی اظهار داشت: یک مقدار مشکلاتی از ناحیه تأمین بودجه سه سال گذشته دستگاه قضایی داشتیم و متاسفانه تا پایان سال ۹۶، نتوانستیم بودجه تملک و دارایی را از دولت دریافت کنیم.
وی افزود: امیدواریم در سال ۹۷ این اتفاق بیفتد و در صورت اختصاص بودجه زیرساخت‌ها را تقویت می کنیم و در عین حال از مسیولان بودجه کشور در قوه مجریه و مقننه درخواست دارم به صورت جدی به مسیله زیرساخت‌ها در دستگاه قضایی عنایت و توجه داشته باشند زیرا مردم خدمات‌ خود را از این طریق دریافت می کنند.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه به آخرین وضعیت استفاده از پابندها ی الکترونیک اشاره کرد و گفت: درمورد پابند های الکترونیک از سوی رییس سازمان زندانها به مدیران کل زندان های کشور ابلاغ و اعلام شده که آمادگی لازم برای بهره گیری از پابندهای الکترونیک در قوانین مربوطه وجود دارد.
شهریاری افزود: بر اساس اخبار دریافتی در هفته گذشته، علاوه بر سه استانی که طرح استفاده از پابندها ی الکترونیک در آنها اجرا شده بود تعداد دیگری از استان ها نیز، به این طرح می پیوندند از افزایش این تعداد خبر داد و گفت: این آمادگی وجود دارد تا پایان سال استفاده از پابندها الکترونیک به هزار عدد برسد که البته بستگی به ابلاغ هر چه سریعتر آیین نامه مربوطه دارد.
وی با انتقاد از اینکه چرا مردم باید برای دریافت خدمات، رنج سفر را به خود بخرنند افزود : توقع آن‌ها این است که از فناوری‌ها در این مسیر استفاده شود، بنابراین باید با استفاده از این فناوری‌ها مدیریت جهادی انجام دهیم و رضایتمندی عمومی را افزایش دهیم.
رئیس مرکز امار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: این مرکز رضایتمندی مردم برای تحقق عدالت را دنبال میکند، کسی می‌خواهد ثبت دادخواست کند، اما چه ضرورتی دارد از شیراز به تهران بیایید و یا سفر درون شهری و برون شهری انجام دهد، ما اگر دنبال تحول هستیم باید فرایند‌های رسیدگی را تغییر دهیم.
شهریاری با اشاره به راه اندازی دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی گفت: در تهران حدود ۷۰ دفتر و در مجموع ۳۴۰ دفتر خدمات الکترونیک قضایی در کشور فعال است و مردم امروز با کمترین زمان و بدون طی مسافت زیادی خدمات قضایی را دریافت میکنند.
وی به استقبال مردم از سامانه ثبت نام الکترونیک قضایی اشاره کرد و افزود : سامانه ثنا در حقیقت سامانه‌ای است که احراز هویت از پشت شبکه فراهم می‌کند و در ۶ ماهه سوم پس از راه اندازی سامانه ۳ میلیون نفر و در کل بازده زمانی بالغ بر ۶ و نیم میلیون نفر ثبت نام الکترونیکی را انجام داده اند و ابلاغ با یک پیام کوتاه صورت می‌گیرد.
رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه یکی از مصادیق حقوق عامه را اهمیت دادن به وقت مردم خواند و تاکید کرد : اینکه مردم هزاران کیلومتر برای ثبت دادخواست به محل قضایی مراجعه کنند احقاق حقوق عامه نیست بنابراین فراهم کردن خدمات الکترونیکی در این عرصه اهمیت فراوانی دارد.
رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه اضافه کرد: در سال ٩٦، تعداد ١٦ مییون و ٣٠٠ پرونده تکراری در قوه قضاییه رسیدگی شد در حالی که تعداد پرونده های غیر تکراری (یکتا) تنها ٥ میلیون و ٨٣٠ پرونده بوده است.
وی افزود: دیوان عدالت اداری، افزایش ورودی داشته اما به همان نسبت خروجی داشته است، به طوری که نرخ رسیدگی در دیوان عدالت اداری بیش از ۱۰۰ درصد است.
شهریاری به فعالیت 340 دفتر خدمات قضایی در سراسر کشوراشاره کرد و افزود : انشالله با افزایش این دفاتر تا پایان سال تعداد آن به 1400 دفتر خواهد رسید. 

نظر شما