شناسهٔ خبر: 26318688 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس مرکز آمارقوه قضائیه:

1400 دفتر خدمات قضایی تا پایان سال ایجاد می شود

تهران - ایرنا - رییس مرکز آمار و فناوری های اطلاعات قوه قضائیه یکی از اهداف فناوری های جدید قضایی را ایجاد رضایتمندی مردم دانست و از ایجاد هزار و 400 دفتر خدمات قضایی در کشور تا پایان سال خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا حجت الاسلام حمید شهریاری روز دوشنبه در مراسم رونمایی از سامانه خدمات الکترونیک قضایی در دیوان عدالت اداری گفت: تاکنون 340 دفتر خدمات قضایی راه اندازی شده است.
وی تحقق تحول در دستگاه قضایی را نیازمند نگاه به اهداف این تحول و رضایتمندی برای تحصیل عدالت دانست.
شهریاری افزود: اگر ادعای خدمت داریم باید از توقعات مردم مطلع باشیم و متناسب با این توقعات، ساختار سازمان خود و فرایند فعالیت هایمان را متحول کنیم و یکی از راه های تحول در این زمینه استفاده از فناوری های نوین است که می توان با به کارگیری این فناوری ها رضایتمندی مردم را افزایش داد.
وی تاکید کرد: اگر نتوانیم رضایتمندی مردم را افزایش دهیم، در واقع مدیریت جهادی خود را که مردم توقع دارند، انجام نداده ایم و این حس بدی است که شهروندان احساس کنند مسئولان، درد آن ها را درک نمی کنند؛ چرا که تحول زمانی اتفاق می افتد که مردم آن را حس کنند.
رییس مرکز آمار و فناوری های اطلاعات قوه قضائیه با اشاره به مشکلات سفرهای برون شهری مردم برای ثبت دادخواست و کارهای قضائی گفت: یکی از مهم ترین شیوه های تحول، تغییر فرایندهای رسیدگی است که می توانیم الزامات رسیدگی سنتی را کاهش دهیم یا حذف کنیم یا آن را در دسترس قرار دهیم.

** 5 / 6 میلیون ثبت الکترونیکی در سامانه ثنا
شهریاری با بیان این که تاکنون 340 دفتر خدمات الکترونیکی قضائی سراسر کشور و 60 دفتر در تهران فعالیت خود را آغاز کرده اند، اظهارداشت: در سامانه ثبت نام الکترونیک قضائی (ثنا) نیز بیش از 5 / 6 میلیون ثبت نام الکترونیکی صورت گرفته است.
وی ادامه داد: در6 ماه اولی که این سامانه راه اندازی شد، بیش از یک و نیم میلیون نفر ثبت نام کردند و در 6 ماهه دوم درحدود دو میلیون نفر و در6 ماهه سوم سه میلیون نفر ثبت نام الکترونیکی داشتند.
این مقام مسئول در قوه قضاییه، ثبت دادخواست در دیوان عالی کشور در کاخ دادگستری را موجب مشکلات برای مردم در رفت و آمد و تضییع وقت دانست و گفت: آیا تدبیر است که مردم برای دریافت حق خود از بوشهر و مشهد به تهران بیایند؟

** 16 میلیون پرونده تکراری داریم
این مقام قضایی با اشاره به میزان صرفه جویی در وقت و هزینه های مردم در ابلاغ الکترونیکی گفت: یکی از مشکلات ما افزایش روزافزون پرونده هاست که 16 میلیون و 300 هزار پرونده تکراری مورد بررسی قرار گرفته در حالی که تعداد پرونده های غیر تکراری (یکتا) پنج میلیون و ٨٣٠ پرونده بوده است.
این عضو شورای عالی فضای مجازی اظهار امیدواری کرد تا با نوآوری های صورت گرفته در این حوزه به ویژه پردیس خدمات، قضات بتوانند در دفاتر خدماتی قضائی به برخی از پرونده ها رسیدگی کنند و از حجم پرونده های موجود بکاهند.

** افزایش 26درصدی در پرونده های مختومه دیوان
حجت الاسلام محمدکاظم بهرامی رئیس دیوان عدالت اداری نیز در این مراسم ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهید مظلوم آیت الله بهشتی به سابقه تشکیل این دیوان پرداخت و ضمن ارائه آماری گفت: در سال 96 بیش از 135 هزار پرونده مختومه شد در حالی که در سال 95 تعداد پرونده های مختومه به 107 هزار مورد رسید. یعنی 28 هزار پرونده مازاد بر مختومه های سال 95 داشتیم که نشانگر افزایش 26درصدی آرای دیوان در شعب بدوی است.
وی افزود: در سال 95 بیش از 53 هزار پرونده در مرحله تجدیدنظر رسیدگی شد و در سال 96 این پرونده ها در حدود 72 هزار مورد بود و در این مرحله نیز شاهد رشد 41درصدی پرونده ها هستیم.
بهرامی اضافه کرد: در هیات عمومی دیوان عدالت اداری نیز هزار و 568 پرونده در سال 95 مختومه و در سال 96 هزار و 779 پرونده رسیدگی شد که درمجموع 211 پرونده افزایش داشتیم ولی نسبت به سال 95 درحدود 13 و نیم درصد افزایش داشتیم. البته تعداد پرونده های وارده نیز افزایش داشته ولی چون پرونده های مختومه با افزایش روبرو بوده، پرونده های مانده کاهش یافته است.
رضا فضل زرندی معاون توسعه و مدیریت منابع دیوان عدالت اداری هم در این مراسم با اشاره ضرورت ارائه خدمات الکترونیک به مردم گفت: این انگیزه باعث شد تا از سال گذشته کارهای مقدماتی این سامانه را انجام دهیم و بابت هر موضوع مسائلی مانند نوع دادخواست و دلائل و منضمات را مشخص کنیم.
وی با اشاره به شماره شناسایی قضائی گفت: بخش اول طرح سامانه خدمات الکترونیک قضائی امروز آغاز می شود و مردم می توانند از این خدمات استفاده کنند و با دریافت راهنمایی های لازم، دادخواست خود را در دفاتر خدمات قضائی ارسال کنند.
فضل زرندی افزود: بعد از دوره ای کوتاه، عمده دادخواست ها از طریق دفاتر خدمات قضائی ارسال خواهد شد و دیوان دارای ظرفیت هایی است که یکی از آن ها انجام دادرسی به صورت غیرحضوری است و ما آمادگی داریم تا در همین دوره دادرسی را در تمام سطوح و شعب پیاده سازی کنیم تا قضات بتوانند با مشارکت مردم به پرونده ها رسیدگی کنند.
به گزارش خبرنگار ایرنا در آیین رونمایی از سامانه خدمات الکترونیک قضایی همچنین از سایت جدید دیوان عدالت اداری رونمایی شد.
اجتمام ** 1003 ** 1776

نظر شما