شناسهٔ خبر: 26280444 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

«معامله قرن» در آستانه رونمایی

بیروت- ایرنا-سفر فرستادگان ویژه رئیس جمهوری آمریکا به منطقه برای زمینه سازی جهت رونمایی از طرح سازش بین فلسطینیان و رژیم صهیونیستی موسوم به «معامله قرن» در حالی به پایان رسید که نگاه ها متوجه اعلام رسمی این طرح و پیامدهای احتمالی آن است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در راس این هیات «جرد کوشنر» داماد و مشاور ویژه ترامپ و«جیسون گرینبلات» فرستاده رئیس جمهوری آمریکا در مذاکرات به اصطلاح صلح حضور داشتند.
آنها روز سه شنبه هفته گذشته سفر خود به منطقه را با ورود به «امان» پایتخت اردن و دیدار با «عبدالله دوم» پادشاه آن کشور آغاز کردند.
پس از آن کوشنر و گرینبلات روز چهارشنبه با سفر به عربستان، با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی دیدار کردند.
مقصد بعدی آمریکایی ها، دوحه بود و آنها پنج شنبه با شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر دیدار و به گفت و گو نشستند. همچنین گرینبلات با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر دیداری داشت.
ایستگاه پایانی فرستادگان کاخ سفید، سرزمین اشغالی فلسطین بود. آنها روز جمعه با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی دور یک میز جمع شدند.
محور همه این دیدارها، پخت و پز طرح شوم آمریکا موسوم به معامله قرن برای پایان دادن به مساله فلسطین بود. طرحی که آمریکا برای آن مدتهاست آماده می شود و از زمان رسیدن ترامپ به رئیس جمهوری، شتاب بیشتری گرفته است.

**سه ضلع معامله قرن
دونالد ترامپ 15 آذر 96 رسما قدس اشغالی را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرد و در 24 اردیبهشت 97 و در هفتادمین سالگرد تاسیس رژیم منحوس صهیونیستی، سفارت کشورش را از تل آویو به قدس منتقل کرد.
در طول کمتر از یک سال و نیمی که ترامپ در کاخ سفید اقامت گزیده، یا او و فرستادگانش در کشورهای عربی هستند یا سران رژیم های عربی مهمان او و برخی کشورهای همسو با آمریکا و اسرائیل بوده اند.
محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در سفری تقریبا سه هفته ای به آمریکا در فرودین ماه امسال با بیشتر مقام های آن کشور دیدار کرد. البته وی به انگلیس و فرانسه هم رفت و چند روزی را در آنجا سپری کرد.
خلاصه سفر ولیعهد سعودی را می توان در گفت و گو با مجله آمریکایی «آتلانتیک» به وضوح دید، وقتی که او با اشاره به حق یهودیان در داشتن سرزمین اجدادی شان، موجودیت رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت.
آمریکایی ها بر خلاف همه پیمان های بین المللی و در میان اعتراضات شدید فلسطینیان و آزادگان جهان سفارتشان را به قدس منتقل کردند و کمی آنسوتر نظامیان تا دندان مسلح صهیونیست، مردمی را که در مرزهای شرقی غزه با فلسطین اشغالی، آن هم با دست خالی راهپیمایی کرده بودند به گلوله بستند و حدود هفتاد نفرشان را به شهادت رساند و بیش از 2500 نفر را زخمی کردند.
اما پس از این حادثه، سکوت مرگبار سران رژیم های عربی و حالا استقبال گرم شان از فرستادگان آمریکا، به وضوح نشان می دهد که حراج فلسطین آغاز شده است.
بیانیه های دولت آمریکا پس از تک تک دیدارهای کوشنر و گرینبلات گزارش داد که در نشست با سران عرب، درباره طرح ترامپ برای فلسطین و ضرورت کمک آنها به غزه و بحث و تبادل نظر شده است.

**چند گام تا اجرای کامل معامله قرن
آمریکایی ها می خواهند با خلع سلاح حماس و جنبش های مقاومت در غزه، با پول اعراب این باریکه را اندکی بسازند و دولت فلسطینی مستقل را در غزه و بخش هایی از کرانه باختری اعلام کنند تا فلسطینیان به قبول معامله قرن راضی شوند. طرحی که به هیچ وجه به حق بازگشت آوارگان فلسطینی اشاره ای ندارد.
رویترز به نقل از واشنگتن اعلام کرد که طرح موسوم به صلح آمریکا در حال آماده سازی است و به زودی رونمایی می شود.
رویترز به دیدار نتانیاهو با کوشنر، گرینبلات و «دیوید فریدمن» سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی اشاره کرده که چهار ساعت به طول انجامید و نوشت: سفر هیات آمریکایی به قدس، پس از سفر آنها به مصر و اردن دو همسایه و شریک اسرائیل در روند صلح، و سفر آنها به قطر که می خواهد به بازسازی غزه کمک مالی کند.
تارنمای عربی رویترز دلیل سفر هیات ویژه ترامپ به عربستان سعودی را هم شراکت آن کشور در خصومت با ایران عنوان کرد.
روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نوشت: قرار است در معامله قرن، به جای قدس شریف، «ابودیس» دهکده ای در مجاورت آن، به عنوان پایتخت کشور فلسطینی اعلام شود.
ابودیس در شرق شهر قدس است و پشت دیوار حائل قرار گرفته است. مرزهای این شهر با قدس حدود 2 کیلومتر فاصله دارد.
این روزنامه صهیونیستی گزارش داد: بر اساس معامله قرن، قرار شده که 'اسرائیل' از سه محله در حومه شمالی و جنوبی قدس خارج شود اما شهر قدیم و باستانی را در سیطره کامل داشته باشد.
به نوشته هاآرتص، واشنگتن رژیم صهیونیستی را مجبور به تخلیه شهرک های خود نکرده است، و حتی بر اشغالگران فشار نیاورده که به شهرک سازی ها ادامه ندهد.
بر اساس گزارش هاآرتص طبق مفاد معامله قرن، کشور مستقل فلسطینی باید بدون هرگونه سلاح سنگین و ارتشی باشد.
اما خبرنگار شبکه الجزیره از قدس گزارش داد: نشانه های معامله قرن رفته رفته بیشتر خودنمایی می کند و این باعث افزایش شدید نگرانی فلسطینی ها شده است. مساله ای که باعث شد، مقام های فلسطینی دیدار با هیات آمریکایی را نپذیرند.
الجزیره این را هم گفت که آنچه هاآرتص منتشر کرده به شدت خشم و نگرانی فلسطینیان را از پایان گرفتن مساله فلسطین ابراز کرده اند.
شبکه قطری گفت که طرح آمریکا کشوری فلسطینی تشکیل می دهد که مناطق آن از هم جدا افتاده و حاکمیت بر راهای مواصلاتی و چیز دیگری مسلط نیست، و 'اسرائیل' است که بر همه چیز سیطره داشته و خواهد داشت.
روزنامه لبنانی «الاخبار» هم با اشاره به سفر هیات آمریکایی به چند کشور منطقه در شماره امروز (شنبه) نوشت که رفت و آمدها و دیدارهای پیاپی اخیر نشان دهنده این است که چند گام دیگر تا اعلام معامله قرن با هدف پایان دادن به مسأله فلسطین نمانده است.
الاخبار، تلاش آمریکا برای جذب سرمایه ها برای بازسازی غزه و اقدامات اقتصادی برای آن را جهت دورکردن مفهوم مقاومت از نام این باریکه توصیف کرده و نوشت: هر طرحی برای اجبار به پذیرفتن این طرح از سوی فلسطینیان از غزه می گذرد، حال یا با وسوسه، یا با فشار، و یا با خالی کردن آنها از مفهوم مقاومت.
همه اینها در حالی است که فلسطینیان ساکن نوار غزه پس از یازده سال محاصره شدید از دریا، زمین و هوا، و تحمل آسیب های سه جنگ در طول این مدت کوتاه، از اوایل فروردین ماه امسال، در مرزهای شرقی غزه دست به تظاهرات زده اند و بر دستیابی به حقوق خود و بازگشت به سرزمین های غصب شده شان اصرار دارند.
آنها در طول این یازده هفته، برای تاکید بر ایستادگی شان تا آزادسازی فلسطین، حدود 140 شهید تقدیم کرده اند که در میان شهدا، کودک، خبرنگار و پرستار نیز بوده است؛ اما مجامع بین المللی و کشورهای عربی نه تنها به داد مظلومان فلسطینی می رسند، بلکه سرزمین شان را به حراج گذاشته اند.
خاورم**م.ا**2054*1049

نظر شما