شناسهٔ خبر: 26098409 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بیزنس اینسایدر: نشست ضعیف ترامپ در سنگاپور آغازی بر پایان قدرت‌نمایی آمریکا در جهان است

تحلیلگران بر این باورند که نشست سنگاپور از صلابت کافی برخوردار نبوده است و موقعیت آمریکا را در جهان تضعیف می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی بیزنس اینسایدر در مطلبی نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی روز گذشته (۲۲ خرداد) برای نخستین بار با یکدیگر دیدار کردند. در پایان این نشست یک سند مشترک که اشاره‌ای به جزئیات این سند و تعهدات طرفین نشده، امضا شد؛ واشنگتن متعهد به ارائه «تضمین‌های امنیتی» شد و رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد در ازای این تعهد، خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره به زودی آغاز می‌شود.

با این حال، تحلیلگران بر این باورند که نشست سنگاپور  از صلابت کافی برخوردار نبوده است و این دیدار ضعیف نه تنها نمی‌تواند جایزه صلح نوبل را برای ترامپ به ارمغان بیاورد بلکه موقعیت آمریکا را نیز تنزل می‌دهد.

ترامپ پس از برگزاری نشست سنگاپور وعده داد رزمایش نظامی مشترک با کره جنوبی را متوقف می‌کند. او همچنین از احتمال خروج نیروی‌های آمریکایی از کره جنوبی خبر داد. اعلامیه ترامپ نه تنها دولت سئول و نیرو‌های آمریکایی را متحیر کرد بلکه امتیازی برای پکن و پیونگ یانگ نیز محسوب می‌شود. آمریکا با ۳۰ هزار سرباز در کره جنوبی از جایگاهی محکم برای گسترش جاه طلبی‌های خود در شرق آسیا برخوردار است و توقف رزمایش نظامی با متحدانش در این منطقه و بازگرداندن نیروهایش، قدرت چین که یکی از رقبای بزرگ آمریکاست  را افزایش می‌دهد.

از نظر چین، نشست سنگاپور یک معامله «تعلیق در برابر تعلیق» است؛ تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای در برابر توقف رزمایش نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی. بدون رزمایش نظامی، قدرت آمریکا در شرق آسیا کمرنگ و ناپدید می‌شود. تمرین‌های نظامی واشنگتن با توکیو و سئول است که قدرت نظامی آمریکا در شرق آسیا و شبه جزیره کره را برجسته می‌کند و به رخ چین می‌کشد. پیش از این کره شمالی از رزمایش نظامی آمریکا و کره جنوبی انتقاد کرده و آن را مانعی در برابر برقراری صلح در شبه جزیره کره عنوان کرده بود؛ بنابراین واشنگتن برای برقراری آنچه که صلح در شبه جزیره کره می‌نامد باید به وعده خود در خصوص پایان رزمایش نظامی و خروج نیروهایش عمل کند.

نویسنده این مطلب معتقد است که نشست سنگاپور شرایط مورد نیاز پکن و پیونگ یانگ را برای خروج نیرو‌های نظامی آمریکا از کره جنوبی فراهم کرد. از سوی دیگر، اگر روابط پیونگ یانگ با واشنگتن همانند روابط آن با سئول به صورت نمادین بهبود یابد، دلیل دیگری برای حضور ۳۰ هزار نیروی آمریکایی در کره جنوبی و شبه جزیره کره باقی نمی‌ماند. در این زمان است که چین نه تنها می‌تواند حیطه سلطه خود بر شرق آسیا را گسترش دهد بلکه با بیرون کردن آمریکا از شبه جزیره کره، از اعتبار آن به عنوان یکی از قدرت‌های برتر جهانی می‌کاهد.

در پایان این مطلب آمده است: چین به دنبال تضعیف موقعیت  آمریکا در برخی از نقاط جهان از جمله شبه جزیره کره است. این کشور بزرگ با تاکتیک‌های قدرتمندی که اتخاذ کرده است و با دسترسی به تکنولوژی پیشرفته و مالکیت بزرگترین نیروی نظامی جهان از قابلیت بالایی برای تبدیل شدن به قدرت اول جهان برخوردار است؛ بنابراین آمریکا با از دست دادن پایگاه خود در شرق آسیا (کره جنوبی) در این رقابت از چین شکست می‌خورد.

انتهای پیام/

نظر شما