شناسهٔ خبر: 25883894 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

حذف کاغذ از فرآیند مالیاتی

رئیس کل سازمان امور مالیاتی با اعلام برنامه حذف کامل کاغذ از فرآیندهای مالیاتی، بر استقرار کامل طرح جامع مالیاتی در ادارات تاکید کرد. سیدکامل تقوی‌نژاد در گفت‌وگو با شبکه خبری«ایبِنا» درباره برنامه حذف اسناد کاغذی از فرآیندهای مالیاتی گفت: به علت اینکه بیشتر فعالیت‌های سازمان از اظهارنامه،‌ پرداخت و هم رسیدگی و دادرسی مالیاتی به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود، با استقرار کامل طرح جامع در ادارات باید به سمت حذف اسناد کاغذی برویم.رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور اظهار کرد: زمینه و مقدمات این کار فراهم شده و این مساله مورد تاکید وزیر اقتصاد نیز است. سیاست اصلی سازمان امور مالیاتی بر این است که فعالیت اصلی خود را با حذف کاغذ دنبال کند که قطعا در آینده نزدیک عملیاتی خواهد شد.

صاحب‌خبر -

مدرن‌سازی فرآیندهای مالیاتی

حسین میرشجاعیان،‌ معاون وزیر اقتصاد با اشاره به بهره‌گیری از فناوری‌ها و شیوه‌های مدرن در مالیات‌ستانی، بر ارتقای کیفیت سیستم مالیاتی کشور تاکید کرد. حسین میرشجاعیان گفت: مالیات از دیرباز مهم‌ترین روش تامین مالی دولت‌ها بوده و نقش بی‌بدیل آن بر کسی پوشیده نیست. توانمندی در اخذ مالیات مناسب به حکمرانی بهتر و ایفای نقش جدی‌تر دولت در فرآیند توسعه کمک شایانی می‌کند.معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد اظهار کرد: مالیات‌ستانی مناسب نیازمند سیستم‌های مالیاتی مناسب و همکاری مودیان مالیاتی است. متاسفانه یکی از مهم‌ترین چالش‌های دولت‌ها در فرآیند مالیات‌ستانی عدم تمکین مالیاتی مودیان به‌ویژه مودیان خُرد است.

ارتقای کارآیی سیستم مالیاتی

میرشجاعیان ادامه داد: این امر از یکسو ناشی از عدم دسترسی اطلاعاتی دولت به این مودیان بوده و از سوی دیگر ناشی از پیچیدگی مقررات مالیاتی و بالا بودن هزینه‌های بالای تمکین برای مودیان خُرد است.وی افزود: بهبود این شرایط مستلزم استفاده از روش‌هایی است که به ارتقای ارتباط میان ادارات امور مالیاتی، مودیان و حلقه‌های واسط میان آنها منجر می‌شود. فناوری‌های نوین و بهره‌گیری از شیوه‌های مدرن ارائه خدمات می‌تواند یکی از گزینه‌های پیش روی ادارات مالیاتی برای ارتقای کارآیی سیستم مالیاتی و تمکین مودیان در برابر آن باشد.

نظر شما