شناسهٔ خبر: 67276573 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

آب و انرژی در هفته ای که گذشت؛

هیچ میدان مشترکی بلاتکلیف نیست/ افزایش ۱۸ درصدی بارندگی سد کرخه

فاطمه صفری دهکردی

مصرف برق رکورد زد، هیچ میدان مشترکی بلاتکلیف نیست، ‌قطعی برق ادارات پر مصرف و افزایش ۱۸ درصدی بارندگی سدهای حوضه آبریز کرخه و مرزی غرب از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مصرف برق رکورد زد، هیچ میدان مشترکی بلاتکلیف نیست، قطعی برق ادارات پر مصرف، افزایش ۱۸ درصدی بارندگی سدهای حوضه آبریز کرخه و مرزی غرب و پخش مناظره‌های انتخاباتی مصرف برق را ٧٠٠ مگاوات افزایش داد از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

برق ۱۶ اداره پرمصرف در تهران قطع شد

همزمان با نخستین روز آخرین هفته ۲۶ خردادماه و افزایش پیک مصرف پایتخت، برق ۱۶ دستگاه اجرایی پرمصرف ملی و استانی شامل چند ساختمان بانک عامل کشور توسط شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، قطع شد.

افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته

عبدالامیر یاقوتی، مدیر امور مشترکین شرکت توانیر، در ارتباط تلویزیونی در خصوص مقدار مصرف برق در کشور گفت: هفته گذشته با افزایش ۱۰ درصدی نسبت به سال گذشته، مصرف برق از مرز ۷۰ هزار مگاوات عبور کرد و به عدد ۷۰ هزار و ۵۵۰ مگاوات رسید.

یاقوتی در ادامه نیز به ادارات به عنوان مجموعه‌هایی تأثیرگذار در میزان مصرف اشاره کرد و گفت: ادارات نزدیک به ۵ هزار مگاوات از ۶۲ هزار مگاوات مصرف نهایی برق را به خود اختصاص می‌دهند.

قرارداد توسعه ۲ میدان نفتی امضا می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به‌نقل از شرکت ملی نفت ایران، قرارداد توسعه و بهره‌برداری میدان نفتی چنگوله و بندکرخه با هدف تولید روزانه به‌ترتیب ۶۰ و ۱۸ هزار بشکه نفت روز یکشنبه امضا می‌شود.

از جمله عملیات اجرایی در میدان چنگوله می‌توان به حفاری ۱۸ حلقه چاه تولیدی، حفاری دو حلقه چاه ارزیابی، حفاری دو حلقه چاه دفع پساب و تعمیر دو حلقه چاه، احداث تأسیسات سرچاهی و خطوط لوله جریانی و احداث تأسیسات فرآورش و انتقال نفت خام و گاز همراه اشاره کرد.

گفتنی است که طرح توسعه میدان نفتی چنگوله از طرح‌های مصوب سفر «رئیس‌جمهوری شهید» به استان ایلام به شمار می‌رود و توسعه آن نقش مهمی در رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی در این استان دارد، به‌طوری که پیش‌بینی می‌شود ۶۵۰۰ فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کند. طرح توسعه و بهره‌برداری میدان بند کرخه نیز ۲۵۰۰ فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد کرد.

وزیر نفت: هیچ میدان مشترکی بلاتکلیف نیست

جواد اوجی وزیر نفت در آئین امضای قرارداد طرح توسعه و بهره‌برداری از میدان چنگوله و بندکرخه و خرید خدمات فرآورش نفت خام با سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری گفت: در طی این ۳ سال با کمپانی‌های بزرگ روسی ۵ میلیارد دلار عقد قرارداد کردیم.

به گفته وی در بحث توسعه میادین ۲۳ میلیارد دلار قرارداد منعقد شد و استفاده از ظرفیت داخلی کمک شایانی به ما کرد.

وزیر نفت تاکید کرد: به جرأت می‌گوئیم هیچ‌میدان مشترک بلا تکلیفی وجود ندارد.

در دولت شهید رئیسی ۲۲.۵ میلیارد دلار عقد قرارداد شد

محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در آئین امضای قرارداد طرح توسعه و بهره‌برداری از میدان چنگوله و بندکرخه و خرید خدمات فرآورش نفت خام با سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری گفت: ما میراث دار شهید جمهور هستیم با افزایش تولید در دولت شهید رئیسی ۲۲.۵ میلیارد دلار عقد قرارداد شد که ۸۰ درصد آن مربوط به میادین مشترک بوده است.

وی ادامه داد: در دولت گذشته ۱۱ میلیارد دلار عقد قرارداد شده یعنی ۱.۳ میلیارد دلار در حالی که در دو سال و نیم، ۲۲.۵ میلیارد دلار یعنی ۶ برابر و شهید رئیسی به این موضوع رسیده بود که رشد اقتصادی با تولید داخلی محقق می‌شود

افزایش مصرف برق صنایع و تعدیل برنامه‌های مدیریت بار صنعت

عبدالامیر یاقوتی مدیرکل امور انرژی و مشتریان توانیر با بیان این که یکی از مؤلفه‌های مهم مصرف بخش صنعت است، گفت: این مؤلفه با توجه به مقدار مصرف و قابلیت جابجایی مصرف در ساعات و ایام مختلف، نقش مهمی در برنامه‌های مدیریت بار دارد.

وی برنامه‌های مدیریت بار را جزئی از برنامه‌های تأمین برق پایدار عنوان کرد و برنامه‌ریزی و اجرای دقیق آن را بسیار مهم دانست.

یاقوتی با اشاره به این که اصناف و فعالان بخش صنعت با دیماند مصرفی کمتر از ٣٠ کیلووات (حدود ٩٣ درصد صنایع و صنوف) و خارج از شهرک‌های صنعتی از مدیریت بار برنامه‌ریزی شده، معاف هستند، خاطرنشان کرد: این گروه از مشترکان می‌توانند با انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت‌های توزیع در برنامه‌های متنوع مدیریت بار شرکت کرده و پاداش همکاری دریافت کنند.

مدیرکل امور انرژی و مشتریان توانیر همچنین گفت: مشترکان صنعتی با مصرف از ٣٠ کیلووات در خارج شهرک‌های صنعتی و تمامی مشترکان داخل شهرک‌های صنعتی تا ٢٠٠٠ کیلووات، صرفاً یک روز در هفته مطابق برنامه در مدیریت بار همکاری می‌کنند که این گروه از مشترکان می‌توانند مصرف برق خود را به روز جمعه بدون هیچ‌گونه محدودیتی انتقال دهند.

افزایش ۱۸ درصدی بارندگی سدهای حوضه آبریز کرخه و مرزی غرب

شاهپور رجایی، رئیس حوضه‌های آبریز کرخه و مرزی غرب از افزایش بارندگی در سال آبی جاری در حوضه‌های آبریز کرخه و مرزی غرب و همچنین پرشدگی ۶۷ درصدی سدهای این حوضه خبر داد.

وی اظهار کرد: متوسط بارندگی حوضه آبریز درجه ۲ کرخه در سال آبی جاری ۴۹۲ میلیمتر بوده که در مقایسه با سال آبی گذشته ۱۴ درصد و نسبت به میانگین درازمدت ۱۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی گفت: در همین دوره زمانی، حوضه آبریز مرزی غرب ۵۲۹ میلیمتر بارندگی داشته که نسبت به متوسط سال آبی قبل و متوسط درازمدت به ترتیب ۱۹ و ۱۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

هزینه‌کرد ۷۲ همتی برای پروژه‌های گازرسانی طی ۳ سال

مسلم رحمانی با اشاره به عملکرد صنعت گاز در حوزه گازرسانی در نزدیک به سه سال فعالیت دولت سیزدهم، توضیح داد: در ابتدای آغاز به‌کار این دولت، گازرسانی به ۱۲۱۲ و بیش از ۱۰۰۰ روستا تکمیل شده بود و بیش از ۱۳۰ هزار صنعت کشور هم به شبکه گاز طبیعی متصل بود.

وی با بیان اینکه آن زمان ضریب نفوذ گاز در شهرها ۹۶ درصد و در روستاها ۸۴ درصد بود، افزود: ضریب نفوذ گاز در بخش شهری اکنون ۹۸.۹۷ درصد و در بخش روستایی ۸۶.۱ درصد است و در این سه سال بیش از ۷۲ هزار میلیارد تومان در پروژه‌های گازرسانی هزینه شده که عددی بسیار بزرگ و افتخاری برای شرکت ملی گاز ایران است.

پخش مناظره‌های انتخاباتی مصرف برق را ٧٠٠ مگاوات افزایش داد

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق گفت: آغاز پخش دور نخست مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، مصرف برق کشور را ٧٠٠ مگاوات افزایش داد.

مدیرعامل شرکت توانیر با اعلام این خبر پیش‌بینی کرد اوج بار شبکه برق کشور امروز از مرز ٧٢ هزار مگاوات عبور کند که این میزان در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته ٦ هزار مگاوات افزایش را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت توانیر در همین زمینه از هموطنان درخواست کرد تا در کاهش مصرف برق به ویژه در ساعات اوج مصرف روز و شب که از ساعت ١٣ تا ١٨ و ٢٠ تا ٢٣ است، در استفاده از وسایل پر مصرف برقی خودداری کنند.

بهره برداری از ۴۸ واحد نیروگاهی تجدیدپذیر در ۱۲ استان

محمود کمانی معاون وزیر نیرو با بیان اینکه ریل‌گذاری این صنعت با حمایت دولت سیزدهم به ثمر نشسته است که در نتیجه این امر ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر با دستور رئیس جمهور شهید، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در شورای عالی انرژی، مصوب و هدف گذاری شد، اظهار کرد: با اخذ مجوزهای مربوطه از شورای عالی اقتصاد، مناقصات متعددی برگزار شده است و هم اکنون برای ظرفیت بیش از ۱۳ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر، پروانه احداث صادر شده است.

وی ادامه داد: این پروژه‌ها با درصدهای پیشرفت مختلف در حال احداث هستند که با بهره برداری از آنها سهم تجدید پذیر از سبد انرژی کشور به بیش از ۱۰ درصد صعود خواهد کرد.

رئیس سازمان ساتبا از نرخ رشد ۸۰ درصدی احداث نیروگاه‌های تجدید پذیر کشور با بهره‌برداری از ۴۸ واحد نیروگاهی به ظرفیت ۳۱۶ مگاوات در ۱۲ استان کشور طی سه ماه آینده خبر داد و یادآور شد: هم اکنون ظرفیت منصوبه تجدید پذیر کشور به حدود ۱۲۰۰ مگاوات رسیده است که سهم دولت سیزدهم از این ظرفیت حدود ۳۴۶ مگاوات است که نسبت به ظرفیت منصوبه در سال‌های گذشته نرخ رشد بیش از ۴۰ درصدی داشته است.

مصرف برق رکورد زد

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق گفت: در روز ۲۹ خرداد و در ساعت‌های اوج مصرف روز نصاب جدید ۷۳ هزار و ۵۶۵ مگاوات تقاضای مصرف برق در کشور ثبت شد که مشابه این مقدار مصرف در ۱۵ مرداد سال ۱۴۰۲ به میزان ۷۳ هزار و ۴۶۳ مگاوات بود.

رجبی مشهدی اعلام کرد: این میزان تقاضا برای روزهای انتهایی بهار رشد فزاینده ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد و نصاب‌های جدیدی که با فاصله زمانی کم ثبت می‌شود نشان می‌دهد که مصرف برق در کشور بالاست و امیدواریم در روزهای آتی که تابستان و گرمای شدید رسماً آغاز خواهد شد، شاهد همکاری و مشارکت هموطنان در کاهش مصرف برق باشیم.

دمای بالای ٥٠ درجه در ٨ شهر خوزستان / مصرف برق به ۷۳ هزارمگاوات رسید

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق گفت: در حالی که دیروز در واپسین روزهای بهار حدنصاب ٧٣ هزار و ٥٦٥ مگاوات ساعت درمیزان تقاضای مصرف برق کشور به ثبت رسید وچند شهر استان خوزستان دمای بالای ٥٠ درجه را تجربه کردند.

رجبی مشهدی افزود: فرا رسیدن گرمای زودرس که در بسیاری از شهرهای کشور قبل از نیمه خرداد آغاز شده است، موید این است که تابستان بسیار زودتر از آنچه تصور می‌شد از راه رسیده است.

وی با اشاره به اینکه دمای ٥١.٢ درجه گتوند، ٥١.١ درجه اهواز، ٥٠.٢ درجه امیدیه و ٥٠ درجه بستان، شوش، شوشتر، آبادان و دزفول نشانگر شرایط سخت چه برای تأمین برق در این منطقه و شرایط زندگی مردم در تابستان پیش رو است؛ تاکید کرد که گذر از این شرایط یقیناً با همراهی مردم عزیز با صنعت برق در اجرای برنامه‌های سراسری مدیریت مصرف برق میسر خواهد شد.

نظر شما