شناسهٔ خبر: 67276569 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

راه‌وشهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

خط ریلی رشت - کاسپین با حضور مقامات ایران در آستانه افتتاح

زهره آقاجانی

معاون ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: خط ریلی رشت - بندر کاسپین امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی و سرپرست ریاست جمهوری ایران افتتاح می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، در هفته‌ای که گذشت رویدادهای مختلفی در حوزه راه و شهرسازی رخ داد که در ادامه به اهم این اخبار اشاره شده است.

خط ریلی رشت - کاسپین امروز با حضور مقامات ایران در آستانه افتتاح

عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه امروز (پنجشنبه، ۳۱ خردادماه) خط ریلی رشت - کاسپین به طول ۳۷ کیلومتر به افتتاح رسید، گفت: خط ریلی رشت - کاسپین به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی و اولویت‌دار کشور با هدف تکمیل کریدور شمال - جنوب با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازیو محمد مخبر سرپرست ریاست‌جمهوری، به بهره‌برداری رسید.

معاون ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در ادامه تاکید کرد: پیش‌از این نیز چند بار زمینه افتتاح این خط ریلی فراهم شد اما به دلایلی محقق نشد، البته این مسیر ریلی زمینه اتصال ریلی مرکز استان گیلان به بندر انزلی را ایجاد می‌کند که این رویداد از نظر مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای منطقه و اروپا از اهمیت بالایی برخوردار است.

اصلاح ۱۳ نقطه پُرحادثه در محورهای منتهی به مرزهای اربعین‌

رضا اکبری معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درباره اقدامات انجام شده در محورهای منتهی به پایانه‌های مرزی اربعین‌حسینی، گفت: به‌منظور ارتقای ایمنی و تسهیل در تردد زائران اربعین‌حسینی، عملیات بهسازی و روکش آسفالت، اصلاح نقاط پرحادثه، عملیات ایمن‌سازی شامل خط‌کشی، حفاظ بتنی و فلزی، روشنایی و نصب علائم در محورهای منتهی به مرزهای اربعین‌حسینی با اعتباری بیش از ۱۴ میلیارد و ۴۶۴ میلیون در حال انجام است.

وی با بیان اینکه اصلاح ۱۳ نقطه پُرحادثه در محورهای منتهی به مرزهای اربعین‌حسینی دستور کار قرار دارد، از خط‌کشی ۱۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر، ۲۵ کیلومتر حفاظ بتنی و فلزی، ۹ کیلومتر روشنایی طولی و ۳۸ مورد روشنایی نقطه‌ای در محورهای یاد شده خبر داد.

بهره‌برداری از قطعه اول خط ریلی دورود - خرم آباد تا ۱۴۰۶

امیر محمود غفاری معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی از بهره‌برداری از قطعه اول راه آهن دورود - خرم آباد تا سه سال آینده با تخصیص اعتبارات خبر داد و گفت: تأمین منابع این پروژه روی ریل درست قرار گرفته و با تخصیص هزار میلیارد تومان دیگر آمادگی داریم کارگاه‌های خود را توسعه و افزایش دهیم.‌

وی به پیشرفت ۵۱ درصدی پروژه راه آهن دورود - خرم آباد اشاره و اظهار کرد: این طرح که با پیمانکاری قرارگاه خاتم الانبیا در حال انجام است در سال ۱۴۰۲ قریب به ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و ۴/۵ کیلومتر تونل حفاری شده است.‌

سلب اختیار از وزارت راه و شهرسازی در کنترل نرخ بلیت هواپیما

از اواسط دی ماه بلیت مسیرهای پر تردد با افزایش صد درصدی مواجه شد به طوری‌که مسافرین از وضعیت قیمت گذاری بلیت‌ها شاکی بودند. در حالی که طی روزهای اخیر مجدد افزایش بلیت هواپیما در درگاه‌های اینترنتی سر و صدا به پا کرد و عموم مردم نسبت به این روند اعتراض کردند، البته مجوزی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما از سوی شورای عالی هواپیمایی وزارت راه و شهرسازی صادر نشده بود.

در همین رأستا، (شنبه، ۲۶ خردادماه) رئیس دیوان عدالت اداری در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی، درخواست اعمال ماده ۹۱ قانون نسبت به رأی مذکور در هیأت تخصصی را واجد ایراد قانونی تشخیص نداد؛ بر این اساس با شکایت برخی شرکت‌های هواپیمایی، دیوان عدالت اداری رأی داد که ستاد تنظیم بازار مجاز به نرخ‌گذاری در بخش حمل‌ونقل هوایی داخلی نیست.

تکمیل ۵۰۰ قرارداد اجاره در سامانه خودنویس

مهدی ساسانی مدیر سامانه خودنویس در خصوص روند ثبت قراردادهای اجاره در این سامانه، گفت: تاکنون بیش از یک میلیون قرارداد اجاره در سامانه خودنویس ثبت شده که ۵۰۰ هزار قرارداد در سامانه تکمیل و نهایی شده است.

وی اظهار کرد: رسیدن به عدد ۵۰۰ هزار قرارداد حاکی از صرفه‌جویی ۷۸۰ میلیارد تومانی سامانه خودنویس دارد.

صنعت تولید مسکن مانند موتور توسعه اقتصاد کشور عمل می‌کند

به گزارش خبرنگار مهر، یکی‌از اساسی‌ترین محورهای زندگی بشریت حول مساله «مسکن» عنوان شده و با توجه به اهمیت بازار مسکن در کشور و ارتباط مستقیم با وضعیت معیشت و رفاه زندگی مردم دولت‌هایی که مسؤولیت سکان‌داری را قبول می‌کنند، باید نسبت به تأمین مسکن تمام اقشار مختلف جامعه گام‌های بلند و جدی در برنامه داشته باشند، زیرا تأمین بخشی از نیاز اساسی کشور را عهده‌دار هستند.

دولت چهاردهم باید سندی جامعه در راستای خانه‌دار کردن مردم، تصویب کند تا دولت‌های بعدی که پای کار می‌آیند نسبت به این وظیفه ترک فعل نداشته باشند، زیرا «مسکن» از دولت‌های پیشین دچار عقب‌ماندگی‌هایی بود و گذشت زمان قطعاً این موانع به ابر چالش تبدیل خواهد شد.

البته با توجه به شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» تأثیر حوزه تولید مسکن بر رشد و توسعه اقتصاد کشور غیرقابل انکارست، صنعت تولید مسکن افزون بر تأثیرات ژرف اجتماعی و فرهنگی به لحاظ اقتصادی نیز دارای اهمیت ویژه‌ای است، زیرا مانند موتور رشد و توسعه اقتصاد کشور عمل می‌کند.

بخش مسکن با ایجاد رشد اقتصادی و اشتغال‌آفرینی در بخش ساختمان و بخش‌های وابسته از طریق تأثیر بر مخارج مصرفی، سرمایه‌گذاری و تغییرات در تولید ناخالص داخلی، نوسانات اقتصادی را به شدت تحت تأثیر خود قرار می‌دهد، بنابراین تأثیرات ناشی از آن نیز محدود به بخش مسکن نیست.

سند «مقررات از رده خارج کردن و بازیافت هواپیما» مصوب شد

سازمان هواپیمایی کشور از انتشار سند ۴۸۰۹ تحت عنوان «مقررات از رده خارج کردن و بازیافت هواپیما» مصوب و در سامانه قوانین مقررات سازمان خبر داد و اعلام کرد: شیوه نامه مذکور درباره فرآیند از رده خارج کردن هواپیماها و الزامات مراکز بازیافت هواپیما است.

براساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، این مقررات برای نخستین بار با هدف ایجاد روشی هماهنگ برای از رده خارج کردن و بازیافت هواپیما با لحاظ کردن مقررات بین‌المللی و الزامات زیست محیطی تهیه و تدوین شده است.

توسعه ترانزیت ریلی ایران و روسیه از مسیر کریدور شمال - جنوب

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی امروز (شنبه، ۲۶ خردادماه) در مذاکره با ایگور لویتین دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه پوتین و لئونید اسلوتسکی رئیس کمیسیون سیاست خارجی دومای دولتی روسیه بر توسعه ترانزیت و اجرای خط ریلی رشت - آستارا تاکید کرد.

در این دیدار، آخرین وضعیت اجرای هرچه سریع‌تر فاز اجرایی احداث ۱۶۴ کیلومتر خط ریلی رشت- آستارا، افزایش حجم ترانزیت از طریق ایران و تکمیل کریدور شمال- جنوب مورد بررسی قرار گرفت.

در این دیدار دو طرف ضمن تاکید بر ارتقای سطح همکاری‌های دو کشور و عملیاتی کردن توافق‌های چند جانبه حمل و نقلی برای افزایش ترانزیت در مسیر کریدور شمال - جنوب، خواستار توسعه همکاری‌های ریلی ایران و روسیه با هدف افزایش حمل و نقل کالا بین دو کشور شدند.

تصاحب سهم ترانزیتی ایران توسط کشورهای همسایه

صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در مجلس دوازدهم شورای اسلامی، با اشاره به ضرورت تکمیل کریدورهای شمال - جنوب و شرق - غرب کشور، گفت: در تکمیل کریدورهای ترانزیتی و بین‌المللی کشورمان، طی سال‌های گذشته غفلت بزرگی صورت گرفت که خوشبختانه با بهبود روابط ما با همسایه‌ها در دولت سیزدهم بخشی از انفعال گذشته در ساخت کریدورها و توسعه زیرساخت‌های مرتبط جبران شده و انگیزه کشورهای پیرامونی برای بهره‌مندی از مسیرهای ترانزیتی ایران بیشتر شد.

وی در ادامه با انتقاد از عقب ماندگی‌های زیرساخت ترانزیت ریلی و جاده‌ای کشور، افزود: به دلیل بی توجهی به تکمیل کریدورهای اصلی کشور و عدم استفاده از ظرفیت‌های ترانزیتی ایران طی سال‌های گذشته، کشورهای همسایه به دنبال احداث مسیری برای دور زدن کشورمان بودند که البته توسعه روابط با کشورهای همسایه طی سال‌های اخیر تا حدی این رویه را کمرنگ کرد، اما تداوم انفعال در این حوزه موجب از دست رفتن سهم ترانزیتی کشور و استفاده کشورهای همسایه از مسیری غیر از ایران برای حمل و نقل کالا می‌شود.

تراز تجاری مثبت ۱۰۶ میلیون یورویی مناطق آزاد در سال ۱۴۰۲

مناطق آزاد تجاری - صنعتی پیش از شروع به کار دولت سیزدهم از یک طرف با انبوه چالش‌ها و مشکلات و بحران تأمین نقدینگی و منابع مالی برای پرداخت هزینه‌های جاری و مصارف عمرانی مواجه بودند و از طرف دیگر روند تأسیس، ایجاد و راه‌اندازی مناطق آزاد جدید که با تصمیم نهایی مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب شده بود، کند و مبهم باقی مانده بود. علاوه بر این نارضایتی فعالان اقتصادی و مردم ساکن و بومیان به جهت ایجاد پیچیدگی‌های فرآیندهای بوروکراتیک و محدودیت‌های اعمال شده برای تجارت محلی و حذف مزیت‌ها و معافیت‌های قانونی بر حجم مشکلات در آن زمان افزوده بود.‌

در موضوع تراز تجاری مناطق آزاد و ویژه نیز شاهد ترازهای مثبت طی سه سال اخیر بگونه‌ای که تراز تجاری مناطق آزاد در سال ۱۴۰۲ مثبت و بالغ بر ۱۰۶ میلیون یورو بوده است. طبق اطلاعات دریافت شده از سازمان‌های مناطق آزاد، در سال گذشته مجموع صادرات از مناطق آزاد به خارج از کشور معادل ۱۱۳۶ میلیون یورو و در مقابل مجموع واردات برای کل مناطق آزاد ۱۰۳۰ میلیون یورو بوده است که حاکی از تراز تجاری بالغ بر ۱۰۶ میلیون یورویی این مناطق می‌باشد.

در موضوع کار با همسایگان و روابط و اقتصاد بین‌الملل، ایده ایجاد مناطق آزاد مشترک با کشورهای همسایه و همچنین کشورهای هدف مطرح و به جد پیگیری گردید که در یادداشت تفاهمات صورت گرفته با کشورهای مختلف با تکیه بر مزیت‌های رقابتی مناطق، تشکیل مناطق آزاد مشترک به امضا رسیده و کار ایجاد و راه اندازی آنان در دست پیگیری است.

دریافت مجوز فعالیت بنگاه‌های غیرمجاز کمتر از ۲ هفته

یاسر دستمالچیان دبیر کارگروه کنترل بازار املاک و مستغلات با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم با هدف کنترل بازار مسکن و جلوگیری از سوداگری با وضع قوانین و اجرای آنها نسبت به ساماندهی بنگاه‌های مشاور املاک در سطح کشور اقدام کرد، گفت: بر اساس مصوبه‌ای در هفتمین جلسه شورای‌عالی مسکن، وزارت کشور با همکاری وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنعت، معدن، تجارت و وزارت دادگستری و تعزیرات حکومت، وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، اتاق اصناف و فرماندهی نیروی انتظامی در تمامی استان‌ها با اولویت مراکز استان و شهرهای جدید مسئولیت یافتند تا نسبت به ساماندهی بنگاه‌های مشاور املاک اقدام کند.

دستمالچیان با بیان اینکه کل بنگاه‌های معاملات املاک در سطح کشور حدود ۱۸۵ هزار واحد است که حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ بنگاه غیرمجاز است، افزود: این رقم کمتر از ۱۰ درصد است اما روی ۹۰ درصد بنگاه‌هایی که مجوز دارند و مالیات پرداخت می‌کنند، اثر گذاشته و همان بنگاه‌ها نسبت به این موضوع معترض بودند.

وی تصریح کرد: بنگاه‌های معاملات املاک با مراجعه به سامانه درگاه ملی مجوزها می‌توانند حداکثر در دو هفته با داشتن پروانه تخصصی، مدرک تحصیلی دیپلم و گواهی عدم سو پیشینه، مجوز کسب را دریافت کنند. با تلاش‌های دولت سیزدهم فرایند اخذ مجوز بنگاه‌های معاملات املاک از حدود ۲ سال به حدود ۲ هفته رسیده است.

نظر شما