شناسهٔ خبر: 25532140 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

تحریم جهانی مراسم انتقال سفارت آمریکا

کشورهای جهان مراسمی را که رژیم صهیوینستی براي انتقال سفارت آمريکا به قدس اشغالي برگزار کرد تحریم کردند.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، نسخه اینترنتی روزنامه هاآرتص اذعان کرد: 54 کشور از 86 کشوري که در فلسطين اشغالي سفارت دارند، مراسم انتقال سفارت آمريکا به شهر قدس را تحريم کرده اند و با وجودي که رژيم صهيونيستي از آنان دعوت به عمل آورده است، در آن مراسم شرکت نخواهند کرد.

پايگاه اينترنتي روزنامه هاآرتص ضمن اذعان به اين که اکثر کشورهاي عضو اتحاديه اروپا و همچنين کشورهايي مانند روسيه، مصر و مکزيک مراسم انتقال سفارت آمريکا از تل آويو به شهر قدس را تحريم کرده اند و در آن شرکت نخواهند کرد، نام 32 کشوري را که سفراي آن اعلام کرده اند در آن مراسم شرکت خواهند کرد، به ترتيب حروف آلفاي انگليسي، به شرح ذيل، فهرست کرده است:

آلباني - آنگولا - اتريش - کامرون - کنگو - جمهوري دمکراتيک کنگو - ساحل عاج - جمهوري چک - جمهوري دومينيکن - السالوادور - اتيوپي - گرجستان - گواتمالا - هندوراس - مجارستان - کنيا - مقدونيه - نيجريه - ميانمار - پاناما - پرو - فيليپين - روماني - رواندا - صربستان - سودان جنوبي - تايلند - اوکراين - ويتنام - پاراگوئه - تانزانيا - زامبيا.

هاآرتص افزود: هيئت آمريکايي به رياست جان ساليوان، معاون وزير امور خارجه آمريکا و با حضور استيو منوچين وزير خزانه داري اين کشور و همچنين 12 عضو کنگره آمريکا در اين مراسم شرکت خواهند کرد. همچنين همه اعضاي کابينه اسرائيل و رئيس کنست (پارلمان اسرائيل) در اين مراسم حضور خواهند يافت.

اين منبع اضافه کرد: از 86 سفير کشورهاي خارجي که در اسرائيل حضور دارند و برايشان دعوتنامه به منظور شرکت در مراسم ياد شده ارسال شده بود، فقط سفراي همان 32 کشور نامبرده به اين دعوت پاسخ مثبت داده اند.
­

شايان ذکر است که اين مراسم را اسرائيل برگزار خواهد کرد. اين در حالي است که در مراسمي که آمريکا خودش در مقر سفارت جديد خود در شهر قدس برگزار خواهد کرد، از هيچيک از سفراي خارجيِ حاضر در اسرائيل دعوت به عمل نياورده است (تا معلوم نشود چه کشورهايي آن مراسم را تحريم خواهند کرد) و فقط از مقامات ارشد اسرائيلي براي حضور در آن مراسم در سفارت جديد آمريکا در شهر قدس (اشغالي) دعوت کرده است.
هارآرتص نوشت: عرب هاي اسرائيلي و همچنين فلسطينيان ساکن شرق قدس عليه انتقال سفارت آمريکا از تل آويو به شهر قدس- که چند روز پيش از روز نکبت برگزار مي شود - تظاهرات خواهند کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در دسامبر، شهر قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل تعیین کرد و روز دوشنبه (14 مه) برای بازگشایی سفارت جدید امریکا مشخص شده است؛  ترامپ در زمان اعلام اين تصميمش گفت به وعده اي که چند دهه گذشته داده شده عمل کرده است و به واقعيت هاي موجود جامه عمل پوشانده است. 
 
همچنین رژیم صهیونیستی همزمان با هفتادمین سالروز تشکیل این رژیم جعلی ، موسوم به روز نکبت ، از بیم خشم فلسطینیان ، با استقرار هزاران نظامی ، تک تیرانداز و تجهیزات جنگی در قدس و مرزهای غزه و کرانه باختری ؛ سرزمین های اشغالی را به پادگان نظامی تبدیل کرده است.

فلسطینان امروز در تظاهراتی میلیونی بر حق بازگشت آوارگان فلسطینی به خانه و کاشانه خود تاکید و انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی را محکوم کردند. این تظاهرات با مقابله نظامی رژیم صهیونیستی روبرو شده است. بر اثر تیراندازی نظامیان رژیم اشغالگر قدس تاکنون دهها فلسطینی شهید یا مجروح شده اند.

جنبش های جهاد اسلامی و حماس نیز هر گونه اقدام برای انتقال سفارت امریکا به قدس شریف را فاقد مشروعیت دانستند و بر اقدام ملت فلسطین برای آزادی کل اراضی اشغالی به ویژه بیت المقدس تأکید کردند.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیشب در مراسمی با قدردانی از رئیس جمهور آمریکا به خاطر انتقال سفارتخانه کشورش به قدس ، امروز را روز تاریخی برای اسرائیل برشمرد.

نظر شما