شناسهٔ خبر: 25521773 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

۴۶ کشور امروز، صحنه تظاهرات محکومیت انتقال سفارت آمریکا به قدس است

صاحب‌خبر -
سرویس خارجی: امروز دوشنبه همزمان در ۴۶ کشور جهان تظاهراتی در حمایت از فلسطین و به منظور کم اهمیت نشان دادن مراسم انتقال سفارت آمریکا به قدس برگزار می‌شود.

عصام بکر، هماهنگ‌کننده گروه‌های فلسطینی در رام‌الله تصریح کرد: صدها هزار فلسطینی امروز در کرانه باختری و نوار غزه تظاهراتی را به منظور اخلال در مراسم انتقال سفارت آمریکا به قدس و در محکومیت روز نکبت برگزار می‌کنند. قرار است طبق تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا امروز همزمان با هفتادمین سالگرد تشکیل دولت اسرائیل (نکبت)، انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس صورت گیرد. بکر در ادامه افزود: این تظاهرات، امروز همزمان در پایتخت‌های ۴۶ کشور عربی و خارجی نیز برگزار می شود و به سمت مرزهای اردن و لبنان ادامه خواهد داشت. وی تاکید کرد: این تظاهرات در فلسطین نیز همزمان با راهپیمایی‌های بازگشت در نوار غزه، در مراکز تمامی شهرهای کرانه باختری به ویژه قدس صورت خواهد گرفت. راهپیمایی‌های بازگشت از سی‌ام مارس آغاز شده و هر جمعه هزاران فلسطینی در مکان‌های متعددی در نزدیکی دیوار مرزی میان نوار غزه و اراضی اشغالی تجمع می‌کنند و خواستار بازگشت آوارگان فلسطینی‌ به روستاها و شهرهایشان هستند. قرار است این راهپیمایی‌ها امروز و فردا در هفتادمین سالگرد روز نکبت فلسطینیان نیز برگزار شود.

از سویی انتقال سفارت آمریکا به قدس، صدای صهیونیست‌ها را هم درآورد. صدها صهیونیست در اعتراض به انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس، تظاهرات کردند و خواستار استعفای بنیامین نتانیاهو از نخست‌وزیری این رژیم شدند. در حالی که مقام‌های رژیم صهیونیستی و آمریکایی در حال تدارک انتقال غیرقانونی سفارت آمریکا در سرزمین‌های اشغالی به بیت‌المقدس هستند، برخی از صهیونیست‌ها در اعتراض به این مساله تظاهرات کردند. صهیونیست‌های معترض به انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس، تظاهرات اعتراضی برگزار کردند. شمار معترضان که در بیت‌المقدس تظاهرات کردند، حدود ۲۰۰ نفر اعلام شد. معترضان ضمن اعلام مخالفتشان، از مواضع بنیامین نتانیاهو درباره انتقال سفارت آمریکا و بی توجهی او به مذاکرات سازش با فلسطینیان انتقاد کردند. آنها شعار می‌دادند: «نتانیاهو استعفا کن! ارزش صلح از انتقال سفارت بیشتر است».

اروپایی‌ها تحریم کردند

اغلب کشورهای اروپایی که برای مراسم امروز افتتاحیه سفارت آمریکا در قدس دعوت شده بودند، ضمن بی اعتنایی به دعوت، این مراسم را تحریم کردند. بر اساس تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، قرار است سفارت این کشور امروز دوشنبه به صورت رسمی طی مراسمی از تل آویو به ساختمان کنسولگری آمریکا در شهر قدس منتقل شود. بیشتر اروپایی‌ها و همچنین نمایندگان روسیه، مصر و مکزیک در این مراسم حضور پیدا نمی کنند. استرالیا، آلمان، ایرلند، مالت، پرتغال، لهستان و سوئد از جمله کشورهایی هستند که دعوت رژیم صهیونیستی برای حضور در این مراسم را رد کرده اند. بر اساس گزارش رسانه‌های صهیونیستی، انگلیس و فرانسه نیز از جمله کشورهای تحریم کننده مراسم افتتاحیه سفارت آمریکا در قدس هستند. رسانه‌های رژیم صهیونیستی به نقل از یک دیپلمات اروپایی نوشتند: دعوت از ما برای جشن گرفتن رخدادی که با آن مخالفیم و آن را محکوم می کنیم، کمی عجیب است. در این حال ارتش رژیم صهیونیستی از بیم اعتراضات، تعداد نیروهایش را در اطراف نوار غزه و کرانه باختری افزایش داد. ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که هدف از این اقدام رویارویی با هرگونه تظاهرات و درگیری احتمالی با فلسطینیان معترض به انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس است. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: تیپ پیاده‌نظام طی روزهای آتی به مناطقی در اطراف نوار غزه و کرانه باختری فرستاده خواهد شد و این بدین معناست که تعداد یگان‌های ارتش اسرائیل در این دو منطقه افزایش می‌یابد.

ورود دختر و داماد ترامپ

هیات اعزامی دونالد ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا در اسرائیل از تل‌آویو به قدس، دیروز وارد فرودگاه «بن گوریون» در سرزمین‌های اشغالی شد؛ هیاتی که ریاست آن را قائم مقام وزیر خارجه آمریکا بر عهده دارد. «جان سولیوان» قائم مقام وزیر خارجه آمریکا ریاست این هیات را برعهده دارد و «استیون منوچین» وزیر خزانه‌داری، «ایوانکا ترامپ» دختر رئیس‌جمهور و شوهرش «جرد کوشنر» از دیگر اعضای این هیات هستند. قرار است امروز در سایه تدابیر شدید امنیتی در بیت‌المقدس، مراسم انتقال سفارت آمریکا به قدس برگزار شود. دو روز قبل نیز یک هیات کنگره آمریکا به ریاست «لیندسی گراهام» سناتور ارشد جمهوریخواه برای شرکت در این مراسم خود را به اراضی اشغالی رسانده بود. در این حال ایوانکا ترامپ، دختر رئیس جمهوری آمریکا از اینکه برای شرکت در مراسم افتتاح سفارت کشورش در قدس دوباره به این شهر رفته، به شدت ابراز خرسندی کرد. ایوانکا با انتشار عکسی از خود در اینستاگرام که در مقابل دیوار ندبه ایستاده، نوشت: با خوشحالی بسیار دوباره به قدس سفر کرده ام و مفتخرم در جمع اعضای هیاتی به نمایندگی از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و دولت او و مردم کشورم در این مراسم بزرگ به مناسبت سالگرد تاسیس اسرائیل و افتتاح سفارت جدیدمان در قدس حضور می‌یابم. ایوانکا ترامپ در ادامه نوشت، منتظر برگزاری هفتادمین سالگرد استقلال اسرائیل! هستم و به آینده درخشانی که در انتظار ماست، امیدوارم. وی ادامه داد، برای تحقق آینده‌ای بدون مرز برای ائتلاف آمریکا و اسرائیل و روابط مستحکم میان دو طرف دعا می‌کنیم و برای برقراری صلح دعا می‌کنم.

در چنین شرایطی یک پایگاه اطلاع‌رسانی یهودی گزارش داد که سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی زمانی که ریاست یک سازمان غیرانتفاعی را برعهده داشت، مبالغ زیادی به سازمانهای تروریستی کمک کرده بود. «دیوید فریدمن» سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی، رئیس یک سازمان غیرانتفاعی بوده که به گروههای تندرو یهودی که در لیست سازمانهای تروریستی وزارت خارجه آمریکا قرار دارند، کمک مالی ‌کرده است. پایگاه تحلیلی «جی تی ای» (جوئیش تلگرافیک ایجنسی) نوشت، مرکز آمریکایی «بیت ایل» در سال ۲۰۱۳ حدود ۴۸ هزار شِکِل (۱۲ هزار دلار) به گروه تروریستی «کومومیوت» کمک مالی کرده بود. فریدمن در آن زمان رئیس این سازمان غیرانتفاعی بود. از سویی رسانه‌های آمریکایی فاش کردند که در جریان سفر اخیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا، او در رستورانی در واشنگتن با سفرای امارت و بحرین ملاقات کوتاهی داشته است. آسوشیتدپرس در گزارشی اعلام کرد: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و همسرش ساره در رستوران “کافه میلانو” در محله جرج تاون که یوسف العتیبه، سفیر امارات به همراه جمعی از مسئولان و خبرنگاران در آن حضور داشتند، حاضر شد. طبق این گزارش، نتانیاهو به سمت میز العتیبه رفت که در کنار او عبدالله بن راشد آل خلیفه، سفیر بحرین و برایان‌هاک، یکی از مسئولان وزارت خارجه آمریکا نشسته بودند. تعدادی خبرنگاران نیز در آنجا حاضر بودند. در این گزارش آمده است: نتانیاهو با العتیبه و آل خلیفه دست داد و به سوالات خبرنگاران درباره ایران پاسخ داد.

انتقاد اردوغان

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به اقدام دونالد ترامپ برای انتقال سفارتش از تل‌آویو به قدس گفت: این اقدام به طور دیپلماتیک آمریکا را منزوی‌تر خواهد کرد و شناسایی قدس به عنوان پایتخت این رژیم تنها باعث می‌شود که آمریکا متحدان خود را از دست دهد. وزیر خارجه ترکیه نیز در واکنش به تصمیم آمریکا مبنی بر انتقال سفارت آمریکا به قدس گفت: این تصمیم آمریکا خطرناک است و ما باید یک موضع مشترک در برابر آن در پیش بگیریم. مولود چاووش‌اوغلو افزود: ما اخیرا شاهد عقبگرد و تردید در داخل جهان اسلام به ویژه اتحادیه عرب نسبت به مساله فلسطین هستیم. وزیر خارجه ترکیه تصریح کرد: ما شاهد عقبگرد در مواضع برخی کشورها درخصوص دفاع از پرونده فلسطینی به خاطر ترس از آمریکا هستیم و این اشتباه فاحشی است که نه تاریخ و نه امت اسلامی آن را نخواهد بخشید. چاووش‌اوغلو تاکید کرد: ترکیه سکوت نخواهد کرد و دفاع از پرونده فلسطین را حتی اگر همگی در برابر پرونده قدس سکوت کنند و حمایتشان از فلسطین را کاهش دهند، ادامه خواهیم داد. امااتحادیه عرب اظهارات وزیر خارجه ترکیه درباره موضعگیری این اتحادیه در قبال قدس را محکوم کرد. محمود عفیفی، سخنگوی دبیرکل اتحادیه عرب در بیانیه‌ای اظهارات مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه را که گفته بود در موضعگیری جهان اسلام به ویژه اتحادیه عرب درباره تصمیم برای انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی عقبگرد و تردید وجود دارد، محکوم کرد

حمله هوایی اسرائیل به غزه

یک نیروگاه برق غزه در پی حمله هوایی اسرائیل به این منطقه منهدم شد و آتش سوزی در اطراف آن رخ داد.شبکه خبری المیادین اعلام کرد که جنگنده‌های اسرائیل، هشت بار منطقه بیت حانون در شمال نوار غزه را هدف قرار دادند.شبکه خبری روسیا الیوم نیز گزارش داد که صدای پنج انفجار در شمال غزه شنیده شد. ارتش اسرائیل ادعا کرد که در این حمله یک تونل وابسته به جنبش مقاومت اسلامی حماس و برخی اهداف دیگر را در شمال غزه بمباران کرده است.جنگنده‌های صهیونیستی ۱۲ فروند موشک به سمت اراضی کشاورزی فلسطینیان در بیت حانون شلیک کردند که باعث وارد آمدن خسارت‌های زیادی به این منطقه شد. جنبش مقاومت اسلامی حماس در واکنش به بمباران بیت حانون توسط جنگنده‌های صهیونیستی تأکید کرد: با تظاهرات میلیونی امروز دوشنبه به این جنایت پاسخ می دهیم. جنبش حماس اقدام رژیم صهیونیستی در بمباران شمال باریکه غزه را تلاشی مذبوحانه و شکست خورده برای جلوگیری از مشارکت اقشار مختلف ملت فلسطین در تظاهرات بزرگ حق بازگشت و لغو محاصره غزه دانست.

نظر شما